REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Okulary słoneczne dla kierowcy. Jak wybrać dobre?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Mini
fot. Mini

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc samochód w słoneczny dzień w okularach przeciwsłonecznych ograniczamy ryzyko oślepienia przez promienie słoneczne. Przy wyborze okularów musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych cech.

Ochrona oczu kierowcy przed oślepieniem ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a oferta na rynku okularów przeciwsłonecznych jest bardzo obszerna.

REKLAMA

Wybierać można spośród najtańszych – oferowanych m. in. w hipermarketach i na straganach oraz wśród najdroższych – znanych producentów.
Niestety w tym przypadku cena idzie w parze z jakością. Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego modelu zwróćmy uwagę na kilka szczegółów.

Zobacz również: Jak przygotować auto na lato?

Soczewki. Lepszym rozwiązaniem niż szklane będą te wykonane z plastiku. Są nowocześniejsze i bezpieczniejsze (podczas wypadku kawałki szkła mogą się wbić w oko).

REKLAMA

Zwróćmy także uwagę na kształt samych soczewek. Im bardziej są wygięte tym zachodzi większe ryzyko, że będą zniekształcały obraz.
Warto skłonić się ku zakupowi okularów z soczewkami polaryzacyjnymi. Polaryzacja niweluje oślepienia powstałe na skutek odbicia mocnego światła np. od mokrej jezdni, szyby auta jadącego przed nami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy nie jesteśmy pewni co do tego czy soczewki w danym modelu okularów mają właściwości polaryzacyjne, bardzo łatwo możemy to sprawdzić, wykorzystując dwie pary okularów. Najpierw patrzymy przez dwie soczewki naraz trzymając okulary poziomo – tak jakbyśmy chcieli nałożyć obie pary jednocześnie. Następnie jedną parę przekręcamy o 90˚. Wtedy obraz powinien się zaciemnić – będzie to oznaczało, że obie pary okularów mają soczewki polaryzacyjne.

Używaj tylko okularów z filtrem UV. Tanie, zaciemnione szkła bez filtra UV mogą spowodować uszkodzenie wzroku.

Zobacz również: Przegląd auta po sezonie letnim - porady

REKLAMA

Kierowcom przyda się także powłoka antyrefleksyjna, która zwiększa kontrast widzenia. Niestety niewielu producentów okularów przeciwsłonecznych stosuje ją w swoich produktach. Powód jest prosty – takie soczewki są drogie i kłopotliwe w eksploatacji. Ich specjalna struktura powoduje, że bardzo się brudzą. W większości przypadków, aby zaopatrzyć się w okulary z taką powłoką będziemy musieli odwiedzić optyka.

Kierowcy z wadą wzroku mogą wykorzystać w swoich okularach soczewki fotochromatyczne – reagujące na promienie UV. Im więcej światła przez nie przechodzi tym bardziej się zaciemniają i odwrotnie. Nie są jednak pozbawione wad. Szyba samochodowa pochłania niewielką ilość promieni UV. Powoduje to, że tzw. fotochromy często nie zaciemniają się dostatecznie, a konkretnie w mniejszym stopniu niż w przypadku, gdy wysiedlibyśmy z auta. Wielu kierowcom to przeszkadza. Dodatkowo soczewki fotochromatyczne potrzebują nieco czasu na zaciemnienie się. W przypadku, gdy nagle zostaniemy oślepieni często nie zdążą zadziałać. Dlatego jest inne rozwiązanie. Na zwykłe okulary możemy założyć specjalne nakładki polaryzacyjne. Są tanie i można je docinać do każdego kształtu okularów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA