REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obecnie coraz częściej na tablicy zegarów można spotkać także informację np. o obowiązującym na danym odcinku drogi ograniczeniu prędkości.
Obecnie coraz częściej na tablicy zegarów można spotkać także informację np. o obowiązującym na danym odcinku drogi ograniczeniu prędkości.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Systemy rozpoznawania znaków spotkać można coraz częściej na liście wyposażenia samochodów. Jak działają? Czy są skuteczne?

Opel Eye

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut wyposażonych w system rozpoznawania znaków drogowych drogowych jest Opel Insignia. Dzięki rozwiązaniu określanym mianem „Opel Eye” pojazd jest zdolny odczytać znaki ograniczenia prędkości i zakazu wjazdu. Urządzenie jest dostępne także w mniejszych modelach Opla jak np. Astra.

REKLAMA

REKLAMA

Zasada działania systemów rozpoznawania znaków drogowych

Na rynku dominują głównie dwa rozwiązania stosowane w celu rozpoznawania znaków drogowych. W zależności od zasobności portfela można wybrać auto, które posiadać będzie mniej lub bardziej zaawansowany system identyfikacji oznaczeń drogowych.

Zobacz też: Bluetooth w samochodzie - czy wszystkie potrafią to samo?

Systemy rozpoznawania znaków: kamera

Pierwszy bazuje tylko i wyłącznie na kamerze umiejscowionej tuż przy lusterku wstecznym na przedniej szybie. Wykonuje ona zapis ok. 30 klatek na sekundę po czym poddaje fotografie analizie. Gdy system rozpozna, że zarejestrował na nich znak identyczny jak ten, który ma w swojej bazie danych, informuje kierowcę stosownym komunikatem na tablicy zegarów (najczęściej w formie piktogramu). Rozwiązanie tego typu stosuje wspomniany wcześniej Opel, ale nie tylko. Ford i Volvo posiadają bliźniacze układy i w porównaniu do Opla, potrafią także czytać znaki zakazu wyprzedzania.

REKLAMA

Systemy rozpoznawania znaków: kamera + GPS

Drugą grupę układów rozpoznawania znaków drogowych stanowią rozwiązania, które do oceny sytuacji na drodze wykorzystują zarówno kamerę jak i nawigację satelitarną GPS. Dane zarejestrowane za pomocą obiektywu są porównywane nie tylko z bazą wzorców znaków zapisaną w pamięci komputera, ale także z danymi naniesiony na mapach satelitarnych. Jest to droższe rozwiązanie i stosowane jest póki co w samochodach klasy Premium (w Mercedesie, BMW czy w Audi). Niestety, nie oznacza to, że rozwiązanie to jest znacznie lepsze od samej kamery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ile waży dodatkowe wyposażenie samochodu?

Jakość działania systemów rozpoznawania znaków drogowych

Co do oceny sposobu działania systemów rozpoznawania znaków drogowych to ciężko zająć konkretne stanowisko. Trzeba bowiem zauważyć, że rozwiązania te stanowią obecnie raczej tylko dodatkową pomoc dla kierowcy. Nie można im w pełni zawierzyć, bo posiadają błędy. Szczególnie irytujące są systemy używane w klasie Premium, w których niejednokrotnie dochodzi do konfliktu pomiędzy tym co wskazuje mapa a tym co zarejestruje kamera. Zdarza się, że na obszarze zabudowanym system pozwala poruszać się z prędkością 100km/h…Nie ma co jednak wieszać na nich psów, bowiem z czasem ich działania zostanie doprecyzowane i lepiej skonfigurowane. Szkoda, że producenci tych systemów nie chcą rozszerzyć ich zakresu o możliwość rozpoznawania fotoradarów. Ta cecha mogłaby przyciągną klientów niczym magnes!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA