REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze spedytora dla przesyłek z sektora "automotive"?

Damian Beker
fot. DHL
fot. DHL
Antony Nagelmann

REKLAMA

REKLAMA

Producent, oprócz dostaw materiałów na linię produkcyjną musi zadbać o dystrybucję wyrobów gotowych do odbiorców, aby ci mogli odpowiednio zaopatrzyć rynek. Jak wybrać firmę spedycyjną? Na co zwrócić szczególną uwagę.

Każdy producent tworzy swój własny system logistyczny, którego nieodzownym elementem jest transport. Aby wybór spedytora przełożył się na sukces naszego przedsiębiorstwa, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka podstawowych aspektów.

REKLAMA

REKLAMA

Czy spedytor umie zarządzać całym łańcuchem

W przypadku przesyłek w przemyśle „automotive” trzeba uwzględnić nie tylko ilości, jakie przewoźnik ma nam dostarczyć, ale również to, jakimi narzędziami przy tym operuje i czy w cały proces jest zaangażowana odpowiednio wyszkolona grupa spedytorów.

Należy zwrócić uwagę na to, czy wybrany spedytor będzie w stanie opracować cały łańcuch dostaw, a jednocześnie efektywnie nim zarządzać: od dostaw do montowni po dystrybucję części zamiennych. Doświadczony przewoźnik powinien na podstawie konsultacji i analiz zbadać strategię i ocenić logistyczne konsekwencje różnych opcji biznesowych, aby przedstawić optymalne rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów.

Jaki system monitorowania przesyłki ma spedytor

Odpowiednia ilości części dostarczonych w odpowiednim momencie stanowi klucz do sukcesu firmy. Istotnym czynnikiem jest „czas”. Warto więc sprawdzić na jakie możliwości monitorowania przesyłki gwarantuje nam spedytor. Najlepszą opcją jest monitorowanie od momentu podjęcia towaru od dostawcy poprzez transport lotniczy przez porty tranzytowe, aż po dostawę docelową z lotniska np.: kurierem lub samochodem dedykowanym.

REKLAMA

Wszystko po to, by mieć pewność, że części dotrą na taśmę produkcyjną bez żadnych opóźnień. Niestety nie każdy spedytor może pochwalić się systemem monitorowania na najwyższym poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak to robi DHL

W naszej firmie została stworzona specjalistyczna komórka, tak zwane „Control Tower”. „Wieża kontrolna” spełnia funkcję centrum koordynującego. Składa się z kadry kilkunastu doświadczonych spedytorów, których podstawowym narzędziem pracy jest system łączący dane pilnych przesyłek z numerem zamówienia klienta/odbiorcy. Posiadając te informacje system pokazuje, które przesyłki mają ostateczny termin dostawy na dany dzień. 


Dzięki temu operatorzy systematycznie kontrolują planowane dostawy i w razie potrzeby są w stanie podjąć odpowiednie kroki według ustalonego SOP (standard operations procedure).

Dzięki temu spedytor ma możliwość natychmiastowej reakcji oraz przekazania informacji do odbiorcy towaru.

Takie działanie jest bardzo istotne, jako że w przypadku opóźnienia, na które często spedytor nie ma wpływu (na przykład złe warunki pogodowe), dział logistyki naszego klienta może w danym momencie skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za planowanie produkcji, a ci będą mogli skalkulować ilość materiałów, która będzie potrzebna do produkcji i sprawdzą czy linia jest bezpośrednio zagrożona.

Jest to bardzo groźna sytuacja, w której nierzadko rozgrywa się los przedsiębiorstwa ze względu na terminy kontraktowe, a spedytor odgrywa w niej jedną z „kluczowych ról”.

Gdy spedytor nie dowiezie

Wybierając spedytora powinniśmy zwracać uwagę czy posiada on odpowiednie narzędzia, aby móc zagwarantować każdą z możliwych alternatyw dostępnych w sytuacji kryzysowej oraz w jak najkrótszym czasie dostarczyć i przedstawić klientowi odpowiednie rozwiązania. Zależnie od czasu, jaki spedytor ma na dostarczenie danego towaru, w przypadku dużego opóźnienia, powinien być przygotowany na błyskawiczną reakcję, nawet w godzinach nocnych.

W przypadku, gdy dystans między aktualnym miejscem towaru, a odbiorcą jest stosunkowo krótki, może wystarczyć zwykły samochód dedykowany. W innej sytuacji, gdzie odległości nie jesteśmy w stanie pokonać transportem drogowym, przydatne mogą być odpowiednie kontakty, tak aby można było wydać dyspozycje i przekierować przesyłkę na loty zastępcze lub przetransferować ją do innej linii lotniczej. Kolejną możliwością rozwiązania tego typu problemu jest tzw. „courier on bard”.

W momencie gdy opóźnienie jest spore, a dla klienta ważna jest dostawa choć niewielkiej części towaru spedytor organizuje kuriera, który zabiera ze sobą materiał jako bagaż podręczny i leci z nim do portu docelowego pierwszym dostępnym lotem pasażerskim.

W najgorszym wypadku, w momencie, gdy czas został skalkulowany co do minuty, a produkcja jest zagrożona – spedytor powinien mieć możliwość zorganizowania samolotu „czarterowego”, który niestety wiąże się z wysokimi kosztami, jednak w porównaniu do strat związanych z postojem linii u dużego producenta jest on wart zastosowania.

Wybór odpowiedniego spedytora jest więc wielokrotnie kluczem do sukcesu przedsięwzięcia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA