REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. I

Piotr Czerniakowski
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia
Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na kupno nowego auta w salonie, pod uwagę bierzemy cały wachlarz kryteriów, jakie powinien spełniać nasz samochód. W naszym poradniku podpowiadamy, czym się kierować podczas zakupu nowego auta.

Silnik

Kiedy nie chcemy wydać na auto majątku, musimy pójść w kwestii wyboru silnika na pewne kompromisy. Wiele zależy od tego jaki mamy styl jazdy, ile kilometrów będziemy pokonywać rocznie (i w jakim terenie), oraz czego tak naprawdę oczekujemy od auta.

REKLAMA

- przyspieszenie/elastyczność auta w całym zakresie obrotów silnika. Nie służy to tylko do ścigania się spod świateł, ale i do bezpiecznego wyprzedzania, co na polskich drogach jednopasmowych ma strategiczne znaczenie.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

REKLAMA

- spalanie. Temat bolesny, jednak nie da się go uniknąć. Najmniej palą oczywiście diesle, co nie oznacza, że są najtańsze w utrzymaniu. Mniej oszczędne są silniki benzynowe, zaś najwięcej palą auta napędzane gazem LPG. (mniej więcej 15% - 20% więcej niż ten sam silnik pracujący na benzynie).

- koszty zakupu paliwa. Obecnie na stacjach najdroższe jest paliwo do ropniaków, niewiele niżej plasuje się bezołowiowa 95, zaś gaz LPG kosztuję niewiele ponad połowę tego, co olej napędowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- koszty serwisu/napraw. Znowu diesel nie wypada tu zbyt dobrze. Koszty ewentualnych napraw w silnikach diesla bywają okrutnie bolesne dla portfela. Z kolei z naprawami lub wymianą niektórych  elementów musimy się liczyć. Takie elementy jak wtryskiwacze czy turbosprężarka nie są wieczne, a ich ceny są naprawdę wysokie. Silniki benzynowe o standardowej konstrukcji (brak wtrysku bezpośredniego, turbosprężarki) są prostsze w budowie niż diesle, a co za tym idzie, tańsze w serwisie. Lepiej znoszą także słabej jakości paliwo. Można by powiedzieć, że w takim razie rozwiązaniem jest kupno nieskomplikowanego diesla. W praktyce jednak okaże się, że na rynku aut nowych, prostych w konstrukcji silników wysokoprężnych już nie ma. Dowodem na to jest chociażby fakt, że praktycznie wszystkie sprzedawane w Polsce auta z silnikiem diesla, są wyposażone w turbinę. Gdy zdecydujemy się na przeróbkę auta na zasilanie gazem LPG, musimy z marszu „wyłożyć” od 2 do 8 tysięcy złotych (wszystko w zależności od tego jaki jest stopień zaawansowania technologicznego w naszych silniku). Jeśli montaż zostanie przeprowadzony prawidłowo, a my będziemy pilnować, żeby instalacja była odpowiednio wyregulowana, nie musimy przygotowywać się na wysokie koszty. Pojawia się tu jednak pytanie – czy instalacja rzeczywiście nam się zwróci? W przeprowadzeniu takich wyliczeń mogą pomóc specjalne kalkulatory LPG.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Skrzynia biegów

 Tutaj wszystko zależy od preferencji kierowcy. W każdym z aut, skrzynia jest inaczej zestopniowana i do innych obrotów silnik kręci się na konkretnym biegu. W Europie od kilku lat obserwujemy spory wzrost zainteresowania skrzyniami automatycznymi. Nawet jeśli jesteśmy zagorzałymi zwolennikami przekładni manualnych i uważamy, że skrzynie automatyczne są dla Amerykanów nie potrafiących opanować jazdy autem z „manualem”, warto skusić się na porównanie. Nowoczesne skrzynie automatyczne i zautomatyzowane skrzynie dwusprzęgłowe są dokładnym przeciwieństwem starych, siermiężnych automatów – są bardzo szybkie, nie szarpią autem przy zmianie biegów, a spalanie auta z taką skrzynią jest często niższe niż w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów.

Zobacz też: Norma Euro 6 i Euro VI? Jakie są nowe ograniczenia w emisji spalin?

Układ kierowniczy/Prowadzenie

Kwestia zarówno upodobań, jak i bezpieczeństwa. Wielu kierowców lubi mieć poczucie, że panuje nad autem. Nic natomiast nie daje nam tego poczucia bardziej, niż precyzyjny układ kierowniczy, który bezpośrednio przekłada z kierownicy na koła nasze polecenia. W razie potrzeby nagłego skrętu (jak chociażby ominięcie jakiejś przeszkody), błyskawiczna reakcja kół na skręt kierownicy może uratować nam życie. Dodatkowym atutem jest przyjemność z jazdy, która w przypadku dobrze prowadzącego się auta, jest nieporównywalnie większa od tej, jakiej doznamy w samochodzie, który ma „gumowy” układ kierowniczy.

Hamulce

 Warto sprawdzić zarówno skuteczność jak i łatwość „dozowania”. Pamiętajmy, że wraz większą mocą, powinna iść większa wydajność hamulców. Warto wspomnieć, że producenci mają obowiązek wyposażania wszystkich nowych aut sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej w system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).

Sprzęgło

 W niektórych autach pedał sprzęgła wciska się lekko, w innych trochę ciężej. Pamiętajmy, by mieć to na względzie, ponieważ wieczna jazda na półsprzęgle jest niezdrowa dla auta i uciążliwa dla kierowcy. Gdy wybierzemy auto ze skrzynią automatyczną, problem sprzęgła zniknie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA