REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze spedytora dla przesyłek z sektora "automotive"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Beker
fot. DHL
fot. DHL
Antony Nagelmann

REKLAMA

REKLAMA

Producent, oprócz dostaw materiałów na linię produkcyjną musi zadbać o dystrybucję wyrobów gotowych do odbiorców, aby ci mogli odpowiednio zaopatrzyć rynek. Jak wybrać firmę spedycyjną? Na co zwrócić szczególną uwagę.

Każdy producent tworzy swój własny system logistyczny, którego nieodzownym elementem jest transport. Aby wybór spedytora przełożył się na sukces naszego przedsiębiorstwa, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka podstawowych aspektów.

REKLAMA

Czy spedytor umie zarządzać całym łańcuchem

W przypadku przesyłek w przemyśle „automotive” trzeba uwzględnić nie tylko ilości, jakie przewoźnik ma nam dostarczyć, ale również to, jakimi narzędziami przy tym operuje i czy w cały proces jest zaangażowana odpowiednio wyszkolona grupa spedytorów.

Należy zwrócić uwagę na to, czy wybrany spedytor będzie w stanie opracować cały łańcuch dostaw, a jednocześnie efektywnie nim zarządzać: od dostaw do montowni po dystrybucję części zamiennych. Doświadczony przewoźnik powinien na podstawie konsultacji i analiz zbadać strategię i ocenić logistyczne konsekwencje różnych opcji biznesowych, aby przedstawić optymalne rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów.

Jaki system monitorowania przesyłki ma spedytor

REKLAMA

Odpowiednia ilości części dostarczonych w odpowiednim momencie stanowi klucz do sukcesu firmy. Istotnym czynnikiem jest „czas”. Warto więc sprawdzić na jakie możliwości monitorowania przesyłki gwarantuje nam spedytor. Najlepszą opcją jest monitorowanie od momentu podjęcia towaru od dostawcy poprzez transport lotniczy przez porty tranzytowe, aż po dostawę docelową z lotniska np.: kurierem lub samochodem dedykowanym.

Wszystko po to, by mieć pewność, że części dotrą na taśmę produkcyjną bez żadnych opóźnień. Niestety nie każdy spedytor może pochwalić się systemem monitorowania na najwyższym poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to robi DHL

W naszej firmie została stworzona specjalistyczna komórka, tak zwane „Control Tower”. „Wieża kontrolna” spełnia funkcję centrum koordynującego. Składa się z kadry kilkunastu doświadczonych spedytorów, których podstawowym narzędziem pracy jest system łączący dane pilnych przesyłek z numerem zamówienia klienta/odbiorcy. Posiadając te informacje system pokazuje, które przesyłki mają ostateczny termin dostawy na dany dzień. 


Dzięki temu operatorzy systematycznie kontrolują planowane dostawy i w razie potrzeby są w stanie podjąć odpowiednie kroki według ustalonego SOP (standard operations procedure).

Dzięki temu spedytor ma możliwość natychmiastowej reakcji oraz przekazania informacji do odbiorcy towaru.

Takie działanie jest bardzo istotne, jako że w przypadku opóźnienia, na które często spedytor nie ma wpływu (na przykład złe warunki pogodowe), dział logistyki naszego klienta może w danym momencie skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za planowanie produkcji, a ci będą mogli skalkulować ilość materiałów, która będzie potrzebna do produkcji i sprawdzą czy linia jest bezpośrednio zagrożona.

Jest to bardzo groźna sytuacja, w której nierzadko rozgrywa się los przedsiębiorstwa ze względu na terminy kontraktowe, a spedytor odgrywa w niej jedną z „kluczowych ról”.

Gdy spedytor nie dowiezie

REKLAMA

Wybierając spedytora powinniśmy zwracać uwagę czy posiada on odpowiednie narzędzia, aby móc zagwarantować każdą z możliwych alternatyw dostępnych w sytuacji kryzysowej oraz w jak najkrótszym czasie dostarczyć i przedstawić klientowi odpowiednie rozwiązania. Zależnie od czasu, jaki spedytor ma na dostarczenie danego towaru, w przypadku dużego opóźnienia, powinien być przygotowany na błyskawiczną reakcję, nawet w godzinach nocnych.

W przypadku, gdy dystans między aktualnym miejscem towaru, a odbiorcą jest stosunkowo krótki, może wystarczyć zwykły samochód dedykowany. W innej sytuacji, gdzie odległości nie jesteśmy w stanie pokonać transportem drogowym, przydatne mogą być odpowiednie kontakty, tak aby można było wydać dyspozycje i przekierować przesyłkę na loty zastępcze lub przetransferować ją do innej linii lotniczej. Kolejną możliwością rozwiązania tego typu problemu jest tzw. „courier on bard”.

W momencie gdy opóźnienie jest spore, a dla klienta ważna jest dostawa choć niewielkiej części towaru spedytor organizuje kuriera, który zabiera ze sobą materiał jako bagaż podręczny i leci z nim do portu docelowego pierwszym dostępnym lotem pasażerskim.

W najgorszym wypadku, w momencie, gdy czas został skalkulowany co do minuty, a produkcja jest zagrożona – spedytor powinien mieć możliwość zorganizowania samolotu „czarterowego”, który niestety wiąże się z wysokimi kosztami, jednak w porównaniu do strat związanych z postojem linii u dużego producenta jest on wart zastosowania.

Wybór odpowiedniego spedytora jest więc wielokrotnie kluczem do sukcesu przedsięwzięcia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA