REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Tempomat Predictive Powertrain Control
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Predictive Powertrain Control to najnowszy tempomat stosowany w pojazdach ciężarowych przez Mercedes-Benz, który potrafi np. wykryć topografię terenu (wniesienia) i m.in. dzięki temu ograniczać zużycie paliwa.

System Predictive Powertrain Control został zaprojektowany z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień, czyli czynności, podczas której występują największe straty w zużyciu paliwa. Tempomat podczas działania wykorzystuje m.in dane z GPS i "przewiduje" wzniesienia w następstwie dostosowując tryb jazdy (zmieniając przełożenia) do zmieniających się warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Według zapewnień producenta ten sam zestaw wykorzystujący tempomat Predictive Powertrain Control przejedzie ten sam odcinek w tych samych warunkach zużywając o 3% mniej paliwa niż zestaw używający tradycyjnego tempomatu. Co więcej według informacji producenta oszczędności w zużyciu paliwa są widoczne bez względu na doświadczenie kierowcy.

Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?

Predictive Powertrain Control - dane topograficzne

Urządzenie wykorzystuje wykorzystuje fuzję danych z m.in. z systemów kontroli silnika oraz skrzyni biegów z parametrami, które dotychczas podlegały stylowi jazdy prowadzącego. Predictive Powertrain Control odwzorowuje ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy sterując przełożeniami skrzyni biegów i "pedałem gazu" - przed wierzchołkiem wzniesienia ujmuje gazu, co skutkuje znaczącymi oszczędnościami paliwa i przyspiesza odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, pozwalając uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka. Pozycja pojazdu jest ustalana poprzez sygnał GPS, a stopień pokrycia map (z topografią terenu) jest w obszarze Europy Środkowej (w tym Polski) bliski 100%.

W zależności od konfiguracji systemu urządzenie może eliminować podczas jazdy pod wyznaczonym odcinku zbędne zmiany biegów i zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Ciekawostką jest, że jeżeli komputer uzna, że w danej chwili moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości podczas wjazdu na niewielkie wzniesienie, może wcześniej ograniczyć moment obrotowy jednostki napędowej, by podczas nadchodzącego zjazdu silnik nie zużywał w ogóle paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Predictive Powertrain Control - przewaga nad tradycyjnym tempomatem

Predictive Powertrain Control wykorzystuje dane o masie, prędkości, o obrotach silnika i aktualnym przełożeniu skrzyni PowerShift wraz z ustawioną przez kierowcę prędkością maksymalną i przetwarza je wybierając styl przyspieszenia, hamowania i pracy skrzyni biegów. Jednak funkcja automatycznego hamowania - Active Brake Assist ma wyższy priorytet od Predictive Powertrain Control.

Przewagą Predictive Powertrain Control nad tradycyjnym tempomatem i nad kierowcą jest z góry założona doskonała znajomość trasy. System wie o każdym wzniesieniu i zjeździe bez względu na to, czy jedzie po trasie po raz pierwszy i bez względu na widoczność. W efekcie jest lepszy od tradycyjnego tempomatu, który nie bierze takich danych pod uwagę i działa precyzyjniej niż kierowca, który co najwyżej próbuje dostosować się do sytuacji, w której się znalazł.

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Predictive Powertrain Control - opcje konfiguracji

Nowy tempomat Mercedes-Benz ma możliwość bardzo szerokiej konfiguracji adekwatnej do indywidualnych potrzeb kierowcy. W zależności od wyboru trybu pracy skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h. Z kolei w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz

Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA