REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kupić opony letnie – nowe czy używane?

Opony odpowiadają za jakość prowadzenia pojazdu.
Opony odpowiadają za jakość prowadzenia pojazdu.
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Nowe opony gwarantują najlepsze właściwości trakcyjne, ale nie są tanie. Czy dobrym pomysłem może być zakup używanych opon?

Opony - nowe czy używane?

Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazują, że ponad 90 proc. Polaków dostosowuje opony do pory roku. Dlatego wraz z nadejściem wiosny coraz więcej kierowców zaczyna myśleć o zmianie opon z zimowych na letnie. Część z nich staje również przed dylematem: jakie opony wybrać – nowe czy używane?

REKLAMA

REKLAMA

Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Zużyte nie spełniają swojej roli i stają się niebezpieczne. Źle dobrane powodują, że nasz samochód ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. Czym zatem kierować się przy zakupie opon letnich?

- Zanim zdecydujemy, czy chcemy kupić opony nowe, czy też używane powinniśmy najpierw wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi między innymi o rozmiar i indeks prędkości. Te informacje zawarte są w instrukcji pojazdu - wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Warto pamiętać, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Kupując komplet opon warto przyjąć jakieś kryteria zakupu. Nie kierujmy się tylko ceną. W sieci możemy znaleźć testy wielu niezależnych instytucji, które badają i porównują opony zimowe w konkretnych warunkach. Wyniki przedstawione są najczęściej w formie czytelnej tabeli. Do tego każda opona posiada specjalna etykietkę informującą nas o podstawowych parametrach produktu. Cena nie zawsze jest wyznacznikiem naszego bezpieczeństwa – dodaje.

Używane opony - jakie wybrać?

Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z zeszłym rokiem. Wtedy nowe opony letnie wybierała połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.

- Te zmiany potwierdzają nasze badania. Pokazały one, że dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż marka opony. Na pierwszym miejscu podczas zakupu Polacy stawiają na właściwości jezdne, dalej znalazła się cena i wyniki uzyskane w testach – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Nasze dane pokazują, że Polacy ufają znanym producentom opon i unikają produktów mniej znanych z tak zwanej dolnej półki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie każdego jednak stać, na wygospodarowanie w domowym budżecie rezerwy na zakup nowych opon letnich. Dlatego spora część kierowców – bo aż 35 proc. – zmuszona jest wybrać opony używane. W takim przypadku bezwzględnie należy zwrócić uwagę na kilka aspektów.

- Bardzo ważna jest data produkcji opony. Jest ona nabita w owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsze para oznacza numer tygodnia, druga rok produkcji – wyjaśnia Piotr Ciesielski – Specjaliści radzą, żeby nie użytkować opon starszych niż 5 - 6 lat Utraciły one większość swoich właściwości i mogą stanowić spore zagrożenie. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.

Polskie prawo przewiduje, że głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętajmy jednak, że w przypadku opon letnich te wartości są niewystarczające. Eksperci radzą, aby opony wymieniać na nowe, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 3 mm. Poniżej tej wartości opona letnia zaczyna gwałtownie tracić swoje parametry techniczne. Nawet dwukrotnie wydłuża się droga hamowania i zwiększa się znacznie ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo warto sprawdzić stan wizualny takiej opony, bieżnik musi być regularny, nie może mieć niesymetrycznego wytarcia. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku.

Jak wybrać opony nowe?

Nowe opony to przede wszystkim pewność i gwarancja. Dzięki pełnej głębokości bieżnika gwarantują nam większe bezpieczeństwo i lepszy komfort podczas jazdy. Do tego mając większy wybór możemy łatwiej dopasować ofertę do naszych potrzeb i zasobności portfela.

Przy zakupie opon nowych również warto zwrócić uwagę na ich wiek. Zgodnie z polskimi normami granicę „nowości” opony określa się na trzy lata od daty produkcji. Zakup takiej opony jest oczywiście mniej ryzykowny niż kupno używanych, a warto o tym pamiętać.

Opony dzielą się pod względem finansowym i jakościowym na trzy klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Im wyższa klasa, tym lepsze właściwości jezdne, lepsza żywotność i oczywiście wyższa cena.

Klasa ekonomiczna przeznaczona jest przede wszystkim dla kierowców poruszających się po mieście, robiących mniejsze przebiegi. Opony premium przeznaczone dla większych samochodów dysponujących dużą mocą silnika, a wysoką cenę rekompensują bardzo dobre właściwości, idealne do dynamicznego stylu jazdy.  Klasa średnia to idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych, używanych zarówno na trasie, jak i w mieście. Dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na zużycie bieżnika.

Czy można wymienić tylko dwie opony?

Oczywiście najlepszym i najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wymiana wszystkich czterech opon. Jeżeli jednak decydujemy się na wymianę dwóch opon należy pamiętać o obowiązujących przepisach. Prawo nie zabrania posiadania różnego rodzaju ogumienia pod warunkiem, że na jednej osi pojazdu będą znajdowały się takie same opony.

Różne modele opon powodują, że osie inaczej zachowują się podczas jazdy. Ich skuteczność jest wynikiem średniej ich różnych reakcji na aquaplaning, różnych dróg hamowania i różnej przyczepności. Warto więc pamiętać, że lepsze opony powinno się zakładać zawsze na tył pojazdu. Ułatwi to kontrolę nad samochodem w awaryjnych sytuacjach i zniweluje ryzyko wpadnięcia samochodu w poślizg i obrotu na mokrej nawierzchni.

Przed zakupem warto zadać sobie kilka pytań, które ułatwią transakcję: czy potrzebuję samochodu cały czas i we wszystkich możliwych warunkach pogodowych, jak użytkuję samochód, czy zawsze oczekuję od mojego samochodu najlepszych możliwych osiągów, czy jeżdżę głównie w mieście, czy używam samochodu służbowo – w sytuacjach, gdy czas ma znaczenie, itp.? Odpowiedzi na te pytania pomogą nam lub sprzedawcy wybrać najlepsze rozwiązanie.

Źródło: materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

16-latek urządził sobie tor wyścigowy na parkingu przed marketem

16-letni drifter urządzał sobie tor wyścigowy na parkingu przed jednym z piaseczyńskich marketów. Został złapany na gorącym uczynku. Sprawą zajmie się sąd rodzinny.

KGP: 99 237 interwencji, 415 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 237 interwencji.

15-latek zabrał na przejażdżkę starszych kolegów swoim samochodem. Auto dachowało

15-latek kupił samochód i zabrał dwóch starszych kolegów na przejażdżkę. Chłopak stracił panowanie nad pojazdem i doprowadził do dachowania. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń. 

REKLAMA

Jechał tak pijany na skuterze, że gdy się wywrócił to zasnął

O takim zdarzeniu policjanci dawno nie słyszeli. 31-letni kierowca skutera jechał tak pijany, że gdy stracił panowanie nad pojazdem i wywrócił się - zasnął. 

Pijany motocyklista uciekał przed policją, do aresztu trafił... jego pasażer

33-letni motocyklista nie zatrzymał się do policyjnej kontroli. Podczas ucieczki spowodował kolizję. Okazało się, że był pijany, a jego pasażer poszukiwany do odbycia kary. 

REKLAMA