REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Bednarz
Reflektor biksenonowy
Reflektor biksenonowy
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Reflektory ksenonowe emitują bardzo jasne, białe światło, które znacznie lepiej oświetla drogę przed samochodem. Jak są zbudowane światła ksenonowe? Jaka jest różnica między ksenonami a biksenonami? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Reflektory ksenonowe posiadają palnik wyładowczy, który jest elementem emitującym światło. Z zewnątrz przypomina on żarówkę, jednak jego konstrukcja jest całkiem inna. We wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który emituje światło pod wpływem wysokiego napięcia. Przetwornik, który współpracuje z reflektorem dostarcza do palnika napięcie rzędu 20000 V. Palnik ksenonowy jest stosowany do świateł mijania. Ze względu na właściwości (długi czas zapłonu) nie jest on używany w światłach drogowych w tradycyjny sposób. Aby rozwiązać ten problem, producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, których palnik wyładowczy odpowiedzialny za światło drogowe jest stale zapalony, ale strumień światła jest przesłonięty. W momencie, gdy kierowca włącza dźwignią przy kierownicy światła drogowe, przysłona unosi się pozwalając strumieniowi oświetlić drogę przed samochodem.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie

Budowa reflektora ksenonowego

Reflektory ksenonowe mogą być oparte o rozwiązania soczewkowe lub odbłyśnikowe. Palniki oznaczone symbolem D2R do reflektorów z odbłyśnikiem (czyli parabolicznych), posiadają w swojej konstrukcji stałą przesłonę. Dzięki tej przesłonie ograniczony jest efekt samooślepiania, a także zbyt rozległego świecenia na przeciwległy pas (ochrona przeciw oślepianiu kierowców jadących z nad przeciwka). Kształt odbłyśnika jest projektowany z dużą dokładnością, aby ze względu na intensywne światło palnika ksenonowego, jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia. Warto tutaj zwrócić uwagę tym, którzy planują zaopatrzyć reflektory swoich samochodów w tzw. zestawy HID. Taki reflektor (zwłaszcza w samochodach starszej konstrukcji) będzie świecił nieprawidłowo. Przyczyni się ku temu nie tylko zużyty i prawdopodobnie wykonany z mniejszą dokładnością odbłyśnik, ale także brak systemu samopoziomującego i oczyszczającego.

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Palniki wyładowcze do reflektorów o konstrukcji soczewkowej oznaczone są symbolem D2S. Ten rodzaj reflektorów daje możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W takim rozwiązaniu odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Światło odbite od odbłyśnika jest następnie skupiane przez soczewkę w odpowiednie punkty przed samochodem. Projektor posiada również silniczki, które są elementem systemu samopoziomującego. Dane o aktualnym ugięciu samochodu (np na skutek obciążenia tylnej części bagażem) przesyłane są z czujników. Mogą one być zlokalizowane na amortyzatorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dodatkowymi elementami zarówno reflektorów parabolicznych jak i soczewkowych jest wcześniej wspomniany przetwornik wysokiego napięcia prądu zmiennego oraz układy zabezpieczające i zapłonnik przekazujący prąd bańce ksenonowej w celu zapłonu znajdującego się w niej gazu. Światła drogowe zarówno w soczewkowych jak i odbłyśnikowych reflektorach ksenonowych są realizowane za pomocą żarówki halogenowej.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Światła mijania i drogowe w jednym

Reflektor bi-ksenonowe nie posiadają dodatkowej żarówki halogenowej dla świateł drogowych. Również palniki tych reflektorów mają inną budowę niż te przeznaczone dla standardowych ksenonów. Jeden palnik posiada dwie bańki, z których jedna jest przesłaniana bezpośrednio w palniku lub w przypadku innej konstrukcji przesłoną w projektorze soczewkowym. Przesłony są uruchamiane mechanicznie lub elektromagnetycznie.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Czy spryskiwacze w ksenonach są konieczne?

Spryskiwacze przy reflektorach ksenonowych są montowane na podstawie rozporządzeń określonych w regulaminach EKG (m.in. Regulamin 48 EKG). W Unii Europejskiej obowiązek montowania układu czyszczącego do reflektorów ksenonowych został wprowadzony w 1996 roku. Jeżeli chcemy zamontować do swojego samochodu zestaw ksenonów bez układu czyszczącego, a samochód nie posiadał nigdy w ofercie wyposażenia reflektorów ksenonowych, brak spryskiwaczy może zdyskwalifikować nasz samochód podczas badania technicznego. Jeżeli zamierzamy sprowadzić samochód wyposażony w światła ksenonowe z USA, sprawdźmy czy posiada spryskiwacze. W Stanach Zjednoczonych są one zalecane, ale nie obligatoryjne. W przypadku samochodu bez układu czyszczącego, sprowadzony samochód będziemy zmuszeni dostosować do norm europejskich.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA