Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.4 Turbo Ecotec pojawił się w gamie Opla w roku 2010. Charakterystyka? Ma 1364 cm3 pojemności, 4 cylindry, 16 zaworów i doładowanie. Paliwo jest dostarczane do cylindrów za sprawą wtrysku wielopunktowego, Niemcy nie zapomnieli o zmiennych fazach rozrządu, a napęd elementów silnika został oparty na bezobsługowym łańcuchu. W przypadku rynku polskiego doładowany benzyniak zaczął rynkową karierę od modelu Meriva B. Dość szybko zaczął być jednak montowany pod maskami tak naprawdę wszystkich hitów sprzedaży z Russelsheim.
REKLAMA
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - oznaczenia:
- A14NEL: 120 KM, 200 Nm
- A14NET: 140 KM, 200 Nm
Zobacz również: Używane: Opel Mokka (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.4 Turbo Ecotec to całkiem nowoczesna konstrukcja i jeden z pierwszych kroków Opla w stronę downsizingu. Krok bez wątpienia jest dość udany - kierowcy lubią tą konstrukcję i uważają ją za dość trwałą. Benzyniak nie jest jednak idealny. Jego główna wada dotyczy... spalania, w oficjalnej specyfikacji można znaleźć informację, że Astra J napędzana 140-konnym wariantem pali średnio 5,9 litra. Wynik jest jednak zapożyczony z pogranicza bajek. W rzeczywistości pewnie jest o dobre dwa litry wyższy. Skutek? Jazda na benzynie jest droga. Na szczęście Opel już w salonach montował instalacje LPG.
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - modele:
- Corsa D
- Meriva B
- Astra J
- Mokka I
- Zafira C
- Insignia A
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
Corsa D | 120 KM | 175 Nm | 10,3 s. | 195 km/h | 5,5 |
Astra J | 140 KM | 200 Nm | 9,9 s. | 202 km/h | 5,9 |
Mokka I | 140 KM | 200 Nm | 9,9 s. | 193 km/h | 5,9 |
Zobacz również: Używany Opel Corsa D - dobra passa trwa dalej
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - awarie:
REKLAMA
W opiniach kierowców dotyczących silnika 1.4 Turbo Ecotec Opla przewijają się raporty mówiące o dwóch problemach. Pierwszy dotyczy niskiej trwałości pompy cieczy chłodzącej. Usterki najczęściej pojawiają się w Chevroletach Cruze, a ich ujawnienie nie jest specjalnie problematyczne. Wystarczy że kierowca sprawdzi czy w okolicy pompy nie pojawia się płyn chłodniczy. Drugi z problemów odnosi się do koła dwumasowego. To na ogół nie wytrzymuje więcej niż jakieś 120 - 130 tysięcy kilometrów. Dwumasa niestety jest dość droga w wymianie i to nawet w przypadku, w którym kierowca zleci naprawę warsztatowi niezrzeszonemu.
Samo koło dwumasowe stanowi wydatek wynoszący od niespełna tysiąca do prawie dwóch tysięcy złotych. A do kwoty tej doliczyć należy jeszcze minimum 500 złotych za komplet sprzęgła oraz kolejne 500 złotych za robociznę mechanika. Co jeszcze może się popsuć w silniku 1.4 Turbo Ecotec Opla? Zdarzają się problemy np. z cewkami zapłonowymi. Te są jednak sporadyczne i nie stanowią zasadniczego wydatku. Tak, nowa cewka kosztuje co najmniej 290 złotych. Z drugiej strony to moduł przeznaczony do wszystkich czterech świec.
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - awarie sterownika? Sporadyczne!
Bardziej z obowiązku niż konieczności muszą wspomnieć o jeszcze jednym problemie. Podczas prac nad tym materiałem znalazłem informację mówiącą o tym, że bardzo sporadycznie, ale jednak w silniku 1.4 Turbo Ecotec pojawiają się niesprawności sterownika. Objawy? W pierwszej kolejności motor chwilami praktycznie nie reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Z czasem mogą zacząć wariować np. kontrolki ABS-u czy wspomagania układu kierowniczego. Sterownik silnika należy wymienić lub regenerować. Poza tym uszkodzenie często występowało jeszcze w czasie ochrony gwarancyjnej - to oznacza, że było usuwane bezpłatnie.
Zobacz również: Używane: Opel Zafira C (2011 - 2019) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.4 Ecotec Opla to zdecydowanie nie konstrukcja podwyższonego ryzyka. Tak, jednostka ma pewne wady. Z drugiej strony nawet z mało wytrzymałym kołem dwumasowym i tak nie jest tak problematyczna jak chociażby pierwsze wersje benzyniaka 1.4 TSI z Grupy Volkswagena. Na co warto uważać podczas zakupu? Należy rozważyć instalację LPG - nawet o połowę obniży koszty eksploatacji. W autach już eksploatowanych na gazie koniecznie trzeba jednak pojechać do specjalisty i sprawdzić jej stan. W zasadzie tyle.
Silnik 1.4 Turbo Ecotec Opel - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 24 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 267 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 240 zł
- sprzęgło komplet - od 518 zł
- koło zamachowe - od 993 zł
- świeca zapłonowa - od 42 zł
- cewka zapłonowa - od 290 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 141 zł
- turbosprężarka - od 2702 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.