REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system BlueTec?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Krasowski
fot. Mercedes
fot. Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Głównymi szkodliwymi składnikami spalin silników z zapłonem samoczynnym są cząstki stałe oraz tlenki azotu NOX. Ciekawy sposób na zmniejszenie emisji tego drugiego składnika znalazł Mercedes-Benz.

System pod nazwą BlueTec powstał w celu spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji szkodliwych składników spalin w USA. Rozwiązanie to trafiło do produkcji w 2006 roku i od tamtego czasu jego ewolucja poszła w dwóch kierunkach, dlatego możemy się obecnie spotkać z dwoma rodzajami systemu BlueTec. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Mercedes W202: wymiana tulei mechanizmu zmiany biegów

Pierwszy z nich opiera się na dawkowaniu do układu wydechowego preparatu na bazie mocznika. Ów mocznik pod wpływem wysokiej temperatury wydziela amoniak, umożliwia pracę reaktora katalitycznego SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna) i rozkład dużej części cząsteczek tlenków azotu, emitowanych przez silnik. W skład tego systemu wchodzą klasyczny reaktor katalityczny redukujący, zabudowany razem z filtrem cząstek stałych, dozownika wodnego roztworu mocznika AdBlue oraz wspomnianego już reaktora SCR. Głównym problemem eksploatacyjnym, jaki powoduje ten rodzaj BlueTeca jest konieczność regularnego uzupełniania dodatku AdBlue. Na szczęście jego zużycie jest na tyle niewielkie, że wystarczające jest uzupełnienie roztworu przy okazji przeglądu.

Mimo to, spod ręki inżynierów Mercedesa wyszedł jeszcze jeden rodzaj sytemu BlueTec, tym razem w stu procentach bezobsługowy. Do dotychczas stosowanego reaktora utleniającego, filtra cząstek stałych oraz katalizatora SCR dołączył katalityczny reaktor magazynujący DeNOx, który wiąże, a następnie samoczynnie redukuje tlenki azotu. Jest to możliwe, ponieważ konwerter ten, na drodze opatentowanego procesu, samoczynnie wytwarza niezbędny do redukcji NOx amoniak. 

REKLAMA

Zobacz również: Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zastosowanie drugiej ewolucji systemu wymaga stosowania paliwa o zawartości siarki do 15 ppm, w przeciwnym razie regeneracja reaktorów katalitycznych następuje znacznie częściej, co wpływa na zwiększenie zużycia paliwa.

Aby system BlueTec działał jak najbardziej efektywnie, konstruktorzy zadbali, aby spaliny opuszczające silnik były jak najczystsze. Przyczynia się do tego zastosowanie szeregu wewnętrznych modyfikacji jednostki napędowej, w tym niezwykle nowoczesny układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi o ciśnieniu wtrysku rzędu 2 tysięcy barów, unowocześnione świece żarowe, obniżony stopień sprężania oraz turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek. Wszystko przyczynia się do tego, że układ redukujący szkodliwe składniki spalin na drodze reakcji katalitycznej ma jak najmniej pracy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

REKLAMA

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

KGP: 113 674 interwencji, 516 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 113 674 interwencji. Byli wzywani do 516 wypadków drogowych.

REKLAMA