Ford Sierra: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrole skrzyni biegów w Fordzie Sierra zalecamy wykonać co 20 000km jednak nie rzadziej niż raz do roku. Nasza praca będzie polegać na przeprowadzeniu oględzin zewnętrznych oraz na sprawdzeniu poziomu oleju w skrzyni manualnej jak i automatycznej. Do wykonania tego typu pracy nie będą nam potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Wystarczy podnośnik i komplet podstawowych kluczy.
REKLAMA
Zaczynamy od oględzin zewnętrznych. Unosimy samochód na podnośniku warsztatowym lub wjeżdżamy na kanał. Możemy również użyć standardowego podnośnika typu „żaba” oraz podstawek. W każdym z rozwiązań pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Przechodzimy do wykonania oględzin. Jest kilka miejsc, w których najczęściej występują wycieki oleju. Pierwsze to miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów. Kolejne to korek wlewu oleju oraz miejsce łączenia półosi ze skrzynią biegów.
Zobacz też: Ford Sierra: sprawdzenie ciśnienia sprężania
REKLAMA
Z ustaleniem wycieków może być problem. Dlatego proponujemy najpierw dokładnie umyć obudowę skrzyni za pomocą środków do czyszczenia na zimno. Najczęściej używane są preparaty do mycia silników. Dostępne są w każdym sklepie motoryzacyjnym lub hipermarkecie. Koszt jaki musimy ponieść to ok. 20zł. Po dokładnym wyczyszczeniu nanosimy na te miejsca kredę i opuszczamy samochód.
Udajemy się na jazdę próbną na odcinku 30km. Wracamy, podnosimy samochód i sprawdzamy miejsca gdzie była naniesiona kreda. Wszelkie wycieki powinny być bardzo dobrze widoczne. Przechodzimy do sprawdzenia oleju w manualnej skrzyni biegów. Do tego zabiegu również musimy unieść samochód. Wykręcamy korek spustowy na skrzyni biegów i kontrolujemy poziom. Powinien być na równie z otworem, dopuszczalnie 5mm poniżej. Ewentualne braki uzupełniamy olejem tego samego typu.
W automatycznej skrzyni wygląda to trochę inaczej. Na początku musimy rozgrzać skrzynię do około 65 stopni. Następnie ustawiamy dźwignię w pozycji „P” i zaciągamy hamulec ręczny. Nie gasimy silnika i przełączamy drążek we wszystkie możliwe położenia. Ponownie wracamy do położenia „P” i wyjmujemy bagnet ze skrzyni. Poziom powinien znajdować się pomiędzy znakami MIN i MAX.
Zobacz też: Ford Sierra: obsługa układu kierowniczego i zawieszenia
W przypadku braku uzupełniamy brakującą ilość poprzez bagnet. Nie zalecamy wlewać dużych ilości. Nadmiar może doprowadzić do nieprawidłowej pracy przekładni. Do dolewek stosujemy ogólnodostępny olej ATF. Po uzupełnieniu udajemy się na jazdę próbną i ponownie sprawdzamy stan na bagnecie.
REKLAMA
REKLAMA