REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota
Dobre opony to krok do bezpieczeństwa fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA


Eksploatacja samochodu jest bez wątpienia dość kosztowna, szczególnie porównując polskie i zachodnioeuropejskie zarobki. Skłania to do ograniczania wydatków z tym związanych, jednak nie na wszystkim warto oszczędzać.

Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo

Racje mają ci, którzy twierdzą, że ostatnim miejscem, w którym należy szukać oszczędności to ogumienie oraz układ hamulcowy. Niewłaściwe opony (zużyte, nieprzystosowane do pory roku) są przyczyną wielu wypadków drogowych. Nie popłaca też kupowanie używanego ogumienia, które mimo dobrego wizualnie bieżnika mogą mieć wady lub uszkodzenia w konstrukcji wewnętrznej. Lepiej jest kupić nowe opony klasy budżetowej, niż używane z wyższej półki. Należy zwrócić uwagę, że na rynku pojawiło się sporo nowych, chińskich producentów, których wyroby odstają jakością od produktów renomowanych marek. 

REKLAMA

Zobacz również: Czy warto wymieniać śruby w kołach?

Oszczędzanie na układzie hamulcowym również może skończyć się tragicznie, więc zwlekanie z wymianą tarcz czy klocków hamulcowych jest zdecydowanie złym pomysłem. Wielu kierowców zapomina o okresowej kontroli geometrii zawieszenia. Mimo niemałego kosztu takiego badania, jest ono opłacalne, ponieważ nie skorygowane na czas ustawienia pogarszają prowadzenie pojazdu i mogą błyskawicznie zniszczyć opony. Nie zawsze ma sens stosowanie w zawieszeniu najtańszych zamienników jego elementów – mają niską trwałość i dużą część kosztów naprawy zawieszenia stanowi robocizna.

Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?

Silnik

Najpoważniejszymi awariami, jakie mogą się nam przytrafić z powodu przesadnych oszczędności na obsłudze silnika są jego zatarcie lub zniszczenia spowodowane zerwaniem paska rozrządu. Napęd rozrządu wymieniajmy po przebiegu lub czasie zgodnym z zaleceniami producenta, a w przypadku niektórych silników należy ten interwał skrócić. Zerwanie paska to nierzadko koszty liczone w tysiącach złotych, ponieważ uszkodzeniu ulegają elementy układu korbowo-tłokowego, zawory, czasami również głowica lub wał korbowy. Bezwzględnie nie należy wymieniać samego paska, bo często psują się jego napinacze lub rolki prowadzące, a efekt takiej awarii jest podobny jak zerwanie paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Zastanówmy się również czy nie byłoby korzystnie wraz z napędem rozrządu zainwestować w nową pompę wody. Jeżeli ona odmówi posłuszeństwa czekać nas będzie ponowna wymiana całego kompletu rozrządu. Nie ma sensu oszczędzanie na okresowej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Wymiana oleju silnikowego co kilkanaście, a w nowszych silnikach co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to względnie niewielki koszt, który z pewnością wpłynie pozytywnie na trwałość jednostki napędowej. Na rynku można się spotkać z podejrzanie niskimi cenami markowych środków smarnych. Zachowajmy w stosunku do nich ostrożność – zdarza się, że są to podróbki niewiadomego pochodzenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA