REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowoczesne systemy samochodowe wspomagające kierowców

Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Intelligent Speed Limiter tempomat aktywny Ford S-MAX 2015
Intelligent Speed Limiter tempomat aktywny Ford S-MAX 2015
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Jakie nowoczesne systemy samochodowe wspomagające kierowce są obecnie montowane w samochodach? Wybraliśmy kilka, które w przyszłości mogą stanowić wyposażenie standardowe wszystkich pojazdów.

Najnowocześniejsze systemy zaczynają być już dostępne w pojazdach niższych klas

Współczesne samochody oferują coraz wyższy poziom bezpieczeństwa. To zasługa mocnej konstrukcji ze specjalnie wyprofilowanymi strefami zgniotu oraz bardzo bogatego wyposażenia aktywnego. Obejmuje ono szereg układów, które wspomagają pracę kierowcy oraz pozwalają mu unikać wielu zagrożeń.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki temu współczesny samochód zapewnia przyjemność z jazdy, jest funkcjonalny i oszczędny, a do tego bardzo bezpieczny. Dla klientów najważniejsze jest to, że zaawansowane technologie trafiają na listy wyposażenia samochodów kompaktowych, a nawet miejskich aut klasy A i B. To dokładnie te same rozwiązania, które przez wiele lat były dostępne jedynie dla nabywców elitarnych samochodów z segmentu premium.

Zobacz też: Systemy lokalizacji GPS odporne na zakłócanie

W nowoczesnym samochodzie znajduje się wiele elementów, które kilkanaście lat wcześniej były montowane jedynie na pokładach samolotów i śmigłowców. Najbardziej wyrazistym przykładem jest wyświetlacz HUD (Head Up Display), który prezentuje najważniejsze informacje (kontrolki, wskazania nawigacji, prędkość) na przedniej szybie samochodu. Oprócz niego pojazd może posiadać kilka kamer, zarówno takie, które przeznaczone są do obserwacji drogi w nocy. Całość uzupełniają radary, które pełnią funkcję wzroku dla nowoczesnego tempomatu i systemów awaryjnego hamowania.

REKLAMA

Przyjrzymy się dziś kilku nowoczesnym technologiom z dziedziny bezpieczeństwa, jakie najczęściej są stosowane we współczesnych autach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Jak działają systemy automatycznego parkowania?

Kamera cofania to jeden z najtańszych systemów wyposażenia nowoczesnych pojazdów. Jednakże ogromnie ułatwia życie osobom często parkującym w dużych miastach. Niewielkie urządzenie montowane jest najczęściej w obudowie tylnej rejestracji. Obraz przekazywany jest na ekran głównego monitora, który znajduje się najczęściej na konsoli centralnej lub w lusterku wewnętrznym. Wystarczy załączyć bieg wsteczny, a obraz z kamery automatycznie pojawi się na monitorze. Kierowca widzi wszystko dokładnie, co dzieje się za autem, a do tego wyświetlane na ekranie linie umożliwiają mu idealny wjazd w ciasne miejsce parkingowe. Uzupełnieniem kamery są czujniki parkowania, które alarmują, gdy samochód zbytnio zbliży się do innego auta albo do innej przeszkody (np. elementu architektury miejskiej).

Można skorzystać także z bardziej zaawansowanych rozwiązań, które umożliwiają samodzielne zaparkowanie przez samochód. Kilka lat temu system był wyposażeniem najdroższych modeli firm Audi, Volkswagen, czy Lexus. Obecnie można go zamówić już do niektórych modeli Skody, czy Kii. Kierowca nie musi się stresować możliwością uszkodzenia swojego lub innego auta w czasie parkowania. Wystarczy nacisnąć przycisk. W przypadku parkowania w zatoczce, auto samodzielnie sprawdza, w które miejsce jest w stanie bezpiecznie wjechać (wolne miejsce mierzone jest przez czujniki, które przesyłają dane do komputera). Samochód informuje także, w którym momencie należy zatrzymać auto i kiedy załączyć bieg wsteczny. Reszta odbywa się już automatycznie. Komputer samodzielnie steruje pracą silnika, jak również sam dokonuje odpowiednich ruchów kierownicą. Jeśli potrzebna jest pomoc kierowcy – komputer informuje, kiedy należy nacisnąć hamulec i załączyć pierwszy bieg.

- W najdroższych autach z segmentu premium komputer dodatkowo samodzielnie steruje pracą automatycznej skrzyni biegów, dzięki czemu kierowca nie musi nic samodzielnie uruchamiać. Może jedynie podziwiać niezwykłą precyzję urządzenia. - dodaje Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Zobacz też: Twoje Volvo zaparkuje samo za Ciebie - system autonomicznego parkowania

Jak działają nowoczesne reflektory LED?

Jazda krętymi drogami w nocy bywa bardzo niebezpieczna. Dotyczy to przede wszystkim słabo oświetlonych dróg poza miastem. Ułatwione zadanie ma kierowca samochodu, który wyposażony jest w system doświetlania zakrętów. W starszych samochodach reflektory były poruszane za pomocą silniczków elektrycznych, a kąt ich wychylenia był zależny od kąta skrętu kierownicy. Wraz z wprowadzeniem oświetlenia LED wyeliminowano układ mechaniczny. Zamiast niego komputer uruchamia określoną ilość modułów w reflektorze, które dynamicznie doświetlają zakręt.

Zastosowanie reflektorów LED ma jeszcze jedną zaletę – komputer może automatycznie ustawiać ich jasność tak, aby nie oślepiać innych użytkowników dróg. Przykładem mogą być tylne lampy LED, stosowane w Mercedesach. W czasie jazdy nocą, gdy inne auto zbliża się do tyłu samochodu, diody zmniejszają intensywność świecenia, aby nie oślepiać kierowcy jadącego z tyłu. Bardzo wygodne są także światła adaptacyjne (wykorzystujące lampy ksenonowe, LED, albo jedne i drugie), które nie wymagają zmiany z „długich” na „drogowe”, gdy zbliża się inne auto. Światła są automatycznie przełączane przez komputer, lub strumień światła kierowany jest tak, by nie oślepić kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu.

Więcej na temat reflektorów przeczytasz tutaj

Skoro już rozpoczęliśmy temat jazdy w nocy, warto zwrócić uwagę na technologie, których zadaniem jest wspomaganie pracy kierowcy po zmierzchu. Jedną z nich jest system NightVision, stosowany w samochodach BMW. Ludzki wzrok ma swoje ograniczenia, zwłaszcza w nocy. Dlatego BMW zastosowało kamerę termowizyjną, dla której ciemność nie stanowi problemu. Obraz z urządzenia wyświetlany jest na monitorze, a do tego sprzęt ostrzega kierowcę przed pieszymi, zwierzętami lub innymi autami, jakie znajdują się na drodze, bądź w pobliżu niej.

Zobacz też: LED, OLED, czy światło laserowe, jaka będzie przyszłość reflektorów samochodowych?

Systemy przydatne podczas jazdy po autostradzie

Kierowca współczesnego, nowoczesnego samochodu może liczyć na wsparcie także w czasie jazdy po wielopasmowych drogach. Asystent pasa alarmuje kierowcę o zjeżdżaniu z pasa ruchu. Sercem urządzenia jest kamera, która analizuje na bieżąco położenie samochodu względem pasów namalowanych na drodze. Bardzo przydatny jest asystent martwego pola w lusterku, który zapobiega zderzeniu z innymi samochodami i motocyklami, które wyprzedzają poruszające się auto. Każde standardowe lusterko ma niestety martwe pole, w którym nie widać pędzących aut, a zwłaszcza bardzo szybkich motocykli. Kamery w bocznych lusterkach rozwiązują ten problem.

Zobacz też: Jak jeździć po autostradzie?

- Bardzo wygodnym rozwiązaniem dla osób, które często poruszają się po trasach i autostradach, jest tempomat. To układ, który samodzielnie utrzymuje ustaloną przez kierowcę prędkość, kontrolując pracę silnika i automatycznej skrzyni biegów, jeśli pojazd jest w nią wyposażony. Najnowsze tempomaty korzystają z dwóch radarów – pierwszy monitoruje przestrzeń w dużej odległości od auta, a drugi w bliskiej. Starsze modele, w przypadku niebezpiecznego zbliżenia się do innego samochodu, ostrzegały kierowcę przed niebezpieczeństwem zderzenia, używając do tego celu sygnału dźwiękowego. Najnowsze, w takiej sytuacji, są w stanie samodzielnie zmniejszyć prędkość, a nawet całkowicie zatrzymać samochód. - wyjaśnia Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Skoro już jesteśmy przy systemach automatycznego hamowania – kilkanaście lat temu wyposażano w nie auta marki Audi, Volvo czy też BMW. Obecnie trafiają one na listę wyposażenia znacznie tańszych modeli, produkowanych na przykład przez Forda czy Seata. Układy działają w oparciu o dane z kamery (kilku kamer), radaru (zamontowanego w atrapie chłodnicy) i czujników ESP. W pierwszej chwili po wykryciu ewentualnej przeszkody, układ automatycznie przygotowuje pojazd do awaryjnego hamowania. W tym celu przybliża klocki hamulcowe do tarcz, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym i alarmuje kierowcę. Kiedy ten nie reaguje, układ najpierw zwolni, a potem zatrzyma auto.

Zobacz też: Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Jak działa system rozpoznawania znaków drogowych?

W najnowszych modelach samochodów stosuje się także systemy rozpoznawania znaków drogowych. Dbają one o to, aby kierowca nie przeoczył żadnego znaku. Jak taki system działa? Pierwsze rozwiązanie, stosowane między innymi przez Opla, wykorzystuje kamerę. Obserwuje ona drogę przed autem, a następnie analizuje uzyskany obraz z zapisanymi w pamięci obrazami znaków drogowych. Ostrzeżenie, na przykład o znaku informującym o ograniczeniu prędkości, jest wyświetlane na niewielkim wyświetlaczu, umieszczonym na desce rozdzielczej auta. Drugie rozwiązanie, oprócz działającej na bieżąco kamery, korzysta dodatkowo z GPS. Analizuje on położenie auta w danej chwili i odczytuje dane o umieszczonych znakach (najczęściej dotyczących ograniczenia prędkości) z map cyfrowych.

Współczesne auta mogą być nie tylko funkcjonalne, ale potrafią też dostosowywać się do różnych potrzeb kierowcy. A wszystko to dzięki możliwości wyboru trybu jazdy. Niektóre samochody kompaktowe oferują możliwość skorzystania z trzech trybów jazdy, a samochody premium – nawet z siedmiu, w tym z samodzielnie skonfigurowanego. Wybór określonego trybu jazdy definiuje pracę układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, a także automatycznej skrzyni biegów.

- Na przykład tryb sport sprawia, że zawieszenie samochodu jest twarde, a do tego lekko obniżone, natomiast w trybie jazdy po drogach gorszej jakości, prześwit się zwiększa. Z kolei w trybie eco auto pracuje tak, aby zużyć jak najmniej paliwa. - tłumaczy Ekspert Motoryzacyjny z serwisu Autotesto.pl

Zobacz też: Systemy bezpieczeństwa auta oparte o sztuczną inteligencję

Jak działają poduszki powietrzne dla pieszych i rowerzystów?

Do zamontowanych w samochodach standardowo siedem lub więcej poduszek powietrznych (w tym boczne kurtyny, chroniące głowę i poduszki kolanowe), nabywcy aut są już przyzwyczajeni. Ale szwedzkie Volvo stosuje w swoich pojazdach poduszkę powietrzną dla pieszych i dla rowerzystów. Obecnie przód każdego auta jest ukształtowany tak, aby w razie potrącenia pieszego, wyrządzić mu jak najmniejszą krzywdę. Volvo poszło dalej. Gdy dojdzie do potrącenia pieszego albo rowerzysty, w samochodzie uruchamia się poduszka powietrzna, umieszczona w podszybiu. Chroni ona pieszego albo rowerzystę przed uderzeniem głową o podszybie lub szybę auta. Zanim poduszka się otworzy, w aucie unosi się jeszcze lekko maska, tuż przy podszybiu.

Tak doskonałe wyposażenie nowoczesnych aut oraz szereg systemów wsparcia, aż zachęcają do tego, żeby przemierzyć nimi jak najwięcej kilometrów. W końcu jednak każdy kierowca ulegnie zmęczeniu. W czasie długiej jazdy, na desce rozdzielczej auta może ukazać się ikonka z parującym kubkiem kawy, zachęcająca do zrobienia przerwy. Skąd komputer samochodu wie, że kierowca jest zmęczony? Układ wykrywa nerwowe ruchy kierownicą, typowe dla zmęczonego człowieka. Poza tym większość tego typu systemów korzysta także z kamery, która monitoruje obraz przed samochodem. Kamera kontroluje położenie samochodu względem linii namalowanych na jezdni. Im więcej przekroczeń linii, tym większe prawdopodobieństwo, że kierowca jest bardzo zmęczony.

Nowe technologie sprawiają, że kierowca może w każdej chwili liczyć na wsparcie. Korzystanie z samochodu jest dzięki temu bardziej bezpieczne i przyjemne.

Toyota Avensis 2.0 D-4D. Kamera cofania.
Moto.wieszjak.pl
Nowoczesnego wyglądu najnowszemu Audi A4 dodają opcjonalne reflektory LED.
Audi
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA