REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Materiały prasowe Verizon Connect

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.

REKLAMA

Kuba Brzeziński: Coraz głośniej mówi się o autonomii jazdy na rynku samochodów osobowych. I coraz jaśniejsze staje się to, że do jej popularyzacji potrzeba jeszcze sporo czasu. Jak wygląda realna perspektywa popularyzacji autopilota na rynku pojazdów ciężarowych?

REKLAMA

Derek Bryan: Samochody autonomiczne są definiowane w pięciu poziomach. Piąty poziom - najbardziej zaawansowany - przewiduje całkowicie automatyczny system, w którym pojazd porusza się z taką samą łatwością, jak gdyby za jego kierownicą zasiadał człowiek. Obecnie jesteśmy na poziomie drugim, w którym kierowca jest wspierany przez systemy takie jak tempomat czy układy korygujące tor jazdy. Minie jeszcze wiele lat zanim zobaczymy systemy w pełni autonomiczne. W tym czasie firmy nie powinny czekać na autonomizację. Aby mogły pozostawać konkurencyjne i były w stanie używać najnowszych technologii powstających na dostępnych teraz bazach, powinny inwestować w istniejący już ekosystem połączonych pojazdów i modernizować flotę aut. Oczywiście powinny być też przygotowane na kolejny krok, który stanie się dalszym preludium do pełnej autonomizacji.

Kuba Brzeziński: Sztuczna inteligencja - w jaki sposób mogłaby zmienić transport w XXI wieku? Czy możemy mówić o uldze dla kierowców czy raczej o wsparciu?

REKLAMA

Derek Bryan: Sztuczna inteligencja i zdolność maszyn do uczenia się nie są elementami przyszłości. One są aktualne już dziś. Dzięki takim możliwościom firmy mają dostęp do informacji, a transport staje się bardziej wydajny. Technologia pomaga w planowaniu tras, redukowaniu kosztów i wpływa na decyzje podejmowane przez fleet managerów. Mają dostęp do większej ilości danych, a to pozwala im poszerzyć wiedzę dotyczącą tego w jaki sposób operują floty. Dla przykładu, wyłącznie silnika pojazdu zazwyczaj oznacza, że kierowca ma opóźnienie i nie dotrze do celu na czas. Ta informacja może być automatycznie przesyłana do spedytora, pracowników i klientów. Jeżeli fleet manager zauważy, że ogrzewanie w pojeździe jest zawsze włączone, może zagwarantować pracownikowi cieplejszą odzież służbową, tak żeby kierowcy nie było chłodno i żeby minimalizować ryzyko że zachoruje. W tym samym czasie informacje pozwalają poprawić np. wydajność pracy silnika, przez co minimalizowane jest zapotrzebowanie na paliwo.

Te przykłady idealnie pokazują sposób, w jaki nowoczesne systemy wspierają kierowcę. Niedługo mobilni pracownicy nie będą musieli uzyskiwać dostępu do danych manualnie i aktualizować statusu realizowanych aktualnie spraw. Managerowie będą automatycznie otrzymywać informacje z systemu, aby dalej planować podejmowane kroki. Rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie prowadzi pewną drogą. Na jej końcu znajduje się autonomiczny pojazd. Ale jak wspomniałem wcześniej, nadal jesteśmy dość daleko od osiągnięcia tego celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kuba Brzeziński: Telemetryka to planowanie, a planowanie pozwala oszczędzić pieniądze. Jak nowoczesne technologie rozszerzają możliwości telemetryki? Jakie kierunki rozwojowe są rozważane i jakie mogą przynieść korzyści?

Derek Bryan: Nie jestem fanem słowa telemetryka, bo jest ono zbyt niejasne. Wolę definiować to zjawisko jako zbieranie danych dotyczących pojazdów, które są przydatne firmom i operatorom logistycznym. Rynek logistyczny jest niezwykle konkurencyjny. A to oznacza, że nieustająco poszukuje narzędzi, które dają poszczególnym graczom przewagę. System lokalizacji pojazdów poprawia wydajność operacyjną i bezpieczeństwo, a do tego podnosi poziom obsługi klienta. Proces monitorowania danych daje fleet managerom informacje konieczne do automatyzacji niektórych zadań. Mogą oni szybko redukować zachowania ograniczające wydajność - mowa np. o sytuacji, w której silnik w pojeździe pracuje cały czas, także na postoju.

Kilka ostatnich lat przyniosło zasadniczy rozwój zawierający pojęcia z zakresu sztucznej inteligencji i jej możliwości analizowania danych. Kolejne innowacje pojawiające się na horyzoncie dotyczą użycia dodatkowych mocy przerobowych komputerów w samochodach, konkretnie poprzez wdrożenie technologii 5G i prezentacji pojazdów autonomicznych. Dla przykładu niektóre podmioty już dziś testują możliwość formowania kolumn ciężarówek, w których elektronicznie skomunikowane pojazdy będą podróżować na tyle blisko siebie, aby udało się zminimalizować opory powietrza i tym samym spalanie. Zarządzanie flotami oparte o GPS-y bardzo szybko rozwija się i sprowadza się do użycia najnowszych technologii.

Kuba Brzeziński: Sterowanie ruchem miejskim - jakie to mogłoby mieć znaczenie dla transportu przyszłości? Jakie koncepcje w tej kwestii są rozważane?

Derek Bryan: Po pierwsze system sterowania ruchem miejskim powinien być kompleksowy. Uzyskiwanie informacji pochodzących z wielu źródeł powinno pozytywnie wpłynąć na możliwość wykorzystania przepustowości istniejących już dróg i transportu publicznego. Istniejące już systemy regulujące ruch miejski powinny być uzupełnione kolejnymi urządzeniami IoT i inteligentnymi sensorami. Za sprawą informacji gromadzonych tą drogą, algorytmy sztucznej inteligencji mogą zarządzać ruchem prawie w czasie rzeczywistym. To oznacza regulowanie ograniczeń prędkości, oznaczeń pasów czy świateł drogowych.

W przyszłości 5G pozwoli na wysyłanie i analizowanie danych jeszcze szybciej i efektywniej. Kierowcy, zarządcy flot i lokalne władze będą w stanie podejmować lepsze decyzje na podstawie tak zebranych danych. W tych warunkach miejscy dostawcy będą zadowoleni w perspektywie możliwości zredukowania przeciążeń ruchu. A coraz bliżej tego celu stawia nas IoT - inteligentny system zarządzania i planowania trasy.

Kuba Brzeziński: W ostatnim czasie w dyskursie popularnym dość dużo mówi się o technologii 5G. Nie jest to jednak przekaz w dużej mierze pozytywny. Jak zatem 5G może zmienić rozwiązania transportowe?

Derek Bryan: 5G obiecuje kolejną generację transferu danych na większą skalę, z większą prędkością i z mniejszymi opóźnieniami. To oznacza że ogromne ilości informacji mogą być gromadzone, procesowane i analizowane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Wierzę że to właśnie da początek kompletnie nowym ideom i usługom.

Zalety autonomicznych pojazdów i użycia sztucznej inteligencji już dziś mają wpływ na przemysł transportowy. Myśląc o tradycyjnym monitorowaniu pojazdów, tak naprawdę ciężko wyobrazić sobie jak 5G mogłoby zmienić usługi. Z drugiej strony potencjał szybszego przesyłu danych może mieć wpływ na sposób realizacji poszczególnych funkcjonalności systemu monitorującego w przyszłości. Wdrażanie IoT i modernizacja infrastruktury drogowej to klucze do nowych idei. W związku z tym powinniśmy rozpatrywać 5G jako zbliżającą się możliwość, którą jeszcze dziś ciężko zdefiniować konkretnie z transportowego punktu widzenia.

Kuba Brzeziński: Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

REKLAMA