Logistyka kontraktowa - plusy i minusy
REKLAMA
Klienci operatorów logistycznych, poprzez zakontraktowanie usług logistycznych u operatora (outsourcing) mają możliwość skupienia się na swojej podstawowej działalności: produkcji, sprzedaży, marketingu, itp., pozostawiając obsługę logistyczną w rękach specjalistów. Rozliczając się z operatorem wg rzeczywistych wolumenów towarowych wchodzących, składowanych i wychodzących z magazynu przekształcają cześć swoich kosztów stałych w koszty zmienne, uzyskując tym samym niższe koszty operacyjne, co pozwala przedsiębiorcom poprawić i lepiej monitorować swoją profitowość.
REKLAMA
Jeden operator logistyczny dla wielu klientów
Operatorzy logistyczni z reguły oferują obsługę w magazynach typu multiklienckich. Dzięki temu wykorzystują swoje zasoby techniczne (powierzchnię magazynową, sprzęt przeładunkowy, wyposażenie, IT) i zasoby ludzkie do obsługi wielu firm w tym samym czasie, co z kolei pozwala na ich optymalizację i w efekcie rozłożenie kosztów stałych operatora na kilku klientów i finalnie przekłada się na realne oszczędności każdemu z nich (win-win).
REKLAMA
Klient zwolniony jest z obowiązku dbania o przeglądy i konserwację sprzętu, wyposażenia, budynku, utrzymywania pracowników magazynowych w okresach niższej aktywności. Koszty obsługi logistycznej są natomiast łatwo mierzalne, ponieważ są uzależnione wprost od aktywności i przewidywalne.
Operator logistyczny ma także możliwość szybciej reagować na zmieniające się potrzeby rynku i dzięki temu oferować bardziej elastyczne usługi. Dotyczy to w szczególności kwestii zaplecza magazynowego oraz środków transportu.
REKLAMA
Operatorzy logistyczni dysponują zazwyczaj także więcej niż jedną lokalizacją magazynową. W przypadku nagłej konieczności mogą zaproponować klientowi możliwość obsługi w innej lokalizacji lub wykorzystanie powierzchni magazynowej, dedykowanej dla klienta, który w tym samym czasie ma obniżone zapasy ze względu na spadek posezonowy. I na odwrót - w przypadku obniżenia aktywności klienta i zmniejszenia zapasów klient, w porozumieniu z operatorem, może zmniejszyć wielkość powierzchni magazynowej dedykowanej dla niego, bez konieczności ponoszenia kosztów pustej i niewykorzystanej powierzchni.
Operator niejednokrotnie ma doświadczenie w obsłudze konkretnych branż i może sugerować pewne rozwiązania, które sprawdziły się wcześniej u innych klientów. Będzie to oznaczać również, że operator rozumie i akceptuje specyficzne wymagania danego rynku, ma doświadczenie w obsłudze podobnego towaru oraz zrozumienie przepisów prawnych, które regulują działanie branży. Być może będzie mógł dodatkowo zaproponować synergie np. poprzez konsolidowanie w obsługi transportowej kilku klientów z danej branży.Coraz częściej jest to wręcz jedno z podstawowych wymagań firm na etapie wyboru partnera logistycznego.
Zalet logistyki kontraktowej jest wiele, zdecydowanie więcej niż wad. Przekonało się o tym niemal każde przedsiębiorstwo, które po okresie posiadania własnego magazynu zdecydowało się na outsourcing. Oczywiście każda zmiana niesie za sobą niedogodności w początkowej fazie: konieczność sprzedaży lub rezygnacji z najmu własnego magazynu, rozwiązanie umów z dostawcami sprzętu oraz umów zatrudnienia pracowników, itd. Operator potrzebuje również czasu, aby w początkowej fazie współpracy „nauczyć się obsługi” klienta, specyfiki jego towaru oraz wymagań danej firmy.
Nie każdy początek obsługi magazynowej przebiega bez problemu. Dlatego istotne jest, aby firma na etapie wyboru operatora szczegółowo weryfikowała jego doświadczenie i kompetencje, badając również referencje aktualnie obsługiwanych klientów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.