Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I
REKLAMA
REKLAMA
Silnik
Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.
REKLAMA
- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.
Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?
REKLAMA
- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).
- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.
- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.
Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?
Skrzynia biegów
Tutaj wszystko zależy od preferencji kierowcy. W każdym z aut, skrzynia jest inaczej zestopniowana i do innych obrotów silnik kręci się na konkretnym biegu. W Europie od kilku lat obserwujemy spory wzrost zainteresowania skrzyniami automatycznymi. Nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi zwolennikami przekładni manualnych i uważamy, że skrzynie automatyczne są dla Amerykanów nie potrafiących opanować jazdy autem z „manualem”, warto skusić się na porównanie. Nowoczesne skrzynie automatyczne i zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe są dokładnym przeciwieństwem starych, siermiężnych automatów – są bardzo szybkie, nie szarpią autem przy zmianie biegów, a spalanie auta z taką skrzynią jest często niższe niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów.
Zobacz też: Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?
Układ kierowniczy/Prowadzenie
Kwestia zarówno upodobań, jak i bezpieczeństwa. Wielu kierowców lubi mieć poczucie, że panuje nad autem. Nic natomiast nie daje nam tego poczucia bardziej, niż precyzyjny układ kierowniczy, który bezpośrednio przekłada z kierownicy na koła nasze polecenia. W razie potrzeby nagłego skrętu (jak chociażby ominięcie jakiejś przeszkody), błyskawiczna reakcja kół na skręt kierownicy może uratować nam życie. Dodatkowym atutem jest przyjemność z jazdy, która w przypadku dobrze prowadzącego się auta, jest nieporównywalnie większa od tej, jakiej doznamy w samochodzie, który ma „gumowy” układ kierowniczy.
Hamulce
Warto sprawdzić zarówno skuteczność jak i łatwość „dozowania”. Pamiętajmy, że wraz większą mocą, powinna iść większa wydajność hamulców. Warto wspomnieć, że producenci mają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).
Sprzęgło
W niektórych autach pedał sprzęgła wciska się lekko, w innych trochę ciężej. Pamiętajmy, by mieć to na względzie, ponieważ wieczna jazda na półsprzęgle jest niezdrowa dla auta i uciążliwa dla kierowcy. Gdy wybierzemy auto ze skrzynią automatyczną, problem sprzęgła zniknie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.