REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konserwacja karoserii po zimie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Peugeot Ciesielczyk
- autoryzowany koncesjoner marki Peugeot w Polsce
lakier polerowanie Fot. Fotolia
lakier polerowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z nadejściem cieplejszych dni przychodzi czas na pozimowe porządki. Również, a dla wszystkich kierowców, przede wszystkim w samochodzie. Poniżej przedstawiamy opis konserwacji karoserii po zimie.

Pierwsze dni wiosny oznaczają koniec z burzliwą, niesprzyjającą aurą. Tegoroczna zima dała się naszym samochodom we znaki. Zmieniająca się pogoda, raz mróz, raz odwilż, śnieg, błoto, sól, piach i kruszący się asfalt. Wszystko to doświadczyło przede wszystkim zewnętrzne elementy samochodu, a więc karoserię nadwozia, ale także (niejednokrotnie nieosłonięte) podwozie.

REKLAMA

Zobacz też: Przegląd szyby czołowej – na co zwrócić uwagę?

Konserwacja karoserii po zimie - mycie również podwozia

REKLAMA

Porządki z autem zacząć trzeba od dokładnego umycia. Co oczywiste i widoczne gołym okiem ze względu na estetykę. Ale, co chyba ważniejsze, znajdujący się na karoserii brud może być dla niej niebezpieczny. Zapewne bowiem jest to nie tylko błoto pośniegowe i piach, ale także środki chemiczne i sól, którymi posypuje się śnieg na drogach. To jedne z podstawowych przyczyn powstawania korozji.

- W podwoziu samochodu mogą się zdarzyć otarcia lub trwałe uszkodzenia powłoki antykorozyjnej lub ochronnej. Do naprawy tej warstwy używa się preparatów, najczęściej w aerozolu, i są to farby, które w sposób natryskowy uzupełniają ubytki – mówi Leszek Raczkiewicz, kierownik serwisu Peugeot Ciesielczyk z Poznania.

Na początku warto opłukać całe nadwozie i podwozie ciepłą wodą, co pozwoli na usunięcie zewnętrznej warstwy zanieczyszczeń. Najlepszym do tego narzędziem będzie myjka wysokociśnieniowa. Dokładnego umycia wymagają szczególnie „schowane” miejsca, jak nadkola. W następnej kolejności będzie trzeba użyć szamponu, bądź płynu czyszczącego. Takie specyfiki dostać można w większości sklepów motoryzacyjnych. Zamiast używania gąbki, czy szmatki, która nie do końca czysta może rysować karoserię, lepsze będzie użycie szamponów lub preparatów do mycia bezdotykowego. Ręcznie można dotrzeć do najbardziej ukrytych zakamarków, jak progi, wykończenia drzwi, czy chociażby okolice tablic rejestracyjnych. Kolejny krok to dokładne spłukanie całego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Prawidłowe mycie karoserii samochodu

Konserwacja karoserii po zimie - usunięcie rys i polerowanie

Na nadwoziu czystego już samochodu możemy znaleźć rysy, bądź co gorsza wgniecenia. Każdy odprysk mógł spowodować potencjalne ognisko korozji. Za te i inne ubytki w powłoce lakierniczej najlepiej zabrać się jak najszybciej. Choć naprawy blacharskie uchodzą za jedne z droższych, wczesne ich dokonywanie nie musi wcale kosztować fortuny. Specjalistyczne serwisy posiadają bowiem specjalnie do tego przeznaczone sztyfty z lakierem zaprawowym do uzupełniania ubytków w lakierze – nawet tym metalizowanym. - Pozwalają one na zabezpieczenie powłoki lakierniczej przed powstaniem ogniska korozji, bez potrzeby lakierowania całego elementu. Oczywiście zależy to od wielkości i rodzaju uszkodzenia – tłumaczy Leszek Raczkiewicz z Peugeot Ciesielczyk. Ostatnią czynnością będzie zabezpieczenie całego nadwozia oraz „wrażliwych” miejsc karoserii przez woskowanie i konserwację oraz wypolerowanie drobnych rys lub nierówności na powłoce lakierniczej samochodu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA