Przygotowanie motocykla do sezonu w 10 krokach
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 1 – czyszczenie motocykla
Przegląd techniczny powinniśmy rozpocząć od dokładnego umycia motocykla. Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z myjki wysokociśnieniowej. Warto jednak umyć motocykl ręcznie, ponieważ podczas używania myjki wysokociśnieniowej istnieje ryzyko zamoczenia układu zapłonowego, a to może poskutkować tym, że z myjni nie uda nam się wyjechać o „własnych siłach”. Wszystkim tym, którzy zdecydują się na mycie ręczne można polecić Castrol Greentec Special Bike Cleaner, który rozpuszcza osady z brudu, olejów i smarów, pozostawiając powierzchnię bez smug i zabrudzeń. – Offroad to ekstremalne warunki: piach, błoto, kurz, pył. Jeśli motocyklista lubi mocniejsze wrażenia, powinien korzystać z myjki wysokociśnieniowej i specjalnej chemii. Ja stosuję m.in. aerozol Castrol Metal Parts Cleaner i Castrol Silikon Spray. Po myciu ważne jest osuszenie motocykla i jego odpalenie. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, czy filtr powietrza jest suchy. Jeśli tak, można dalej eksploatować motocykl – mówi Łukasz Kurowski.
REKLAMA
Zobacz też: Zakup używanego motocykla
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 2 – Układ smarowania
W następnej kolejności powinniśmy skupić się na układzie smarowania naszego motocykla. Najczęściej układ smarowania tworzy jeden obieg, w którym znajduje się silnik, skrzynia biegów i układ sprzęgła. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone specjalnie do motocykli. Stosowanie olejów samochodowych wpływa bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powoduje jego ślizganie, a w konsekwencji konieczność wymiany. Najlepszym wyborem jest olej o formulacji syntetycznej, która lepiej zabezpiecza wszystkie mechanizmy przed zużyciem i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Większość nowoczesnych motocykli sportowych i sporotowo-turystycznych wymaga olejów o takiej jakości. Warte polecenia są oleje najwyższej klasy, spełniające jednocześnie wymagania silnika, skrzyni biegów i mokrego sprzęgła. Do takich produktów należą oleje Castrol z technologią TriZone Technology™. Przykładowe produkty z tą technologią to Castrol Power 1 Racing 4T 10W-50 oraz Power 1 4T 10W-40, których używa Łukasz Kurowski.
Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 3 – Płyn chłodniczy
Przy okazji wymiany oleju kierowca powinien sprawdzić także stan płynu chłodniczego. Silniki motocyklowe są mocno obciążone termicznie, przez co często nazywane są „piecami”. Sprawnie działający układ chłodzenia jest tu niezwykle ważny i dlatego płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Zabezpieczy to układ przed zanieczyszczeniami, korozją, a świeży płyn będzie znakomicie oddawał ciepło. Jeśli środek chłodniczy jest w dobrej kondycji, pozostaje nam częsta kontrola jego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Niewielkie ubytki możemy uzupełniać wodą destylowaną. W przypadku większych ubytków powinniśmy uzupełniać takim samym płynem jak ten zastosowany w układzie. Jeśli nie wiemy, jakiego obecnie używamy, najlepiej jest go wymienić. Wart polecenia jest np. Castrol Motorcycle Coolant – specjalny płyn chłodniczy o podwyższonej pojemności cieplnej, przeznaczony do stosowania w wysilonych silnikach motocyklowych.
Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 4 – Filtr powietrza
Nie zapominajmy o filtrze powietrza. Jego papierowy wkład najlepiej będzie wymienić na nowy, natomiast filtr gąbkowy możemy wyczyścić i naoliwić. W tym celu pomocny może okazać się Castrol Foam Air Filter Cleaner (środek czyszczący) i Castrol Foam Air Filter Oil (olej w aerozolu).
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 5 – Układ hamulcowy
Przed rozpoczęciem prac związanych z układem hamulcowym warto się zastanowić, czy jesteśmy w stanie podjąć się tego zadania sami, czy lepiej będzie zlecić to wyspecjalizowanemu warsztatowi. Odpowiednia grubość klocków i stan tarcz hamulcowych to parametry konieczne przy bezpiecznej jeździe. Hamowanie przy dużych prędkościach oraz sportowa jazda z częstymi spowolnieniami wyzwalają ogromne ilości ciepła na tarczach hamulcowych, zaciskach i płynie hamulcowym.
Aby nasze hamulce zawsze działały tak, jak sobie tego życzymy, pamiętajmy o dwóch rzeczach. Wymieniajmy płyn w układzie hamulcowym nie rzadziej niż co dwa lata, a najlepiej co rok. Jeśli jeździmy agresywnie, zastosujmy płyn o podwyższonych parametrach. Do standardowych zastosowań wystarczy Castrol Motorcycle Brake Fluid z temperaturą wrzenia na poziomie 275ºC. Do sportowej jazdy zastosujmy Castrol React SRF Racing z temperaturą wrzenia 320ºC.
Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 6 – Opony
Na zakończenie przeglądu powinniśmy sprawdzić stan opon i oświetlenia, gdyż odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo. – Odpowiedni dobór ogumienia do toru jest bardzo ważny. Zapewnia on kierowcy bezpieczeństwo oraz lepszy komfort jazdy. Typ opony powinien być dobrany do trasy, jaką jeździ motocyklista. Inne opony są przystosowane do piachu a inne do jazdy po twardym terenie – komentuje Łukasz Kurowski. – Opony do jazdy po asfalcie muszą dokładnie przylegać do powierzchni, mają one więc gęstszą „kostkę”. Zgoła inne są opony dla osób, jeżdżących po piachu: dzięki mniejszej przyczepności umożliwiają wypychanie i zapobiegają zakopywaniu się piasku.
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 7 – Elektryka
Kontrola instalacji elektrycznej jest natomiast o tyle ważna, że jest odpowiedzialna za dobrą widoczność na drodze. Jeżeli okaże się, że któreś z połączeń elektrycznych jest skorodowane, możemy użyć Castrol Motorcycle DWF – środka konserwującego w sprayu, który przywróci przewodnictwo elektryczne i zakonserwuje złącza.
Zobacz też: Jak jeździć z pasażerem na motocyklu?
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 8 – Układ zawieszenia
Układ zawieszenia wymaga okresowej wymiany oleju w amortyzatorach. Powinien być on wymieniany co 2 lata lub co 20 000 km. Castrol ma w ofercie zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne o różnych lepkościach, dzięki czemu można bardzo precyzyjnie dobrać olej do swoich preferencji, stylu jazdy i wymagań producenta. Jeśli często pionujemy motocykl używajmy tylko syntetycznych środków smarnych. Mają one specjalne dodatki wypierające powietrze z oleju, są stabilniejsze i ograniczają do maksimum tarcie spoczynkowe amortyzatorów.
Przy okazji wymiany oleju można pokusić się o regulację układu zawieszenia, aby dostosować go do naszych możliwości. Należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwa czynność i wymaga dużego doświadczenia, więc jeśli nie czujemy się w tej dziedzinie zbyt pewnie, warto zlecić taki zabieg profesjonalistom.
Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 9 – Układ przeniesienia napędu/łańcuch napędowy
W trakcie przeglądów często pomijanym przez motocyklistów układem jest układ przeniesienia napędu, czyli najczęściej łańcuch napędowy. Ważne jest sprawdzenie jego napięcia, czystości oraz nasmarowania. Napięcie powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Zbyt mocne lub zbyt słabe zaowocuje bardzo szybkim zużyciem zarówno samego łańcucha, jak i współpracujących z nim zębatek. Po skontrolowaniu i ewentualnym wyregulowaniu napięcia musimy łańcuch odpowiednio nasmarować.
Jeśli łańcuch jest zabrudzony, powinniśmy przed nasmarowaniem dokładnie go umyć. Należy pamiętać, że łańcuch motocyklowy jest, wbrew pozorom, dość skomplikowanym mechanizmem i nie można go czyścić używając np. benzyny ekstrakcyjnej, gdyż grozi to zniszczeniem uszczelnień. Używajmy do tego specjalnych środków, które są odporne na działanie zanieczyszczeń, wilgoci i brudu, jak np. Castrol Chain Cleaner.
Po oczyszczeniu i osuszeniu musimy łańcuch nasmarować (do smarowania łańcucha można zastosować środek Castrol Spray O-R, a do motocykli sportowych Castrol Chain Lube Racing). Jest to bardzo ważna czynność i należy wykonywać ją często. Pozwoli to przedłużyć żywotność całego układu przeniesienia napędu.
Przygotowanie motocykla do sezonu, krok 10 – Motocyklista
Ostatnim krokiem przygotowań do sezonu motocyklowego powinno być przygotowanie organizmu motocyklisty. Ważne jest, by kierowca wsiadając na motocykl był w dobrej formie fizycznej.
– Jeśli ktoś myśli, że jazda na motocyklu to łatwa sprawa, to jest w błędzie. Przed sezonem bardzo ważne jest zadbanie o masę mięśniową i kondycję. W trakcie jazdy motocyklem znacznie rośnie liczba uderzeń serca na minutę. W ramach przygotowań polecam rower, bieganie i siłownię. Przy czym na siłowni warto skupić się na większej liczbie powtórzeń z mniejszym ciężarem, a nie na budowaniu masy – radzi Kurowski
Motocykl gotowy do sezonu
Kompleksowo wykonany przegląd pozwoli lepiej poznać stan techniczny motocykla i przedłuży jego życie. Częste przeglądy i wymiany płynów uchronią nas przed nieoczekiwanymi awariami i pozwolą pracować wszystkim mechanizmom nawet pod największym obciążeniem. – Im bardziej profesjonalnie kierowca chce jeździć, tym większe są koszty związane z eksploatacją motocykla. W tym wypadku nie warto jednak oszczędzać na cenie, a co za tym idzie na jakości. Jeśli ktoś chce jeździć profesjonalnie, to musi dbać o motocykl jak o niemowlę – dodaje Łukasz Kurowski.
Zobacz też: Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?
Tekst: Michał Izdebski, Dział Techniczny Castrol
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.