Skoda Octavia I: kontrola ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Nie ma konkretnego przebiegu, przy którym należy wykonywać pomiar ciśnienia sprężania. Jeżeli zauważymy, że nasze auto straciło wyraźnie na dynamice to znak, że trzeba wykonać dokładny przegląd, a na końcu pomiar ciśnienia sprężania. W przypadku kiedy mamy pewność, że wszystkie podzespoły (np. turbosprężarka) pracują prawidłowo, to możemy podejrzewać usterkę silnika. Najczęściej spotyka się zużyte tłoki, nadpalone zawory, uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub zużyte wtryskiwacze.
REKLAMA
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana żarówek
Chcąc sprawdzić jak bardzo zużyte są te elementy, należy zmierzyć ciśnienie sprężania. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemów wykonamy ją we własnym zakresie. Ciśnienie sprężania nie jest takie same dla wszystkich wersji silnikowych. Poniżej znajduje się zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z nominalnym ciśnieniem sprężania.
W pierwszej kolumnie znajduje się pojemność oraz moc w KM, druga kolumna przedstawia wartość nominalną w MPa, ostatnia to wartość minimalna.
Silniki benzynowe
- 1.4 75KM 1.0 – 1.5 0.7
- 1.6 75KM 1.0 – 1.5 0.7
- 1.6 100KM 1.0 – 1.3 0.75
- 1.6 102KM 1.0 – 1.3 0.75
- 1.8 125KM 0.9 – 1.4 0.75
- 1.8 150KM 1.0 – 1.3 0.7
- 1.8 180KM 0.9 – 1.4 0.75
- 2.0 115KM 1.0 – 1.3 0.75
Silniki Diesla
- 1.9 90KM 2.5 – 3.1 1.9
- 1.9 100KM 2.5 – 3.1 1.9
- 1.9 110KM 2.5 – 3.1 1.9
- 1.9 110KM 2.5 – 3.1 1.9
W czasie sprawdzania ciśnienia sprężania należy kontrolować dokładnie dwie wartości. Przede wszystkim musi się mieścić w podanym powyżej zakresie wartości. Dodatkowa różnica na poszczególnych cylindrach nie powinna być większa niż 0.3 MPa dla silników benzynowych oraz 0.5 dla silników Diesla. Osiąganie jak najwyższych wartości na poszczególnym cylindrze nie jest tak istotne jak te dwa aspekty.
Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu
Do przeprowadzenia tej operacji będzie nam potrzebny miernik do kontroli ciśnienia sprężania. W przypadku silników wysokoprężnych taki ciśnieniomierz powinien mieć znacznie większy zakres. Zalecamy stosować przyrządy, które mają wkręcaną końcówkę. Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby.
Zaczniemy od silników benzynowych
Wyłączamy zapłon i demontujemy wszystkie świece zapłonowe. W tym celu odkręcamy górną osłonę silnika i przystępujemy do pracy.
REKLAMA
W jednostkach dysponujących mocą do 125 KM należy zdjąć nasadki świec zapłonowych za pomocą specjalnych szczypiec. Następnie należy wyczyścić zagłębienia świec zapłonowych. Wszystko po to, żeby nie wprowadzać zanieczyszczeń po wykręceniu świec. Można do tego użyć sprężonego powietrza lub ewentualnie odkurzacza.
W silnikach 1.8 turbo oraz 1.4 75KM (BCA) należy odłączyć złącza od cewek zapłonowych i zdjąć do góry cewki ze świec zapłonowych. Poza tym, dodatkowo należy wykonać kilka czynności w silniku 1.8 o mocy 150KM. Przede wszystkim należy odciągnąć do góry zabezpieczenia przy przyłączach i odłączyć złącza od cewek zapłonowych. Teraz odkręcamy cewki zapłonowe i zdejmujemy do góry ze świec zapłonowych.
Sprawdzamy uszczelnienia pomiędzy cewkami zapłonowymi i głowicą cylindrów i wymieniamy jeśli zachodzi taka potrzeba. Kolejne czynności są takie same dla wszystkich wersji silnikowych.
Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
W tym momencie możemy zacząć wykręcać świece zapłonowe. Będzie nam potrzebny specjalny klucz do świec – 16. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie.
REKLAMA
Następnie wykonujemy dodatkowe czynności dla poszczególnych silników. W jednostce 1.6 o mocy 75KM, odłączamy złącze od czujnika Halla na rozdzielaczu zapłonu. Silniki 1.6 i 1.8 z zakresu mocy od 100 do 150 KM wymagają odłączenia złącza od czterech wtryskiwaczy oraz od cewek zapłonowych. W silniku 2.0 115KM odłączamy złącze wielostykowe od modułu wzmocnienia cewek zapłonowych i wyjmujemy bezpiecznik numer 32. Kolejne czynności tyczą się wszystkich wersji silnikowych.
Obracamy kilkakrotnie wałem korbowym silnika (kręcąc rozrusznikiem), w celu usunięcia zanieczyszczeń i sadzy. Teraz wciskamy lub wkręcamy w miejsce świec końcówkę urządzenia do pomiaru ciśnienia. Do dalszych czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Powinna wcisnąć pedał gazu i trzyma wciśnięty podczas wykonywania pomiaru. Jednocześnie należy obracać rozrusznikiem do momentu aż przyrząd pomiarowy nie będzie wykazywał wzrostu ciśnienia.
W taki sam sposób przeprowadzamy pomiar na wszystkich cylindrach. Wyniki te porównujemy z wartościami nominalnymi. Teraz przechodzimy do zamontowania wszystkich elementów, zaczynając od świec zapłonowych. Wkręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Pamiętajmy, żeby nie wkręcać świec zapłonowych ukośnie. W taki sposób można uszkodzić gwint w głowicy. Świece zalecamy wkręcać za pomocą klucza dynamometrycznego. Moment dokręcania dla wszystkich wersji silnikowych wynosi 30 Nm. Tutaj również uważamy na odpowiednie ułożenie klucza.
Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex
W silnikach do 125KM, nasadzamy nasadki świec zapłonowych. W jednostkach 1.8 o mocy 150 i 180KM należy osadzić cewki zapłonowe na świecach i podłączyć złącza do cewek zapłonowych. Dodatkowo w silnikach 1.8 150KM należy sprawdzić czy zostały zamontowane uszczelnienia oraz zamocować kabłąki zabezpieczające.
W silniku 1.4 i 1.6 102 KM podłączamy złącze czterostykowe do zintegrowanej cewki zapłonowej. W jednostkach 1.6 75KM instalujemy złącze do czujnika Halla na rozdzielaczu zapłonu. W silnikach 1.6 i 1.8 w zakresie mocy od 100 do 150 KM podłączamy złącza do czterech wtryskiwaczy i do cewek zapłonowych. W silniku 2.0 115KM podłączamy złącze wielostykowe do modułu wzmocnienia cewek zapłonowych i wkładamy bezpiecznik numer 32.
Przechodzimy do silników wysokoprężnych
W jednostkach o mocy 90 i 110KM odłączamy przewód elektryczny od zaworu odcinającego dopływ paliwa do pompy wtryskowej. Czynność tą wykonujemy w celu zapobiegnięcia wtryskiwania paliwa podczas wykonywania pomiaru. Dodatkowo odłączamy złącze wtykowe nastawnika dawki paliwa przy pompie wtryskowej.
W silniku 100 i 130 KM odłączamy główne złącze wtykowe zespołu pompowtryskiwacza. W tym momencie przechodzimy do demontażu świec żarowych. Na początku należy dokładnie wyczyścić miejsce ich montażu. Do wykonania tej operacji będzie nam potrzebne sprężone powietrze lub odkurzacz. Nie można dopuścić do wprowadzenia zanieczyszczeń w otwory po świecach.
Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd automatycznej skrzyni biegów
Teraz odkręcamy przewody elektryczne od świec żarowych i przystępujemy do wykręcenia świec. Należy pamiętać, że świece żarowe są podatne na uszkodzenia. Jeżeli wyczuwamy, że nie będzie możliwości odkręcenia świecy, należy polać miejsce łączenia z głowicą za pomocą preparatu WD40. Zastosowanie tej metody nie gwarantuje wykręcenia świec, jednak w wielu przypadkach takie działanie zdecydowanie pomaga.
Kolejny krok to wkręcenie ciśnieniomierza do pomiaru ciśnienia sprężania. Pamiętajmy, że do silników Diesla zakres urządzenia pomiarowego musi być znacznie większy (do 4MPa). Za pomocą rozrusznika obracamy wał korbowy do momentu, aż nie zostanie odnotowany wzrost ciśnienia. W taki sam sposób postępujemy w przypadku pozostałych cylindrów. Po wykonaniu pomiaru montujemy świece żarowe. Zwracamy uwagę na moment dokręcania - nie powinien przekroczyć 15Nm. Na końcu podłączamy przewody elektryczne do świec żarowych.
W silniku 90 i 110KM podłączamy przewód elektryczny do nastawnika dawki paliwa i do zaworu odcinającego dopływ paliwa na pompie wtryskowej. W jednostkach 100 i 130 KM podłączamy główne złącze wtykowe zespołu pompowtryskiwacza.
REKLAMA
REKLAMA