Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat
REKLAMA
REKLAMA
System Predictive Powertrain Control został zaprojektowany z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień, czyli czynności, podczas której występują największe straty w zużyciu paliwa. Tempomat podczas działania wykorzystuje m.in dane z GPS i "przewiduje" wzniesienia w następstwie dostosowując tryb jazdy (zmieniając przełożenia) do zmieniających się warunków.
REKLAMA
Według zapewnień producenta ten sam zestaw wykorzystujący tempomat Predictive Powertrain Control przejedzie ten sam odcinek w tych samych warunkach zużywając o 3% mniej paliwa niż zestaw używający tradycyjnego tempomatu. Co więcej według informacji producenta oszczędności w zużyciu paliwa są widoczne bez względu na doświadczenie kierowcy.
Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?
Predictive Powertrain Control - dane topograficzne
REKLAMA
Urządzenie wykorzystuje wykorzystuje fuzję danych z m.in. z systemów kontroli silnika oraz skrzyni biegów z parametrami, które dotychczas podlegały stylowi jazdy prowadzącego. Predictive Powertrain Control odwzorowuje ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy sterując przełożeniami skrzyni biegów i "pedałem gazu" - przed wierzchołkiem wzniesienia ujmuje gazu, co skutkuje znaczącymi oszczędnościami paliwa i przyspiesza odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, pozwalając uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka. Pozycja pojazdu jest ustalana poprzez sygnał GPS, a stopień pokrycia map (z topografią terenu) jest w obszarze Europy Środkowej (w tym Polski) bliski 100%.
W zależności od konfiguracji systemu urządzenie może eliminować podczas jazdy pod wyznaczonym odcinku zbędne zmiany biegów i zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem.
Ciekawostką jest, że jeżeli komputer uzna, że w danej chwili moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości podczas wjazdu na niewielkie wzniesienie, może wcześniej ograniczyć moment obrotowy jednostki napędowej, by podczas nadchodzącego zjazdu silnik nie zużywał w ogóle paliwa.
Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?
Predictive Powertrain Control - przewaga nad tradycyjnym tempomatem
REKLAMA
Predictive Powertrain Control wykorzystuje dane o masie, prędkości, o obrotach silnika i aktualnym przełożeniu skrzyni PowerShift wraz z ustawioną przez kierowcę prędkością maksymalną i przetwarza je wybierając styl przyspieszenia, hamowania i pracy skrzyni biegów. Jednak funkcja automatycznego hamowania - Active Brake Assist ma wyższy priorytet od Predictive Powertrain Control.
Przewagą Predictive Powertrain Control nad tradycyjnym tempomatem i nad kierowcą jest z góry założona doskonała znajomość trasy. System wie o każdym wzniesieniu i zjeździe bez względu na to, czy jedzie po trasie po raz pierwszy i bez względu na widoczność. W efekcie jest lepszy od tradycyjnego tempomatu, który nie bierze takich danych pod uwagę i działa precyzyjniej niż kierowca, który co najwyżej próbuje dostosować się do sytuacji, w której się znalazł.
Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?
Predictive Powertrain Control - opcje konfiguracji
Nowy tempomat Mercedes-Benz ma możliwość bardzo szerokiej konfiguracji adekwatnej do indywidualnych potrzeb kierowcy. W zależności od wyboru trybu pracy skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h. Z kolei w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h.
Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA