REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie dane powinien zawierać konosament morski?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wojciech Łądkowski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prezentujemy krótki poradnik wypełniania konosamentu - podstawowego dokumentu przewozowego w transporcie morskim.

Standardowy konosament jest dokumentem dwustronnym. Składa się z awersu - to w zasadzie opis warunków przewozu określonych przez przewoźnika oraz obowiązujące konwencje i uzanse sformalizowane przez organizacje międzynarodowe. Druga cześć to - rewers - zawiera pola, które powinny być wypełnione przed podpisaniem konosamentu.

REKLAMA

W prawym górnym rogu zazwyczaj znajduje się logo i nazwa przewoźnika, po jego lewej stronie rubryki, które wypełniane są w oparciu o informacje od załadowcy:

Shipper (lub consignor): nadawca, wysyłający

Consignee: odbiorca ładunku. Jeżeli na wniosek zlecającego transport ta rubryka pozostaje pusta lub wpisano 'to bearer' to ten konosament będzie wystawiony na okaziciela.

Notify: Tutaj należy podać firmę lub osobę, którą należy powiadomić o tym, że przesyłka zbliża się do portu przeznaczenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku konosamentu na okaziciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że przewoźnik nie ma obowiązku powiadamiania podmiotu wymienionego w rubrykach Consignee/Notify o dopływającym ładunku ale należy to dobrej praktyki morskiej.

Kolejne rubryki dotyczą statków (dowozowego i oceanicznego), na który będzie realizowany przewóz oraz portu załadunku, przeładunku i wyładunku. Te dane wypełnianie są przez przewoźnika ale załadowca ma pewien wpływ na ich ostateczną formę i zazwyczaj ma to miejsce w przypadku wysyłek objętych akredytywą.

Freight payable at: dotyczy miejsca płatności frachtu (prepaid / collect) i odzwierciedla uzgodnienia między załadowcą i przewoźnikiem.

Number of orig. B/L: dotyczy liczby oryginalnych egzemplarzy konosamentów.

Centralna część drugiej strony konosamentu to miejsce na opis ładunku.

Te rubryki są również wypełniane w oparciu o dane otrzymane od załadowcy, najczęściej na podstawie dokumentów handlowych (commercial invoice, packing list).

Marks and numbers: znaki i numery - ułatwiają identyfikację danej przesyłki. To rubryka, w której można umieścić dane pozwalające na szczegółową identyfikację przesyłki przez odbiorcę (np. PO - purchase order).

Number and kind of package: liczba i rodzaj opakowań (kartony, palety itp.).

Description of goods: nazwa lub opis towaru (najlepiej z kodem taryfy celnej).

Gross weight: waga brutto ładunku.

Measurement: objętość ładunku.

W dolnej części konosamentu znajdują się następujące informacje, których załadowca nie podaje:

Freight and charges: dotyczy wysokości frachtu i innych opłat za przewóz ładunku.

Na niektórych trasach jest to obligatoryjne (np. Europa <-> Ameryka Południowa).

Place and date of issue: miejsce i data wystawienia konosamentu. Data wystawienia nie może być wcześniejsza od daty fizycznego załadunku na statek. Chyba, że mamy do czynienia z konosamentem 'received for shipment'.

Signature (signed by, The Carrier or his Agents, Signed for the Master, itp.): miejsce na podpis wystawcy konosamentu lub osoby upoważnionej. Jest to zazwyczaj przedstawiciel armatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA