REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kontrola jest zasadna? Inspekcja Transportu Drogowego. Prawa i obowiązki, cz. 1

Piotr Orpik
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto związany jest z transportem drogowym na podstawie ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku może zostać poddany kontroli drogowej lub kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa. Jakie prawa i obowiązki mają podczas takiej kontroli zarówno przewoźnik, kierowca, spedytor, nadawca i odbiorca i czy zawsze wszczęcie postępowania administracyjnego ITD jest zasadne?

Dlaczego zakończeniem każdej kontroli jest decyzja administracyjna o nałożeniu kary?

REKLAMA

REKLAMA

Przecież tak być nie musi. Znane wszystkim Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w art. 26, wprowadziło zmiany do przepisów określające na podstawie jakich dokumentów można przeprowadzić kontrolę i nie ma w nim aprobaty na kontrolę i w wyniku tego, wszczęcia postępowania administracyjnego na podstawie danych elektronicznych.

A tak czynią to niestety wszystkie organy kontroli. Można jednoznacznie stwierdzić, że postępowanie administracyjne i w wyniku tego nałożenie kary na podstawie danych elektronicznych zarówno podczas kontroli drogowej, jak i kontroli w przedsiębiorstwie nie znajduje uzasadnienia prawnego.

Kiedy kontrola jest zasadna

Taką kontrolę można przeprowadzić tylko i wyłącznie na podstawie trzech elementów: wykresówki, wydruku i „zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu”.

REKLAMA

Nagminne jest zatem nieprzestrzeganie prawa przez organy kontroli i postępowanie wbrew obowiązującym normom prawnym, dotyczące posługiwania się przez organa kontroli niezalegalizowanym programem komputerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powstaje też pytanie - czy laptop lub komputer, na którym to oprogramowanie jest zalegalizowane również posiada legalizację?

Słyszę, że nie musi, bo nie ma w wykazie. Skoro tak, to wszystkie pomiary powinny być dokonywane urządzeniami bez legalizacji.

Owszem są wytyczne Głównego Inspektora w tym zakresie (można je znaleźć w Internecie), że kontrolujący powinien posługiwać się do analizy programem pomocniczo. Właściwie notorycznie spotykam się z kontrolami danych elektronicznych w ten sposób. Szkoda, ze również Organ kontroli II instancji nie dostrzega tego zjawiska i przepisów prawnych.

Nasuwa kolejne pytanie - czy przypadkiem ten przepis nie jest za daleko umieszczony? I czy czytelnik zdaje sobie sprawę z takiego przepisu prawnego? Dotyczy to zarówno kar nakładanych „na drodze”, a podczas kontroli przedsiębiorstwa występuje zawsze.

Trudno nie zgodzić się, że kontrola danych elektronicznych podczas kontroli przedsiębiorstwa w zasadzie prawie jest niemożliwa lub zgodnie z przepisami bardzo utrudniona.

Postępowanie administracyjne – kontrola drogowa

Kontrole możemy „podzielić” na kontrole tzw. drogowe wynikające z przepisów, z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2009 roku w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. z 2009r. Nr 145, poz.1184) i ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku (art. 55 tejże ustawy).

Powyżej wspomniałem już na temat przepisów i prowadzonego postępowania administracyjnego. Należy wspomnieć, że cały proces kontroli wsparty jest też stosownymi Zarządzeniami – za sposób postępowania podczas kontroli przyjęto wytyczne zawarte w Zarządzeniu Głównego Inspektora Transportu Drogowego w zakresie czynności kontrolnych „na drodze” i analogiczne wytyczne zawarte w zarządzeniu dotyczącym kontroli przedsiębiorstwa.

Można je znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury. Powinny być opublikowane i podane do publicznej wiadomości. Nie należy też zapominać o przepisach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Całą kontrolę możemy w procesie postępowania administracyjnego ogólnie podzielić na następujące elementy.

I etap.

Kontrola drogowa, w której dokonywane są czynności kontrolne i gromadzone materiały dotyczące dokumentacji kierowcy przestrzegania przez niego norm prawnych, dokumentacji przewożonego ładunku lub osób, dokumentacji pojazdu i dokumentacji przedsiębiorstwa

II. etap.

Wszczęcie lub nie, postępowania administracyjnego w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności mających znaczenie dla sprawy, ustalenie stanu faktycznego i odpowiedzialności. Najczęściej składane są wyjaśnienia, dokumenty. Należy jednoznacznie stwierdzić o czym wielu kontrolujących zdaje się nie wiedzieć, że to oznacza nie tylko nałożenie kary, ale też może służyć do umorzenia postępowania w całości lub części.

III. Etap. 

Rozstrzygnięcie przez wydanie decyzji administracyjne o nałożeniu kary lub umorzeniu tego postępowania (do czego dochodzi sporadycznie).

IV. etap 

Złożenie odwołania i złożenie wniosku o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności (do Organu II instancji) do czasu rozstrzygnięcia. Zachęcam szczególnie. Takie bowiem prawo przysługuje każdemu składającemu odwołanie.

Tu należy jednoznacznie stwierdzić, że z chwilą otrzymania decyzji o nałożeniu kary mamy do czynienia jakby z dwoma postępowaniami. Jedno to jest proces odwoławczy, a drugie najczęściej najważniejsze finansowe – być albo nie być dla przedsiębiorcy.

Ważne by zostało złożone w terminie. I chyba najważniejsze, że w wyniku wniesionego odwołania nałożona kara nie może ulec zwiększeniu. To znaczy w wyniku tego może zostać podtrzymana, umorzona w części lub całości.

V. etap

Uwzględnienie odwołania, składanie dodatkowych wyjaśnień. Wydanie postanowienia i decyzji albo o umorzeniu w części lub całości, podtrzymaniu stanowiska I instancji lub zwrócona do ponownego rozpatrzenia. I

VI. Etap. 

Złożenie Skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia dla skarżącego.
Można pokusić się o ile jest to zasadne i słuszne finansowo o dalszą drogę odwoławczą.

Polskie prawo w zasadzie kończy się na dwuinstancyjności ale znalazłbym rozwiązania daleko dalej idące. Przynajmniej są takie możliwości prawne wynikające z prawa międzynarodowego choćby dla zasady i przysługujących praw.Konieczny jest protokół podczas kontroli na drodze

Kontrola drogowa najczęściej rozpoczyna się od zatrzymania pojazdu. Pobierane są dokumenty kierowcy, pojazdu, przewożonego ładunku, sprawdzany stan techniczny pojazdu. Na podstawie analizy sporządzany jest – musi za każdym razem (§ 3. pkt 1. cytowanego powyżej rozporządzenia i ustawy).

I mamy dylemat. Rozporządzenie nie donosi się do cytowanego powyżej wprowadzonego art. 26 Rozporządzenia 561 do kontroli zapisów z urządzenia jakim jest tachograf cyfrowy.

Nikt tego zapisu prawnego zdaje się nie dostrzegać mimo informacji zawartych w Monitorze Polskim Nr 20 z 2004 roku o stosowaniu aktów prawnych. Nie można też pominąć obowiązków kontrolowanego. Powinien umożliwić przeprowadzenie kontroli.

Stan techniczny pojazdów też jest bardzo często stwierdzany „optycznie” i uwagi, które uprawniony pracownik stacji diagnostycznej bez badań by nie wydał.

Podczas kontroli drogowej, prowadzonego postępowania administracyjnego występują bardzo często uchybienia proceduralne, braki w opisach lub niezgodne ze stanem faktycznym. Niejednokrotnie pojawiają się też niezgodności prawne lub brak protokołu kontroli.

Ten ostatni przypadek jest poważnym naruszeniem prawa przez kontrolującego i może zostać potraktowany jako odstąpienie od czynności kontrolnych. O tym decydują już inne Organy państwa – prokuratura. Może też zostać potraktowane jako przyjęcie korzyści majątkowej w wyniku czego odstąpiono od czynności kontrolnych.

Musi być zatem sporządzony protokół kontroli.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA