REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kontrola jest zasadna? Inspekcja Transportu Drogowego. Prawa i obowiązki, cz. 1

Piotr Orpik
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto związany jest z transportem drogowym na podstawie ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku może zostać poddany kontroli drogowej lub kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa. Jakie prawa i obowiązki mają podczas takiej kontroli zarówno przewoźnik, kierowca, spedytor, nadawca i odbiorca i czy zawsze wszczęcie postępowania administracyjnego ITD jest zasadne?

Dlaczego zakończeniem każdej kontroli jest decyzja administracyjna o nałożeniu kary?

REKLAMA

Przecież tak być nie musi. Znane wszystkim Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w art. 26, wprowadziło zmiany do przepisów określające na podstawie jakich dokumentów można przeprowadzić kontrolę i nie ma w nim aprobaty na kontrolę i w wyniku tego, wszczęcia postępowania administracyjnego na podstawie danych elektronicznych.

A tak czynią to niestety wszystkie organy kontroli. Można jednoznacznie stwierdzić, że postępowanie administracyjne i w wyniku tego nałożenie kary na podstawie danych elektronicznych zarówno podczas kontroli drogowej, jak i kontroli w przedsiębiorstwie nie znajduje uzasadnienia prawnego.

Kiedy kontrola jest zasadna

Taką kontrolę można przeprowadzić tylko i wyłącznie na podstawie trzech elementów: wykresówki, wydruku i „zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu”.

Nagminne jest zatem nieprzestrzeganie prawa przez organy kontroli i postępowanie wbrew obowiązującym normom prawnym, dotyczące posługiwania się przez organa kontroli niezalegalizowanym programem komputerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powstaje też pytanie - czy laptop lub komputer, na którym to oprogramowanie jest zalegalizowane również posiada legalizację?

Słyszę, że nie musi, bo nie ma w wykazie. Skoro tak, to wszystkie pomiary powinny być dokonywane urządzeniami bez legalizacji.

REKLAMA

Owszem są wytyczne Głównego Inspektora w tym zakresie (można je znaleźć w Internecie), że kontrolujący powinien posługiwać się do analizy programem pomocniczo. Właściwie notorycznie spotykam się z kontrolami danych elektronicznych w ten sposób. Szkoda, ze również Organ kontroli II instancji nie dostrzega tego zjawiska i przepisów prawnych.

Nasuwa kolejne pytanie - czy przypadkiem ten przepis nie jest za daleko umieszczony? I czy czytelnik zdaje sobie sprawę z takiego przepisu prawnego? Dotyczy to zarówno kar nakładanych „na drodze”, a podczas kontroli przedsiębiorstwa występuje zawsze.

Trudno nie zgodzić się, że kontrola danych elektronicznych podczas kontroli przedsiębiorstwa w zasadzie prawie jest niemożliwa lub zgodnie z przepisami bardzo utrudniona.

Postępowanie administracyjne – kontrola drogowa

Kontrole możemy „podzielić” na kontrole tzw. drogowe wynikające z przepisów, z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2009 roku w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. z 2009r. Nr 145, poz.1184) i ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku (art. 55 tejże ustawy).

REKLAMA

Powyżej wspomniałem już na temat przepisów i prowadzonego postępowania administracyjnego. Należy wspomnieć, że cały proces kontroli wsparty jest też stosownymi Zarządzeniami – za sposób postępowania podczas kontroli przyjęto wytyczne zawarte w Zarządzeniu Głównego Inspektora Transportu Drogowego w zakresie czynności kontrolnych „na drodze” i analogiczne wytyczne zawarte w zarządzeniu dotyczącym kontroli przedsiębiorstwa.

Można je znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury. Powinny być opublikowane i podane do publicznej wiadomości. Nie należy też zapominać o przepisach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Całą kontrolę możemy w procesie postępowania administracyjnego ogólnie podzielić na następujące elementy.

I etap.

Kontrola drogowa, w której dokonywane są czynności kontrolne i gromadzone materiały dotyczące dokumentacji kierowcy przestrzegania przez niego norm prawnych, dokumentacji przewożonego ładunku lub osób, dokumentacji pojazdu i dokumentacji przedsiębiorstwa

II. etap.

Wszczęcie lub nie, postępowania administracyjnego w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności mających znaczenie dla sprawy, ustalenie stanu faktycznego i odpowiedzialności. Najczęściej składane są wyjaśnienia, dokumenty. Należy jednoznacznie stwierdzić o czym wielu kontrolujących zdaje się nie wiedzieć, że to oznacza nie tylko nałożenie kary, ale też może służyć do umorzenia postępowania w całości lub części.

III. Etap. 

Rozstrzygnięcie przez wydanie decyzji administracyjne o nałożeniu kary lub umorzeniu tego postępowania (do czego dochodzi sporadycznie).

IV. etap 

Złożenie odwołania i złożenie wniosku o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności (do Organu II instancji) do czasu rozstrzygnięcia. Zachęcam szczególnie. Takie bowiem prawo przysługuje każdemu składającemu odwołanie.

Tu należy jednoznacznie stwierdzić, że z chwilą otrzymania decyzji o nałożeniu kary mamy do czynienia jakby z dwoma postępowaniami. Jedno to jest proces odwoławczy, a drugie najczęściej najważniejsze finansowe – być albo nie być dla przedsiębiorcy.

Ważne by zostało złożone w terminie. I chyba najważniejsze, że w wyniku wniesionego odwołania nałożona kara nie może ulec zwiększeniu. To znaczy w wyniku tego może zostać podtrzymana, umorzona w części lub całości.

V. etap

Uwzględnienie odwołania, składanie dodatkowych wyjaśnień. Wydanie postanowienia i decyzji albo o umorzeniu w części lub całości, podtrzymaniu stanowiska I instancji lub zwrócona do ponownego rozpatrzenia. I

VI. Etap. 

Złożenie Skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia dla skarżącego.
Można pokusić się o ile jest to zasadne i słuszne finansowo o dalszą drogę odwoławczą.

Polskie prawo w zasadzie kończy się na dwuinstancyjności ale znalazłbym rozwiązania daleko dalej idące. Przynajmniej są takie możliwości prawne wynikające z prawa międzynarodowego choćby dla zasady i przysługujących praw.Konieczny jest protokół podczas kontroli na drodze

Kontrola drogowa najczęściej rozpoczyna się od zatrzymania pojazdu. Pobierane są dokumenty kierowcy, pojazdu, przewożonego ładunku, sprawdzany stan techniczny pojazdu. Na podstawie analizy sporządzany jest – musi za każdym razem (§ 3. pkt 1. cytowanego powyżej rozporządzenia i ustawy).

I mamy dylemat. Rozporządzenie nie donosi się do cytowanego powyżej wprowadzonego art. 26 Rozporządzenia 561 do kontroli zapisów z urządzenia jakim jest tachograf cyfrowy.

Nikt tego zapisu prawnego zdaje się nie dostrzegać mimo informacji zawartych w Monitorze Polskim Nr 20 z 2004 roku o stosowaniu aktów prawnych. Nie można też pominąć obowiązków kontrolowanego. Powinien umożliwić przeprowadzenie kontroli.

Stan techniczny pojazdów też jest bardzo często stwierdzany „optycznie” i uwagi, które uprawniony pracownik stacji diagnostycznej bez badań by nie wydał.

Podczas kontroli drogowej, prowadzonego postępowania administracyjnego występują bardzo często uchybienia proceduralne, braki w opisach lub niezgodne ze stanem faktycznym. Niejednokrotnie pojawiają się też niezgodności prawne lub brak protokołu kontroli.

Ten ostatni przypadek jest poważnym naruszeniem prawa przez kontrolującego i może zostać potraktowany jako odstąpienie od czynności kontrolnych. O tym decydują już inne Organy państwa – prokuratura. Może też zostać potraktowane jako przyjęcie korzyści majątkowej w wyniku czego odstąpiono od czynności kontrolnych.

Musi być zatem sporządzony protokół kontroli.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA