REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Tomasz Korniejew
Tempomat Predictive Powertrain Control
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Predictive Powertrain Control to najnowszy tempomat stosowany w pojazdach ciężarowych przez Mercedes-Benz, który potrafi np. wykryć topografię terenu (wniesienia) i m.in. dzięki temu ograniczać zużycie paliwa.

System Predictive Powertrain Control został zaprojektowany z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień, czyli czynności, podczas której występują największe straty w zużyciu paliwa. Tempomat podczas działania wykorzystuje m.in dane z GPS i "przewiduje" wzniesienia w następstwie dostosowując tryb jazdy (zmieniając przełożenia) do zmieniających się warunków.

REKLAMA

Według zapewnień producenta ten sam zestaw wykorzystujący tempomat Predictive Powertrain Control przejedzie ten sam odcinek w tych samych warunkach zużywając o 3% mniej paliwa niż zestaw używający tradycyjnego tempomatu. Co więcej według informacji producenta oszczędności w zużyciu paliwa są widoczne bez względu na doświadczenie kierowcy.

Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?

Predictive Powertrain Control - dane topograficzne

REKLAMA

Urządzenie wykorzystuje wykorzystuje fuzję danych z m.in. z systemów kontroli silnika oraz skrzyni biegów z parametrami, które dotychczas podlegały stylowi jazdy prowadzącego. Predictive Powertrain Control odwzorowuje ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy sterując przełożeniami skrzyni biegów i "pedałem gazu" - przed wierzchołkiem wzniesienia ujmuje gazu, co skutkuje znaczącymi oszczędnościami paliwa i przyspiesza odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, pozwalając uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka. Pozycja pojazdu jest ustalana poprzez sygnał GPS, a stopień pokrycia map (z topografią terenu) jest w obszarze Europy Środkowej (w tym Polski) bliski 100%.

W zależności od konfiguracji systemu urządzenie może eliminować podczas jazdy pod wyznaczonym odcinku zbędne zmiany biegów i zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem.

Ciekawostką jest, że jeżeli komputer uzna, że w danej chwili moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości podczas wjazdu na niewielkie wzniesienie, może wcześniej ograniczyć moment obrotowy jednostki napędowej, by podczas nadchodzącego zjazdu silnik nie zużywał w ogóle paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Predictive Powertrain Control - przewaga nad tradycyjnym tempomatem

REKLAMA

Predictive Powertrain Control wykorzystuje dane o masie, prędkości, o obrotach silnika i aktualnym przełożeniu skrzyni PowerShift wraz z ustawioną przez kierowcę prędkością maksymalną i przetwarza je wybierając styl przyspieszenia, hamowania i pracy skrzyni biegów. Jednak funkcja automatycznego hamowania - Active Brake Assist ma wyższy priorytet od Predictive Powertrain Control.

Przewagą Predictive Powertrain Control nad tradycyjnym tempomatem i nad kierowcą jest z góry założona doskonała znajomość trasy. System wie o każdym wzniesieniu i zjeździe bez względu na to, czy jedzie po trasie po raz pierwszy i bez względu na widoczność. W efekcie jest lepszy od tradycyjnego tempomatu, który nie bierze takich danych pod uwagę i działa precyzyjniej niż kierowca, który co najwyżej próbuje dostosować się do sytuacji, w której się znalazł.

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Predictive Powertrain Control - opcje konfiguracji

Nowy tempomat Mercedes-Benz ma możliwość bardzo szerokiej konfiguracji adekwatnej do indywidualnych potrzeb kierowcy. W zależności od wyboru trybu pracy skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h. Z kolei w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz

Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA