Po co jest filtr powietrza?
REKLAMA
REKLAMA
Po co jest filtr powietrza?
Filtr powietrza na ogół przyjmuje formę papierowego wkładu uzupełnionego np. węglem aktywnym oraz plastikowego korpusu. Tak zbudowany osadnik chowa się w czymś na kształt plastikowej puszki umieszczonej w komorze silnika. Osadnik jest kluczowym elementem układu dolotowego. Oczyszcza powietrze, które ma zaraz trafić np. do turbosprężarki i komory spalania. Staje się zatem czymś na kształt płuc jednostki napędowej.
REKLAMA
Co ile wymieniać filtr powietrza?
Specjaliści mówią o tym, że filtr powietrza można wymieniać nawet co 20 tys. km. W tym punkcie pojawia się jednak kilka zastrzeżeń. Bo ostateczny interwał zależy od wielu czynników, z których przebieg jest dopiero pierwszym z nich. Potężne znaczenie ma np. intensywność eksploatacji czy zapylenie środowiska, w którym jazda się odbywa. Jeżeli kierowca pokonuje rocznie 5 tys. km lub jeździ w środowisku o mocnym zapyleniu, filtr powietrza powinien wymieniać nawet dwa razy w roku.
Ile kosztuje filtr powietrza?
Całe szczęście jest takie, że wymiana filtra powietrza nie jest droga. Klasyczny osadnik kosztuje minimum kilka złotych. Taki posiadający węgiel aktywny zostanie wyceniony już na kilkanaście złotych. I na tym wydatek tak naprawdę może się skończyć. Szczególnie że filtr w większości przypadków ukrywa się pod maską w plastikowej puszce zabezpieczonej za pomocą zatrzasków. Kierowca może zatem wykonać wymianę samemu – zaoszczędzi tym samym jakieś 20 – 30 zł za robociznę mechanika.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.