REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ kontroli klap powietrza – sposób BMW na redukcję zużycia paliwa i poprawę aerodynamiki auta

BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW serii 5 (E60) było pierwszym autem bawarskiego producenta z systemem Air Vent Control.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW serii 5 było pierwszym modelem, w którym zastosowano nowatorski system Air Vent Control regulujący opór aerodynamiczny stawiany przez auto. Jakie inne korzyści zapewnia to rozwiązanie?

Innowacyjne wloty powietrza do silnika

Jednym ze sprytniejszych rozwiązań z zakresu Efficient Dynamics, które pojawiło się już w bardzo wielu modelach jest system Air Vent Control, czyli układ kontroli klap powietrza. Wloty zimnego powietrza zawsze powodują pogorszenie właściwości aerodynamicznych pojazdu. System Air Vent Control ma za zadanie ograniczać to zjawisko przy pomocy ruchomych klap umieszczonych między wlotami powietrza a chłodnicą. Klapy zamykają się automatycznie w chwilach niskiego obciążenia silnika i układów pomocniczych, co pozwala poprawić własności aerodynamiczne pojazdu i w rezultacie przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo i poziomu hałasu na zewnątrz.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: System KERS w autach osobowych - działanie

Druga generacja systemu stałej kontroli Air Vent Control.

W 2003 roku klapy montowano już za charakterystycznym grillem BMW serii 5, a od 2007 roku system sukcesywnie pojawiał się w kolejnych modelach firmy BMW. Możliwe są trzy różne konfiguracje wentylacyjne tworzone przez połączony układ trzech dolnych i dwóch górnych klap, zależnie od wybranej wersji silnikowej. Druga generacja systemu oferuje znacznie więcej możliwych ustawień, co pozwala na idealne dopasowanie procesu chłodzenia do warunków jazdy. Obecnie otwarciem lub uchyleniem układu górnych i dolnych klap steruje niezwykle precyzyjny silnik elektryczny. Druga generacja systemu posiada również rozbudowany układ czujników, który rejestruje i analizuje jeszcze więcej parametrów niż poprzednio. Dzięki temu zachowana zostaje optymalna temperatura cieczy chłodzącej, kondensatora układu klimatyzacji, oleju skrzyni biegów, katalizatora oraz ładunku wtłaczanego do turbosprężarki. Kolejną istotną zmienną jest prędkość z jaką porusza się pojazd w danej chwili.

Idealnie dostosowany do aktualnych warunków jazdy.

Po ruszeniu z miejsca w warunkach miejskich wszystkie klapy pozostają zamknięte, aby silnik wraz z osprzętem mógł jak najszybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy. Jeśli układ napędowy wymaga bardziej intensywnego chłodzenia, najpierw o 30 stopni uchylane są klapy dolne. Poza miastem właściwości aerodynamiczne pojazdu nabierają o wiele większego znaczenia. Przy niskim obciążeniu silnika klapy są stopniowo zamykane, choć te dolne mogą pozostać uchylone pod maksymalnym kątem 15 stopni. Na autostradzie przy pełnym obciążeniu jednostki napędowej i wysokich temperaturach, czyli w warunkach wymagających maksymalnej wydajności układu chłodzenia, dolne klapy mogą zostać całkowicie otwarte, podobnie jak i wspomagające je klapy górne.

REKLAMA

Zobacz też: EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana ustawienia klap odbywa się stopniowo, a niezmiernie ważne jest żeby górne klapy zawsze otwierane były na końcu i zamykane jako pierwsze, ponieważ gdy znajdują się one w pozycji zamkniętej, w największym stopniu przyczyniają się do ograniczenia oporu aerodynamicznego. Ogólnie system Air Vent Control pozwala obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego cW o 0,015.

Źródło: materiały prasowe BMW

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA