Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?
REKLAMA
REKLAMA
Reflektory ksenonowe posiadają palnik wyładowczy, który jest elementem emitującym światło. Z zewnątrz przypomina on żarówkę, jednak jego konstrukcja jest całkiem inna. We wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który emituje światło pod wpływem wysokiego napięcia. Przetwornik, który współpracuje z reflektorem dostarcza do palnika napięcie rzędu 20000 V. Palnik ksenonowy jest stosowany do świateł mijania. Ze względu na właściwości (długi czas zapłonu) nie jest on używany w światłach drogowych w tradycyjny sposób. Aby rozwiązać ten problem, producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, których palnik wyładowczy odpowiedzialny za światło drogowe jest stale zapalony, ale strumień światła jest przesłonięty. W momencie, gdy kierowca włącza dźwignią przy kierownicy światła drogowe, przysłona unosi się pozwalając strumieniowi oświetlić drogę przed samochodem.
REKLAMA
Budowa reflektora ksenonowego
Reflektory ksenonowe mogą być oparte o rozwiązania soczewkowe lub odbłyśnikowe. Palniki oznaczone symbolem D2R do reflektorów z odbłyśnikiem (czyli parabolicznych), posiadają w swojej konstrukcji stałą przesłonę. Dzięki tej przesłonie ograniczony jest efekt samooślepiania, a także zbyt rozległego świecenia na przeciwległy pas (ochrona przeciw oślepianiu kierowców jadących z nad przeciwka). Kształt odbłyśnika jest projektowany z dużą dokładnością, aby ze względu na intensywne światło palnika ksenonowego, jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia. Warto tutaj zwrócić uwagę tym, którzy planują zaopatrzyć reflektory swoich samochodów w tzw. zestawy HID. Taki reflektor (zwłaszcza w samochodach starszej konstrukcji) będzie świecił nieprawidłowo. Przyczyni się ku temu nie tylko zużyty i prawdopodobnie wykonany z mniejszą dokładnością odbłyśnik, ale także brak systemu samopoziomującego i oczyszczającego.
Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?
Palniki wyładowcze do reflektorów o konstrukcji soczewkowej oznaczone są symbolem D2S. Ten rodzaj reflektorów daje możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W takim rozwiązaniu odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Światło odbite od odbłyśnika jest następnie skupiane przez soczewkę w odpowiednie punkty przed samochodem. Projektor posiada również silniczki, które są elementem systemu samopoziomującego. Dane o aktualnym ugięciu samochodu (np na skutek obciążenia tylnej części bagażem) przesyłane są z czujników. Mogą one być zlokalizowane na amortyzatorach.
Polecamy: PITY 2015 z płytą CD
Dodatkowymi elementami zarówno reflektorów parabolicznych jak i soczewkowych jest wcześniej wspomniany przetwornik wysokiego napięcia prądu zmiennego oraz układy zabezpieczające i zapłonnik przekazujący prąd bańce ksenonowej w celu zapłonu znajdującego się w niej gazu. Światła drogowe zarówno w soczewkowych jak i odbłyśnikowych reflektorach ksenonowych są realizowane za pomocą żarówki halogenowej.
Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?
Światła mijania i drogowe w jednym
Reflektor bi-ksenonowe nie posiadają dodatkowej żarówki halogenowej dla świateł drogowych. Również palniki tych reflektorów mają inną budowę niż te przeznaczone dla standardowych ksenonów. Jeden palnik posiada dwie bańki, z których jedna jest przesłaniana bezpośrednio w palniku lub w przypadku innej konstrukcji przesłoną w projektorze soczewkowym. Przesłony są uruchamiane mechanicznie lub elektromagnetycznie.
Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi
Czy spryskiwacze w ksenonach są konieczne?
Spryskiwacze przy reflektorach ksenonowych są montowane na podstawie rozporządzeń określonych w regulaminach EKG (m.in. Regulamin 48 EKG). W Unii Europejskiej obowiązek montowania układu czyszczącego do reflektorów ksenonowych został wprowadzony w 1996 roku. Jeżeli chcemy zamontować do swojego samochodu zestaw ksenonów bez układu czyszczącego, a samochód nie posiadał nigdy w ofercie wyposażenia reflektorów ksenonowych, brak spryskiwaczy może zdyskwalifikować nasz samochód podczas badania technicznego. Jeżeli zamierzamy sprowadzić samochód wyposażony w światła ksenonowe z USA, sprawdźmy czy posiada spryskiwacze. W Stanach Zjednoczonych są one zalecane, ale nie obligatoryjne. W przypadku samochodu bez układu czyszczącego, sprowadzony samochód będziemy zmuszeni dostosować do norm europejskich.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.