Na czym nie warto oszczędzać eksploatując samochód (część 1)?
REKLAMA
REKLAMA
Elementy odpowiadające za bezpieczeństwo
Racje mają ci, którzy twierdzą, że ostatnim miejscem, w którym należy szukać oszczędności to ogumienie oraz układ hamulcowy. Niewłaściwe opony (zużyte, nieprzystosowane do pory roku) są przyczyną wielu wypadków drogowych. Nie popłaca też kupowanie używanego ogumienia, które mimo dobrego wizualnie bieżnika mogą mieć wady lub uszkodzenia w konstrukcji wewnętrznej. Lepiej jest kupić nowe opony klasy budżetowej, niż używane z wyższej półki. Należy zwrócić uwagę, że na rynku pojawiło się sporo nowych, chińskich producentów, których wyroby odstają jakością od produktów renomowanych marek.
REKLAMA
Zobacz również: Czy warto wymieniać śruby w kołach?
Oszczędzanie na układzie hamulcowym również może skończyć się tragicznie, więc zwlekanie z wymianą tarcz czy klocków hamulcowych jest zdecydowanie złym pomysłem. Wielu kierowców zapomina o okresowej kontroli geometrii zawieszenia. Mimo niemałego kosztu takiego badania, jest ono opłacalne, ponieważ nie skorygowane na czas ustawienia pogarszają prowadzenie pojazdu i mogą błyskawicznie zniszczyć opony. Nie zawsze ma sens stosowanie w zawieszeniu najtańszych zamienników jego elementów – mają niską trwałość i dużą część kosztów naprawy zawieszenia stanowi robocizna.
Zobacz też: Jakie podzespoły samochodu można regenerować?
Silnik
Najpoważniejszymi awariami, jakie mogą się nam przytrafić z powodu przesadnych oszczędności na obsłudze silnika są jego zatarcie lub zniszczenia spowodowane zerwaniem paska rozrządu. Napęd rozrządu wymieniajmy po przebiegu lub czasie zgodnym z zaleceniami producenta, a w przypadku niektórych silników należy ten interwał skrócić. Zerwanie paska to nierzadko koszty liczone w tysiącach złotych, ponieważ uszkodzeniu ulegają elementy układu korbowo-tłokowego, zawory, czasami również głowica lub wał korbowy. Bezwzględnie nie należy wymieniać samego paska, bo często psują się jego napinacze lub rolki prowadzące, a efekt takiej awarii jest podobny jak zerwanie paska.
Zobacz również: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?
Zastanówmy się również czy nie byłoby korzystnie wraz z napędem rozrządu zainwestować w nową pompę wody. Jeżeli ona odmówi posłuszeństwa czekać nas będzie ponowna wymiana całego kompletu rozrządu. Nie ma sensu oszczędzanie na okresowej wymianie płynów eksploatacyjnych oraz filtrów. Wymiana oleju silnikowego co kilkanaście, a w nowszych silnikach co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to względnie niewielki koszt, który z pewnością wpłynie pozytywnie na trwałość jednostki napędowej. Na rynku można się spotkać z podejrzanie niskimi cenami markowych środków smarnych. Zachowajmy w stosunku do nich ostrożność – zdarza się, że są to podróbki niewiadomego pochodzenia.
REKLAMA
REKLAMA