REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Chevroleta: Europa kolebką światowego giganta

Subskrybuj nas na Youtube
Pierwszy Chevrolet wyprodukowany w Szwajcarii. Fot. Chevrolet
Pierwszy Chevrolet wyprodukowany w Szwajcarii. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

W procesie rozwoju marki Chevrolet europejskie rynki odegrały istotną rolę. Już po koniec lat 30 XIX wieku w Europie działało siedem fabryk Chevroleta, z czego dwie były zlokalizowane w Warszawie.

Decydującą rolę w zakresie rozwoju marki Chevrolet odegrali dwaj Europejczycy, Louis Chevrolet i William S. Knudsen. Nie dziwi więc, że firma utrzymywała bliskie kontakty ze starym kontynentem. Chociaż lwia część produkcji sprzedawana była na świetnie prosperującym rynku amerykańskim, prawie ćwierć miliona pojazdów pomiędzy 1924 rokiem a końcem lat 60 XX w. zostało zmontowanych z zestawów montażowych w standardzie CKD (completely knocked-down) dla rynków lokalnych w Belgii, Danii, Niemczech, Polsce, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy „europejski” Chevrolet, model samochodu ciężarowego, został zmontowany w Kopenhadze 7 stycznia 1924 r. Do 1951 roku, w duńskiej filii założonej w 1923 roku pod nazwą General Motors International A/S zmontowano łącznie 122.737 egzemplarzy modeli marki Chevrolet – z czego blisko połowę (58.894) stanowiły samochody osobowe. Pochodzące stamtąd modele Chevroleta sprzedawane były w krajach skandynawskich i bałtyckich, a także w Niemczech, Polsce, Czechosłowacji, Austrii, Rosji i na Węgrzech. Na początku fabryka w Kopenhadze otrzymywała części w standardzie CKD z fabryki Chevroleta w Tarrytown w pobliżu Nowego Jorku, a od 1925 roku z fabryki Bloomfield w New Jersey.

Zobacz też: Chevrolet Spark

Drugi położony za granicą zakład montażowy Chevroleta powstał w Belgii pod nazwą General Motors Continental. Firma została założona w starym opactwie w Antwerpii. Pierwszy zmontowany tam Chevrolet wyjechał z zakładu 2 kwietnia 1925 r. Wkrótce popyt zaczął rosnąć szybciej niż możliwości produkcyjne i 25 samochodów dziennie nie mogło go zaspokoić. W lipcu 1926 r. zakład został przeniesiony na teren stadionu kolarskiego w Antwerpii. Dokładnie nie wiadomo ile ze 178 072 pojazdów zmontowanych w Antwerpii w latach 1925-1940 faktycznie wyposażono w logo z muszką. Niemniej jednak zanotowano, że po wojnie w zakładzie tym zmontowano 78 162 pojazdów marki Chevrolet.

REKLAMA

Jesienią 1934 r. powstanie zakładu montażowego General Motors w Szwajcarii rozpoczęło się od sceny świetnie nadającej się do wykorzystania w filmie: rzucając garść ziemi i wypowiadając słowa „Oto przynoszę ziemię, na której zbudujemy naszą fabrykę”, Alfred P. Sloan (1875-1966), ówczesny prezes GM, wyraził przed Prezydentem Szwajcarii Guido Müllerem zgodę na powstanie zakładu w Biel. W latach 1936-1968 w Szwajcarii zmontowano łącznie 26.858 pojazdów przeznaczonych na sprzedaż w Szwajcarii, Niemczech i Austrii, na których umieszczono logo przedstawiające trzy najbardziej znane szwajcarskie szczyty Eiger, Mönch i Jungfrau oraz hasło „Montage Suisse”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Chevrolet Orlando

W Polsce firma General Motors produkowała modele marki Chevrolet w dwóch lokalizacjach: od jesieni 1929 r. w zakładach położonych w Warszawie przy ul. Wolskiej 103, a od roku 1937 także w drugiej fabryce położonej na Woli w Warszawie. W 1936 roku firma General Motors podpisała umowę z miejscową firmą Lilop Rau & Loewenstein S.A. na produkcję samochodów takich marek jak Cadillac, La Salle, Buick, Oakland, Oldsmobile, Pontiac, Chevrolet, GMC, Opel i Vauxhall. Zanim produkcja ruszyła, miejscowi robotnicy odbyli szkolenie w General Motors International A/S w Kopenhadze. Wśród modeli Chevroleta produkowanych na Woli były czterodrzwiowy master Sedan, Master De Luxe, Master Touring Sedan oraz limuzyna Imperial.

Z czasem zaczęto stopniowo odchodzić od importu części na rzecz ich lokalnej produkcji. Pierwsze były farby z Włocławka, akumulatory z zakładów „Tudor” w Piastowie i opony marki Stomil z Poznania. Jednocześnie firma współpracowała z innymi polskimi producentami, na przykład firmą produkująca reflektory „A. Marciniak” i specjalizującą się w skrzyniach biegów firmą „John” z Łodzi. Fabryka silników otwarta w Lublinie w 1938 r. dostarczała sześciocylindrowe silniki do produkcji samochodów marki Chevrolet. 159 części wykorzystywanych w 1939 roku w procesie produkcji pochodziło z Polski. Wraz z wybuchem II Wojny Światowej produkcję w Polsce przerwano.

Zobacz też: Nowy Chevrolet Captiva

W Niemczech samochody Chevrolet produkowane były w fabrykach w Berlin-Wittenau i Berlin-Borsigwalde. We wrześniu 1927 roku fabrykę opuścił pięciotysięczny Chevrolet zmontowany w Niemczech. Wydajność wzrosła do około 2.000 pojazdów miesięcznie w 1929 roku. Niestety, popyt na modele Chevroleta 11/30 i 6 nie był zrównoważony. Gdy nadszedł kryzys sprzedaż spadła i 31 października 1931 r. fabryka została zamknięta.

W Wielkiej Brytanii firma General Motors, poczynając od 1925 roku, współpracowała z Vauxhall Motors Ltd. Dla GM ta transakcja (650.000 funtów) stanowiła korzystną inwestycję zagraniczną, dzięki której można było uniknąć wysokich ceł importowych, które w Wielkiej Brytanii były uzależnione od wagi pojazdu. Na początku w Hendon produkowano pojazdy 10cwt (półtonowe) i jednotonowe. Gdy w 1928 roku wzrósł popyt, a Chevrolet stanowił już poważną konkurencję dla Forda, produkcję przeniesiono do fabryki w Luton. Kiedy dobra koniunktura na samochody ciężarowe się załamała, Chevrolet w zasadzie wycofał się z Wielkiej Brytanii. Jedynie niewielka liczba pojazdów produkowanych w Stanach Zjednoczonych była rozprowadzana za pośrednictwem specjalistów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

REKLAMA