REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy podczas jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Fot. Subaru
Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Fot. Subaru

REKLAMA

REKLAMA

Jakie mogą być przyczyny drgań kierownicy? Ich amplituda wcale nie musi być duża, aby po dłuższym czasie doprowadzić prowadzącego pojazd do rozstroju nerwowego. Mogą świadczyć o drobnych, jak i poważnych usterkach. Na pewno nie można ich ignorować.

Najczęstsze przyczyny drgań kierownicy

Najczęściej występującą przyczyną drgań kierownicy, przenoszonych często na cały pojazd, jest wadliwe wyważenie przednich kół lub brak ich wyważenia. Zdarza się czasem, że ciężarek wyważający z jakiegoś powodu spadnie z felgi. W tym należy w pierwszej kolejności szukać przyczyn tych denerwujących drgań i wibracji.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejną przyczyną jest uszkodzenie opony, polegające na jej niewielkim, często trudnym do zauważenia wybrzuszeniu lub miejscowym wytarciu bieżnika, jakie może się zdarzyć po zablokowaniu koła. Staranne oględziny przy podniesionym kole lub sprawdzenie na przyrządach u wulkanizatora pozwoli na szybkie wykrycie tej usterki.

W przypadku coraz powszechniejszego napędu na przednie koła wibracje może powodować źle pracujący przegub napędowy, może także być ich przyczyną nawet niezauważalne wygięcie półosi. Co prawda półosie są wykonywane z twardej stali, odpornej na uszkodzenia mechaniczne, nie można jednak wykluczyć wady materiałowej lub innej przyczyny, powodującej mierzone zwykle w ułamkach milimetra wygięcie półosi. Można to jednak sprawdzić dopiero w stacji serwisowej.

Zobacz również: Jak wymienić tuleje wahacza przedniego?

Ponieważ nawierzchnie dróg nie zawsze są czyste, może się zdarzyć, na szczęście bardzo rzadko, że do bieżnika opony coś się przyklei, np. bryłka masy asfaltowej, pozostawiona przez niechlujnych drogowców po niedawnej naprawie dziury w jezdni. Nie zawsze siła odśrodkowa, jaka występuje podczas szybkiej jazdy, \spowoduje oderwanie takiego zanieczyszczenia od bieżnika. Trudno je zauważyć, gdyż pod ciężarem samochodu zostaje ono głęboko wciśnięte w rowki bieżnika i nie jest ponad nimi widoczne podczas pobieżnych oględzin. Nieraz można je wykryć, przetaczając samochód przez podłożoną pod koło kartkę cienkiego papieru. Gdy to nie przyniesie rezultatu, trzeba obejrzeć starannie bieżnik, najlepiej po zdjęciu koła, i usunąć z niego wszystkie obce przedmioty, także drobne kamyki i inne zanieczyszczenia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić zwrotnicę przednią?

Drgania, przenoszone z koła na układ kierowniczy mogą być powodowane także przez niedokręcenie lub niewłaściwe dokręcenie koła. Gdy wszystkie śruby, które je mocują, są niedokręcone, można to wykryć po przejechaniu kilka metrów – słychać wówczas charakterystyczny klekot. Jeżeli niedokręcona jest jedna śruba, nie ma wówczas na tyle silnych efektów dźwiękowych, aby je usłyszeć. Sprawdzenie poprawności dokręcenia śrub w jednym kole zajmuje niecałą minutę. Można to zrobić równocześnie z oględzinami koła w poszukiwaniu jego niewyważenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA