REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Predictive Powertrain Control - nowoczesny tempomat

Tomasz Korniejew
Tempomat Predictive Powertrain Control
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Predictive Powertrain Control to najnowszy tempomat stosowany w pojazdach ciężarowych przez Mercedes-Benz, który potrafi np. wykryć topografię terenu (wniesienia) i m.in. dzięki temu ograniczać zużycie paliwa.

System Predictive Powertrain Control został zaprojektowany z myślą o efektywnym pokonywaniu wzniesień, czyli czynności, podczas której występują największe straty w zużyciu paliwa. Tempomat podczas działania wykorzystuje m.in dane z GPS i "przewiduje" wzniesienia w następstwie dostosowując tryb jazdy (zmieniając przełożenia) do zmieniających się warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Według zapewnień producenta ten sam zestaw wykorzystujący tempomat Predictive Powertrain Control przejedzie ten sam odcinek w tych samych warunkach zużywając o 3% mniej paliwa niż zestaw używający tradycyjnego tempomatu. Co więcej według informacji producenta oszczędności w zużyciu paliwa są widoczne bez względu na doświadczenie kierowcy.

Zobacz też: Zapach samochodowy - jaki wybrać?

Predictive Powertrain Control - dane topograficzne

Urządzenie wykorzystuje wykorzystuje fuzję danych z m.in. z systemów kontroli silnika oraz skrzyni biegów z parametrami, które dotychczas podlegały stylowi jazdy prowadzącego. Predictive Powertrain Control odwzorowuje ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy sterując przełożeniami skrzyni biegów i "pedałem gazu" - przed wierzchołkiem wzniesienia ujmuje gazu, co skutkuje znaczącymi oszczędnościami paliwa i przyspiesza odpowiednio wcześniej przed dojechaniem do wzniesienia, pozwalając uniknąć zmiany biegu podczas dojeżdżania do wierzchołka. Pozycja pojazdu jest ustalana poprzez sygnał GPS, a stopień pokrycia map (z topografią terenu) jest w obszarze Europy Środkowej (w tym Polski) bliski 100%.

W zależności od konfiguracji systemu urządzenie może eliminować podczas jazdy pod wyznaczonym odcinku zbędne zmiany biegów i zamiast sekwencji pojedynczych zmian przełożeń stosowana jest pojedyncza zmiana podwójna, a funkcja EcoRoll zostaje uruchomiona z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Ciekawostką jest, że jeżeli komputer uzna, że w danej chwili moment obrotowy silnika jest wystarczający do utrzymania zadanej prędkości podczas wjazdu na niewielkie wzniesienie, może wcześniej ograniczyć moment obrotowy jednostki napędowej, by podczas nadchodzącego zjazdu silnik nie zużywał w ogóle paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co grozi za nielegalne oprogramowanie GPS?

Predictive Powertrain Control - przewaga nad tradycyjnym tempomatem

Predictive Powertrain Control wykorzystuje dane o masie, prędkości, o obrotach silnika i aktualnym przełożeniu skrzyni PowerShift wraz z ustawioną przez kierowcę prędkością maksymalną i przetwarza je wybierając styl przyspieszenia, hamowania i pracy skrzyni biegów. Jednak funkcja automatycznego hamowania - Active Brake Assist ma wyższy priorytet od Predictive Powertrain Control.

Przewagą Predictive Powertrain Control nad tradycyjnym tempomatem i nad kierowcą jest z góry założona doskonała znajomość trasy. System wie o każdym wzniesieniu i zjeździe bez względu na to, czy jedzie po trasie po raz pierwszy i bez względu na widoczność. W efekcie jest lepszy od tradycyjnego tempomatu, który nie bierze takich danych pod uwagę i działa precyzyjniej niż kierowca, który co najwyżej próbuje dostosować się do sytuacji, w której się znalazł.

Zobacz też: Nawigacja fabryczna, czy przenośna?

Predictive Powertrain Control - opcje konfiguracji

Nowy tempomat Mercedes-Benz ma możliwość bardzo szerokiej konfiguracji adekwatnej do indywidualnych potrzeb kierowcy. W zależności od wyboru trybu pracy skrzyni (standard, economy lub power) Predictive Powertrain Control wykorzystuje zróżnicowane parametry. Dolny limit prędkości może być ustawiony w przedziale od 0 do 10 km/h. Z kolei w programie ekonomicznym waha się od 3 do 10 km/h.

Źródło: Materiały prasowe Mercedes-Benz

Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Tempomat Predictive Powertrain Control
Mercedes-Benz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA