REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
nawigacja, mapa Fot. Fotolia
nawigacja, mapa Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Które nawigacje są lepsze? Systemy nawigacyjne w urządzeniach przenośnych, czy aplikacje nawigacyjne na telefony i tablety? Na to pytanie odpowiadają eksperci z Pro-test.

Eksperci poddali badaniom w laboratorium 12 nowych modeli nawigacji samochodowych, w tym przenośnych urządzeń TomTom, Garmin czy Falk, jak i aplikacji GPS przeznaczonych na smartfony. Każdy testowany GPS oceniono pod względem wyznaczania przez niego trasy i nawigowania, łatwości obsługi, wszechstronności, a także sprawdzono, czy jego obsługa odwraca uwagę kierowcy podczas jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mysafety - sposób na zgubione kluczyki?

Test nawigacji samochodowych - zagraniczna podróż lepiej z urządzeniem przenośnym

Co się okazało? Co trzecia nawigacja jest jedynie dostateczna. Reszta zasłużyła na wyższą ocenę. Spośród ośmiu aplikacji nawigacyjnych na smartfony, cztery w niczym nie ustępują przenośnym urządzeniom do nawigacji pod względem wyznaczania trasy czy prowadzenia do celu (wśród nich jest nawet bezpłatna aplikacja Google Maps testowana na Samsungu Galaxy S3). Aplikacje ustępują przenośnym GPS-om w teście łatwości obsługi.

Eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC, którzy przeprowadzali test, radzą jednak wszystkim kierowcom, którzy dużo jeżdżą albo chcą korzystać z nawigacji za granicą, wybór przenośnych GPS-ów, zamiast jedynie aplikacji w telefonie. Według nich to wciąż najlepsze i najtańsze rozwiązanie.

REKLAMA

Zobacz też: CB radio - jaki model wybrać? Czy jego używanie jest legalne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test nawigacji samochodowych - brak informacji o objazdach

Wszystkie nawigacje z testu, niezależnie od tego czy są urządzeniami, które montujemy w samochodzie, czy aplikacjami na smartfony, mają jedną wspólną wadę: nawet długo trwające objazdy i remonty dróg nie są uwzględnianie w planowanych przez nawigacje trasach. Ale mimo to bywa, że informacje o nich są rozpoznawane przez GPS-y.

Zobacz też: Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Test nawigacji samochodowych - szacowanie czasu dojazdu

Jednym z minusów testowanych nawigacji jest niedokładne obliczanie czasu dotarcia do celu. Szczególnie podczas jazdy w miastach GPS-y nie potrafią przewidzieć dokładnego czasu, jaki jest potrzebny do pokonania wybranej trasy.

Test nawigacji samochodowych - aplikacja na smartfon, czy nawigacja przenośna?

Zanim zaczniemy korzystać z GPS-u w komórce, należy sprawdzić taryfy przesyłu danych u poszczególnych operatorów telefonii komórkowej, bo używanie aplikacji nawigacyjnej na smartfonie może okazać się drogie. Zwłaszcza za granicą - dodatkowe opłaty roamingowe mogą być absurdalnie drogie.

Zobacz też: Test Mazda CX-5: Pochwała konsekwencji

Dlatego osoby, które dużo podróżują, w szczególności podróżują za granicą, będą bardziej zadowolone z mobilnych urządzeń GPS. Mimo że ich zakup jest znacznie droższy niż zakup aplikacji na smartfona (urządzenia z testu kosztują od 829 zł do 1443 zł), wydanie na nie pieniędzy ma sens o ile będziemy je intensywnie użytkować.

Z kolei osoby, które nie podróżują zbyt wiele i nie korzystają z pomocy nawigacji za granicą, a dodatkowo są już posiadaczami smartfona powinny wybrać aplikację nawigacyjną. W przypadku używania aplikacji warto dokupić uchwyt na smartfona, co poprawi wygodę użytkowania.

Pełne wyniki testu na: www.pro-test.pl

W teście przebadano następujące nawigacje: Becker Ready 50 ICE, Falk Navigator 3/Samsung Galaxy S3, Falk neo 550, Garmin nüvi 3590 LMT, Garmin Western Europe/iPhone 4, Google Maps/Samsung Galaxy S3, GPS Navigation 2 (Skobbler)/iPhone 4, Navigon Europe/iPhone 4, OVI Maps 2.0/Nokia X7-00, Sygic/Samsung Galaxy S3, TomTom Europa/iPhone 4, TomTom GO LIVE 1015.

Zobacz też: Test Honda Civic 4d: Zaskakujący Mr. Vintage

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA