REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system BlueTec?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
fot. Mercedes
fot. Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi szkodliwymi składnikami spalin silników z zapłonem samoczynnym są cząstki stałe oraz tlenki azotu NOX. Ciekawy sposób na zmniejszenie emisji tego drugiego składnika znalazł Mercedes-Benz.

System pod nazwą BlueTec powstał w celu spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji szkodliwych składników spalin w USA. Rozwiązanie to trafiło do produkcji w 2006 roku i od tamtego czasu jego ewolucja poszła w dwóch kierunkach, dlatego możemy się obecnie spotkać z dwoma rodzajami systemu BlueTec. 

REKLAMA

Zobacz również: Mercedes W202: wymiana tulei mechanizmu zmiany biegów

REKLAMA

Pierwszy z nich opiera się na dawkowaniu do układu wydechowego preparatu na bazie mocznika. Ów mocznik pod wpływem wysokiej temperatury wydziela amoniak, umożliwia pracę reaktora katalitycznego SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) i rozkład dużej części cząsteczek tlenków azotu, emitowanych przez silnik. W skład tego systemu wchodzą klasyczny reaktor katalityczny redukujący, zabudowany razem z filtrem cząstek stałych, dozownika wodnego roztworu mocznika AdBlue oraz wspomnianego już reaktora SCR. Głównym problemem eksploatacyjnym, jaki powoduje ten rodzaj BlueTeca jest konieczność regularnego uzupełniania dodatku AdBlue. Na szczęście jego zużycie jest na tyle niewielkie, że wystarczające jest uzupełnienie roztworu przy okazji przeglądu.

Mimo to, spod ręki inżynierów Mercedesa wyszedł jeszcze jeden rodzaj sytemu BlueTec, tym razem w stu procentach bezobsługowy. Do dotychczas stosowanego reaktora utleniającego, filtra cząstek stałych oraz katalizatora SCR dołączył katalityczny reaktor magazynujący DeNOx, który wiąże, a następnie samoczynnie redukuje tlenki azotu. Jest to możliwe, ponieważ konwerter ten, na drodze opatentowanego procesu, samoczynnie wytwarza niezbędny do redukcji NOx amoniak. 

Zobacz również: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie drugiej ewolucji systemu wymaga stosowania paliwa o zawartości siarki do 15 ppm, w przeciwnym razie regeneracja reaktorów katalitycznych następuje znacznie częściej, co wpływa na zwiększenie zużycia paliwa.

Aby system BlueTec działał jak najbardziej efektywnie, konstruktorzy zadbali, aby spaliny opuszczające silnik były jak najczystsze. Przyczynia się do tego zastosowanie szeregu wewnętrznych modyfikacji jednostki napędowej, w tym niezwykle nowoczesny układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi o ciśnieniu wtrysku rzędu 2 tysięcy barów, unowocześnione świece żarowe, obniżony stopień sprężania oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Wszystko przyczynia się do tego, że układ redukujący szkodliwe składniki spalin na drodze reakcji katalitycznej ma jak najmniej pracy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA