REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w dystrybucji farmaceutyków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Dziok
fot. Fiege
fot. Fiege
DIRK EGELKAMP

REKLAMA

REKLAMA

Ze wszystkich czynników ograniczających dystrybucję leków w Polsce, przepisy szeroko pojętego prawa farmaceutycznego stanowią największą barierę w jej rozwoju. Jako, że sektor farmaceutyczny należy to tych „wrażliwych”, bo wpływających na zdrowie społeczeństwa, zasady jego funkcjonowania zostały bardzo ściśle określone literą prawa.

I tak, regulacje prawne miedzy innymi:

REKLAMA

• narzucając model obrotu lekiem, w którym wytwórca jest zobligowany do sprzedaży leków tylko z wykorzystaniem ogniwa hurtowego (co utrudnia bezpośrednią relację wytwórcy z odbiorcą finalnym),

• narzucając stałe ceny oraz marże leków refundowanych (ostatnie głośne zmiany refundacyjne, które wprowadzają również pojęcie limitów sprzedaży),

• ograniczając reklamę leków oraz aptek, 

• wprowadzając obowiązki posiadania zezwoleń, ewidencji, opinii, składania sprawozdań, osób wykwalifikowanych itp., w istotny sposób kształtują obraz rynku farmaceutycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się tyczy samej logistyki dedykowanej dla branży farmaceutycznej, z zadowoleniem należy odnotować fakt, że z każdym rokiem na polskim rynku rośnie dostępność operatorów logistycznych posiadających wykwalifikowaną kadrę, wymaganą infrastrukturę, stosowne zezwolenia oraz pakiety - coraz bardziej zaawansowanych - usług logistycznych w swoim portfolio. 

Magazyny farmaceutyczne

REKLAMA

Dlatego przyczyn potencjalnych ograniczeń w dystrybucji farmaceutyków w żadnym stopniu nie należy upatrywać po stronie operatorów logistycznych, ponieważ ci z zadziwiającą szybkością adaptują się do potrzeb swoich klientów, zmian prawa oraz wymogów rynku. W ostatnich kilku latach oferta logistyczna dla sektora farmaceutycznego znacznie uległa poszerzeniu, co potwierdza duże zainteresowanie operatorów współpracą z klientami tego sektora.

W wielopoziomowej współpracy operator-klient każdy poziom zawiera punkty krytyczne, które to w idealnych warunkach powinny zostać określone jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, co nie zawsze bywa proste i możliwe. W zasadzie każdy istniejący proces operacyjny, komunikacyjny, informatyczny, infrastrukturalny powinien mieć zdefiniowane punkty krytyczne. Wcześniejsze ich zdefiniowanie pozwala na przygotowanie stosownych działań zapobiegawczych i korygujących, minimalizujących skutki ewentualnego przekroczenia punktów krytycznych.


REKLAMA

Najważniejszym – i prawdopodobnie najbardziej różnicującym logistykę tego sektora – obszarem krytycznym jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów w zakresie wymogów temperaturowych składowania i transportu. Każdy "farmalogistyk" ma pełną świadomość bezpośredniej zależności między temperaturą a jakością leku. W każdych warunkach relacja ta powinna być bezbłędna, bo finalnie – w przypadku zaistnienia nieprawidłowości – może wpłynąć na zdrowie lub życie ludzi. W szczególności produkty z łańcucha zimnego pod tym kątem powinny być dokładnie nadzorowane.

Gwarancję bezpieczeństwa składowania uzyskujemy poprzez zainstalowanie w magazynach farmaceutycznych odpowiedniej infrastruktury technicznej, czyli urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych, zintegrowanych z systemem kontroli, monitoringu oraz rejestru temperatury i gwarantujących utrzymanie zdefiniowanej temperatury w całej powierzchni magazynu. Z punktu widzenia klienta farmaceutycznego, każde rozwiązanie dodatkowo zabezpieczające warunki składowania ma kluczowe znaczenie. Do takich rozwiązań należą: dostępność agregatów prądotwórczych, zapasowe szafy chłodnicze, rampy załadowczo-rozładowcze z kurtynami ochronnymi, dostępność magazynów buforowych itp.

WMS dla farmaceutyków

Na obecnym etapie rozwoju usług logistycznych komunałem wydaje się powtarzanie, że istotne znaczenie ma posiadanie systemu IT (klasy WMS) wspomagającego istotny proces realizacji decyzji wstrzymania lub wycofania leku z obrotu poprzez zarządzanie serią, datą ważności czy umożliwiającego wzajemną komunikację on-line z klienckimi systemami informatycznymi. Sprawny system informatyczny optymalnie zarządzający gospodarką magazynową to podstawa, bez której nie można już świadczyć konkurencyjnych usług logistycznych.

Dla klienta farmaceutycznego punktem krytycznym może być czas dostawy leku do pacjenta. W wielu terapiach czynnik czasu ma bardzo istotne znaczenie, więc operator logistyczny musi być przygotowany na działania „na cito”, co oznacza dostawę w trybie pilnym (dziś zamówienie, dziś wysyłka, dziś dostawa). Klientom farmaceutycznym chcącym zminimalizować ryzyko błędnego wyboru operatora mogę doradzić szczegółowe audytowanie pomieszczeń, infrastruktury technicznej oraz systemów IT, a także bezpieczeństwa rozwiązań transportowych oraz wdrożonych systemów jakości.

O gwarancji bezpieczeństwa produktów stanowią wdrożone procedury awaryjne na wypadek zaistnienia różnych niepożądanych sytuacji, mających wpływ na jakość produktu lub jego obrót.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA