REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Smary półpłynne i stałe – zastosowanie

Do zamków stosuje się smar płynny. Fot. Fotolia
Do zamków stosuje się smar płynny. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W technice motoryzacyjnej mają zastosowanie trzy rodzaje smarów: płynne, półpłynne oraz stałe.

Smary płynne to wszelkiego rodzaju oleje przekładniowe i silnikowe, smary półpłynne (maziste) są stosowane do smarowania przegubów napędowych, piór resorów i innych elementów, gdzie jest konieczne wytworzenie dobrej warstwy, zapobiegającej tarciu. Smary stałe stosuje się wszędzie tam, skąd smar półpłynny mógłby wyciec lub zostać usunięty, np. w wyniku działania siły odśrodkowej. Są one stosowane coraz rzadziej.

REKLAMA

Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik

We współczesnych samochodach są stosowane różnego rodzaju materiały, głównie tworzywa sztuczne, z których wykonuje się elementy nie wymagające żadnego smarowania lub wystarcza im smarowanie, dokonane w procesie produkcyjnym. Tak działają np. końcówki drążków kierowniczych, elementy zawieszenia i układu kierowniczego itp. pozostałe elementy wymagają okresowego smarowania. Stosuje się do tego zazwyczaj smary półpłynne, maziste, które dobrze wnikają pomiędzy trące elementy a samoistne usuwanie spomiędzy nich jest utrudnione. Jeżeli producent samochodu nie przewiduje specjalnego smaru, bez większego ryzyka można stosować niemal we wszystkich przypadkach stary, poczciwy smar ŁT 34 S.

Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Można smarować nim linki hamulca ręcznego, wszelkie cięgła giętkie i przeguby kuliste cięgieł sztywnych, można także, zachowując umiar, przesmarować terkoczącą linkę prędkościomierza oraz sworznie, na których obracają się pedały, zębatkę dźwigni hamulca ręcznego i wszystkie zawiasy. Do zamków lepiej jest stosować specjalny smar płynny, a w jego zastępstwie dowolny olej nie gęstniejący na mrozie, np. olej parafinowy lub nawet zwykły olej silnikowy. Nie należy tych smarów wprowadzać do wnętrza zamków bębenkowych, gdyż może to prowadzić do ich zacinania się i uszkodzeń. Są specjalne delikatne oleje, przeznaczone do smarowania mechanizmów precyzyjnych i tego typu zamków, i tylko je można stosować bez ryzyka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA