REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Okulary słoneczne dla kierowcy. Jak wybrać dobre?

fot. Mini
fot. Mini

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc samochód w słoneczny dzień w okularach przeciwsłonecznych ograniczamy ryzyko oślepienia przez promienie słoneczne. Przy wyborze okularów musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych cech.

Ochrona oczu kierowcy przed oślepieniem ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a oferta na rynku okularów przeciwsłonecznych jest bardzo obszerna.

REKLAMA

Wybierać można spośród najtańszych – oferowanych m. in. w hipermarketach i na straganach oraz wśród najdroższych – znanych producentów.
Niestety w tym przypadku cena idzie w parze z jakością. Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego modelu zwróćmy uwagę na kilka szczegółów.

Zobacz również: Jak przygotować auto na lato?

Soczewki. Lepszym rozwiązaniem niż szklane będą te wykonane z plastiku. Są nowocześniejsze i bezpieczniejsze (podczas wypadku kawałki szkła mogą się wbić w oko).

REKLAMA

Zwróćmy także uwagę na kształt samych soczewek. Im bardziej są wygięte tym zachodzi większe ryzyko, że będą zniekształcały obraz.
Warto skłonić się ku zakupowi okularów z soczewkami polaryzacyjnymi. Polaryzacja niweluje oślepienia powstałe na skutek odbicia mocnego światła np. od mokrej jezdni, szyby auta jadącego przed nami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy nie jesteśmy pewni co do tego czy soczewki w danym modelu okularów mają właściwości polaryzacyjne, bardzo łatwo możemy to sprawdzić, wykorzystując dwie pary okularów. Najpierw patrzymy przez dwie soczewki naraz trzymając okulary poziomo – tak jakbyśmy chcieli nałożyć obie pary jednocześnie. Następnie jedną parę przekręcamy o 90˚. Wtedy obraz powinien się zaciemnić – będzie to oznaczało, że obie pary okularów mają soczewki polaryzacyjne.

Używaj tylko okularów z filtrem UV. Tanie, zaciemnione szkła bez filtra UV mogą spowodować uszkodzenie wzroku.

Zobacz również: Przegląd auta po sezonie letnim - porady

REKLAMA

Kierowcom przyda się także powłoka antyrefleksyjna, która zwiększa kontrast widzenia. Niestety niewielu producentów okularów przeciwsłonecznych stosuje ją w swoich produktach. Powód jest prosty – takie soczewki są drogie i kłopotliwe w eksploatacji. Ich specjalna struktura powoduje, że bardzo się brudzą. W większości przypadków, aby zaopatrzyć się w okulary z taką powłoką będziemy musieli odwiedzić optyka.

Kierowcy z wadą wzroku mogą wykorzystać w swoich okularach soczewki fotochromatyczne – reagujące na promienie UV. Im więcej światła przez nie przechodzi tym bardziej się zaciemniają i odwrotnie. Nie są jednak pozbawione wad. Szyba samochodowa pochłania niewielką ilość promieni UV. Powoduje to, że tzw. fotochromy często nie zaciemniają się dostatecznie, a konkretnie w mniejszym stopniu niż w przypadku, gdy wysiedlibyśmy z auta. Wielu kierowcom to przeszkadza. Dodatkowo soczewki fotochromatyczne potrzebują nieco czasu na zaciemnienie się. W przypadku, gdy nagle zostaniemy oślepieni często nie zdążą zadziałać. Dlatego jest inne rozwiązanie. Na zwykłe okulary możemy założyć specjalne nakładki polaryzacyjne. Są tanie i można je docinać do każdego kształtu okularów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA