Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?
REKLAMA
REKLAMA
Najczęstsze przyczyny drgań kierownicy
Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Zdarza się czasem, że ciężarek wyważający z jakiegoś powodu spadnie z felgi. W tym należy w pierwszej kolejności szukać przyczyn tych denerwujących drgań i wibracji.
REKLAMA
REKLAMA
Kolejną przyczyną jest uszkodzenie opony, polegające na jej niewielkim, często trudnym do zauważenia wybrzuszeniu lub miejscowym wytarciu bieżnika, jakie może się zdarzyć po zablokowaniu koła. Staranne oględziny przy podniesionym kole lub sprawdzenie na przyrządach u wulkanizatora pozwoli na szybkie wykrycie tej usterki.
W przypadku coraz powszechniejszego napędu na przednie koła wibracje może powodować źle pracujący przegub napędowy, może także być ich przyczyną nawet niezauważalne wygięcie półosi. Co prawda półosie są wykonywane z twardej stali, odpornej na uszkodzenia mechaniczne, nie można jednak wykluczyć wady materiałowej lub innej przyczyny, powodującej mierzone zwykle w ułamkach milimetra wygięcie półosi. Można to jednak sprawdzić dopiero w stacji serwisowej.
Zobacz również: Jak wymienić tuleje wahacza przedniego?
Ponieważ nawierzchnie dróg nie zawsze są czyste, może się zdarzyć, na szczęście bardzo rzadko, że do bieżnika opony coś się przyklei, np. bryłka masy asfaltowej, pozostawiona przez niechlujnych drogowców po niedawnej naprawie dziury w jezdni. Nie zawsze siła odśrodkowa, jaka występuje podczas szybkiej jazdy, \spowoduje oderwanie takiego zanieczyszczenia od bieżnika. Trudno je zauważyć, gdyż pod ciężarem samochodu zostaje ono głęboko wciśnięte w rowki bieżnika i nie jest ponad nimi widoczne podczas pobieżnych oględzin. Nieraz można je wykryć, przetaczając samochód przez podłożoną pod koło kartkę cienkiego papieru. Gdy to nie przyniesie rezultatu, trzeba obejrzeć starannie bieżnik, najlepiej po zdjęciu koła, i usunąć z niego wszystkie obce przedmioty, także drobne kamyki i inne zanieczyszczenia.
Zobacz również: Jak wymienić zwrotnicę przednią?
Drgania, przenoszone z koła na układ kierowniczy mogą być powodowane także przez niedokręcenie lub niewłaściwe dokręcenie koła. Gdy wszystkie śruby, które je mocują, są niedokręcone, można to wykryć po przejechaniu kilka metrów – słychać wówczas charakterystyczny klekot. Jeżeli niedokręcona jest jedna śruba, nie ma wówczas na tyle silnych efektów dźwiękowych, aby je usłyszeć. Sprawdzenie poprawności dokręcenia śrub w jednym kole zajmuje niecałą minutę. Można to zrobić równocześnie z oględzinami koła w poszukiwaniu jego niewyważenia.
REKLAMA
REKLAMA