REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupione auto do zarejestrowania. Używane samochody podrożeją?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pojawią się komplikacje przy zakupie używanych samochodów
Pojawią się komplikacje przy zakupie używanych samochodów
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W myśl przepisów, nad którymi pracuje właśnie Sejm, zgłoszenie zakupu używanego samochodu ma zostać zastąpione koniecznością jego rejestracji. Zmiana prawa nałoży dodatkowe obowiązki m.in. na właścicieli komisów samochodowych.

Zakup używanego samochodu – co  mówią obecne przepisy? 

REKLAMA

Zgodnie z obecnym stanem prawnym, osoba fizyczna lub firma kupująca samochód, który był już wcześniej w Polsce zarejestrowany, powinna zgłosić ten fakt w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy. Można tego dokonać za darmo, korzystając z platformy ePUAP i posługując się profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym.   

REKLAMA

Powstająca właśnie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości zakłada, że od 1 stycznia 2024 r. zgłoszenie nabycia pojazdu ma zostać zastąpione obowiązkiem jego rejestracji. Oficjalnie nowe regulacje mają zaprowadzić porządek w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Ich celem jest usunięcie z bazy osób, które od dawna nie są już właścicielami przypisanych do nich pojazdów oraz samych “samochodów widm”, istniejących wyłącznie w CEPiK-u. W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 14 marca 2005 r., które przez okres 10 lat nie przechodziły badań technicznych i nie posiadały ubezpieczenia OC, zgoda na dopuszczenie do ruchu ma zostać automatycznie cofnięta. 

Rejestracja samochodu – jakie obowiązki i kary za niedopełnienie 

REKLAMA

- Nowe przepisy niewiele zmienią w przypadku nabywców indywidualnych, którzy i tak muszą kupiony samochód zarejestrować. Uderzą jednak w tych sprzedawców, którzy mogą mieć problem z dotrzymaniem ustawowego terminu rejestracji. 90 dni to szmat czasu i jeśli samochód jest sprawny, z pewnością znajdzie kupca znacznie wcześniej, a tym samym nie obciąży sprzedającego dodatkowymi kosztami. Kłopot będą mieli ci, którzy znajdują się w posiadaniu pojazdów uszkodzonych, wymagających czasochłonnych napraw, a następnie przeprowadzenia jeszcze obowiązkowych badań technicznych - tłumaczy Artur Kopania, Poleasingowe.pl. 

W praktyce nowe przepisy przyniosą więcej biurokracji i zmuszą kupujących używane samochody do dokonania dodatkowych opłat. Zamiast zgłosić nabycie przez internet, trzeba będzie dwa razy pofatygować się do urzędu - najpierw, aby zarejestrować pojazd, a następnie w celu odebrania tablic rejestracyjnych. Oczywiście, trzeba też będzie zapłacić, a koszt rejestracji wynieść może do 165 zł. Indywidualni kupujący będą mieć na dopełnienie formalności 30 dni, a właściciele komisów 90 dni. Kary za przegapienie terminów mają z kolei wynieść odpowiednio 500 i 1000 złotych.

Kto straci na nowych przepisach?

- Zmiany dotkną w pierwszej kolejności tych, którzy mają problem ze sprzedażą samochodów i wpłyną na wzrost cen pojazdów, które i tak się nie sprzedają. Obawiam się jednak, że w perspektywie kilku miesięcy prawa rynku zrobią swoje i podrożeją wszystkie samochody używane. Wyceniając swoje auto, sprzedający najczęściej sugerują się bowiem cenami z ogłoszeń, które nie znikają długimi miesiącami - dodaje Artur Kopania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z raportu, już teraz prawie trzy czwarte respondentów jest zdania, że proces zakupu pojazdu z drugiej ręki powinien być łatwiejszy. Tymczasem nowe przepisy skomplikują go jeszcze bardziej, a konieczność dokonania opłat rejestracyjnych i ryzyko kar mogą się dodatkowo przełożyć na wzrost cen.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA