REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW serii 5 było pierwszym modelem, w którym zastosowano nowatorski system Air Vent Control regulujący opór aerodynamiczny stawiany przez auto. Jakie inne korzyści zapewnia to rozwiązanie?

Innowacyjne wloty powietrza do silnika

Jednym ze sprytniejszych rozwiązań z zakresu Efficient Dynamics, które pojawiło się już w bardzo wielu modelach jest system Air Vent Control, czyli układ kontroli klap powietrza. Wloty zimnego powietrza zawsze powodują pogorszenie właściwości aerodynamicznych pojazdu. System Air Vent Control ma za zadanie ograniczać to zjawisko przy pomocy ruchomych klap umieszczonych między wlotami powietrza a chłodnicą. Klapy zamykają się automatycznie w chwilach niskiego obciążenia silnika i układów pomocniczych, co pozwala poprawić własności aerodynamiczne pojazdu i w rezultacie przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo i poziomu hałasu na zewnątrz.

REKLAMA

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Druga generacja systemu stałej kontroli Air Vent Control.

W 2003 roku klapy montowano już za charakterystycznym grillem BMW serii 5, a od 2007 roku system sukcesywnie pojawiał się w kolejnych modelach firmy BMW. Możliwe są trzy różne konfiguracje wentylacyjne tworzone przez połączony układ trzech dolnych i dwóch górnych klap, zależnie od wybranej wersji silnikowej. Druga generacja systemu oferuje znacznie więcej możliwych ustawień, co pozwala na idealne dopasowanie procesu chłodzenia do warunków jazdy. Obecnie otwarciem lub uchyleniem układu górnych i dolnych klap steruje niezwykle precyzyjny silnik elektryczny. Druga generacja systemu posiada również rozbudowany układ czujników, który rejestruje i analizuje jeszcze więcej parametrów niż poprzednio. Dzięki temu zachowana zostaje optymalna temperatura cieczy chłodzącej, kondensatora układu klimatyzacji, oleju skrzyni biegów, katalizatora oraz ładunku wtłaczanego do turbosprężarki. Kolejną istotną zmienną jest prędkość z jaką porusza się pojazd w danej chwili.

Idealnie dostosowany do aktualnych warunków jazdy.

Po ruszeniu z miejsca w warunkach miejskich wszystkie klapy pozostają zamknięte, aby silnik wraz z osprzętem mógł jak najszybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Jeśli układ napędowy wymaga bardziej intensywnego chłodzenia, najpierw o 30 stopni uchylane są klapy dolne. Poza miastem właściwości aerodynamiczne pojazdu nabierają o wiele większego znaczenia. Przy niskim obciążeniu silnika klapy są stopniowo zamykane, choć te dolne mogą pozostać uchylone pod maksymalnym kątem 15 stopni. Na autostradzie przy pełnym obciążeniu jednostki napędowej i wysokich temperaturach, czyli w warunkach wymagających maksymalnej wydajności układu chłodzenia, dolne klapy mogą zostać całkowicie otwarte, podobnie jak i wspomagające je klapy górne.

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana ustawienia klap odbywa się stopniowo, a niezmiernie ważne jest żeby górne klapy zawsze otwierane były na końcu i zamykane jako pierwsze, ponieważ gdy znajdują się one w pozycji zamkniętej, w największym stopniu przyczyniają się do ograniczenia oporu aerodynamicznego. Ogólnie system Air Vent Control pozwala obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego cW o 0,015.

Źródło: materiały prasowe BMW

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA