REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Droga, drzewa
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas
Krzysztof Komorowski
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Wyobraź sobie, że mieszkasz w mieście, gdzie każde drzewo to potencjalna bomba z opóźnionym zapłonem. Gałęzie, które w każdej chwili mogą spaść na Twój samochód, Twój dom, a nawet na Ciebie. To nie scenariusz z filmu katastroficznego, to nasza codzienność. Zaniedbane drzewa w polskich miastach to wielki problem , to poważne zagrożenie dla zdrowia, życia i mienia mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia

  • Setki tysięcy interwencji rocznie: Każda burza to prawdziwa katastrofa. Strażacy mają pełne ręce roboty, usuwając powalone drzewa, które blokują drogi, uszkadzają domy, samochody i linie energetyczne. Rocznie odnotowuje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy takich interwencji, co pokazuje skalę problemu.
  • Pieniądze wyrzucone w błoto: Zamiast wydawać miliony na usuwanie skutków burz, powinniśmy inwestować w profilaktykę. Regularna pielęgnacja drzew i monitorowanie ich stanu to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale też zdrowe, estetyczne i funkcjonalne miasta. Niestety, w Polsce brakuje programów zastępowania starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami.
  • Winni są samorządowcy: To władze samorządowe odpowiadają za stan zieleni miejskiej, ale często ignorują problem. Drzewa sadzone w latach 40, 50 czy 80 rosną bez żadnej kontroli, a ich rozłożyste konary od dziesiątków lat nie były przycinane. Nawet w czasie rewitalizacji ulic i parków rzadko przeprowadza się inwentaryzację stanu zdrowotnego drzew.
  • Zdrowie i życie są najważniejsze: Powalone drzewo może zabić lub poważnie zranić człowieka. Zdarzały się przypadki, że drzewo przewróciło się nawet przy dobrej pogodzie, co pokazuje, że zagrożenie jest stałe. Czy możemy sobie pozwolić na takie ryzyko? Każdy z nas ma prawo czuć się bezpiecznie w swoim mieście.
  • Ekonomia też ma znaczenie: Zaniedbane drzewa generują ogromne koszty. Interwencje straży pożarnej, usuwanie szkód, naprawy infrastruktury drogowej i energetycznej to dziesiątki, a nawet setki milionów złotych rocznie. Te pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na rozwój miast i poprawę jakości życia mieszkańców.
  • Społeczne protesty: Czasem usunięcie starego drzewa spotyka się z oporem mieszkańców lub organizacji ekologicznych, co dodatkowo komplikuje sytuację. Ważne jest jednak znalezienie kompromisu między ochroną przyrody a zapewnieniem bezpieczeństwa.

Czy samorządy obudzą się na czas?

Mieszkańcy oczekują natychmiastowych działań! Samorządowcy, czas się obudzić i wziąć odpowiedzialność za przyszłość naszych miast. Przestańcie ignorować problem zaniedbanych drzew, które każdego dnia narażają zdrowie, życie i mienie mieszkańców. Każda gałąź, która spada podczas burzy, każda zablokowana droga i każde zniszczone auto to nie tylko incydent – to efekt wieloletnich zaniedbań, za które płacimy wszyscy. Nie wystarczą doraźne działania, usuwanie skutków i gaszenie pożarów w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Potrzebujemy systemowych zmian! Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość. Bezpieczne, zielone miasta to miejsca, w których chcemy żyć, pracować i wychowywać dzieci. Każda złotówka wydana na profilaktykę to tysiące zaoszczędzonych na usuwaniu skutków katastrof. Wyobraźcie sobie miasto, w którym drzewa są piękną ozdobą, dają cień latem i czyste powietrze przez cały rok, zamiast być tykającą bombą zagrażającą wszystkim dookoła.

Nie możemy pozwolić, aby nasze miasta stały się strefą wojny z naturą. Każda burza, każdy porywisty wiatr nie musi być synonimem chaosu, zniszczeń i strachu. Działajmy razem, aby drzewa były naszym sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem. Każdy mieszkaniec zasługuje na bezpieczne, estetyczne i dobrze zarządzane przestrzenie miejskie. Wyobraźmy sobie ulice i parki, w których możemy spacerować bez obaw, że coś spadnie nam na głowę. Miejsca, gdzie przyroda współgra z infrastrukturą, a nie z nią walczy. Razem możemy zmienić przyszłość naszych miast – ale musimy zacząć działać już teraz. Każdy dzień zwłoki to kolejna gałąź, która może spaść, kolejna droga zablokowana przez powalone drzewo, kolejna rodzina, która straci dach nad głową. Czy naprawdę możemy pozwolić sobie na takie ryzyko? Czas na zmiany. Nasze miasta na to zasługują, a my – ich mieszkańcy – mamy prawo czuć się bezpiecznie. Razem stwórzmy przestrzeń, w której natura jest naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To nasza wspólna odpowiedzialność i nasza szansa na lepsze jutro.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA