REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić termostat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Prawidłowo pracujący termostat jest gwarancją zarówno ekonomicznego zużycia paliwa, jak i trwałości silnika. Trzeba więc o niego troszczyć się, jak o inne bardzo ważne elementy samochodu.

Objawy uszkodzenia termostatu są dwa: zbyt zimny silnik nawet po dłuższej jeździe i skłonność do gotowania się płynu w chłodnicy. Zbyt zimny silnik świadczy zawsze o zacięciu się lub poważniejszym uszkodzeniu termostatu. Drugi z objawów towarzyszy także awarii pompy wodnej, zbyt niskiemu poziomowi płynu chłodzącego lub zatkania przewodów i kanałów w układzie chłodzenia przez kamień kotłowy albo inne zanieczyszczenia. Aby wyeliminować te przyczyny i mieć pewność, iż to awaria termostatu spowodowała zagotowanie się cieczy w chłodnicy, trzeba przeprowadzić prosty test.

REKLAMA

REKLAMA

Po znalezieniu miejsca, gdzie znajduje się termostat, a zwykle jest on w górnej części głowicy, często tuż przy pompie wodnej, należy go wymontować, wcześniej dla oszczędności spuszczając co najmniej litr płynu do podstawionego czystego naczynia. Trzeba mieć w pogotowiu uszczelkę pod obudowę termostatu (o ile taka występuje), gdyż bardzo często ulega ona uszkodzeniu przy demontażu.

Zobacz również: Jak samodzielnie sprawdzić poprawność ustawienia reflektorów?

Gdy obudowa termostatu nie daje się lekko zdjąć, należy ją lekko opukać trzonkiem młotka lub młotkiem gumowym, aby naruszyć strukturę kamienia kotłowego, który czasem działa jak klej.

REKLAMA

Po wyjęciu termostatu i obejrzeniu, czy zakleszczania nie powodują jakieś śmieci (np. resztki uszczelek) lub kawałki kamienia kotłowego należy wrzucić go do gorącej wody i obserwować, czy się on otworzy. Powinno to nastąpić już przy mniej więcej 75-80 stopniach. Gdy termostat pozostanie zamknięty nawet we wrzątku, a nie udało się znaleźć w nim żadnych zanieczyszczeń, które mogły spowodować jego zacięcie się, należy go zastąpić nowym, pełnosprawnym, pamiętając, aby włożyć go na miejsce starego dokładnie w tym samym położeniu (zazwyczaj mieszkiem ku głowicy silnika).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

Wcześniej trzeba oczyścić z kamienia kotłowego i innych zanieczyszczeń obrzeże jego gniazda i powierzchnię styku jego obudowy z głowicą, zwracając uwagę, aby nie zanieczyścić nimi wnętrza układu chłodzenia i zawartego w nim płynu. Po zakończeniu montażu napełnić układ chłodzenia płynem do wymaganego poziomu, uruchomić silnik i sprawdzić szczelność wszystkich połączeń w pobliżu termostatu, zwłaszcza połączeń węży gumowych. Poczekać aż silnik się rozgrzeje i termostat przepuści płyn do chłodnicy. Zwiększone ciśnienie gorącego płynu pozwoli na szybsze i łatwiejsze wykrycie ewentualnych nieszczelności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA