REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Krzysztof Bednarz
Reflektor biksenonowy
Reflektor biksenonowy
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Reflektory ksenonowe emitują bardzo jasne, białe światło, które znacznie lepiej oświetla drogę przed samochodem. Jak są zbudowane światła ksenonowe? Jaka jest różnica między ksenonami a biksenonami? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Reflektory ksenonowe posiadają palnik wyładowczy, który jest elementem emitującym światło. Z zewnątrz przypomina on żarówkę, jednak jego konstrukcja jest całkiem inna. We wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który emituje światło pod wpływem wysokiego napięcia. Przetwornik, który współpracuje z reflektorem dostarcza do palnika napięcie rzędu 20000 V. Palnik ksenonowy jest stosowany do świateł mijania. Ze względu na właściwości (długi czas zapłonu) nie jest on używany w światłach drogowych w tradycyjny sposób. Aby rozwiązać ten problem, producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, których palnik wyładowczy odpowiedzialny za światło drogowe jest stale zapalony, ale strumień światła jest przesłonięty. W momencie, gdy kierowca włącza dźwignią przy kierownicy światła drogowe, przysłona unosi się pozwalając strumieniowi oświetlić drogę przed samochodem.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie

Budowa reflektora ksenonowego

Reflektory ksenonowe mogą być oparte o rozwiązania soczewkowe lub odbłyśnikowe. Palniki oznaczone symbolem D2R do reflektorów z odbłyśnikiem (czyli parabolicznych), posiadają w swojej konstrukcji stałą przesłonę. Dzięki tej przesłonie ograniczony jest efekt samooślepiania, a także zbyt rozległego świecenia na przeciwległy pas (ochrona przeciw oślepianiu kierowców jadących z nad przeciwka). Kształt odbłyśnika jest projektowany z dużą dokładnością, aby ze względu na intensywne światło palnika ksenonowego, jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia. Warto tutaj zwrócić uwagę tym, którzy planują zaopatrzyć reflektory swoich samochodów w tzw. zestawy HID. Taki reflektor (zwłaszcza w samochodach starszej konstrukcji) będzie świecił nieprawidłowo. Przyczyni się ku temu nie tylko zużyty i prawdopodobnie wykonany z mniejszą dokładnością odbłyśnik, ale także brak systemu samopoziomującego i oczyszczającego.

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Palniki wyładowcze do reflektorów o konstrukcji soczewkowej oznaczone są symbolem D2S. Ten rodzaj reflektorów daje możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W takim rozwiązaniu odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Światło odbite od odbłyśnika jest następnie skupiane przez soczewkę w odpowiednie punkty przed samochodem. Projektor posiada również silniczki, które są elementem systemu samopoziomującego. Dane o aktualnym ugięciu samochodu (np na skutek obciążenia tylnej części bagażem) przesyłane są z czujników. Mogą one być zlokalizowane na amortyzatorach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dodatkowymi elementami zarówno reflektorów parabolicznych jak i soczewkowych jest wcześniej wspomniany przetwornik wysokiego napięcia prądu zmiennego oraz układy zabezpieczające i zapłonnik przekazujący prąd bańce ksenonowej w celu zapłonu znajdującego się w niej gazu. Światła drogowe zarówno w soczewkowych jak i odbłyśnikowych reflektorach ksenonowych są realizowane za pomocą żarówki halogenowej.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Światła mijania i drogowe w jednym

Reflektor bi-ksenonowe nie posiadają dodatkowej żarówki halogenowej dla świateł drogowych. Również palniki tych reflektorów mają inną budowę niż te przeznaczone dla standardowych ksenonów. Jeden palnik posiada dwie bańki, z których jedna jest przesłaniana bezpośrednio w palniku lub w przypadku innej konstrukcji przesłoną w projektorze soczewkowym. Przesłony są uruchamiane mechanicznie lub elektromagnetycznie.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Czy spryskiwacze w ksenonach są konieczne?

Spryskiwacze przy reflektorach ksenonowych są montowane na podstawie rozporządzeń określonych w regulaminach EKG (m.in. Regulamin 48 EKG). W Unii Europejskiej obowiązek montowania układu czyszczącego do reflektorów ksenonowych został wprowadzony w 1996 roku. Jeżeli chcemy zamontować do swojego samochodu zestaw ksenonów bez układu czyszczącego, a samochód nie posiadał nigdy w ofercie wyposażenia reflektorów ksenonowych, brak spryskiwaczy może zdyskwalifikować nasz samochód podczas badania technicznego. Jeżeli zamierzamy sprowadzić samochód wyposażony w światła ksenonowe z USA, sprawdźmy czy posiada spryskiwacze. W Stanach Zjednoczonych są one zalecane, ale nie obligatoryjne. W przypadku samochodu bez układu czyszczącego, sprowadzony samochód będziemy zmuszeni dostosować do norm europejskich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA