Kiedy wymieniać świece?
REKLAMA
REKLAMA
Wszystkie elementy auta, tak i świece się zużywają. Z czasem robią się coraz mniej sprawne, a osadzający się na izolatorze elektrody centralnej nagar powoduje znaczne osłabienie iskry, aż w końcu świeca przestaje pracować, w cylindrze, w którym ona powinna pracować, nie następują zapłony.
REKLAMA
Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?
REKLAMA
W starszych samochodach bez modułów elektronicznych sprawa sprawdzenia, który z cylindrów szwankuje, była bardzo prosta. Wystarczyło zdjąć ze świecy przewód wysokiego napięcia i obserwować pracę silnika na wolnych obrotach. Gdy silnik nie zwalniał, było od razu wiadomo, że trafiono na świecę do wymiany.
Dziś takie badanie może doprowadzić do poważnej awarii układów elektronicznych. Po czym więc poznać, która świeca nie pracuje? Wyłącznie po jej wyglądzie. Dobrze pracująca świeca jest wewnątrz jasnobrązowa lub szaro-brązowa, zależnie od rodzaju paliwa, składu mieszanki i wielu innych czynników. Świeca „z problemami” ma wewnętrzny izolator ciemny, prawie czarny lub czarny, bywa wilgotna od nieopalonego paliwa. Czasem jest to spowodowane tzw. mostkiem między elektrodami. Oględziny świecy pozwalają na łatwe wykrycie tego faktu: między elektrodami nagle znika wolna przestrzeń i wyglądają one, jakby były ze sobą zespawane.
Zobacz także: Kiedy wymienić filtr powietrza?
Wystarczy to coś, co je łączy usunąć, co jest bardzo łatwe, i świeca może pracować nadal. Mostkowanie nowoczesnych świec należy jednak do rzadkości. Więc gdy dany cylinder nie pracuje, można od razu wymienić w nim świecę. Najlepiej – od razu wymienić komplet świec. Świece należy wymieniać także po przejechaniu tylu tysięcy km od poprzedniej wymiany, ile zaleca producent samochodu. Zwykle jest to co najmniej 20 tysięcy kilometrów.
Do wykręcania świec służą specjalne klucze, pozwalające na wyjęcie świecy z jej gniazda, które często jest bardzo głębokie. Po jej wykręceniu, gdy zachodzi konieczność wymiany na nową, warto odczekać, aż głowica silnika nieco ostygnie, jeżeli jest gorąca. Bywa, że wkręcona w gorącą głowicę zimna świeca tak się zakleszczy, że potem ciężko ją wykręcić. Przyczyną jest rozszerzalność cieplna metali, z których wykonane są świece i głowice.
Zobacz także: Jak wymienić filtr paliwa i powietrza?
Świece należy dokręcać dostatecznie mocno, aby nie było żadnych przedmuchów. Nie należy jednak przesadzać z siłą dociągania świec – zerwanie gwintu w głowicy wiąże się z niemałym wydatkiem. Trzeba to robić z wyczuciem, bez żadnego przedłużania ramienia użytego klucza.
REKLAMA
REKLAMA