REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konserwacja akumualtora w przyczepie

Krzysztof Najder, ekspert Exide Technologies S.A.
Krzysztof Najder, ekspert Exide Technologies S.A.
Exide Technologies S.A.
Materiały prasowe Exide Technologies S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Akumulatory zainstalowane w przyczepach kempingowych i Camperach zazwyczaj pozostają nieużywane w okresie zimowym. Początek października to ostatni moment na ich odpowiednie zabezpieczenie i konserwację.

Wywiad z Krzysztofem Najderem, ekspertem Exide Technologies na temat zabezpieczenia akumulatorów (rozruchowych i użytkowych) w Camperach i przyczepach kempingowych:

REKLAMA

REKLAMA

Czy zima rzeczywiście jest dla akumulatora tak straszna, jak ją malują?

I tak, i nie. Z jednej strony panujący powszechnie pogląd, że tylko niskie temperatury przyczyniają się do szybszego rozładowania akumulatora, jest błędny. W rzeczywistości jest na odwrót: To wysokie temperatury powodują, że akumulator rozładowuje się szybciej!
Zimowy klimat sprzyja jednak tylko do pewnego momentu. Dzieje się tak, ponieważ gdy dojdzie do ewentualnego rozładowania akumulatora przechowywanego w ujemnej temperaturze, w którym gęstość elektrolitu jest znacznie obniżona, to może doprowadzić to do jego zamarznięcia, co z kolei zazwyczaj wiąże się z nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora.

Zobacz też: Akumulator podczas upałów

Wynika z tego, że niedopuszczenie do rozładowania akumulatora po prostu chroni go przed zniszczeniem

Niewątpliwie tak. Po zakończeniu sezonu radzę wyjąć akumulatory z pojazdu. Pozostawienie ich w przyczepie lub kamperze przez zimę sprawi, że przez cały czas będą pracowały, podtrzymując pamięć sterowników, zasilając alarm i inne elementy układu elektrycznego, lub po prosu będą bezczynne. Oznacza to, że będą się szybciej rozładowywać. A rozładowany akumulator i ujemne temperatury to, jak już wspomniałem, ryzyko zamarznięcia elektrolitu. Wyjątek (ostatnio bardzo popularny) stanowią kampery wyposażone w zasilające systemy solarne, zapewniające systematyczne podtrzymanie m.in. stanu naładowania akumulatora. W takim przypadku trzeba tylko pamiętać, aby przez odstawieniem kampera na okres zimowy, wcześniej naładować akumulator. Optymalne bezpieczeństwo w takich przypadkach zapewniają akumulatory w technologii AGM i/lub ŻEL.

REKLAMA

Zobacz też: Jak właściwie eksploatować akumulator?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czym różnią się te akumulatory od standardowych?

Obie technologie koncentrują się na modyfikacjach w obrębie elektrolitu: w przypadku konstrukcji AGM jest on uwięziony w macie szklanej, z kolei w akumulatorach GEL do elektrolitu dodaje się kwasu krzemowego, który unieruchamia elektrolit, tworząc z niego postać silikonu. Modyfikacje te znacząco wpływają na osiągi i bezpieczeństwo użytkowania akumulatora. Akumulatory takie rozładowują się wolniej niż klasyczne konstrukcje, a i nawet przy głębokim rozładowaniu nie są zagrożone zamarznięciem elektrolitu wynikającym z jego niskiej gęstości, ponieważ ten efekt w nich nie występuje. Niemniej jednak należy pamiętać, że brak elektrolitu w postaci płynnej i efektu jego zamarzania przy ujemnej temperaturze nie oznacza, że tego rodzaju akumulator się nigdy nie rozładuje. Ani że takie rozładowanie jest dla akumulatora niegroźne, bo takiej sytuacji zawsze należy unikać.

Zobacz też: Używany Land Rover Freelander I (1998 – 2006) – wady i zalety

Wiemy już, że akumulator dobrze jest wyjąć z pojazdu i unikać przechowywania w ciepłych pomieszczeniach. Czy to wszystko, co można zrobić dla ochrony akumulatora w zimie?

Wręcz przeciwnie, to dopiero początek! Przez cały okres nieużywania akumulatora należy kontrolować jego stopień naładowania. Proponuję na to dwa proste sposoby: pierwszy z nich to pomiar gęstości elektrolitu za pomocą areometru. Może brzmieć to skomplikowanie, ale w istocie cały pomiar polega na zanurzeniu pipety w elektrolicie i odczytaniu podanej wartości. Gęstość elektrolitu poniżej lub w okolicach wartości 1,26 g/cm3 to sygnał do doładowania akumulatora. Jedna uwaga, narzędzie to jest przydatne w akumulatorach klasycznych z dostępem do komór akumulatora.

Zobacz też: Pojemność akumulatora w niskich temperaturach

A ten drugi sposób?

Drugi sposób to nic innego, jak pomiar napięcia akumulatora przy otwartym obwodzie (czyli takiego, który nie jest do niczego podłączony). Napięcie takie powinno wynosić minimum 12,6 V. Zarówno woltomierz (do mierzenia napięcia), jak i areometr (do pomiaru gęstości elektrolitu) to narzędzia tanie i dające wiarygodne dane, a jednocześnie znacząco wpływające na wydłużenie żywotności akumulatora. Sam stan naładowania akumulatora wystarczy sprawdzać raz na miesiąc.

Wyobraźmy sobie zatem, że w wyniku pomiaru okazuje się, że akumulator wymaga doładowania. Pamiętam, jak sam jeszcze kilka lat temu ładowałem akumulator starym prostownikiem i muszę przyznać, że nie było to łatwe... Trzeba uważać na podłączenie biegunów, czas ładowania i na bezpieczeństwo, przecież z akumulatora podczas ładowania wydzielał się wodór, tworzący z powietrzem mieszaninę wybuchową…

Na szczęście te czasy już minęły i dysponujemy inteligentnymi prostownikami, jak np. Exide 12/7. Wystarczy podłączyć do niego akumulator, wybrać jego rodzaj i pojemność (kiedyś złe podłączenie biegunów mogło oznaczać uszkodzenie akumulatora, prostownika, a nawet instalacji elektrycznej; w inteligentnym prostowniku w takim przypadku zadziała zabezpieczenie i ładowanie nie zostanie rozpoczęte). Po zakończonym ładowaniu prostownik automatycznie przejdzie w tryb ładowania podtrzymującego . W przypadku prostowników manualnych zachęcam do skorzystania z instrukcji dostępnej w Internecie pod adresem www.akumulator.pl/ekspert-radzi/poprawne-ladowanie-akumulatora.
Jeśli chodzi o wydzielanie wodoru, to rzeczywiście, dotyczy to klasycznych konstrukcji. Takiego niebezpieczeństwa nie ma jednak (lub jest ono zredukowane do minimum) w bezobsługowych akumulatorach nowej generacji, np. z serii Centra Futura lub wykorzystujących technologię VRLA. Ta różnica wynika jednak nie tylko z ich budowy, ale również ze sposobu ładownia, który powoduje bardzo niską emisję gazów. W każdym przypadku jednak należy pamiętać, aby ładować akumulator w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee (1993 – 1998) – terenówka z charakterem

Podsumowując – aby akumulator bezpiecznie przetrwał zimę, trzeba go wyjąć i regularnie podładowywać. I gotowe.

Nie do końca. Na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Powoduje ona przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samorozładowanie akumulatora. Jeśli warstwa ta nie będzie co jakiś czas usuwana, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony. Zatem oprócz woltomierza i prostownika proponuję także zaopatrzyć się w szmatkę do czyszczenia akumulatora.

Źródło: Materiały prasowe Exide Technologies S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA