REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
silnik motocykle Fot. Fotolia
silnik motocykle Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sezon motocyklowy za pasem. Już najwyższy czas, by miłośnicy jednośladów przygotowali swoje motocykle do sezonu. Zanim ruszymy motocyklem w trasę warto sprawdzić jego stan techniczny. Poniżej prezentujemy dziesięć kroków, o których warto pamiętać zanim wyjedziemy w pierwszą trasę.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 1 – czyszczenie motocykla

Przegląd techniczny powinniśmy rozpocząć od dokładnego umycia motocykla. Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej. Warto jednak umyć motocykl ręcznie, ponieważ podczas używania myjki wysokociśnieniowej istnieje ryzyko zamoczenia układu zapłonowego, a to może poskutkować tym, że z myjni nie uda nam się wyjechać o „własnych siłach”.  Wszystkim tym, którzy zdecydują się na mycie ręczne można polecić Castrol Greentec Special Bike Cleaner, który rozpuszcza osady z brudu, olejów i smarów, pozostawiając powierzchnię bez smug i zabrudzeń. – Offroad to ekstremalne warunki: piach, błoto, kurz, pył. Jeśli motocyklista lubi mocniejsze wrażenia, powinien korzystać z myjki wysokociśnieniowej i specjalnej chemii. Ja stosuję m.in. aerozol Castrol Metal Parts Cleaner  i Castrol Silikon Spray. Po myciu ważne jest osuszenie motocykla i jego odpalenie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy filtr powietrza jest suchy. Jeśli tak, można dalej eksploatować motocykl – mówi Łukasz Kurowski.

REKLAMA

Zobacz też: Zakup używanego motocykla

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 2 – Układ smarowania

W następnej kolejności powinniśmy skupić się na układzie smarowania naszego motocykla. Najczęściej układ smarowania tworzy jeden obieg, w którym znajduje się silnik, skrzynia biegów i układ sprzęgła. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone specjalnie do motocykli. Stosowanie olejów samochodowych wpływa bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powoduje jego ślizganie, a w konsekwencji konieczność wymiany. Najlepszym wyborem jest olej o formulacji syntetycznej, która lepiej zabezpiecza wszystkie mechanizmy przed zużyciem i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Większość nowoczesnych motocykli sportowych i sporotowo-turystycznych wymaga olejów o takiej jakości. Warte polecenia są oleje najwyższej klasy, spełniające jednocześnie wymagania silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Do takich produktów należą oleje Castrol z technologią TriZone Technology™. Przykładowe produkty z tą technologią to Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 oraz Power 1 4T 10W-40, których używa Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 3 – Płyn chłodniczy

Przy okazji wymiany oleju kierowca powinien sprawdzić także stan płynu chłodniczego. Silniki motocyklowe są mocno obciążone termicznie, przez co często nazywane są „piecami”. Sprawnie działający układ chłodzenia jest tu niezwykle ważny i dlatego płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Zabezpieczy to układ przed zanieczyszczeniami, korozją, a świeży płyn będzie znakomicie oddawał ciepło. Jeśli środek chłodniczy jest w dobrej kondycji, pozostaje nam częsta kontrola jego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Niewielkie ubytki możemy uzupełniać wodą destylowaną. W przypadku większych ubytków powinniśmy uzupełniać takim samym płynem jak ten zastosowany w układzie. Jeśli nie wiemy, jakiego obecnie używamy, najlepiej jest go wymienić. Wart polecenia jest np. Castrol Motorcycle Coolant – specjalny płyn chłodniczy o podwyższonej pojemności cieplnej, przeznaczony do stosowania w wysilonych silnikach motocyklowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 4 – Filtr powietrza

Nie zapominajmy o filtrze powietrza. Jego papierowy wkład najlepiej będzie wymienić na nowy, natomiast filtr gąbkowy możemy wyczyścić i naoliwić. W tym celu pomocny może okazać się Castrol Foam Air Filter Cleaner (środek czyszczący) i Castrol Foam Air Filter Oil (olej w aerozolu).

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 5 – Układ hamulcowy

Przed rozpoczęciem prac związanych z układem hamulcowym warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania sami, czy lepiej będzie zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Odpowiednia grubość klocków i stan tarcz hamulcowych to parametry konieczne przy bezpiecznej jeździe. Hamowanie przy dużych prędkościach oraz sportowa jazda z częstymi spowolnieniami wyzwalają ogromne ilości ciepła na tarczach hamulcowych, zaciskach i płynie hamulcowym.
Aby nasze hamulce zawsze działały tak, jak sobie tego życzymy, pamiętajmy o dwóch rzeczach. Wymieniajmy płyn w układzie hamulcowym  nie rzadziej niż co dwa lata, a najlepiej co rok. Jeśli jeździmy agresywnie, zastosujmy płyn o podwyższonych parametrach. Do standardowych zastosowań wystarczy Castrol Motorcycle Brake Fluid z temperaturą wrzenia na poziomie 275ºC. Do sportowej jazdy zastosujmy Castrol React SRF Racing z temperaturą wrzenia 320ºC.

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 6 – Opony

Na zakończenie przeglądu powinniśmy sprawdzić stan opon i oświetlenia, gdyż odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo. – Odpowiedni dobór ogumienia do toru jest bardzo ważny. Zapewnia on kierowcy bezpieczeństwo oraz lepszy komfort jazdy. Typ opony powinien być dobrany do trasy, jaką jeździ motocyklista. Inne opony są przystosowane do piachu a inne do jazdy po twardym terenie – komentuje Łukasz Kurowski. – Opony do jazdy po asfalcie muszą dokładnie przylegać do powierzchni, mają one więc gęstszą „kostkę”. Zgoła inne są opony dla osób, jeżdżących po piachu: dzięki mniejszej przyczepności umożliwiają wypychanie i zapobiegają zakopywaniu się piasku.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 7 –  Elektryka

Kontrola instalacji elektrycznej jest natomiast o tyle ważna, że jest odpowiedzialna za dobrą widoczność na drodze. Jeżeli okaże się, że któreś z połączeń elektrycznych jest skorodowane, możemy użyć Castrol Motorcycle DWF – środka konserwującego w sprayu, który przywróci przewodnictwo elektryczne i zakonserwuje złącza.

Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 8 –  Układ zawieszenia

Układ zawieszenia wymaga okresowej wymiany oleju w amortyzatorach. Powinien być on wymieniany co 2 lata lub co 20 000 km. Castrol ma w ofercie zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne o różnych lepkościach, dzięki czemu można bardzo precyzyjnie dobrać olej do swoich preferencji, stylu jazdy i wymagań producenta. Jeśli często pionujemy motocykl używajmy tylko syntetycznych środków smarnych. Mają one specjalne dodatki wypierające powietrze z oleju, są stabilniejsze i ograniczają do maksimum tarcie spoczynkowe amortyzatorów.
Przy okazji wymiany oleju można pokusić się o regulację układu zawieszenia, aby dostosować go do naszych możliwości. Należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwa czynność i wymaga dużego doświadczenia, więc jeśli nie czujemy się w tej dziedzinie zbyt pewnie, warto zlecić taki zabieg profesjonalistom.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 9 – Układ przeniesienia napędu/łańcuch napędowy

W trakcie przeglądów często pomijanym przez motocyklistów układem jest układ przeniesienia napędu, czyli najczęściej łańcuch napędowy. Ważne jest sprawdzenie jego napięcia, czystości oraz nasmarowania. Napięcie powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Zbyt mocne lub zbyt słabe zaowocuje bardzo szybkim zużyciem zarówno samego łańcucha, jak i współpracujących z nim zębatek. Po skontrolowaniu i ewentualnym wyregulowaniu napięcia musimy łańcuch odpowiednio nasmarować.
Jeśli łańcuch jest zabrudzony, powinniśmy przed nasmarowaniem dokładnie go umyć. Należy pamiętać, że łańcuch motocyklowy jest, wbrew pozorom, dość skomplikowanym mechanizmem i nie można go czyścić używając np. benzyny ekstrakcyjnej, gdyż grozi to zniszczeniem uszczelnień. Używajmy do tego specjalnych środków, które są odporne na działanie zanieczyszczeń, wilgoci i brudu, jak np. Castrol Chain Cleaner. 
Po oczyszczeniu i osuszeniu musimy łańcuch nasmarować (do smarowania łańcucha można zastosować środek Castrol Spray O-R, a do motocykli sportowych Castrol Chain Lube Racing). Jest to bardzo ważna czynność i należy wykonywać ją często. Pozwoli to przedłużyć żywotność całego układu przeniesienia napędu.

Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 10 – Motocyklista

Ostatnim krokiem przygotowań do sezonu motocyklowego powinno być przygotowanie organizmu motocyklisty. Ważne jest, by kierowca wsiadając na motocykl był w dobrej formie fizycznej.
– Jeśli ktoś myśli, że jazda na motocyklu to łatwa sprawa, to jest w błędzie. Przed sezonem bardzo ważne jest zadbanie o masę mięśniową i kondycję. W trakcie jazdy motocyklem znacznie rośnie liczba uderzeń serca na minutę. W ramach przygotowań polecam rower, bieganie i siłownię. Przy czym na siłowni warto skupić się na większej liczbie powtórzeń z mniejszym ciężarem, a nie na budowaniu masy – radzi Kurowski

Motocykl gotowy do sezonu

Kompleksowo wykonany przegląd pozwoli lepiej poznać stan techniczny motocykla i przedłuży jego życie. Częste przeglądy i wymiany płynów uchronią nas przed nieoczekiwanymi awariami i pozwolą pracować wszystkim mechanizmom nawet pod największym obciążeniem. – Im bardziej profesjonalnie kierowca chce jeździć, tym większe są koszty związane z eksploatacją motocykla. W tym wypadku nie warto jednak oszczędzać na cenie, a co za tym idzie na jakości. Jeśli ktoś chce jeździć profesjonalnie, to musi dbać o motocykl jak o niemowlę – dodaje Łukasz Kurowski.

Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Tekst: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA