REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Droga, drzewa
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas
Krzysztof Komorowski
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Wyobraź sobie, że mieszkasz w mieście, gdzie każde drzewo to potencjalna bomba z opóźnionym zapłonem. Gałęzie, które w każdej chwili mogą spaść na Twój samochód, Twój dom, a nawet na Ciebie. To nie scenariusz z filmu katastroficznego, to nasza codzienność. Zaniedbane drzewa w polskich miastach to wielki problem , to poważne zagrożenie dla zdrowia, życia i mienia mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia

  • Setki tysięcy interwencji rocznie: Każda burza to prawdziwa katastrofa. Strażacy mają pełne ręce roboty, usuwając powalone drzewa, które blokują drogi, uszkadzają domy, samochody i linie energetyczne. Rocznie odnotowuje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy takich interwencji, co pokazuje skalę problemu.
  • Pieniądze wyrzucone w błoto: Zamiast wydawać miliony na usuwanie skutków burz, powinniśmy inwestować w profilaktykę. Regularna pielęgnacja drzew i monitorowanie ich stanu to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale też zdrowe, estetyczne i funkcjonalne miasta. Niestety, w Polsce brakuje programów zastępowania starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami.
  • Winni są samorządowcy: To władze samorządowe odpowiadają za stan zieleni miejskiej, ale często ignorują problem. Drzewa sadzone w latach 40, 50 czy 80 rosną bez żadnej kontroli, a ich rozłożyste konary od dziesiątków lat nie były przycinane. Nawet w czasie rewitalizacji ulic i parków rzadko przeprowadza się inwentaryzację stanu zdrowotnego drzew.
  • Zdrowie i życie są najważniejsze: Powalone drzewo może zabić lub poważnie zranić człowieka. Zdarzały się przypadki, że drzewo przewróciło się nawet przy dobrej pogodzie, co pokazuje, że zagrożenie jest stałe. Czy możemy sobie pozwolić na takie ryzyko? Każdy z nas ma prawo czuć się bezpiecznie w swoim mieście.
  • Ekonomia też ma znaczenie: Zaniedbane drzewa generują ogromne koszty. Interwencje straży pożarnej, usuwanie szkód, naprawy infrastruktury drogowej i energetycznej to dziesiątki, a nawet setki milionów złotych rocznie. Te pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na rozwój miast i poprawę jakości życia mieszkańców.
  • Społeczne protesty: Czasem usunięcie starego drzewa spotyka się z oporem mieszkańców lub organizacji ekologicznych, co dodatkowo komplikuje sytuację. Ważne jest jednak znalezienie kompromisu między ochroną przyrody a zapewnieniem bezpieczeństwa.

Czy samorządy obudzą się na czas?

Mieszkańcy oczekują natychmiastowych działań! Samorządowcy, czas się obudzić i wziąć odpowiedzialność za przyszłość naszych miast. Przestańcie ignorować problem zaniedbanych drzew, które każdego dnia narażają zdrowie, życie i mienie mieszkańców. Każda gałąź, która spada podczas burzy, każda zablokowana droga i każde zniszczone auto to nie tylko incydent – to efekt wieloletnich zaniedbań, za które płacimy wszyscy. Nie wystarczą doraźne działania, usuwanie skutków i gaszenie pożarów w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Potrzebujemy systemowych zmian! Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość. Bezpieczne, zielone miasta to miejsca, w których chcemy żyć, pracować i wychowywać dzieci. Każda złotówka wydana na profilaktykę to tysiące zaoszczędzonych na usuwaniu skutków katastrof. Wyobraźcie sobie miasto, w którym drzewa są piękną ozdobą, dają cień latem i czyste powietrze przez cały rok, zamiast być tykającą bombą zagrażającą wszystkim dookoła.

Nie możemy pozwolić, aby nasze miasta stały się strefą wojny z naturą. Każda burza, każdy porywisty wiatr nie musi być synonimem chaosu, zniszczeń i strachu. Działajmy razem, aby drzewa były naszym sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem. Każdy mieszkaniec zasługuje na bezpieczne, estetyczne i dobrze zarządzane przestrzenie miejskie. Wyobraźmy sobie ulice i parki, w których możemy spacerować bez obaw, że coś spadnie nam na głowę. Miejsca, gdzie przyroda współgra z infrastrukturą, a nie z nią walczy. Razem możemy zmienić przyszłość naszych miast – ale musimy zacząć działać już teraz. Każdy dzień zwłoki to kolejna gałąź, która może spaść, kolejna droga zablokowana przez powalone drzewo, kolejna rodzina, która straci dach nad głową. Czy naprawdę możemy pozwolić sobie na takie ryzyko? Czas na zmiany. Nasze miasta na to zasługują, a my – ich mieszkańcy – mamy prawo czuć się bezpiecznie. Razem stwórzmy przestrzeń, w której natura jest naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To nasza wspólna odpowiedzialność i nasza szansa na lepsze jutro.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA