REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
Droga, drzewa
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas
Krzysztof Komorowski
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Wyobraź sobie, że mieszkasz w mieście, gdzie każde drzewo to potencjalna bomba z opóźnionym zapłonem. Gałęzie, które w każdej chwili mogą spaść na Twój samochód, Twój dom, a nawet na Ciebie. To nie scenariusz z filmu katastroficznego, to nasza codzienność. Zaniedbane drzewa w polskich miastach to wielki problem , to poważne zagrożenie dla zdrowia, życia i mienia mieszkańców.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia

  • Setki tysięcy interwencji rocznie: Każda burza to prawdziwa katastrofa. Strażacy mają pełne ręce roboty, usuwając powalone drzewa, które blokują drogi, uszkadzają domy, samochody i linie energetyczne. Rocznie odnotowuje się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy takich interwencji, co pokazuje skalę problemu.
  • Pieniądze wyrzucone w błoto: Zamiast wydawać miliony na usuwanie skutków burz, powinniśmy inwestować w profilaktykę. Regularna pielęgnacja drzew i monitorowanie ich stanu to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale też zdrowe, estetyczne i funkcjonalne miasta. Niestety, w Polsce brakuje programów zastępowania starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami.
  • Winni są samorządowcy: To władze samorządowe odpowiadają za stan zieleni miejskiej, ale często ignorują problem. Drzewa sadzone w latach 40, 50 czy 80 rosną bez żadnej kontroli, a ich rozłożyste konary od dziesiątków lat nie były przycinane. Nawet w czasie rewitalizacji ulic i parków rzadko przeprowadza się inwentaryzację stanu zdrowotnego drzew.
  • Zdrowie i życie są najważniejsze: Powalone drzewo może zabić lub poważnie zranić człowieka. Zdarzały się przypadki, że drzewo przewróciło się nawet przy dobrej pogodzie, co pokazuje, że zagrożenie jest stałe. Czy możemy sobie pozwolić na takie ryzyko? Każdy z nas ma prawo czuć się bezpiecznie w swoim mieście.
  • Ekonomia też ma znaczenie: Zaniedbane drzewa generują ogromne koszty. Interwencje straży pożarnej, usuwanie szkód, naprawy infrastruktury drogowej i energetycznej to dziesiątki, a nawet setki milionów złotych rocznie. Te pieniądze mogłyby zostać przeznaczone na rozwój miast i poprawę jakości życia mieszkańców.
  • Społeczne protesty: Czasem usunięcie starego drzewa spotyka się z oporem mieszkańców lub organizacji ekologicznych, co dodatkowo komplikuje sytuację. Ważne jest jednak znalezienie kompromisu między ochroną przyrody a zapewnieniem bezpieczeństwa.

Czy samorządy obudzą się na czas?

REKLAMA

Mieszkańcy oczekują natychmiastowych działań! Samorządowcy, czas się obudzić i wziąć odpowiedzialność za przyszłość naszych miast. Przestańcie ignorować problem zaniedbanych drzew, które każdego dnia narażają zdrowie, życie i mienie mieszkańców. Każda gałąź, która spada podczas burzy, każda zablokowana droga i każde zniszczone auto to nie tylko incydent – to efekt wieloletnich zaniedbań, za które płacimy wszyscy. Nie wystarczą doraźne działania, usuwanie skutków i gaszenie pożarów w dosłownym i przenośnym znaczeniu. Potrzebujemy systemowych zmian! Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość. Bezpieczne, zielone miasta to miejsca, w których chcemy żyć, pracować i wychowywać dzieci. Każda złotówka wydana na profilaktykę to tysiące zaoszczędzonych na usuwaniu skutków katastrof. Wyobraźcie sobie miasto, w którym drzewa są piękną ozdobą, dają cień latem i czyste powietrze przez cały rok, zamiast być tykającą bombą zagrażającą wszystkim dookoła.

Nie możemy pozwolić, aby nasze miasta stały się strefą wojny z naturą. Każda burza, każdy porywisty wiatr nie musi być synonimem chaosu, zniszczeń i strachu. Działajmy razem, aby drzewa były naszym sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem. Każdy mieszkaniec zasługuje na bezpieczne, estetyczne i dobrze zarządzane przestrzenie miejskie. Wyobraźmy sobie ulice i parki, w których możemy spacerować bez obaw, że coś spadnie nam na głowę. Miejsca, gdzie przyroda współgra z infrastrukturą, a nie z nią walczy. Razem możemy zmienić przyszłość naszych miast – ale musimy zacząć działać już teraz. Każdy dzień zwłoki to kolejna gałąź, która może spaść, kolejna droga zablokowana przez powalone drzewo, kolejna rodzina, która straci dach nad głową. Czy naprawdę możemy pozwolić sobie na takie ryzyko? Czas na zmiany. Nasze miasta na to zasługują, a my – ich mieszkańcy – mamy prawo czuć się bezpiecznie. Razem stwórzmy przestrzeń, w której natura jest naszym sprzymierzeńcem, a nie wrogiem. To nasza wspólna odpowiedzialność i nasza szansa na lepsze jutro.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA