Ford Mondeo MK II: wymiana płynu i sprawdzenie układu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
W celu standardowej kontroli musimy unieść samochód. Wystarczy nam do tego podnośnik typu „żaba”. Zdejmujemy koło i przystępujemy do oględzin.
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia klocków hamulcowych. Kontrolujemy wzrokowo jego grubość, nie wliczamy do tego metalowej płytki. Najlepiej zrobić to od góry zacisku. Granica grubości klocka to 3mm. Jeżeli według naszej oceny nie pozostało zbyt wiele, warto je wymienić. Nie ma potrzeby wyjmowania go i mierzenia suwmiarką. Jeżeli zdecydujemy się na zdejmowanie zacisku to najlepiej od razu wymienić klocki hamulcowe.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: wymiana filtru paliwa i powietrza
REKLAMA
Na koniec sprawdzamy zaciski hamulcowe, nie może wyciekać z nich płyn. Przed założeniem koła oglądamy tarczę hamulcową. Jeżeli rant jest zbyt duży to kwalifikuje się do wymiany.
Przechodzimy do wymiany płynu hamulcowego, powinien być wymieniany, co 3 lata. Płyn hamulcowy wchłania wilgoć przez pory elastycznych przewodów i przez odpowietrznik zbiorniczka. Powoduje to obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego, co skutkuje znacznym pogorszeniem działania układu hamulcowego.
Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i za pomocą strzykawki opróżniamy go, tak żeby zostało ok. 10mm. Nie zalecamy całkowitego odessania, może to doprowadzić do wprowadzenia powietrza w układ. Napełniamy zbiorniczek świeżym płynem aż do znaku „max” Podłączamy czysty przewód elastyczny do śruby odpowietrzającej prawego zacisku tylnego koła.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: kontrola skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu
Podstawiamy puste naczynie i odkręcamy odpowietrznik. Pompuje pedałem hamulca ok. 10 razy i zakręcamy go. W identyczny sposób robimy z pozostałymi zaciskami. Wypływający płyn powinien być przezroczysty, wolny od zabrudzeń i pęcherzyków.
Kolejność jest następująca
• Tylny prawy zacisk
• Tylny lewy zacisk
• Przedni prawy zacisk
• Przedni lewy zacisk
Na końcu przechodzimy do sprawdzania przewodów hamulcowych. Całą operację najlepiej wykonać korzystając z kanału lub platformy warsztatowej. Zaczynamy od umycia przewodów hamulcowych. Po dokładnych oględzinach zobaczymy, że pokryte są one warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego.
Zobacz też: Ford Mondeo MK II: sprawdzenie układu chłodzenia
Jeżeli zlokalizujemy jakieś uszkodzenie należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. Są one podatne na uszkodzenia. Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć.
REKLAMA
REKLAMA