REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze spedytora dla przesyłek z sektora "automotive"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Beker
fot. DHL
fot. DHL
Antony Nagelmann

REKLAMA

REKLAMA

Producent, oprócz dostaw materiałów na linię produkcyjną musi zadbać o dystrybucję wyrobów gotowych do odbiorców, aby ci mogli odpowiednio zaopatrzyć rynek. Jak wybrać firmę spedycyjną? Na co zwrócić szczególną uwagę.

Każdy producent tworzy swój własny system logistyczny, którego nieodzownym elementem jest transport. Aby wybór spedytora przełożył się na sukces naszego przedsiębiorstwa, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka podstawowych aspektów.

REKLAMA

REKLAMA

Czy spedytor umie zarządzać całym łańcuchem

W przypadku przesyłek w przemyśle „automotive” trzeba uwzględnić nie tylko ilości, jakie przewoźnik ma nam dostarczyć, ale również to, jakimi narzędziami przy tym operuje i czy w cały proces jest zaangażowana odpowiednio wyszkolona grupa spedytorów.

Należy zwrócić uwagę na to, czy wybrany spedytor będzie w stanie opracować cały łańcuch dostaw, a jednocześnie efektywnie nim zarządzać: od dostaw do montowni po dystrybucję części zamiennych. Doświadczony przewoźnik powinien na podstawie konsultacji i analiz zbadać strategię i ocenić logistyczne konsekwencje różnych opcji biznesowych, aby przedstawić optymalne rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów.

Jaki system monitorowania przesyłki ma spedytor

Odpowiednia ilości części dostarczonych w odpowiednim momencie stanowi klucz do sukcesu firmy. Istotnym czynnikiem jest „czas”. Warto więc sprawdzić na jakie możliwości monitorowania przesyłki gwarantuje nam spedytor. Najlepszą opcją jest monitorowanie od momentu podjęcia towaru od dostawcy poprzez transport lotniczy przez porty tranzytowe, aż po dostawę docelową z lotniska np.: kurierem lub samochodem dedykowanym.

REKLAMA

Wszystko po to, by mieć pewność, że części dotrą na taśmę produkcyjną bez żadnych opóźnień. Niestety nie każdy spedytor może pochwalić się systemem monitorowania na najwyższym poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to robi DHL

W naszej firmie została stworzona specjalistyczna komórka, tak zwane „Control Tower”. „Wieża kontrolna” spełnia funkcję centrum koordynującego. Składa się z kadry kilkunastu doświadczonych spedytorów, których podstawowym narzędziem pracy jest system łączący dane pilnych przesyłek z numerem zamówienia klienta/odbiorcy. Posiadając te informacje system pokazuje, które przesyłki mają ostateczny termin dostawy na dany dzień. 


Dzięki temu operatorzy systematycznie kontrolują planowane dostawy i w razie potrzeby są w stanie podjąć odpowiednie kroki według ustalonego SOP (standard operations procedure).

Dzięki temu spedytor ma możliwość natychmiastowej reakcji oraz przekazania informacji do odbiorcy towaru.

Takie działanie jest bardzo istotne, jako że w przypadku opóźnienia, na które często spedytor nie ma wpływu (na przykład złe warunki pogodowe), dział logistyki naszego klienta może w danym momencie skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za planowanie produkcji, a ci będą mogli skalkulować ilość materiałów, która będzie potrzebna do produkcji i sprawdzą czy linia jest bezpośrednio zagrożona.

Jest to bardzo groźna sytuacja, w której nierzadko rozgrywa się los przedsiębiorstwa ze względu na terminy kontraktowe, a spedytor odgrywa w niej jedną z „kluczowych ról”.

Gdy spedytor nie dowiezie

Wybierając spedytora powinniśmy zwracać uwagę czy posiada on odpowiednie narzędzia, aby móc zagwarantować każdą z możliwych alternatyw dostępnych w sytuacji kryzysowej oraz w jak najkrótszym czasie dostarczyć i przedstawić klientowi odpowiednie rozwiązania. Zależnie od czasu, jaki spedytor ma na dostarczenie danego towaru, w przypadku dużego opóźnienia, powinien być przygotowany na błyskawiczną reakcję, nawet w godzinach nocnych.

W przypadku, gdy dystans między aktualnym miejscem towaru, a odbiorcą jest stosunkowo krótki, może wystarczyć zwykły samochód dedykowany. W innej sytuacji, gdzie odległości nie jesteśmy w stanie pokonać transportem drogowym, przydatne mogą być odpowiednie kontakty, tak aby można było wydać dyspozycje i przekierować przesyłkę na loty zastępcze lub przetransferować ją do innej linii lotniczej. Kolejną możliwością rozwiązania tego typu problemu jest tzw. „courier on bard”.

W momencie gdy opóźnienie jest spore, a dla klienta ważna jest dostawa choć niewielkiej części towaru spedytor organizuje kuriera, który zabiera ze sobą materiał jako bagaż podręczny i leci z nim do portu docelowego pierwszym dostępnym lotem pasażerskim.

W najgorszym wypadku, w momencie, gdy czas został skalkulowany co do minuty, a produkcja jest zagrożona – spedytor powinien mieć możliwość zorganizowania samolotu „czarterowego”, który niestety wiąże się z wysokimi kosztami, jednak w porównaniu do strat związanych z postojem linii u dużego producenta jest on wart zastosowania.

Wybór odpowiedniego spedytora jest więc wielokrotnie kluczem do sukcesu przedsięwzięcia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA