REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego zimą słabną akumulatory?

Akumulator.
Akumulator.

REKLAMA

REKLAMA

Zimowe problemy kierowców to nie tylko drogi zasypane śniegiem, słabsza widoczność i zamarzające płyny. Zdarza się, że niska temperatura powietrza osłabi akumulator, przez co nie ma możliwości uruchomienia silnika.

Większość kierowców pewnie o tym wie, a część  nie zdaje sobie sprawy ale wraz ze spadkiem temperatury otoczenia obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Jest to efektem obniżenia temperatury elektrolitu w akumulatorze, w wyniku czego może on oddać mniej energii elektrycznej niż oddałby w temperaturze wyższej.

REKLAMA

Dlaczego zimą akumulator jest słabszy?

W przypadku nowej baterii samochodowej pełna, dwudziestogodzinna pojemność akumulatora występuje  przy plus 25 st. C ale jeżeli temperatura otoczenia spadnie do  0 st. C, jego efektywność stanowić będzie jedynie 80 proc. mocy wyjściowej.  W momencie, gdy słupek rtęci spadnie do minus 10 st. C, sprawność akumulatora wyniesie nieco powyżej 70 proc. Cały czas jednak mówimy o nowym akumulatorze. Jeżeli akumulator jest już trochę wyładowany, to jego pojemność jest jeszcze mniejsza. 

Zobacz też: Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

REKLAMA

- Akumulator  w okresie jesienno-zimowym pracuje w o wiele trudniejszych warunkach, niż jest to w pozostałych porach roku. W tym czasie rzadziej wyjeżdżamy na dłuższe trasy, w wyniku czego akumulator jest doładowywany przez alternator w sposób ograniczony – mówi Rafał Kadzban z Jenox Akumulatory Sp. z o.o. – To, co najczęściej wyładowuje akumulator, to głównie eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach z włączoną dużą ilością odbiorników elektrycznych takich jak radio, światła, dmuchawy, ogrzewanie szyb, lusterek, foteli – dodaje.

Warto również pamiętać, że obniżenie temperatury otoczenia powoduje zgęstnienie oleju w skrzyni korbowej i w skrzyni biegów. W efekcie czego rosną opory, które musi pokonać rozrusznik przy uruchomieniu samochodu. Skoro więc opór jest większy, to również prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu wzrasta. Efektem czego niedoładowany zimą akumulator jeszcze bardziej „dostaje w kość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze. Podładuj akumulator

Każdy użytkownik samochodu powinien pamiętać, że nawet tzw. akumulator bezobsługowy wymaga pewnej troski. W nich również - pomimo swej nazwy - są otwory wlewowe, zakryte dość często folią z logiem producenta. Przynajmniej raz na kwartał każdy akumulator powinien być sprawdzony. Szczególnie jednak przed nastaniem zimowych chłodów, samochodowy akumulator powinien zostać dokładnie przejrzana i doładowana. Poziom elektrolitu sprawnego akumulatora samochodowego powinien znajdować się w przedziale od 10 do 15 mm ponad krawędzie płyt, zaś jego gęstość powinna mieścić się w granicach  1,28 g/cm3 po przeliczeniu do temp. 25 st. C. Wartość ta jest o tyle istotna, gdyż określa stopień bezpieczeństwa pracy akumulatora – Jeżeli przykładowo odnotujemy spadek gęstości elektrolitu do 1,05 g/cm3 może grozić to zamarznięciem naszego akumulatora już przy minus 5 st. C. W efekcie czego istnieje ryzyko zniszczenia mas aktywnych płyt oraz rozsadzona zostanie obudowa akumulatora i nie będzie się ona nadawała do dalszego użytku – mówi Rafał Kadzban. Prawidłowe podładowanie akumulatora za pomocą prostownika powinno odbywać się w czasie nie krótszym niż 10 godzin. Należy jednak pamiętać, że wartość natężenia prądu doładowującego nie może przekraczać jednej dziesiątej pojemności baterii mierzonej w amperogodzinach.

Zobacz też: ITS prezentuje wyniki ankiety dotyczącej świateł w pojazdach

Akumulator "w ubranku"

Niektórzy użytkownicy pojazdów stosują przemyślne „ubrania” dla akumulatorów, by jak najdłużej utrzymać temperaturę elektrolitu, zbliżoną do optymalnej (wspomniane wcześniej 25 st. C). Ze względów bezpieczeństwa muszą oni jednak pamiętać, by uszyte dla baterii „ubranie” nie zasłaniało ujścia z kanału wentylacyjnego akumulatora. Decydujący się na takie rozwiązanie muszą jednak wiedzieć, że jeżeli pojazd długo stoi na mrozie to szanse utrzymania wyższej temperatury w samochodowym akumulatorze są znikome. Dużo ważniejsze dla pełnej sprawności akumulatora jest monitorowanie stanu naładowania i jego właściwie użytkowanie. Jeśli  akumulator nie ma zbędnych przeciążeń to nie powinno być problemu z uruchomieniem pojazdu bez docieplania. W sytuacji ekstremalnych mrozów skuteczne może być jednak wymontowanie akumulatora na noc i przechowywanie go w temperaturze pokojowej.

Zobacz też: Nowa jakość akumulatorów?

Użytkownika dbającego o swój samochód nie spotykają przykre niespodzianki w postaci nieprzewidzianych awarii. Jeżeli taką samą troską i kontrolą obejmiemy nasz akumulator, w czasie zimy nie powinno być z nim najmniejszych problemów.

Źródło: www.pr4you.net.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA