Silniki typu boxer - rodzaje
REKLAMA
REKLAMA
Zalety silnika typu boxer
Najczęściej wymieniane zalety silnika typu boxer to przede wszystkim mniejsza masa wału korbowego, która sprawia, że silnik łatwiej wkręca się na obroty. Poza tym, poziomy układ cylindrów powoduje, że jednostka napędowa jest niższa niż silnik rzędowy, a to ułatwia inżynierom walkę o obniżenie środka ciężkości samochodu. Ogromną zaletą tego typu konstrukcji jest także bardzo dobre wyrównoważenie silnika. Wibracje są praktycznie nieodczuwalne.
REKLAMA
Przeciwbieżny boxer
Obecnie produkowane silniki boxer do samochodów osobowych to jednostki przeciwbieżne czyli takie, których cylindry położne są przeciwlegle do siebie. To wymusza zastosowanie dwóch głowic oraz podwójnego układu rozrządu. W rezultacie zwiększeniu ulega koszt produkcji takiego silnika oraz stopień jego skomplikowania w porównaniu do jednostek rzędowych.
Zobacz też: Co to jest silnik Wankla?
Współbieżny boxer
Innym rodzajem silnika typu boxer jest motor o współbieżnym położeniu cylindrów. W tym przypadku tłoki pracują we wspólnej komorze spalania i poruszają się na dwóch wałach korbowych. Rozwiązanie tego typu nie przyjęło się w przemyśle samochodowym i stosowane było głównie w przemyśle cieżkim. Układy przeciwbieżne są natomiast stale rozwijane, głównie przez koncerny Subaru i Porsche. Japoński koncern ma w polskiej ofercie samochody tylko i wyłącznie z silnikami typu boxer, podczas gdy Porsche wprowadza do swoich modeli także silniki widlaste.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.