REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w dystrybucji farmaceutyków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Damian Dziok
fot. Fiege
fot. Fiege
DIRK EGELKAMP

REKLAMA

REKLAMA

Ze wszystkich czynników ograniczających dystrybucję leków w Polsce, przepisy szeroko pojętego prawa farmaceutycznego stanowią największą barierę w jej rozwoju. Jako, że sektor farmaceutyczny należy to tych „wrażliwych”, bo wpływających na zdrowie społeczeństwa, zasady jego funkcjonowania zostały bardzo ściśle określone literą prawa.

I tak, regulacje prawne miedzy innymi:

REKLAMA

• narzucając model obrotu lekiem, w którym wytwórca jest zobligowany do sprzedaży leków tylko z wykorzystaniem ogniwa hurtowego (co utrudnia bezpośrednią relację wytwórcy z odbiorcą finalnym),

• narzucając stałe ceny oraz marże leków refundowanych (ostatnie głośne zmiany refundacyjne, które wprowadzają również pojęcie limitów sprzedaży),

• ograniczając reklamę leków oraz aptek, 

• wprowadzając obowiązki posiadania zezwoleń, ewidencji, opinii, składania sprawozdań, osób wykwalifikowanych itp., w istotny sposób kształtują obraz rynku farmaceutycznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się tyczy samej logistyki dedykowanej dla branży farmaceutycznej, z zadowoleniem należy odnotować fakt, że z każdym rokiem na polskim rynku rośnie dostępność operatorów logistycznych posiadających wykwalifikowaną kadrę, wymaganą infrastrukturę, stosowne zezwolenia oraz pakiety - coraz bardziej zaawansowanych - usług logistycznych w swoim portfolio. 

Magazyny farmaceutyczne

REKLAMA

Dlatego przyczyn potencjalnych ograniczeń w dystrybucji farmaceutyków w żadnym stopniu nie należy upatrywać po stronie operatorów logistycznych, ponieważ ci z zadziwiającą szybkością adaptują się do potrzeb swoich klientów, zmian prawa oraz wymogów rynku. W ostatnich kilku latach oferta logistyczna dla sektora farmaceutycznego znacznie uległa poszerzeniu, co potwierdza duże zainteresowanie operatorów współpracą z klientami tego sektora.

W wielopoziomowej współpracy operator-klient każdy poziom zawiera punkty krytyczne, które to w idealnych warunkach powinny zostać określone jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, co nie zawsze bywa proste i możliwe. W zasadzie każdy istniejący proces operacyjny, komunikacyjny, informatyczny, infrastrukturalny powinien mieć zdefiniowane punkty krytyczne. Wcześniejsze ich zdefiniowanie pozwala na przygotowanie stosownych działań zapobiegawczych i korygujących, minimalizujących skutki ewentualnego przekroczenia punktów krytycznych.


REKLAMA

Najważniejszym – i prawdopodobnie najbardziej różnicującym logistykę tego sektora – obszarem krytycznym jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów w zakresie wymogów temperaturowych składowania i transportu. Każdy "farmalogistyk" ma pełną świadomość bezpośredniej zależności między temperaturą a jakością leku. W każdych warunkach relacja ta powinna być bezbłędna, bo finalnie – w przypadku zaistnienia nieprawidłowości – może wpłynąć na zdrowie lub życie ludzi. W szczególności produkty z łańcucha zimnego pod tym kątem powinny być dokładnie nadzorowane.

Gwarancję bezpieczeństwa składowania uzyskujemy poprzez zainstalowanie w magazynach farmaceutycznych odpowiedniej infrastruktury technicznej, czyli urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych, zintegrowanych z systemem kontroli, monitoringu oraz rejestru temperatury i gwarantujących utrzymanie zdefiniowanej temperatury w całej powierzchni magazynu. Z punktu widzenia klienta farmaceutycznego, każde rozwiązanie dodatkowo zabezpieczające warunki składowania ma kluczowe znaczenie. Do takich rozwiązań należą: dostępność agregatów prądotwórczych, zapasowe szafy chłodnicze, rampy załadowczo-rozładowcze z kurtynami ochronnymi, dostępność magazynów buforowych itp.

WMS dla farmaceutyków

Na obecnym etapie rozwoju usług logistycznych komunałem wydaje się powtarzanie, że istotne znaczenie ma posiadanie systemu IT (klasy WMS) wspomagającego istotny proces realizacji decyzji wstrzymania lub wycofania leku z obrotu poprzez zarządzanie serią, datą ważności czy umożliwiającego wzajemną komunikację on-line z klienckimi systemami informatycznymi. Sprawny system informatyczny optymalnie zarządzający gospodarką magazynową to podstawa, bez której nie można już świadczyć konkurencyjnych usług logistycznych.

Dla klienta farmaceutycznego punktem krytycznym może być czas dostawy leku do pacjenta. W wielu terapiach czynnik czasu ma bardzo istotne znaczenie, więc operator logistyczny musi być przygotowany na działania „na cito”, co oznacza dostawę w trybie pilnym (dziś zamówienie, dziś wysyłka, dziś dostawa). Klientom farmaceutycznym chcącym zminimalizować ryzyko błędnego wyboru operatora mogę doradzić szczegółowe audytowanie pomieszczeń, infrastruktury technicznej oraz systemów IT, a także bezpieczeństwa rozwiązań transportowych oraz wdrożonych systemów jakości.

O gwarancji bezpieczeństwa produktów stanowią wdrożone procedury awaryjne na wypadek zaistnienia różnych niepożądanych sytuacji, mających wpływ na jakość produktu lub jego obrót.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA