REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

Producenci aut zalecają, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie skali. Pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Fot. Newspress
Producenci aut zalecają, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie skali. Pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie poziomu oleju w silniku i skrzyni biegów jest w dłuższej perspektywie kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. W poradniku tym podpowiadamy, jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów.

Poziom oleju w silniku możemy sprawdzić w bardzo prosty sposób. Dobrze jest wcześniej uruchomić samochód na krótki czas, np. wybrać się na krótką przejażdżkę, a następnie wyłączyć silnik i odczekać około 10 minut, aby olej ściekł do miski olejowej. Po otwarciu maski musimy odszukać bagnet. Jego rączka zazwyczaj jest pomalowana na jaskrawy kolor tak, aby był łatwy do zauważenia. Należy wyjąć go z gniazda (czasem może to wymagać lekkiego szarpnięcia), a następnie wytrzeć w czysty kawałek ręcznika papierowego lub szmatki. Musimy ponownie umieścić bagnet na miejscu i wyjąć, gdyż dopiero wtedy będziemy mogli odczytać właściwy poziom oleju. Na bagnecie znajdują się dwie linie, oznaczone odpowiednio literą „L” (z ang. low) dla minimalnego poziomu i literą „F” (z ang. full) dla poziomu maksymalnego. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Zazwyczaj producent zaleca, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie między tymi dwoma granicami, w niektórych autach jednak wymagany jest poziom maksymalny. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, należy koniecznie go uzupełnić. W pokrywie głowicy silnika znajduje się zabezpieczony nakrętką otwór, przeznaczony właśnie do tego celu. Należy usunąć nakrętkę, dolać właściwego dla naszego silnika oleju i ponownie sprawdzić jego stan, najlepiej powtarzając procedurę z uruchomieniem silnika przed pomiarem. 

Kolejnym urządzeniem, w którym musimy skontrolować stan płynów jest automatyczna skrzynia biegów. Olej powinien być sprawdzany, gdy silnik pracuje. Bagnet z reguły znajduje się w pobliżu bagnetu miski olejowej silnika. Jego uchwyt także powinien być jaskrawy, a oznaczenie właściwego poziomu jest identyczne. Pomiaru dokonujemy dokładnie w taki sam sposób, jak w przypadku sprawdzania oleju silnikowego. Wycieramy bagnet, a następnie umieszczamy go z powrotem na miejscu, aby jeszcze raz wyciągnąć i prawidłowo odczytać stan.

REKLAMA

Rzadko zdarza się, że jest on zbyt niski a jeśli tak, oznacza to wyciek. Z taką usterką należy udać się do mechanika. Warto też dokładnie obejrzeć kolor oleju. Jeśli jest ciemny lub czarny, najpewniej przyszedł czas na jego wymianę, co polecamy również oddać w ręce fachowca. Ważne, aby przed sprawdzaniem oleju w skrzyni biegów zdjąć z szyi wszystkie przedmioty czy ozdoby (np. wisiorek, krawat czy klucze na smyczy), aby nie wkręciły się w chodzący wiatrak chłodnicy silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

W manualnej skrzyni biegów procedura sprawdzania płynu jest bardzo trudna, nie raz wymaga rozmontowania kilku elementów samochodu więc polecamy udać się na kontrolę do mechanika. W zależności od zaleceń producenta, powinniśmy robić to co 40 do 120 000 przejechanych kilometrów. Może również zdarzyć się, że w naszym samochodzie kontrola oleju w automatycznej skrzyni biegów również będzie wymagała pomocy specjalisty, gdyż producent nie zapewnił łatwej metody pomiaru.

O sprawdzaniu płynów z pewnością musimy pamiętać. Są one na tyle ważnym elementem, że bez ich kontrolowania i uzupełniania moglibyśmy doprowadzić do całkowitego zniszczenia elementów samochodu. Silnik bez oleju natychmias zatarłby się, a remont byłby właściwie niemożliwy lub nieopłacalny. To samo dotyczy skrzyni biegów. W przypadku braku oleju mogłaby się zatrzeć i nie nadawać do remontu. Pamiętajmy więc o tym, aby raz na jakiś czas poświęcić płynom trochę uwagi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA