REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW serii 5 było pierwszym modelem, w którym zastosowano nowatorski system Air Vent Control regulujący opór aerodynamiczny stawiany przez auto. Jakie inne korzyści zapewnia to rozwiązanie?

Innowacyjne wloty powietrza do silnika

Jednym ze sprytniejszych rozwiązań z zakresu Efficient Dynamics, które pojawiło się już w bardzo wielu modelach jest system Air Vent Control, czyli układ kontroli klap powietrza. Wloty zimnego powietrza zawsze powodują pogorszenie właściwości aerodynamicznych pojazdu. System Air Vent Control ma za zadanie ograniczać to zjawisko przy pomocy ruchomych klap umieszczonych między wlotami powietrza a chłodnicą. Klapy zamykają się automatycznie w chwilach niskiego obciążenia silnika i układów pomocniczych, co pozwala poprawić własności aerodynamiczne pojazdu i w rezultacie przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo i poziomu hałasu na zewnątrz.

REKLAMA

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Druga generacja systemu stałej kontroli Air Vent Control.

W 2003 roku klapy montowano już za charakterystycznym grillem BMW serii 5, a od 2007 roku system sukcesywnie pojawiał się w kolejnych modelach firmy BMW. Możliwe są trzy różne konfiguracje wentylacyjne tworzone przez połączony układ trzech dolnych i dwóch górnych klap, zależnie od wybranej wersji silnikowej. Druga generacja systemu oferuje znacznie więcej możliwych ustawień, co pozwala na idealne dopasowanie procesu chłodzenia do warunków jazdy. Obecnie otwarciem lub uchyleniem układu górnych i dolnych klap steruje niezwykle precyzyjny silnik elektryczny. Druga generacja systemu posiada również rozbudowany układ czujników, który rejestruje i analizuje jeszcze więcej parametrów niż poprzednio. Dzięki temu zachowana zostaje optymalna temperatura cieczy chłodzącej, kondensatora układu klimatyzacji, oleju skrzyni biegów, katalizatora oraz ładunku wtłaczanego do turbosprężarki. Kolejną istotną zmienną jest prędkość z jaką porusza się pojazd w danej chwili.

Idealnie dostosowany do aktualnych warunków jazdy.

Po ruszeniu z miejsca w warunkach miejskich wszystkie klapy pozostają zamknięte, aby silnik wraz z osprzętem mógł jak najszybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Jeśli układ napędowy wymaga bardziej intensywnego chłodzenia, najpierw o 30 stopni uchylane są klapy dolne. Poza miastem właściwości aerodynamiczne pojazdu nabierają o wiele większego znaczenia. Przy niskim obciążeniu silnika klapy są stopniowo zamykane, choć te dolne mogą pozostać uchylone pod maksymalnym kątem 15 stopni. Na autostradzie przy pełnym obciążeniu jednostki napędowej i wysokich temperaturach, czyli w warunkach wymagających maksymalnej wydajności układu chłodzenia, dolne klapy mogą zostać całkowicie otwarte, podobnie jak i wspomagające je klapy górne.

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana ustawienia klap odbywa się stopniowo, a niezmiernie ważne jest żeby górne klapy zawsze otwierane były na końcu i zamykane jako pierwsze, ponieważ gdy znajdują się one w pozycji zamkniętej, w największym stopniu przyczyniają się do ograniczenia oporu aerodynamicznego. Ogólnie system Air Vent Control pozwala obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego cW o 0,015.

Źródło: materiały prasowe BMW

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA