REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
silnik motocykle Fot. Fotolia
silnik motocykle Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sezon motocyklowy za pasem. Już najwyższy czas, by miłośnicy jednośladów przygotowali swoje motocykle do sezonu. Zanim ruszymy motocyklem w trasę warto sprawdzić jego stan techniczny. Poniżej prezentujemy dziesięć kroków, o których warto pamiętać zanim wyjedziemy w pierwszą trasę.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 1 – czyszczenie motocykla

Przegląd techniczny powinniśmy rozpocząć od dokładnego umycia motocykla. Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej. Warto jednak umyć motocykl ręcznie, ponieważ podczas używania myjki wysokociśnieniowej istnieje ryzyko zamoczenia układu zapłonowego, a to może poskutkować tym, że z myjni nie uda nam się wyjechać o „własnych siłach”.  Wszystkim tym, którzy zdecydują się na mycie ręczne można polecić Castrol Greentec Special Bike Cleaner, który rozpuszcza osady z brudu, olejów i smarów, pozostawiając powierzchnię bez smug i zabrudzeń. – Offroad to ekstremalne warunki: piach, błoto, kurz, pył. Jeśli motocyklista lubi mocniejsze wrażenia, powinien korzystać z myjki wysokociśnieniowej i specjalnej chemii. Ja stosuję m.in. aerozol Castrol Metal Parts Cleaner  i Castrol Silikon Spray. Po myciu ważne jest osuszenie motocykla i jego odpalenie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy filtr powietrza jest suchy. Jeśli tak, można dalej eksploatować motocykl – mówi Łukasz Kurowski.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 2 – Układ smarowania

W następnej kolejności powinniśmy skupić się na układzie smarowania naszego motocykla. Najczęściej układ smarowania tworzy jeden obieg, w którym znajduje się silnik, skrzynia biegów i układ sprzęgła. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone specjalnie do motocykli. Stosowanie olejów samochodowych wpływa bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powoduje jego ślizganie, a w konsekwencji konieczność wymiany. Najlepszym wyborem jest olej o formulacji syntetycznej, która lepiej zabezpiecza wszystkie mechanizmy przed zużyciem i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Większość nowoczesnych motocykli sportowych i sporotowo-turystycznych wymaga olejów o takiej jakości. Warte polecenia są oleje najwyższej klasy, spełniające jednocześnie wymagania silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Do takich produktów należą oleje Castrol z technologią TriZone Technology™. Przykładowe produkty z tą technologią to Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 oraz Power 1 4T 10W-40, których używa Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

REKLAMA

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 3 – Płyn chłodniczy

Przy okazji wymiany oleju kierowca powinien sprawdzić także stan płynu chłodniczego. Silniki motocyklowe są mocno obciążone termicznie, przez co często nazywane są „piecami”. Sprawnie działający układ chłodzenia jest tu niezwykle ważny i dlatego płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Zabezpieczy to układ przed zanieczyszczeniami, korozją, a świeży płyn będzie znakomicie oddawał ciepło. Jeśli środek chłodniczy jest w dobrej kondycji, pozostaje nam częsta kontrola jego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Niewielkie ubytki możemy uzupełniać wodą destylowaną. W przypadku większych ubytków powinniśmy uzupełniać takim samym płynem jak ten zastosowany w układzie. Jeśli nie wiemy, jakiego obecnie używamy, najlepiej jest go wymienić. Wart polecenia jest np. Castrol Motorcycle Coolant – specjalny płyn chłodniczy o podwyższonej pojemności cieplnej, przeznaczony do stosowania w wysilonych silnikach motocyklowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 4 – Filtr powietrza

Nie zapominajmy o filtrze powietrza. Jego papierowy wkład najlepiej będzie wymienić na nowy, natomiast filtr gąbkowy możemy wyczyścić i naoliwić. W tym celu pomocny może okazać się Castrol Foam Air Filter Cleaner (środek czyszczący) i Castrol Foam Air Filter Oil (olej w aerozolu).

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 5 – Układ hamulcowy

Przed rozpoczęciem prac związanych z układem hamulcowym warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania sami, czy lepiej będzie zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Odpowiednia grubość klocków i stan tarcz hamulcowych to parametry konieczne przy bezpiecznej jeździe. Hamowanie przy dużych prędkościach oraz sportowa jazda z częstymi spowolnieniami wyzwalają ogromne ilości ciepła na tarczach hamulcowych, zaciskach i płynie hamulcowym.
Aby nasze hamulce zawsze działały tak, jak sobie tego życzymy, pamiętajmy o dwóch rzeczach. Wymieniajmy płyn w układzie hamulcowym  nie rzadziej niż co dwa lata, a najlepiej co rok. Jeśli jeździmy agresywnie, zastosujmy płyn o podwyższonych parametrach. Do standardowych zastosowań wystarczy Castrol Motorcycle Brake Fluid z temperaturą wrzenia na poziomie 275ºC. Do sportowej jazdy zastosujmy Castrol React SRF Racing z temperaturą wrzenia 320ºC.

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 6 – Opony

Na zakończenie przeglądu powinniśmy sprawdzić stan opon i oświetlenia, gdyż odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo. – Odpowiedni dobór ogumienia do toru jest bardzo ważny. Zapewnia on kierowcy bezpieczeństwo oraz lepszy komfort jazdy. Typ opony powinien być dobrany do trasy, jaką jeździ motocyklista. Inne opony są przystosowane do piachu a inne do jazdy po twardym terenie – komentuje Łukasz Kurowski. – Opony do jazdy po asfalcie muszą dokładnie przylegać do powierzchni, mają one więc gęstszą „kostkę”. Zgoła inne są opony dla osób, jeżdżących po piachu: dzięki mniejszej przyczepności umożliwiają wypychanie i zapobiegają zakopywaniu się piasku.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 7 –  Elektryka

Kontrola instalacji elektrycznej jest natomiast o tyle ważna, że jest odpowiedzialna za dobrą widoczność na drodze. Jeżeli okaże się, że któreś z połączeń elektrycznych jest skorodowane, możemy użyć Castrol Motorcycle DWF – środka konserwującego w sprayu, który przywróci przewodnictwo elektryczne i zakonserwuje złącza.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 8 –  Układ zawieszenia

Układ zawieszenia wymaga okresowej wymiany oleju w amortyzatorach. Powinien być on wymieniany co 2 lata lub co 20 000 km. Castrol ma w ofercie zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne o różnych lepkościach, dzięki czemu można bardzo precyzyjnie dobrać olej do swoich preferencji, stylu jazdy i wymagań producenta. Jeśli często pionujemy motocykl używajmy tylko syntetycznych środków smarnych. Mają one specjalne dodatki wypierające powietrze z oleju, są stabilniejsze i ograniczają do maksimum tarcie spoczynkowe amortyzatorów.
Przy okazji wymiany oleju można pokusić się o regulację układu zawieszenia, aby dostosować go do naszych możliwości. Należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwa czynność i wymaga dużego doświadczenia, więc jeśli nie czujemy się w tej dziedzinie zbyt pewnie, warto zlecić taki zabieg profesjonalistom.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 9 – Układ przeniesienia napędu/łańcuch napędowy

W trakcie przeglądów często pomijanym przez motocyklistów układem jest układ przeniesienia napędu, czyli najczęściej łańcuch napędowy. Ważne jest sprawdzenie jego napięcia, czystości oraz nasmarowania. Napięcie powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Zbyt mocne lub zbyt słabe zaowocuje bardzo szybkim zużyciem zarówno samego łańcucha, jak i współpracujących z nim zębatek. Po skontrolowaniu i ewentualnym wyregulowaniu napięcia musimy łańcuch odpowiednio nasmarować.
Jeśli łańcuch jest zabrudzony, powinniśmy przed nasmarowaniem dokładnie go umyć. Należy pamiętać, że łańcuch motocyklowy jest, wbrew pozorom, dość skomplikowanym mechanizmem i nie można go czyścić używając np. benzyny ekstrakcyjnej, gdyż grozi to zniszczeniem uszczelnień. Używajmy do tego specjalnych środków, które są odporne na działanie zanieczyszczeń, wilgoci i brudu, jak np. Castrol Chain Cleaner. 
Po oczyszczeniu i osuszeniu musimy łańcuch nasmarować (do smarowania łańcucha można zastosować środek Castrol Spray O-R, a do motocykli sportowych Castrol Chain Lube Racing). Jest to bardzo ważna czynność i należy wykonywać ją często. Pozwoli to przedłużyć żywotność całego układu przeniesienia napędu.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 10 – Motocyklista

Ostatnim krokiem przygotowań do sezonu motocyklowego powinno być przygotowanie organizmu motocyklisty. Ważne jest, by kierowca wsiadając na motocykl był w dobrej formie fizycznej.
– Jeśli ktoś myśli, że jazda na motocyklu to łatwa sprawa, to jest w błędzie. Przed sezonem bardzo ważne jest zadbanie o masę mięśniową i kondycję. W trakcie jazdy motocyklem znacznie rośnie liczba uderzeń serca na minutę. W ramach przygotowań polecam rower, bieganie i siłownię. Przy czym na siłowni warto skupić się na większej liczbie powtórzeń z mniejszym ciężarem, a nie na budowaniu masy – radzi Kurowski

Motocykl gotowy do sezonu

Kompleksowo wykonany przegląd pozwoli lepiej poznać stan techniczny motocykla i przedłuży jego życie. Częste przeglądy i wymiany płynów uchronią nas przed nieoczekiwanymi awariami i pozwolą pracować wszystkim mechanizmom nawet pod największym obciążeniem. – Im bardziej profesjonalnie kierowca chce jeździć, tym większe są koszty związane z eksploatacją motocykla. W tym wypadku nie warto jednak oszczędzać na cenie, a co za tym idzie na jakości. Jeśli ktoś chce jeździć profesjonalnie, to musi dbać o motocykl jak o niemowlę – dodaje Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Tekst: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA