Jak działa bezszczotkowy silnik elektryczny?

REKLAMA
REKLAMA
Jak jest zbudowany?
REKLAMA
Silnik bezszczotkowy jest zbudowany podobnie do silnika szczotkowego, w jego skład wchodzą magnesy, zwojnice i komutator, jednak tutaj to zwojnice są nieruchome wewnątrz obudowy, a magnesy umieszczone są na wirniku. Komutator zaś sterowany jest elektrycznie, więc nie wymaga instalowania szczotek. Jego budowa i sterowanie są bardzo skomplikowane i mimo tego, że dzięki niemu silnik jest o wiele sprawniejszy od szczotkowego, to tak skomplikowany element czyni motor bezszczotkowy urządzeniem drogim.
Zobacz również: Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?
Jak działa?
Silnik bezszczotkowy działa podobnie do jednostki szczotkowej. Zasada jego pracy jest identyczna, czyli przez zwojnice przepływa prąd w odpowiedniej sekwencji, aby mogły one wytworzyć pole magnetyczne. Przeciwdziała ono polu magnetycznemu magnesów umieszczonych na wirniku, wprawiając go w ruch, czyli powodując jego odpychanie i obrót. Za pomocą przekładni obrót jest przenoszony np. na koła samochodu lub inną część urządzenia, która powinna się obracać.
Zobacz również: Jak wymienić poduszki silnika?
Silniki bezszczotkowe nie grzeją się tak bardzo, jak szczotkowe a do tego nie ma w nich ryzyka iskry. W komputerach montowane są właśnie takie silniki, ze względu na ich bezpieczne użytkowanie. Silnik taki również będzie bardziej cichy od szczotkowego.
REKLAMA
REKLAMA