REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Max Trela
Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz
Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne samochody nie potrzebują docierania czy specjalnego traktowania bezpośrednio po przeglądach w warsztacie. Od tej reguły jest jednak jeden bardzo ważny wyjątek, a mianowicie serwis hamulców. Po wymianie klocków, szczęk czy tarcz pierwsze kilometry trzeba pokonywać szczególnie ostrożnie.

Serwis hamulców nie jest operacją bardzo skomplikowaną. Czy to wymiana klocków czy też bardziej kompleksowa wymiana całego zestawu klocki - tarcze (ewentualnie szczęki - bębny) zajmuje sprawnemu mechanikowi około 30 minut i to wcale nie w wielkim pośpiechu.

REKLAMA

Tak czy inaczej nawet jeśli wymiana pójdzie bardzo sprawnie. trzeba pamiętać że nie wolno wsiąść po takiej operacji do auta i od razu ruszyć pełnym gazem - tak jak choćby po wymianie oleju. Hamulce WYMAGAJĄ UKŁADANIA, a przynajmniej wstępnego uformowania. W przeciwnym wypadku ryzykujemy bardzo dużo. Zaczynając od przypalenia nowych okładzin, rozhartowania tarcz, a kończąc na kompletnej utracie hamulców czy pożarze.

Co się musi ułożyć i jak to zrobić?

Jeśli zmieniamy tylko okładziny, wtedy trzeba zadbać właśnie o nie.  Muszą dopasować się do niezmienionej tarczy (bębna), która ma już mikro rowki, naloty czy rdzę na obrzeżu.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

REKLAMA

Proces docierania klocka trwa od 2 do 5 delikatnych hamowań. PODKREŚLAMY: DELIKATNYCH. Nie należy rozpędzać się a następnie stawać na pedał i zatrzymywać się do zera. Wzorowe układanie klocków polega na rozpędzeniu auta do 40 - 45 km/h, wyrzuceniu na luz a następnie położeniu nogi na pedale hamulca. W ten sposób spowalniamy auto do ok 15 km/h i puszczamy pedał (nie zatrzymujemy się do zera).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operację powtarzamy 2-3- razy za każdym razem zwiększając prędkość początkową o max 10 km/h. Później (po przejechaniu max 40 - 50 km.) warto sprawdzić jeszcze czy hamulce nie są za bardzo rozgrzane - powinny być cieple, ale nie czerwone! Jeśli wszystko wygląda normalnie, wtedy możemy korzystać z hamulców na 100 procent.

Dłużej trwa docieranie klocków i tarcz lub kompletu szczęki + bębny. Tu stosujemy wszystkie wyżej wymienione zasady jeśli chodzi o pierwsze 5 hamowań, ale proces układania będzie trwał nawet pierwsze 60 do 100 kilometrów. W tym czasie trzeba unikać gwałtownego i bardzo intensywnego używania hamulca - a zatem trzeba jeździć spokojniej i uważniej.

Po wymianie kompletu tarcz i klocków zdarza się, że hamulce zaczynają piszczeć i zgrzytać. Takie odgłosy niekoniecznie świadczą o awarii czy też wadliwym przeprowadzeniu wymiany części.

Nowe klocki i tarcze pokrywane są po prostu warstwami ochronnymi, które - dopóki nie odparują, lub nie zostaną wypłukane - mogą zbierać więcej kurzu. Drobiny powodują, że okładziny mają mniejszą ruchomość w jarzmie i przycierają o tarczę, która wpada w rezonans i wydaje charakterystyczne dźwięki.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Pamiętajmy jednak, że piszczenie powinno stopniowo cichnąć, a nie robić się coraz głośniejsze! Jeśli hamulce z biegiem czasu stają coraz bardziej „muzykalne”, wtedy należy jak najszybciej udać się do warsztatu!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA