REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd celny nie ma prawa pobierać opłat za przechowywanie towaru

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że opłata minimalna za przechowywanie towarów wwiezionych na obszar celny UE z naruszeniem przepisów i zajętych przez urząd celny do czasu rozstrzygnięcia o ich losie jest niezgodna z konstytucją.

Trybunał Konstytucyjny (TK) zajął się tą opłatą na skutek pytania prawnego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.

REKLAMA

REKLAMA

Pobieranie opłaty za przechowywanie towaru zajętego przez urząd celny w depozycie albo magazynie czasowego przechowywania przewiduje prawo celne (Dz.U. z 2004 r. nr 68, poz. 622 ze zm).

Towar jest przechowywany do czasu orzeczenia przepadku, sprzedaży albo dopuszczenia do obrotu W art. 93 par. 2 prawa celnego znalazło się upoważnienie dla ministra finansów do określenia stawek tej opłaty. Minister określił je w par. 2 ust. 1 rozporządzenia z 22 kwietnia 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 87, poz.832).

Opłata wynosi - za każdy rozpoczęty miesiąc - 5 proc. wartości celnej towaru (stawka podstawowa), ale nie mniej niż 3 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw bez nagród z zysku, ogłoszonego przez GUS (stawka minimalna).

REKLAMA

WSA miał wątpliwość, czy art. 93 ust. 2 prawa celnego oraz par. 2 ust. 1 rozporządzenia są zgodne z art. 92 oraz art. 2 konstytucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa wynikła ze skargi Jana M., który zakwestionował opłatę za przechowywanie towaru nielegalnie wiezionego na obszar celny UE w 2009 r. i zajętego na jednym z przejść granicznych. Tym towarem była jedna paczka o wartości celnej 1 zł, zawierająca 20 sztuk papierosów.

Postępowanie celne jej dotyczące zakończyło się dopiero po pięciu miesiącach orzeczeniem o przepadku na rzecz Skarbu Państwa.

Opłatę minimalną za jej przechowanie przez pięć miesięcy naczelnik urzędu celnego ustalił na 498 zł (99,60 zł za miesiąc). Zrobił to zgodnie z kwestionowanym par. 2 ust. 1 rozporządzenia. Jan M. wniósł zażalenie, a gdy to okazało się bezskuteczne - skargę do WSA.

WSA uznał za konieczne zwrócenie się z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego. W jego bowiem ocenie upoważnienie do wydania rozporządzenia w sprawie wysokości opłat zamieszczone w art. 93 ust. 2 prawa celnego jest blankietowe, zbyt ogólnie. Nie spełnia więc wymogów przewidzianych w art. 92 ust. 1 konstytucji.

W myśl tego przepisu upoważnienie do wydania rozporządzenia powinno m.in. określać wytyczne co do treści rozporządzenia. Takich wytycznych w art. 93 ust. 2 prawa celnego nie ma. Zdaniem WSA art. 93 prawa celnego i par. 2 ust. 1 rozporządzenia są też sprzeczne z ogólną zasadą, przewidzianą w art. 2 konstytucji RP - zasadą sprawiedliwości społecznej, z której wywodzi się także zasada równości i proporcjonalności. W jego ocenie przepisy te powodują, że osoby. Które próbują nielegalnie sprowadzić spoza obszaru UE towary o niewielkiej wartości, ponoszą za ich
przechowanie relatywnie wyższe opłaty, niż sprowadzając towary o większej wartości.

TK zgodził się we wtorek z WSA (sygn. P 29/10). Stwierdził, że art. 93 ust. 2 prawa celnego jest niezgodny z art. 92 ust. 2 oraz art. 2 konstytucji w zakresie, w jakim dotyczy minimalnej stawki opłaty za przechowywanie zajętych towarów. 

Natomiast par. 2 ust. 1 rozporządzenia Trybunał uznał za niezgodny z art. 92 ust. 1 konstytucji, ale również nie w całości, lecz tylko w odniesieniu do stawki minimalnej. TK stwierdził m.in., że ustawodawca przy określaniu jej posłużył się kryterium nieprzewidzianym w ustawie i całkowicie oderwanym od jej charakteru.

TK zadecydował, że art. 93 ust. 2 prawa celnego straci moc po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw. Już od dnia ogłoszenia w Dz.U. nie będzie można wymierzać opłaty minimalnej za przechowywanie.

PAP

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA