REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Z czego buduje się bolidy F1?
Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe
Materiały Surplex

REKLAMA

REKLAMA

Z czego buduje się bolidy F1?  Materiały komponentów pojazdu są wybierane na podstawie ich właściwości mechanicznych i gęstości. Wyższa inżynieria!
rozwiń >

Ile kosztuje bolid F1?

Formuła 1 fascynuje. To Liga Mistrzów sportów motorowych – jedyna w swoim rodzaju kombinacja technologii, szybkości, precyzji i współzawodnictwa. Seria wyścigowa skupia najlepszych kierowców i zespoły inżynierów z najbardziej zaawansowanymi pojazdami i oczywiście również z największymi pieniędzmi. W sumie jeden bolid F1 kosztuje od trzech do czterech milionów euro.

REKLAMA

Ile koni ma bolid F1? Ile waży bolid F1?

Bolid Formuły 1 może osiągać moc ponad 1000 KM. Mając 10 razy większą moc niż standardowy samochód osobowy, bolidy F1 ważą aż o połowę mniej. W 2022 roku minimalna masa wynosiła 798 kg, wliczając w to kierowcę. Za największą część masy odpowiada jednostka silnikowa, gdyż zgodnie z przepisami musi ona ważyć co najmniej 150 kg.

Z czego buduje się bolidy F1?

W przypadku wszystkich pozostałych podzespołów inżynierowie starają się zaoszczędzić jak najwięcej masy. Udaje się to z jednej strony dzięki przemyślanemu doborowi materiałów, z drugiej zaś dzięki efektywnemu designowi. Jednak oprócz redukcji masy w centrum uwagi zawsze znajduje się również bezpieczeństwo.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Poza skrzynią biegów, silnikiem i zawieszeniem bolid Formuły 1 jest wykonany głównie z włókna węglowego, czyli karbonu. Charakteryzuje się on wysoką sztywnością i wytrzymałością przy bardzo niskiej wadze, dzięki czemu idealnie nadaje się do Formuły 1. Jednak przy ekstremalnych wymaganiach mechanicznych i termodynamicznych konieczne jest zastosowanie metali.

Bolid F1, dane techniczne i silniki

Moc bolidów jest generowana przez wysoce zaawansowany silnik hybrydowy V6 o pojemności 1,6 litra. Te mechaniczne potwory mogą być produkowane tylko przez producentów zatwierdzonych przez FIA. W Formule 1 startują obecnie zespoły Mercedesa, Ferrari, Renault i Hondy. Od 2026 roku dołączy do nich kolejnych dwóch producentów: oprócz czterech obecnych stajni zarejestrowały się także zespoły Audi i RB Powertrains/Ford. Każdy zespół F1 może zaopatrywać się w silniki tylko u jednego z tych producentów, a następnie ma za zadanie zbudować wokół tego silnika cały bolid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik bolidu F1: 10 tys. części i... metale!

REKLAMA

Jednostka napędowa samochodu mistrza świata z 2021 roku, Mercedesa W12, składa się z 10 000 pojedynczych części. Przepisy FIA szczegółowo określają, z jakiego materiału musi składać się dana część i w jaki sposób musi być wyprodukowana. Jednostka napędowa jest wykonana głównie z metali. Ze względu na szeroko zastosowaną elektronikę nie sposób wymienić ich wszystkich. Tytan lub stopy tytanu są wykorzystywane do wielu części silnika oraz do zawieszenia, ponieważ mają wysoką odporność na obciążenie dynamiczne, wytrzymałość i ciągliwość oraz są odporne na korozję.

W celu zaoszczędzenia na masie mniej obciążone części, takie jak głowica cylindra, są wykonane z aluminium. Wały korbowe i wałki rozrządu wykonane są z jednego elementu stalowego.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Skrzynia biegów. Materiał ma tu potężne znaczenie

Drugim najcięższym elementem po silniku jest ośmiobiegowa skrzynia biegów. Podczas 300-kilometrowego wyścigu na torze Silverstone kierowca zmienia biegi ponad 2000 razy. Ma to ogromny wpływ na zębatki. Są one wykonane z wysokowytrzymałej stali i muszą być wymieniane po każdym wyścigu – w przeciwieństwie do obudowy skrzyni biegów, która wytrzymuje cały sezon. Musi być ona maksymalnie sztywna, bo to na niej zawieszona jest tylna oś. Dlatego też jest ona wykonana z tytanu i włókna węglowego.

Wały napędowe są wykonane ze stali. W przypadku podzespołów, które nie są produkowane techniką wytwarzania addytywnego, dopuszczalny jest każdy stop stali. Mniej obciążone części przekładni składają się z aluminium, ale również z tworzyw sztucznych.

Jak buduje się bolidy F1? Przy użyciu prostych narzędzi

REKLAMA

Podzespoły bolidu Formuły 1 muszą być wytwarzane precyzyjnie i bezpiecznie w ramach produkcji zarówno prototypów, jak i małych serii. Szybkie tempo badań i rozwoju oraz coroczne zmiany przepisów przez FIA stanowią kolejne wyzwanie. Maszyny muszą być zatem maksymalnie elastyczne. Standardowe, a przy tym zaawansowane maszyny CNC są w stanie spełnić te wymagania. Choć podzespoły bywają spektakularne, to używane do ich wytwarzania maszyny są bardzo proste.

Do produkcji części o symetrii obrotowej, takich jak tłoki, wały korbowe, wały przekładni, wały napędowe i piasty kół, wykorzystywane są tokarki CNC. Zastosowanie różnych narzędzi pozwala na obróbkę szerokiej gamy materiałów. A ponieważ wysokiej jakości maszyny używane przez zespół F1 są odpowiednio konserwowane i pielęgnowane, mogą pracować niezawodnie przez bardzo wiele lat.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA