REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kupić opony letnie – nowe czy używane?

Opony odpowiadają za jakość prowadzenia pojazdu.
Opony odpowiadają za jakość prowadzenia pojazdu.
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Nowe opony gwarantują najlepsze właściwości trakcyjne, ale nie są tanie. Czy dobrym pomysłem może być zakup używanych opon?

Opony - nowe czy używane?

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazują, że ponad 90 proc. Polaków dostosowuje opony do pory roku. Dlatego wraz z nadejściem wiosny coraz więcej kierowców zaczyna myśleć o zmianie opon z zimowych na letnie. Część z nich staje również przed dylematem: jakie opony wybrać – nowe czy używane?

REKLAMA

REKLAMA

Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Źle dobrane powodują, że nasz samochód ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. Czym zatem kierować się przy zakupie opon letnich?

- Zanim zdecydujemy, czy chcemy kupić opony nowe, czy też używane powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi między innymi o rozmiar i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto pamiętać, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Kupując komplet opon warto przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Do tego każda opona posiada specjalna etykietkę informującą nas o podstawowych parametrach produktu. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – dodaje.

Używane opony - jakie wybrać?

Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z zeszłym rokiem. Wtedy nowe opony letnie wybierała połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.

REKLAMA

- Te zmiany potwierdzają nasze badania. Pokazały one, że dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż marka opony. Na pierwszym miejscu podczas zakupu Polacy stawiają na właściwości jezdne, dalej znalazła się cena i wyniki uzyskane w testach – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Nasze dane pokazują, że Polacy ufają znanym producentom opon i unikają produktów mniej znanych z tak zwanej dolnej półki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie każdego jednak stać, na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. Dlatego spora część kierowców – bo aż 35 proc. – zmuszona jest wybrać opony używane. W takim przypadku bezwzględnie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.

- Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5 - 6 lat Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm. Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Jak wybrać opony nowe?

Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja. Dzięki pełnej głębokości bieżnika gwarantują nam większe bezpieczeństwo i lepszy komfort podczas jazdy. Do tego mając większy wybór możemy łatwiej dopasować ofertę do naszych potrzeb i zasobności portfela.

Przy zakupie opon nowych również warto zwrócić uwagę na ich wiek. Zgodnie z polskimi normami granicę „nowości” opony określa się na trzy lata od daty produkcji. Zakup takiej opony jest oczywiście mniej ryzykowny niż kupno używanych, a warto o tym pamiętać.

Opony dzielą się pod względem finansowym i jakościowym na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Im wyższa klasa, tym lepsze właściwości jezdne, lepsza żywotność i oczywiście wyższa cena.

Klasa ekonomiczna przeznaczona jest przede wszystkim dla kierowców poruszających się po mieście, robiących mniejsze przebiegi. Opony premium przeznaczone dla większych samochodów dysponujących dużą mocą silnika, a wysoką cenę rekompensują bardzo dobre właściwości, idealne do dynamicznego stylu jazdy.  Klasa średnia to idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych, używanych zarówno na trasie, jak i w mieście. Dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie bieżnika.

Czy można wymienić tylko dwie opony?

Oczywiście najlepszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich czterech opon. Jeżeli jednak decydujemy się na wymianę dwóch opon należy pamiętać o obowiązujących przepisach. Prawo nie zabrania posiadania różnego rodzaju ogumienia pod warunkiem, że na jednej osi pojazdu będą znajdowały się takie same opony.

Różne modele opon powodują, że osie inaczej zachowują się podczas jazdy. Ich skuteczność jest wynikiem średniej ich różnych reakcji na aquaplaning, różnych dróg hamowania i różnej przyczepności. Warto więc pamiętać, że lepsze opony powinno się zakładać zawsze na tył pojazdu. Ułatwi to kontrolę nad samochodem w awaryjnych sytuacjach i zniweluje ryzyko wpadnięcia samochodu w poślizg i obrotu na mokrej nawierzchni.

Przed zakupem warto zadać sobie kilka pytań, które ułatwią transakcję: czy potrzebuję samochodu cały czas i we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, jak użytkuję samochód, czy zawsze oczekuję od mojego samochodu najlepszych możliwych osiągów, czy jeżdżę głównie w mieście, czy używam samochodu służbowo – w sytuacjach, gdy czas ma znaczenie, itp.? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam lub sprzedawcy wybrać najlepsze rozwiązanie.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA