REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?

Łukasz Krasowski
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA


Eksploatacja samochodu jest bez wątpienia dość kosztowna, szczególnie porównując polskie i zachodnioeuropejskie zarobki. Skłania to do ograniczania wydatków z tym związanych, jednak nie na wszystkim warto oszczędzać.

Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo

Racje mają ci, którzy twierdzą, że ostatnim miejscem, w którym należy szukać oszczędności to ogumienie oraz układ hamulcowy. Niewłaściwe opony (zużyte, nieprzystosowane do pory roku) są przyczyną wielu wypadków drogowych. Nie popłaca też kupowanie używanego ogumienia, które mimo dobrego wizualnie bieżnika mogą mieć wady lub uszkodzenia w konstrukcji wewnętrznej. Lepiej jest kupić nowe opony klasy budżetowej, niż używane z wyższej półki. Należy zwrócić uwagę, że na rynku pojawiło się sporo nowych, chińskich producentów, których wyroby odstają jakością od produktów renomowanych marek. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto wymieniać śruby w kołach?

Oszczędzanie na układzie hamulcowym również może skończyć się tragicznie, więc zwlekanie z wymianą tarcz czy klocków hamulcowych jest zdecydowanie złym pomysłem. Wielu kierowców zapomina o okresowej kontroli geometrii zawieszenia. Mimo niemałego kosztu takiego badania, jest ono opłacalne, ponieważ nie skorygowane na czas ustawienia pogarszają prowadzenie pojazdu i mogą błyskawicznie zniszczyć opony. Nie zawsze ma sens stosowanie w zawieszeniu najtańszych zamienników jego elementów – mają niską trwałość i dużą część kosztów naprawy zawieszenia stanowi robocizna.

Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?

REKLAMA

Silnik

Najpoważniejszymi awariami, jakie mogą się nam przytrafić z powodu przesadnych oszczędności na obsłudze silnika są jego zatarcie lub zniszczenia spowodowane zerwaniem paska rozrządu. Napęd rozrządu wymieniajmy po przebiegu lub czasie zgodnym z zaleceniami producenta, a w przypadku niektórych silników należy ten interwał skrócić. Zerwanie paska to nierzadko koszty liczone w tysiącach złotych, ponieważ uszkodzeniu ulegają elementy układu korbowo-tłokowego, zawory, czasami również głowica lub wał korbowy. Bezwzględnie nie należy wymieniać samego paska, bo często psują się jego napinacze lub rolki prowadzące, a efekt takiej awarii jest podobny jak zerwanie paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Zastanówmy się również czy nie byłoby korzystnie wraz z napędem rozrządu zainwestować w nową pompę wody. Jeżeli ona odmówi posłuszeństwa czekać nas będzie ponowna wymiana całego kompletu rozrządu. Nie ma sensu oszczędzanie na okresowej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Wymiana oleju silnikowego co kilkanaście, a w nowszych silnikach co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to względnie niewielki koszt, który z pewnością wpłynie pozytywnie na trwałość jednostki napędowej. Na rynku można się spotkać z podejrzanie niskimi cenami markowych środków smarnych. Zachowajmy w stosunku do nich ostrożność – zdarza się, że są to podróbki niewiadomego pochodzenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA