REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Materiały prasowe Verizon Connect

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.

REKLAMA

Kuba Brzeziński: Coraz głośniej mówi się o autonomii jazdy na rynku samochodów osobowych. I coraz jaśniejsze staje się to, że do jej popularyzacji potrzeba jeszcze sporo czasu. Jak wygląda realna perspektywa popularyzacji autopilota na rynku pojazdów ciężarowych?

REKLAMA

Derek Bryan: Samochody autonomiczne są definiowane w pięciu poziomach. Piąty poziom - najbardziej zaawansowany - przewiduje całkowicie automatyczny system, w którym pojazd porusza się z taką samą łatwością, jak gdyby za jego kierownicą zasiadał człowiek. Obecnie jesteśmy na poziomie drugim, w którym kierowca jest wspierany przez systemy takie jak tempomat czy układy korygujące tor jazdy. Minie jeszcze wiele lat zanim zobaczymy systemy w pełni autonomiczne. W tym czasie firmy nie powinny czekać na autonomizację. Aby mogły pozostawać konkurencyjne i były w stanie używać najnowszych technologii powstających na dostępnych teraz bazach, powinny inwestować w istniejący już ekosystem połączonych pojazdów i modernizować flotę aut. Oczywiście powinny być też przygotowane na kolejny krok, który stanie się dalszym preludium do pełnej autonomizacji.

Kuba Brzeziński: Sztuczna inteligencja - w jaki sposób mogłaby zmienić transport w XXI wieku? Czy możemy mówić o uldze dla kierowców czy raczej o wsparciu?

REKLAMA

Derek Bryan: Sztuczna inteligencja i zdolność maszyn do uczenia się nie są elementami przyszłości. One są aktualne już dziś. Dzięki takim możliwościom firmy mają dostęp do informacji, a transport staje się bardziej wydajny. Technologia pomaga w planowaniu tras, redukowaniu kosztów i wpływa na decyzje podejmowane przez fleet managerów. Mają dostęp do większej ilości danych, a to pozwala im poszerzyć wiedzę dotyczącą tego w jaki sposób operują floty. Dla przykładu, wyłącznie silnika pojazdu zazwyczaj oznacza, że kierowca ma opóźnienie i nie dotrze do celu na czas. Ta informacja może być automatycznie przesyłana do spedytora, pracowników i klientów. Jeżeli fleet manager zauważy, że ogrzewanie w pojeździe jest zawsze włączone, może zagwarantować pracownikowi cieplejszą odzież służbową, tak żeby kierowcy nie było chłodno i żeby minimalizować ryzyko że zachoruje. W tym samym czasie informacje pozwalają poprawić np. wydajność pracy silnika, przez co minimalizowane jest zapotrzebowanie na paliwo.

Te przykłady idealnie pokazują sposób, w jaki nowoczesne systemy wspierają kierowcę. Niedługo mobilni pracownicy nie będą musieli uzyskiwać dostępu do danych manualnie i aktualizować statusu realizowanych aktualnie spraw. Managerowie będą automatycznie otrzymywać informacje z systemu, aby dalej planować podejmowane kroki. Rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie prowadzi pewną drogą. Na jej końcu znajduje się autonomiczny pojazd. Ale jak wspomniałem wcześniej, nadal jesteśmy dość daleko od osiągnięcia tego celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kuba Brzeziński: Telemetryka to planowanie, a planowanie pozwala oszczędzić pieniądze. Jak nowoczesne technologie rozszerzają możliwości telemetryki? Jakie kierunki rozwojowe są rozważane i jakie mogą przynieść korzyści?

Derek Bryan: Nie jestem fanem słowa telemetryka, bo jest ono zbyt niejasne. Wolę definiować to zjawisko jako zbieranie danych dotyczących pojazdów, które są przydatne firmom i operatorom logistycznym. Rynek logistyczny jest niezwykle konkurencyjny. A to oznacza, że nieustająco poszukuje narzędzi, które dają poszczególnym graczom przewagę. System lokalizacji pojazdów poprawia wydajność operacyjną i bezpieczeństwo, a do tego podnosi poziom obsługi klienta. Proces monitorowania danych daje fleet managerom informacje konieczne do automatyzacji niektórych zadań. Mogą oni szybko redukować zachowania ograniczające wydajność - mowa np. o sytuacji, w której silnik w pojeździe pracuje cały czas, także na postoju.

Kilka ostatnich lat przyniosło zasadniczy rozwój zawierający pojęcia z zakresu sztucznej inteligencji i jej możliwości analizowania danych. Kolejne innowacje pojawiające się na horyzoncie dotyczą użycia dodatkowych mocy przerobowych komputerów w samochodach, konkretnie poprzez wdrożenie technologii 5G i prezentacji pojazdów autonomicznych. Dla przykładu niektóre podmioty już dziś testują możliwość formowania kolumn ciężarówek, w których elektronicznie skomunikowane pojazdy będą podróżować na tyle blisko siebie, aby udało się zminimalizować opory powietrza i tym samym spalanie. Zarządzanie flotami oparte o GPS-y bardzo szybko rozwija się i sprowadza się do użycia najnowszych technologii.

Kuba Brzeziński: Sterowanie ruchem miejskim - jakie to mogłoby mieć znaczenie dla transportu przyszłości? Jakie koncepcje w tej kwestii są rozważane?

Derek Bryan: Po pierwsze system sterowania ruchem miejskim powinien być kompleksowy. Uzyskiwanie informacji pochodzących z wielu źródeł powinno pozytywnie wpłynąć na możliwość wykorzystania przepustowości istniejących już dróg i transportu publicznego. Istniejące już systemy regulujące ruch miejski powinny być uzupełnione kolejnymi urządzeniami IoT i inteligentnymi sensorami. Za sprawą informacji gromadzonych tą drogą, algorytmy sztucznej inteligencji mogą zarządzać ruchem prawie w czasie rzeczywistym. To oznacza regulowanie ograniczeń prędkości, oznaczeń pasów czy świateł drogowych.

W przyszłości 5G pozwoli na wysyłanie i analizowanie danych jeszcze szybciej i efektywniej. Kierowcy, zarządcy flot i lokalne władze będą w stanie podejmować lepsze decyzje na podstawie tak zebranych danych. W tych warunkach miejscy dostawcy będą zadowoleni w perspektywie możliwości zredukowania przeciążeń ruchu. A coraz bliżej tego celu stawia nas IoT - inteligentny system zarządzania i planowania trasy.

Kuba Brzeziński: W ostatnim czasie w dyskursie popularnym dość dużo mówi się o technologii 5G. Nie jest to jednak przekaz w dużej mierze pozytywny. Jak zatem 5G może zmienić rozwiązania transportowe?

Derek Bryan: 5G obiecuje kolejną generację transferu danych na większą skalę, z większą prędkością i z mniejszymi opóźnieniami. To oznacza że ogromne ilości informacji mogą być gromadzone, procesowane i analizowane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Wierzę że to właśnie da początek kompletnie nowym ideom i usługom.

Zalety autonomicznych pojazdów i użycia sztucznej inteligencji już dziś mają wpływ na przemysł transportowy. Myśląc o tradycyjnym monitorowaniu pojazdów, tak naprawdę ciężko wyobrazić sobie jak 5G mogłoby zmienić usługi. Z drugiej strony potencjał szybszego przesyłu danych może mieć wpływ na sposób realizacji poszczególnych funkcjonalności systemu monitorującego w przyszłości. Wdrażanie IoT i modernizacja infrastruktury drogowej to klucze do nowych idei. W związku z tym powinniśmy rozpatrywać 5G jako zbliżającą się możliwość, którą jeszcze dziś ciężko zdefiniować konkretnie z transportowego punktu widzenia.

Kuba Brzeziński: Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA