REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Fot. Subaru
Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Fot. Subaru

REKLAMA

REKLAMA

Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy? Ich amplituda wcale nie musi być duża, aby po dłuższym czasie doprowadzić prowadzącego pojazd do rozstroju nerwowego. Mogą świadczyć o drobnych, jak i poważnych usterkach. Na pewno nie można ich ignorować.

Najczęstsze przyczyny drgań kierownicy

Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Zdarza się czasem, że ciężarek wyważający z jakiegoś powodu spadnie z felgi. W tym należy w pierwszej kolejności szukać przyczyn tych denerwujących drgań i wibracji.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejną przyczyną jest uszkodzenie opony, polegające na jej niewielkim, często trudnym do zauważenia wybrzuszeniu lub miejscowym wytarciu bieżnika, jakie może się zdarzyć po zablokowaniu koła. Staranne oględziny przy podniesionym kole lub sprawdzenie na przyrządach u wulkanizatora pozwoli na szybkie wykrycie tej usterki.

W przypadku coraz powszechniejszego napędu na przednie koła wibracje może powodować źle pracujący przegub napędowy, może także być ich przyczyną nawet niezauważalne wygięcie półosi. Co prawda półosie są wykonywane z twardej stali, odpornej na uszkodzenia mechaniczne, nie można jednak wykluczyć wady materiałowej lub innej przyczyny, powodującej mierzone zwykle w ułamkach milimetra wygięcie półosi. Można to jednak sprawdzić dopiero w stacji serwisowej.

Zobacz również: Jak wymienić tuleje wahacza przedniego?

REKLAMA

Ponieważ nawierzchnie dróg nie zawsze są czyste, może się zdarzyć, na szczęście bardzo rzadko, że do bieżnika opony coś się przyklei, np. bryłka masy asfaltowej, pozostawiona przez niechlujnych drogowców po niedawnej naprawie dziury w jezdni. Nie zawsze siła odśrodkowa, jaka występuje podczas szybkiej jazdy, \spowoduje oderwanie takiego zanieczyszczenia od bieżnika. Trudno je zauważyć, gdyż pod ciężarem samochodu zostaje ono głęboko wciśnięte w rowki bieżnika i nie jest ponad nimi widoczne podczas pobieżnych oględzin. Nieraz można je wykryć, przetaczając samochód przez podłożoną pod koło kartkę cienkiego papieru. Gdy to nie przyniesie rezultatu, trzeba obejrzeć starannie bieżnik, najlepiej po zdjęciu koła, i usunąć z niego wszystkie obce przedmioty, także drobne kamyki i inne zanieczyszczenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić zwrotnicę przednią?

Drgania, przenoszone z koła na układ kierowniczy mogą być powodowane także przez niedokręcenie lub niewłaściwe dokręcenie koła. Gdy wszystkie śruby, które je mocują, są niedokręcone, można to wykryć po przejechaniu kilka metrów – słychać wówczas charakterystyczny klekot. Jeżeli niedokręcona jest jedna śruba, nie ma wówczas na tyle silnych efektów dźwiękowych, aby je usłyszeć. Sprawdzenie poprawności dokręcenia śrub w jednym kole zajmuje niecałą minutę. Można to zrobić równocześnie z oględzinami koła w poszukiwaniu jego niewyważenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA