Smary półpłynne i stałe – zastosowanie
REKLAMA
REKLAMA
Smary płynne to wszelkiego rodzaju oleje przekładniowe i silnikowe, smary półpłynne (maziste) są stosowane do smarowania przegubów napędowych, piór resorów i innych elementów, gdzie jest konieczne wytworzenie dobrej warstwy, zapobiegającej tarciu. Smary stałe stosuje się wszędzie tam, skąd smar półpłynny mógłby wyciec lub zostać usunięty, np. w wyniku działania siły odśrodkowej. Są one stosowane coraz rzadziej.
REKLAMA
Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik
We współczesnych samochodach są stosowane różnego rodzaju materiały, głównie tworzywa sztuczne, z których wykonuje się elementy nie wymagające żadnego smarowania lub wystarcza im smarowanie, dokonane w procesie produkcyjnym. Tak działają np. końcówki drążków kierowniczych, elementy zawieszenia i układu kierowniczego itp. pozostałe elementy wymagają okresowego smarowania. Stosuje się do tego zazwyczaj smary półpłynne, maziste, które dobrze wnikają pomiędzy trące elementy a samoistne usuwanie spomiędzy nich jest utrudnione. Jeżeli producent samochodu nie przewiduje specjalnego smaru, bez większego ryzyka można stosować niemal we wszystkich przypadkach stary, poczciwy smar ŁT 34 S.
Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?
Można smarować nim linki hamulca ręcznego, wszelkie cięgła giętkie i przeguby kuliste cięgieł sztywnych, można także, zachowując umiar, przesmarować terkoczącą linkę prędkościomierza oraz sworznie, na których obracają się pedały, zębatkę dźwigni hamulca ręcznego i wszystkie zawiasy. Do zamków lepiej jest stosować specjalny smar płynny, a w jego zastępstwie dowolny olej nie gęstniejący na mrozie, np. olej parafinowy lub nawet zwykły olej silnikowy. Nie należy tych smarów wprowadzać do wnętrza zamków bębenkowych, gdyż może to prowadzić do ich zacinania się i uszkodzeń. Są specjalne delikatne oleje, przeznaczone do smarowania mechanizmów precyzyjnych i tego typu zamków, i tylko je można stosować bez ryzyka.
REKLAMA
REKLAMA