REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiegać skutkom letnich burz, nawałnic i innych zjawisk meteorologicznych?

Jakubowski Ryszard
nie tylko zimą warunki pogodowe mogą szkodzić kierowcom fot. Fotolia
nie tylko zimą warunki pogodowe mogą szkodzić kierowcom fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochody bardzo często ulegają różnego rodzaju uszkodzeniom w wyniku zjawisk atmosferycznych, takich jak burze, gradobicia, ulewy, silne wiatry i huragany, itp. Straty są pokrywane z ubezpieczenia AC, o ile posiada je dane auto.

Nie można dostatecznie skutecznie zabezpieczyć samochodu przed gradobiciem, z wyjątkiem okrycia go czymś, co będzie dostatecznie tłumiło uderzenia brył lodowych. W skrajnym przypadku mogą to być dywaniki z wnętrza pojazdu, którymi można nakryć dach, a gdy ich starczy, to także szyby i maskę. Nieraz warto poświęcić kołdrę lub pierzynę – są one znacznie tańsze niż potrącony przez ubezpieczyciela tzw. udział własny w likwidacji szkody. Na wsiach znakomitym okryciem samochodu są snopki słomy – nie przedrze się przez nie nawet największa lodowa kula podczas gradobicia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Samochód w lecie: czego nie wolno robić podczas upału?

Przed nadchodzącą burzą warto usunąć samochody spod drzew i energetycznych linii przesyłowych. Porywy wiatru, które często pojawiają się na samym początku burzy, mogą łamać gałęzie, a nawet – wywracać drzewa i słupy. Samochód stojący daleko od nich jest w takiej sytuacji prawie całkowicie bezpieczny – rzadko się zdarza tak silny wiatr, aby mógł przenieść ciężką, oderwaną od drzewa gałąź na odległość kilkudziesięciu metrów.

Zobacz też: Jak zadbać o samochód na wiosnę i lato?

REKLAMA

Letnie burze charakteryzują się intensywnymi, choć na szczęście niezbyt długotrwałymi opadami. Powodują one wytworzenie się na nawierzchni drogi w początkowym okresie śliskiej mazi, złożonej z pyłu drogowego i kurzu, zmieszanych z wodą. Maź ta ma podobne właściwości jak gołoledź – wydłuża znacznie drogę hamowania i bardzo łatwo wpaść na niej w poślizg. Na szczęście jest ona dość szybko spłukiwana. Na jej miejsce pojawia się warstwa wody, czasem o grubości co najmniej kilkunastu milimetrów. Jeżeli opony samochodu mają zbyt płytką rzeźbę bieżnika, a na dodatek samochód jedzie zbyt szybko, część wody nie zostanie usunięta spod opony, tworząc pod nią klin wodny, Klin ten jest przyczyną bardzo niebezpiecznego zjawiska, nazywanego w fachowej literaturze aquaplanningiem. Koła nie dotykają wówczas drogi, ale unoszą się nad nią, co powoduje całkowitą utratę ich przyczepności, o wiele większą niż utrata przyczepności na gładkim lodzie. Oderwanie kół od nawierzchni drogi nie musi być i często nie jest duże: wystarczy milimetrowa warstwa wody pod kołami aby kierowca całkowicie utracił kontrolę nad pojazdem. Na dodatek nie ma i prawdopodobnie nigdy nie powstanie skuteczna metoda wychodzenia z poślizgu spowodowanego klinem wodnym. Samochód nie reaguje w takiej sytuacji ani na ruchy kierownicy, ani na hamowanie lub przyspieszanie. Jest bezwładną masą, przemieszczającą się po drodze siłą bezwładności w sposób całkowicie przypadkowy. Jedynym sposobem na uniknięcie śmiertelnej pułapki aquaplanningu jest radykalne zmniejszenie prędkości do takiej, przy której nie powstanie klin wodny. Im gorsza jakość bieżnika opon, tym prędkość ta musi być mniejsza.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA