Jak działa szczotkowy silnik elektryczny?
REKLAMA
REKLAMA
Z silnikami elektrycznymi mamy do czynienia na co dzień, czy to w pralce, czy wiertarce lub jakimkolwiek innym urządzeniu elektrycznym wymagającym pracy silnika. Stosowane są one coraz częściej do napędzania samochodów.
REKLAMA
Zobacz również: Czy warto czyścić filtr powietrza silnikowego?
Budowa silnika
Silnik elektryczny działa dzięki trzem elementom. Są to magnesy, wirnik i umieszczony na nim komutator. Wirnik zbudowany jest z kilku zwojnic ułożonych względem siebie pod różnymi kątami. Dzięki temu silnik płynnie się obraca. Komutator z kolei odpowiada za odpowiednią sekwencję przepływu prądu w kolejnych zwojnicach. Składa się on z szeregu metalowych blaszek oddzielonych izolatorem.
Jak to działa?
W uproszczeniu, w silniku elektrycznym umieszczone muszą być co najmniej dwa magnesy stałe, skierowane ku sobie przeciwnymi biegunami. Pomiędzy nimi znajduje się wirnik. Do źródła napięcia elektrycznego podłączone są szczotki, które dotykają dwóch przeciwległych blaszek komutatora, doprowadzając prąd do jednej ze zwojnic. Zwojnice wytwarzają pole magnetyczne, które przeciwdziała polu magnetycznemu magnesów stałych.
Zobacz również: Jak często sprawdzać poziom oleju?
Na skutek tego przeciwdziałania wirnik obraca się, powodujący tym samym obrót komutatora. W ten właśnie sposób do zwojnic dostarczany jest prąd w odpowiedniej sekwencji i silnik może płynnie pracować. Umieszczając na jego osi przekładnię, możemy spowodować obrót wiertła w wiertarce, tarczy w szlifierce kątowej, bębna w pralce, a także kół samochodu.
Obecnie powoli rezygnuje się z silników szczotkowych ze względu na to, że szczotki dość szybko zużywają się, co zwiększa awaryjność takiej jednostki.
REKLAMA
REKLAMA