REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ubezpieczyciel zwróci składkę za OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot polisy OC fot. Fotolia
Zwrot polisy OC fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z kodeksem cywilnym (patrz art. 813 par. 1), ubezpieczyciel musi zwrócić klientowi składkę za niewykorzystany okres ochrony. Taka zasada dotyczy również obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla kierowców. W przypadku wspomnianej polisy, zwracana składka wynosi nawet kilkaset złotych. W związku z powyższym, warto przedstawić dokładne zasady zwrotu składki, który kierowca powinien otrzymać za niewykorzystaną ochronę.

Zwracana składka OC nie zawsze trafi do obecnego właściciela pojazdu

Zwrot składki jest możliwy po rozwiązaniu umowy ubezpieczenia przed końcem przewidzianego okresu ochrony. W zdecydowanej większości przypadków, polscy kierowcy wykupują obowiązkowe polisy na kolejne 12 miesięcy. Rozwiązanie umowy takich ubezpieczeń jest możliwe tylko w przypadkach określonych przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych (pełna nazwa ustawy: ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przyczyny wygaśnięcia obowiązkowej ochrony dla posiadaczy pojazdów, zostały wymienione w przepisach. W innych sytuacjach niż te przewidziane ustawą, umowy ubezpieczenia nie można wypowiedzieć.  

Zobacz też: Zasady wyceny szkód likwidowanych z ubezpieczenia OC

Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, wygaśnięcie ochrony z tytułu OC dla kierowców (wysokość składki sprawdzisz w kalkulatorze OC AC Ubea.pl)  następuje po:

REKLAMA

  1. upływie przewidzianego okresu ochrony
  2. wyrejestrowaniu pojazdu mechanicznego (w tym wyrejestrowaniu na wskutek kradzieży lub przekazania auta do stacji demontażu)
  3. udokumentowaniu trwałej i zupełnej utraty pojazdu nieskutkującej zmianą posiadacza (przykład: całkowite zniszczenie auta w wypadku)
  4. zarejestrowaniu pojazdu poza granicami Polski
  5. trzech miesiącach od ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń
  6. upływie 30 dni bez rejestracji pojazdu jeśli strony zawarły umowę ubezpieczenia przed rejestracją (w takim przypadku prawo do odstąpienia od umowy przysługuje zarówno klientowi jak i ubezpieczycielowi)
  7. wypowiedzeniu automatycznie przedłużonej umowy, gdy klient ma ochronę zapewnianą przez inne towarzystwo
  8. odstąpieniu od umowy przez klienta, który zakupił polisę za pośrednictwem Internetu lub telefonu (możliwość odstąpienia bez podawania przyczyny w ciągu 30 dni od transakcji)
  9. wypowiedzeniu umowy, która dotyczy polisy nabytej razem z zakupionym pojazdem

We wszystkich wymienionych sytuacjach, ubezpieczyciel musi zwrócić składkę za niewykorzystany okres ochrony. Wypłata powinna nastąpić w trakcie kolejnych 14 dni po wypowiedzeniu umowy lub odstąpieniu od umowy. Pieniądze w ramach zwrotu zwykle otrzymuje aktualny właściciel samochodu lub motocykla. Wyjątek dotyczy jedynie punktu numer 9 (patrz powyżej). Zgodnie z zasadami logiki, zwrot składki powinien otrzymać poprzedni właściciel samochodu, który zakupił polisę. Właśnie takie rozwiązanie przewidują obowiązujące przepisy. Trzeba jednak pamiętać, że zwrot jest naliczany z uwzględnieniem okresu pomiędzy wypowiedzeniem umowy przez kolejnego właściciela pojazdu i planowanym zakończeniem ochrony. W opisywanej sytuacji może powstać swoisty konflikt interesów. Dla poprzedniego właściciela samochodu lub motocykla, najkorzystniejsze jest szybkie rozwiązanie umowy (ze względu na wyższy zwrot składki).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecny posiadacz pojazdu może zwlekać z wypowiedzeniem jeśli okaże się, że warunki proponowane przez aktualnego ubezpieczyciela są całkiem korzystne. W związku z możliwością wystąpienia sporu między stronami transakcji, kwestię rezygnacji z OC można uregulować w umowie sprzedaży pojazdu. Przykładem jest zapis umowny, który zobowiązuje kupującego do niezwłocznego wypowiedzenia umowy OC, pod rygorem zwrotu określonej sumy dla sprzedawcy. Taka kara umowna odpowiada kwocie, którą osoba sprzedająca auto otrzymałaby w ramach zwrotu składki. Prostszym rozwiązaniem jest podpisanie wypowiedzenia dotyczącego obecnej polisy, w obecności obydwu stron umowy. Sprzedawca może później dostarczyć taki dokument podpisany przez kupującego, do siedziby ubezpieczyciela lub agenta obsługującego daną firmę.

Zobacz też: Jakie szkody nie zostaną pokryte z OC?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zwrot składki zwykle otrzymuje aktualny właściciel pojazdu. Jedyny wyjątek dotyczy ubezpieczenia, które „przeszło” na kolejnego kierowcę razem z zakupionym samochodem lub motocyklem. W przypadku takiej polisy, zwrot składki otrzyma tylko poprzedni właściciel pojazdu.

Zwrot nie zależy od tego czy ubezpieczyciel wcześniej pokrył szkody  

Kierowcy czasem zastanawiają się, czy ubezpieczyciel może odmówić zwrotu składki i powołać się na fakt, że wcześniej pokrył szkodę spowodowaną przez klienta lub jest zobowiązany do pokrycia takiej szkody. Do niedawna, opisywana kwestia wzbudzała kontrowersje i była przedmiotem sporów z firmami ubezpieczeniowymi. Stanowisko ubezpieczycieli potwierdzał art. 41 ustęp 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Zgodnie z nim, zwrot składki nie powinien przysługiwać kierowcy, który spowodował wypadek w trwającym okresie ubezpieczenia.

Przepis ograniczający możliwość uzyskania zwrotu, został zniesiony po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 11 lutego 2012 r. W związku z powyższym, ubezpieczyciele zobowiązani do zwrotu składki, nie mogą się już powoływać na wcześniej powstałą szkodę jeśli umowa OC została zawarta od 11 lutego 2012 r. Co więcej, zakłady ubezpieczeniowe muszą w rozliczeniu uwzględnić każdy dzień niewykorzystanej ochrony. W przypadku umów zawartych przed 11 lutego 2012 roku, takie rozliczenie obejmowało tylko pełne miesiące bez ochrony. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel nie może odmówić zwrotu składki, powołując się na wcześniejszą wypłatę odszkodowania z winy kierowcy lub zobowiązanie do takiej wypłaty. Zakłady ubezpieczeniowe nie mają już takiej możliwości uniknięcia zwrotu składki, po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, która nastąpiła 11 lutego 2012 r.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA