REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Droga, drzewa
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas
Krzysztof Komorowski
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Wyobraź sobie, że mieszkasz w mieście, gdzie każde drzewo to potencjalna bomba z opóźnionym zapłonem. Gałęzie, które w każdej chwili mogą spaść na Twój samochód, Twój dom, a nawet na Ciebie. To nie scenariusz z filmu katastroficznego, to nasza codzienność. Zaniedbane drzewa w polskich miastach to wielki problem , to poważne zagrożenie dla zdrowia, życia i mienia mieszkańców.

REKLAMA

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia

  • Setki tysięcy interwencji rocznie: Każda burza to prawdziwa katastrofa. Strażacy mają pełne ręce roboty, usuwając powalone drzewa, które blokują drogi, uszkadzają domy, samochody i linie energetyczne. Rocznie odnotowuje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy takich interwencji, co pokazuje skalę problemu.
  • Pieniądze wyrzucone w błoto: Zamiast wydawać miliony na usuwanie skutków burz, powinniśmy inwestować w profilaktykę. Regularna pielęgnacja drzew i monitorowanie ich stanu to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale też zdrowe, estetyczne i funkcjonalne miasta. Niestety, w Polsce brakuje programów zastępowania starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami.
  • Winni są samorządowcy: To władze samorządowe odpowiadają za stan zieleni miejskiej, ale często ignorują problem. Drzewa sadzone w latach 40, 50 czy 80 rosną bez żadnej kontroli, a ich rozłożyste konary od dziesiątków lat nie były przycinane. Nawet w czasie rewitalizacji ulic i parków rzadko przeprowadza się inwentaryzację stanu zdrowotnego drzew.
  • Zdrowie i życie są najważniejsze: Powalone drzewo może zabić lub poważnie zranić człowieka. Zdarzały się przypadki, że drzewo przewróciło się nawet przy dobrej pogodzie, co pokazuje, że zagrożenie jest stałe. Czy możemy sobie pozwolić na takie ryzyko? Każdy z nas ma prawo czuć się bezpiecznie w swoim mieście.
  • Ekonomia też ma znaczenie: Zaniedbane drzewa generują ogromne koszty. Interwencje straży pożarnej, usuwanie szkód, naprawy infrastruktury drogowej i energetycznej to dziesiątki, a nawet setki milionów złotych rocznie. Te pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na rozwój miast i poprawę jakości życia mieszkańców.
  • Społeczne protesty: Czasem usunięcie starego drzewa spotyka się z oporem mieszkańców lub organizacji ekologicznych, co dodatkowo komplikuje sytuację. Ważne jest jednak znalezienie kompromisu między ochroną przyrody a zapewnieniem bezpieczeństwa.

Czy samorządy obudzą się na czas?

Mieszkańcy oczekują natychmiastowych działań! Samorządowcy, czas się obudzić i wziąć odpowiedzialność za przyszłość naszych miast. Przestańcie ignorować problem zaniedbanych drzew, które każdego dnia narażają zdrowie, życie i mienie mieszkańców. Każda gałąź, która spada podczas burzy, każda zablokowana droga i każde zniszczone auto to nie tylko incydent – to efekt wieloletnich zaniedbań, za które płacimy wszyscy. Nie wystarczą doraźne działania, usuwanie skutków i gaszenie pożarów w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Potrzebujemy systemowych zmian! Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość. Bezpieczne, zielone miasta to miejsca, w których chcemy żyć, pracować i wychowywać dzieci. Każda złotówka wydana na profilaktykę to tysiące zaoszczędzonych na usuwaniu skutków katastrof. Wyobraźcie sobie miasto, w którym drzewa są piękną ozdobą, dają cień latem i czyste powietrze przez cały rok, zamiast być tykającą bombą zagrażającą wszystkim dookoła.

Nie możemy pozwolić, aby nasze miasta stały się strefą wojny z naturą. Każda burza, każdy porywisty wiatr nie musi być synonimem chaosu, zniszczeń i strachu. Działajmy razem, aby drzewa były naszym sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem. Każdy mieszkaniec zasługuje na bezpieczne, estetyczne i dobrze zarządzane przestrzenie miejskie. Wyobraźmy sobie ulice i parki, w których możemy spacerować bez obaw, że coś spadnie nam na głowę. Miejsca, gdzie przyroda współgra z infrastrukturą, a nie z nią walczy. Razem możemy zmienić przyszłość naszych miast – ale musimy zacząć działać już teraz. Każdy dzień zwłoki to kolejna gałąź, która może spaść, kolejna droga zablokowana przez powalone drzewo, kolejna rodzina, która straci dach nad głową. Czy naprawdę możemy pozwolić sobie na takie ryzyko? Czas na zmiany. Nasze miasta na to zasługują, a my – ich mieszkańcy – mamy prawo czuć się bezpiecznie. Razem stwórzmy przestrzeń, w której natura jest naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To nasza wspólna odpowiedzialność i nasza szansa na lepsze jutro.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA