Jakie dane powinien zawierać konosament morski?
REKLAMA
REKLAMA
Standardowy konosament jest dokumentem dwustronnym. Składa się z awersu - to w zasadzie opis warunków przewozu określonych przez przewoźnika oraz obowiązujące konwencje i uzanse sformalizowane przez organizacje międzynarodowe. Druga cześć to - rewers - zawiera pola, które powinny być wypełnione przed podpisaniem konosamentu.
REKLAMA
W prawym górnym rogu zazwyczaj znajduje się logo i nazwa przewoźnika, po jego lewej stronie rubryki, które wypełniane są w oparciu o informacje od załadowcy:
Shipper (lub consignor): nadawca, wysyłający
Consignee: odbiorca ładunku. Jeżeli na wniosek zlecającego transport ta rubryka pozostaje pusta lub wpisano 'to bearer' to ten konosament będzie wystawiony na okaziciela.
Notify: Tutaj należy podać firmę lub osobę, którą należy powiadomić o tym, że przesyłka zbliża się do portu przeznaczenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku konosamentu na okaziciela.
Warto dodać, że przewoźnik nie ma obowiązku powiadamiania podmiotu wymienionego w rubrykach Consignee/Notify o dopływającym ładunku ale należy to dobrej praktyki morskiej.
Kolejne rubryki dotyczą statków (dowozowego i oceanicznego), na który będzie realizowany przewóz oraz portu załadunku, przeładunku i wyładunku. Te dane wypełnianie są przez przewoźnika ale załadowca ma pewien wpływ na ich ostateczną formę i zazwyczaj ma to miejsce w przypadku wysyłek objętych akredytywą.
Freight payable at: dotyczy miejsca płatności frachtu (prepaid / collect) i odzwierciedla uzgodnienia między załadowcą i przewoźnikiem.
Number of orig. B/L: dotyczy liczby oryginalnych egzemplarzy konosamentów.
Centralna część drugiej strony konosamentu to miejsce na opis ładunku.
Te rubryki są również wypełniane w oparciu o dane otrzymane od załadowcy, najczęściej na podstawie dokumentów handlowych (commercial invoice, packing list).
Marks and numbers: znaki i numery - ułatwiają identyfikację danej przesyłki. To rubryka, w której można umieścić dane pozwalające na szczegółową identyfikację przesyłki przez odbiorcę (np. PO - purchase order).
Number and kind of package: liczba i rodzaj opakowań (kartony, palety itp.).
Description of goods: nazwa lub opis towaru (najlepiej z kodem taryfy celnej).
Gross weight: waga brutto ładunku.
Measurement: objętość ładunku.
W dolnej części konosamentu znajdują się następujące informacje, których załadowca nie podaje:
Freight and charges: dotyczy wysokości frachtu i innych opłat za przewóz ładunku.
Na niektórych trasach jest to obligatoryjne (np. Europa <-> Ameryka Południowa).
Place and date of issue: miejsce i data wystawienia konosamentu. Data wystawienia nie może być wcześniejsza od daty fizycznego załadunku na statek. Chyba, że mamy do czynienia z konosamentem 'received for shipment'.
Signature (signed by, The Carrier or his Agents, Signed for the Master, itp.): miejsce na podpis wystawcy konosamentu lub osoby upoważnionej. Jest to zazwyczaj przedstawiciel armatora.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA