REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

Producenci aut zalecają, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie skali. Pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Fot. Newspress
Producenci aut zalecają, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie skali. Pomiędzy oznaczeniem MIN i MAX. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzanie poziomu oleju w silniku i skrzyni biegów jest w dłuższej perspektywie kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. W poradniku tym podpowiadamy, jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów.

Poziom oleju w silniku możemy sprawdzić w bardzo prosty sposób. Dobrze jest wcześniej uruchomić samochód na krótki czas, np. wybrać się na krótką przejażdżkę, a następnie wyłączyć silnik i odczekać około 10 minut, aby olej ściekł do miski olejowej. Po otwarciu maski musimy odszukać bagnet. Jego rączka zazwyczaj jest pomalowana na jaskrawy kolor tak, aby był łatwy do zauważenia. Należy wyjąć go z gniazda (czasem może to wymagać lekkiego szarpnięcia), a następnie wytrzeć w czysty kawałek ręcznika papierowego lub szmatki. Musimy ponownie umieścić bagnet na miejscu i wyjąć, gdyż dopiero wtedy będziemy mogli odczytać właściwy poziom oleju. Na bagnecie znajdują się dwie linie, oznaczone odpowiednio literą „L” (z ang. low) dla minimalnego poziomu i literą „F” (z ang. full) dla poziomu maksymalnego. 

REKLAMA

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

REKLAMA

Zazwyczaj producent zaleca, aby utrzymywać poziom oleju dokładnie w połowie między tymi dwoma granicami, w niektórych autach jednak wymagany jest poziom maksymalny. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, należy koniecznie go uzupełnić. W pokrywie głowicy silnika znajduje się zabezpieczony nakrętką otwór, przeznaczony właśnie do tego celu. Należy usunąć nakrętkę, dolać właściwego dla naszego silnika oleju i ponownie sprawdzić jego stan, najlepiej powtarzając procedurę z uruchomieniem silnika przed pomiarem. 

Kolejnym urządzeniem, w którym musimy skontrolować stan płynów jest automatyczna skrzynia biegów. Olej powinien być sprawdzany, gdy silnik pracuje. Bagnet z reguły znajduje się w pobliżu bagnetu miski olejowej silnika. Jego uchwyt także powinien być jaskrawy, a oznaczenie właściwego poziomu jest identyczne. Pomiaru dokonujemy dokładnie w taki sam sposób, jak w przypadku sprawdzania oleju silnikowego. Wycieramy bagnet, a następnie umieszczamy go z powrotem na miejscu, aby jeszcze raz wyciągnąć i prawidłowo odczytać stan.

Rzadko zdarza się, że jest on zbyt niski a jeśli tak, oznacza to wyciek. Z taką usterką należy udać się do mechanika. Warto też dokładnie obejrzeć kolor oleju. Jeśli jest ciemny lub czarny, najpewniej przyszedł czas na jego wymianę, co polecamy również oddać w ręce fachowca. Ważne, aby przed sprawdzaniem oleju w skrzyni biegów zdjąć z szyi wszystkie przedmioty czy ozdoby (np. wisiorek, krawat czy klucze na smyczy), aby nie wkręciły się w chodzący wiatrak chłodnicy silnika.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

REKLAMA

W manualnej skrzyni biegów procedura sprawdzania płynu jest bardzo trudna, nie raz wymaga rozmontowania kilku elementów samochodu więc polecamy udać się na kontrolę do mechanika. W zależności od zaleceń producenta, powinniśmy robić to co 40 do 120 000 przejechanych kilometrów. Może również zdarzyć się, że w naszym samochodzie kontrola oleju w automatycznej skrzyni biegów również będzie wymagała pomocy specjalisty, gdyż producent nie zapewnił łatwej metody pomiaru.

O sprawdzaniu płynów z pewnością musimy pamiętać. Są one na tyle ważnym elementem, że bez ich kontrolowania i uzupełniania moglibyśmy doprowadzić do całkowitego zniszczenia elementów samochodu. Silnik bez oleju natychmias zatarłby się, a remont byłby właściwie niemożliwy lub nieopłacalny. To samo dotyczy skrzyni biegów. W przypadku braku oleju mogłaby się zatrzeć i nie nadawać do remontu. Pamiętajmy więc o tym, aby raz na jakiś czas poświęcić płynom trochę uwagi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA