REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy wymieniać świece?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Świece wpływają na łatwość rozruchu silnika, jego moc oraz zużycie paliwa. Fot. newspress
Świece wpływają na łatwość rozruchu silnika, jego moc oraz zużycie paliwa. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Świece w samochodzie z silnikiem benzynowym należą do najważniejszych elementów. Wpływają nie tylko na łatwość rozruchu silnika, ale także na jego moc i zużycie paliwa.

Wszystkie elementy auta, tak i świece się zużywają. Z czasem robią się coraz mniej sprawne, a osadzający się na izolatorze elektrody centralnej nagar powoduje znaczne osłabienie iskry, aż w końcu świeca przestaje pracować, w cylindrze, w którym ona powinna pracować, nie następują zapłony.

REKLAMA

Zobacz też: Jak bezpiecznie zdemontować świece żarowe i wtryskiwacze?

REKLAMA

W starszych samochodach bez modułów elektronicznych sprawa sprawdzenia, który z cylindrów szwankuje, była bardzo prosta. Wystarczyło zdjąć ze świecy przewód wysokiego napięcia i obserwować pracę silnika na wolnych obrotach. Gdy silnik nie zwalniał, było od razu wiadomo, że trafiono na świecę do wymiany.

Dziś takie badanie może doprowadzić do poważnej awarii układów elektronicznych. Po czym więc poznać, która świeca nie pracuje? Wyłącznie po jej wyglądzie. Dobrze pracująca świeca jest wewnątrz jasnobrązowa lub szaro-brązowa, zależnie od rodzaju paliwa, składu mieszanki i wielu innych czynników. Świeca „z problemami” ma wewnętrzny izolator ciemny, prawie czarny lub czarny, bywa wilgotna od nieopalonego paliwa. Czasem jest to spowodowane tzw. mostkiem między elektrodami. Oględziny świecy pozwalają na łatwe wykrycie tego faktu: między elektrodami nagle znika wolna przestrzeń i wyglądają one, jakby były ze sobą zespawane. 

Zobacz także: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy to coś, co je łączy usunąć, co jest bardzo łatwe, i świeca może pracować nadal. Mostkowanie nowoczesnych świec należy jednak do rzadkości. Więc gdy dany cylinder nie pracuje, można od razu wymienić w nim świecę. Najlepiej – od razu wymienić komplet świec. Świece należy wymieniać także po przejechaniu tylu tysięcy km od poprzedniej wymiany, ile zaleca producent samochodu. Zwykle jest to co najmniej 20 tysięcy kilometrów.

Do wykręcania świec służą specjalne klucze, pozwalające na wyjęcie świecy z jej gniazda, które często jest bardzo głębokie. Po jej wykręceniu, gdy zachodzi konieczność wymiany na nową, warto odczekać, aż głowica silnika nieco ostygnie, jeżeli jest gorąca. Bywa, że wkręcona w gorącą głowicę zimna świeca tak się zakleszczy, że potem ciężko ją wykręcić. Przyczyną jest rozszerzalność cieplna metali, z których wykonane są świece i głowice.

Zobacz także: Jak wymienić filtr paliwa i powietrza?

Świece należy dokręcać dostatecznie mocno, aby nie było żadnych przedmuchów. Nie należy jednak przesadzać z siłą dociągania świec – zerwanie gwintu w głowicy wiąże się z niemałym wydatkiem. Trzeba to robić z wyczuciem, bez żadnego przedłużania ramienia użytego klucza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA