REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kontrola jest zasadna? Inspekcja Transportu Drogowego. Prawa i obowiązki, cz. 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Orpik
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola
Inspekcja Transportu Drogowego, kontrola

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto związany jest z transportem drogowym na podstawie ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku może zostać poddany kontroli drogowej lub kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa. Jakie prawa i obowiązki mają podczas takiej kontroli zarówno przewoźnik, kierowca, spedytor, nadawca i odbiorca i czy zawsze wszczęcie postępowania administracyjnego ITD jest zasadne?

Dlaczego zakończeniem każdej kontroli jest decyzja administracyjna o nałożeniu kary?

REKLAMA

REKLAMA

Przecież tak być nie musi. Znane wszystkim Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w art. 26, wprowadziło zmiany do przepisów określające na podstawie jakich dokumentów można przeprowadzić kontrolę i nie ma w nim aprobaty na kontrolę i w wyniku tego, wszczęcia postępowania administracyjnego na podstawie danych elektronicznych.

A tak czynią to niestety wszystkie organy kontroli. Można jednoznacznie stwierdzić, że postępowanie administracyjne i w wyniku tego nałożenie kary na podstawie danych elektronicznych zarówno podczas kontroli drogowej, jak i kontroli w przedsiębiorstwie nie znajduje uzasadnienia prawnego.

Kiedy kontrola jest zasadna

Taką kontrolę można przeprowadzić tylko i wyłącznie na podstawie trzech elementów: wykresówki, wydruku i „zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu”.

REKLAMA

Nagminne jest zatem nieprzestrzeganie prawa przez organy kontroli i postępowanie wbrew obowiązującym normom prawnym, dotyczące posługiwania się przez organa kontroli niezalegalizowanym programem komputerowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tutaj powstaje też pytanie - czy laptop lub komputer, na którym to oprogramowanie jest zalegalizowane również posiada legalizację?

Słyszę, że nie musi, bo nie ma w wykazie. Skoro tak, to wszystkie pomiary powinny być dokonywane urządzeniami bez legalizacji.

Owszem są wytyczne Głównego Inspektora w tym zakresie (można je znaleźć w Internecie), że kontrolujący powinien posługiwać się do analizy programem pomocniczo. Właściwie notorycznie spotykam się z kontrolami danych elektronicznych w ten sposób. Szkoda, ze również Organ kontroli II instancji nie dostrzega tego zjawiska i przepisów prawnych.

Nasuwa kolejne pytanie - czy przypadkiem ten przepis nie jest za daleko umieszczony? I czy czytelnik zdaje sobie sprawę z takiego przepisu prawnego? Dotyczy to zarówno kar nakładanych „na drodze”, a podczas kontroli przedsiębiorstwa występuje zawsze.

Trudno nie zgodzić się, że kontrola danych elektronicznych podczas kontroli przedsiębiorstwa w zasadzie prawie jest niemożliwa lub zgodnie z przepisami bardzo utrudniona.

Postępowanie administracyjne – kontrola drogowa

Kontrole możemy „podzielić” na kontrole tzw. drogowe wynikające z przepisów, z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2009 roku w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. z 2009r. Nr 145, poz.1184) i ustawy o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku (art. 55 tejże ustawy).

Powyżej wspomniałem już na temat przepisów i prowadzonego postępowania administracyjnego. Należy wspomnieć, że cały proces kontroli wsparty jest też stosownymi Zarządzeniami – za sposób postępowania podczas kontroli przyjęto wytyczne zawarte w Zarządzeniu Głównego Inspektora Transportu Drogowego w zakresie czynności kontrolnych „na drodze” i analogiczne wytyczne zawarte w zarządzeniu dotyczącym kontroli przedsiębiorstwa.

Można je znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury. Powinny być opublikowane i podane do publicznej wiadomości. Nie należy też zapominać o przepisach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Całą kontrolę możemy w procesie postępowania administracyjnego ogólnie podzielić na następujące elementy.

I etap.

Kontrola drogowa, w której dokonywane są czynności kontrolne i gromadzone materiały dotyczące dokumentacji kierowcy przestrzegania przez niego norm prawnych, dokumentacji przewożonego ładunku lub osób, dokumentacji pojazdu i dokumentacji przedsiębiorstwa

II. etap.

Wszczęcie lub nie, postępowania administracyjnego w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności mających znaczenie dla sprawy, ustalenie stanu faktycznego i odpowiedzialności. Najczęściej składane są wyjaśnienia, dokumenty. Należy jednoznacznie stwierdzić o czym wielu kontrolujących zdaje się nie wiedzieć, że to oznacza nie tylko nałożenie kary, ale też może służyć do umorzenia postępowania w całości lub części.

III. Etap. 

Rozstrzygnięcie przez wydanie decyzji administracyjne o nałożeniu kary lub umorzeniu tego postępowania (do czego dochodzi sporadycznie).

IV. etap 

Złożenie odwołania i złożenie wniosku o wstrzymanie rygoru natychmiastowej wykonalności (do Organu II instancji) do czasu rozstrzygnięcia. Zachęcam szczególnie. Takie bowiem prawo przysługuje każdemu składającemu odwołanie.

Tu należy jednoznacznie stwierdzić, że z chwilą otrzymania decyzji o nałożeniu kary mamy do czynienia jakby z dwoma postępowaniami. Jedno to jest proces odwoławczy, a drugie najczęściej najważniejsze finansowe – być albo nie być dla przedsiębiorcy.

Ważne by zostało złożone w terminie. I chyba najważniejsze, że w wyniku wniesionego odwołania nałożona kara nie może ulec zwiększeniu. To znaczy w wyniku tego może zostać podtrzymana, umorzona w części lub całości.

V. etap

Uwzględnienie odwołania, składanie dodatkowych wyjaśnień. Wydanie postanowienia i decyzji albo o umorzeniu w części lub całości, podtrzymaniu stanowiska I instancji lub zwrócona do ponownego rozpatrzenia. I

VI. Etap. 

Złożenie Skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia dla skarżącego.
Można pokusić się o ile jest to zasadne i słuszne finansowo o dalszą drogę odwoławczą.

Polskie prawo w zasadzie kończy się na dwuinstancyjności ale znalazłbym rozwiązania daleko dalej idące. Przynajmniej są takie możliwości prawne wynikające z prawa międzynarodowego choćby dla zasady i przysługujących praw.Konieczny jest protokół podczas kontroli na drodze

Kontrola drogowa najczęściej rozpoczyna się od zatrzymania pojazdu. Pobierane są dokumenty kierowcy, pojazdu, przewożonego ładunku, sprawdzany stan techniczny pojazdu. Na podstawie analizy sporządzany jest – musi za każdym razem (§ 3. pkt 1. cytowanego powyżej rozporządzenia i ustawy).

I mamy dylemat. Rozporządzenie nie donosi się do cytowanego powyżej wprowadzonego art. 26 Rozporządzenia 561 do kontroli zapisów z urządzenia jakim jest tachograf cyfrowy.

Nikt tego zapisu prawnego zdaje się nie dostrzegać mimo informacji zawartych w Monitorze Polskim Nr 20 z 2004 roku o stosowaniu aktów prawnych. Nie można też pominąć obowiązków kontrolowanego. Powinien umożliwić przeprowadzenie kontroli.

Stan techniczny pojazdów też jest bardzo często stwierdzany „optycznie” i uwagi, które uprawniony pracownik stacji diagnostycznej bez badań by nie wydał.

Podczas kontroli drogowej, prowadzonego postępowania administracyjnego występują bardzo często uchybienia proceduralne, braki w opisach lub niezgodne ze stanem faktycznym. Niejednokrotnie pojawiają się też niezgodności prawne lub brak protokołu kontroli.

Ten ostatni przypadek jest poważnym naruszeniem prawa przez kontrolującego i może zostać potraktowany jako odstąpienie od czynności kontrolnych. O tym decydują już inne Organy państwa – prokuratura. Może też zostać potraktowane jako przyjęcie korzyści majątkowej w wyniku czego odstąpiono od czynności kontrolnych.

Musi być zatem sporządzony protokół kontroli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA