REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Z czego buduje się bolidy F1?
Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe
Materiały Surplex

REKLAMA

REKLAMA

Z czego buduje się bolidy F1?  Materiały komponentów pojazdu są wybierane na podstawie ich właściwości mechanicznych i gęstości. Wyższa inżynieria!
rozwiń >

Ile kosztuje bolid F1?

Formuła 1 fascynuje. To Liga Mistrzów sportów motorowych – jedyna w swoim rodzaju kombinacja technologii, szybkości, precyzji i współzawodnictwa. Seria wyścigowa skupia najlepszych kierowców i zespoły inżynierów z najbardziej zaawansowanymi pojazdami i oczywiście również z największymi pieniędzmi. W sumie jeden bolid F1 kosztuje od trzech do czterech milionów euro.

REKLAMA

Ile koni ma bolid F1? Ile waży bolid F1?

Bolid Formuły 1 może osiągać moc ponad 1000 KM. Mając 10 razy większą moc niż standardowy samochód osobowy, bolidy F1 ważą aż o połowę mniej. W 2022 roku minimalna masa wynosiła 798 kg, wliczając w to kierowcę. Za największą część masy odpowiada jednostka silnikowa, gdyż zgodnie z przepisami musi ona ważyć co najmniej 150 kg.

Z czego buduje się bolidy F1?

W przypadku wszystkich pozostałych podzespołów inżynierowie starają się zaoszczędzić jak najwięcej masy. Udaje się to z jednej strony dzięki przemyślanemu doborowi materiałów, z drugiej zaś dzięki efektywnemu designowi. Jednak oprócz redukcji masy w centrum uwagi zawsze znajduje się również bezpieczeństwo.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Poza skrzynią biegów, silnikiem i zawieszeniem bolid Formuły 1 jest wykonany głównie z włókna węglowego, czyli karbonu. Charakteryzuje się on wysoką sztywnością i wytrzymałością przy bardzo niskiej wadze, dzięki czemu idealnie nadaje się do Formuły 1. Jednak przy ekstremalnych wymaganiach mechanicznych i termodynamicznych konieczne jest zastosowanie metali.

Bolid F1, dane techniczne i silniki

Moc bolidów jest generowana przez wysoce zaawansowany silnik hybrydowy V6 o pojemności 1,6 litra. Te mechaniczne potwory mogą być produkowane tylko przez producentów zatwierdzonych przez FIA. W Formule 1 startują obecnie zespoły Mercedesa, Ferrari, Renault i Hondy. Od 2026 roku dołączy do nich kolejnych dwóch producentów: oprócz czterech obecnych stajni zarejestrowały się także zespoły Audi i RB Powertrains/Ford. Każdy zespół F1 może zaopatrywać się w silniki tylko u jednego z tych producentów, a następnie ma za zadanie zbudować wokół tego silnika cały bolid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik bolidu F1: 10 tys. części i... metale!

REKLAMA

Jednostka napędowa samochodu mistrza świata z 2021 roku, Mercedesa W12, składa się z 10 000 pojedynczych części. Przepisy FIA szczegółowo określają, z jakiego materiału musi składać się dana część i w jaki sposób musi być wyprodukowana. Jednostka napędowa jest wykonana głównie z metali. Ze względu na szeroko zastosowaną elektronikę nie sposób wymienić ich wszystkich. Tytan lub stopy tytanu są wykorzystywane do wielu części silnika oraz do zawieszenia, ponieważ mają wysoką odporność na obciążenie dynamiczne, wytrzymałość i ciągliwość oraz są odporne na korozję.

W celu zaoszczędzenia na masie mniej obciążone części, takie jak głowica cylindra, są wykonane z aluminium. Wały korbowe i wałki rozrządu wykonane są z jednego elementu stalowego.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Skrzynia biegów. Materiał ma tu potężne znaczenie

Drugim najcięższym elementem po silniku jest ośmiobiegowa skrzynia biegów. Podczas 300-kilometrowego wyścigu na torze Silverstone kierowca zmienia biegi ponad 2000 razy. Ma to ogromny wpływ na zębatki. Są one wykonane z wysokowytrzymałej stali i muszą być wymieniane po każdym wyścigu – w przeciwieństwie do obudowy skrzyni biegów, która wytrzymuje cały sezon. Musi być ona maksymalnie sztywna, bo to na niej zawieszona jest tylna oś. Dlatego też jest ona wykonana z tytanu i włókna węglowego.

Wały napędowe są wykonane ze stali. W przypadku podzespołów, które nie są produkowane techniką wytwarzania addytywnego, dopuszczalny jest każdy stop stali. Mniej obciążone części przekładni składają się z aluminium, ale również z tworzyw sztucznych.

Jak buduje się bolidy F1? Przy użyciu prostych narzędzi

REKLAMA

Podzespoły bolidu Formuły 1 muszą być wytwarzane precyzyjnie i bezpiecznie w ramach produkcji zarówno prototypów, jak i małych serii. Szybkie tempo badań i rozwoju oraz coroczne zmiany przepisów przez FIA stanowią kolejne wyzwanie. Maszyny muszą być zatem maksymalnie elastyczne. Standardowe, a przy tym zaawansowane maszyny CNC są w stanie spełnić te wymagania. Choć podzespoły bywają spektakularne, to używane do ich wytwarzania maszyny są bardzo proste.

Do produkcji części o symetrii obrotowej, takich jak tłoki, wały korbowe, wały przekładni, wały napędowe i piasty kół, wykorzystywane są tokarki CNC. Zastosowanie różnych narzędzi pozwala na obróbkę szerokiej gamy materiałów. A ponieważ wysokiej jakości maszyny używane przez zespół F1 są odpowiednio konserwowane i pielęgnowane, mogą pracować niezawodnie przez bardzo wiele lat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA