REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Subskrybuj nas na Youtube
Z czego buduje się bolidy F1?
Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe
Materiały Surplex

REKLAMA

REKLAMA

Z czego buduje się bolidy F1?  Materiały komponentów pojazdu są wybierane na podstawie ich właściwości mechanicznych i gęstości. Wyższa inżynieria!
rozwiń >

Ile kosztuje bolid F1?

Formuła 1 fascynuje. To Liga Mistrzów sportów motorowych – jedyna w swoim rodzaju kombinacja technologii, szybkości, precyzji i współzawodnictwa. Seria wyścigowa skupia najlepszych kierowców i zespoły inżynierów z najbardziej zaawansowanymi pojazdami i oczywiście również z największymi pieniędzmi. W sumie jeden bolid F1 kosztuje od trzech do czterech milionów euro.

REKLAMA

Ile koni ma bolid F1? Ile waży bolid F1?

Bolid Formuły 1 może osiągać moc ponad 1000 KM. Mając 10 razy większą moc niż standardowy samochód osobowy, bolidy F1 ważą aż o połowę mniej. W 2022 roku minimalna masa wynosiła 798 kg, wliczając w to kierowcę. Za największą część masy odpowiada jednostka silnikowa, gdyż zgodnie z przepisami musi ona ważyć co najmniej 150 kg.

Z czego buduje się bolidy F1?

W przypadku wszystkich pozostałych podzespołów inżynierowie starają się zaoszczędzić jak najwięcej masy. Udaje się to z jednej strony dzięki przemyślanemu doborowi materiałów, z drugiej zaś dzięki efektywnemu designowi. Jednak oprócz redukcji masy w centrum uwagi zawsze znajduje się również bezpieczeństwo.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Poza skrzynią biegów, silnikiem i zawieszeniem bolid Formuły 1 jest wykonany głównie z włókna węglowego, czyli karbonu. Charakteryzuje się on wysoką sztywnością i wytrzymałością przy bardzo niskiej wadze, dzięki czemu idealnie nadaje się do Formuły 1. Jednak przy ekstremalnych wymaganiach mechanicznych i termodynamicznych konieczne jest zastosowanie metali.

Bolid F1, dane techniczne i silniki

Moc bolidów jest generowana przez wysoce zaawansowany silnik hybrydowy V6 o pojemności 1,6 litra. Te mechaniczne potwory mogą być produkowane tylko przez producentów zatwierdzonych przez FIA. W Formule 1 startują obecnie zespoły Mercedesa, Ferrari, Renault i Hondy. Od 2026 roku dołączy do nich kolejnych dwóch producentów: oprócz czterech obecnych stajni zarejestrowały się także zespoły Audi i RB Powertrains/Ford. Każdy zespół F1 może zaopatrywać się w silniki tylko u jednego z tych producentów, a następnie ma za zadanie zbudować wokół tego silnika cały bolid.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik bolidu F1: 10 tys. części i... metale!

REKLAMA

Jednostka napędowa samochodu mistrza świata z 2021 roku, Mercedesa W12, składa się z 10 000 pojedynczych części. Przepisy FIA szczegółowo określają, z jakiego materiału musi składać się dana część i w jaki sposób musi być wyprodukowana. Jednostka napędowa jest wykonana głównie z metali. Ze względu na szeroko zastosowaną elektronikę nie sposób wymienić ich wszystkich. Tytan lub stopy tytanu są wykorzystywane do wielu części silnika oraz do zawieszenia, ponieważ mają wysoką odporność na obciążenie dynamiczne, wytrzymałość i ciągliwość oraz są odporne na korozję.

W celu zaoszczędzenia na masie mniej obciążone części, takie jak głowica cylindra, są wykonane z aluminium. Wały korbowe i wałki rozrządu wykonane są z jednego elementu stalowego.

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1?

Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

Materiały Surplex

Skrzynia biegów. Materiał ma tu potężne znaczenie

Drugim najcięższym elementem po silniku jest ośmiobiegowa skrzynia biegów. Podczas 300-kilometrowego wyścigu na torze Silverstone kierowca zmienia biegi ponad 2000 razy. Ma to ogromny wpływ na zębatki. Są one wykonane z wysokowytrzymałej stali i muszą być wymieniane po każdym wyścigu – w przeciwieństwie do obudowy skrzyni biegów, która wytrzymuje cały sezon. Musi być ona maksymalnie sztywna, bo to na niej zawieszona jest tylna oś. Dlatego też jest ona wykonana z tytanu i włókna węglowego.

Wały napędowe są wykonane ze stali. W przypadku podzespołów, które nie są produkowane techniką wytwarzania addytywnego, dopuszczalny jest każdy stop stali. Mniej obciążone części przekładni składają się z aluminium, ale również z tworzyw sztucznych.

Jak buduje się bolidy F1? Przy użyciu prostych narzędzi

REKLAMA

Podzespoły bolidu Formuły 1 muszą być wytwarzane precyzyjnie i bezpiecznie w ramach produkcji zarówno prototypów, jak i małych serii. Szybkie tempo badań i rozwoju oraz coroczne zmiany przepisów przez FIA stanowią kolejne wyzwanie. Maszyny muszą być zatem maksymalnie elastyczne. Standardowe, a przy tym zaawansowane maszyny CNC są w stanie spełnić te wymagania. Choć podzespoły bywają spektakularne, to używane do ich wytwarzania maszyny są bardzo proste.

Do produkcji części o symetrii obrotowej, takich jak tłoki, wały korbowe, wały przekładni, wały napędowe i piasty kół, wykorzystywane są tokarki CNC. Zastosowanie różnych narzędzi pozwala na obróbkę szerokiej gamy materiałów. A ponieważ wysokiej jakości maszyny używane przez zespół F1 są odpowiednio konserwowane i pielęgnowane, mogą pracować niezawodnie przez bardzo wiele lat.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA