REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Piotr Czerniakowski
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na kupno nowego auta w salonie, pod uwagę bierzemy cały wachlarz kryteriów, jakie powinien spełniać nasz samochód. W naszym poradniku podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu nowego auta.

Silnik

Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.

REKLAMA

- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

REKLAMA

- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).

- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych  elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Skrzynia biegów

 Tutaj wszystko zależy od preferencji kierowcy. W każdym z aut, skrzynia jest inaczej zestopniowana i do innych obrotów silnik kręci się na konkretnym biegu. W Europie od kilku lat obserwujemy spory wzrost zainteresowania skrzyniami automatycznymi. Nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi zwolennikami przekładni manualnych i uważamy, że skrzynie automatyczne są dla Amerykanów nie potrafiących opanować jazdy autem z „manualem”, warto skusić się na porównanie. Nowoczesne skrzynie automatyczne i zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe są dokładnym przeciwieństwem starych, siermiężnych automatów – są bardzo szybkie, nie szarpią autem przy zmianie biegów, a spalanie auta z taką skrzynią jest często niższe niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów.

Zobacz też: Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Układ kierowniczy/Prowadzenie

Kwestia zarówno upodobań, jak i bezpieczeństwa. Wielu kierowców lubi mieć poczucie, że panuje nad autem. Nic natomiast nie daje nam tego poczucia bardziej, niż precyzyjny układ kierowniczy, który bezpośrednio przekłada z kierownicy na koła nasze polecenia. W razie potrzeby nagłego skrętu (jak chociażby ominięcie jakiejś przeszkody), błyskawiczna reakcja kół na skręt kierownicy może uratować nam życie. Dodatkowym atutem jest przyjemność z jazdy, która w przypadku dobrze prowadzącego się auta, jest nieporównywalnie większa od tej, jakiej doznamy w samochodzie, który ma „gumowy” układ kierowniczy.

Hamulce

 Warto sprawdzić zarówno skuteczność jak i łatwość „dozowania”. Pamiętajmy, że wraz większą mocą, powinna iść większa wydajność hamulców. Warto wspomnieć, że producenci mają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).

Sprzęgło

 W niektórych autach pedał sprzęgła wciska się lekko, w innych trochę ciężej. Pamiętajmy, by mieć to na względzie, ponieważ wieczna jazda na półsprzęgle jest niezdrowa dla auta i uciążliwa dla kierowcy. Gdy wybierzemy auto ze skrzynią automatyczną, problem sprzęgła zniknie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA