REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Śnieg spadający z dachu uszkodził samochód - co robić?

Tomasz Korniluk
Fot. shutterstock
Fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA


Właściciele budynków i posesji mają obowiązek zadbać o to, aby z dachu budynku nie zsuwał się śnieg oraz by nie spadałby sople lodu. Czasami dochodzi do zaniedbań i na nasze auto spada pokaźna ilość zmrożonej wody. Zazwyczaj kończy się to uszkodzeniem karoserii oraz szyb.

W takiej sytuacji właściciel pojazdu ma prawo ubiegać się o odszkodowanie. Gdy zauważymy, że nasze auto zostało uszkodzone, należy wezwać policję lub straż miejską. Funkcjonariusze sporządzą odpowiednią notatkę, opiszą sytuację i uszkodzenia pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Dobrze jest też znaleźć świadka, który widział całą sytuację i mógłby potwierdzić, że śnieg czy lód, który spadł na nasze auto pochodzi z danego budynku. Jeśli istnieje taka możliwość, trzeba też zrobić zdjęcia, zarówno samochodu z leżącym na nim śniegiem, jak i auta po usunięciu śniegu, z widocznymi uszkodzeniami. Dobrze jest też zrobić zdjęcie dachu, z którego spadł śnieg. Możemy też od razu wezwać rzeczoznawcę (np. z naszego towarzystwa ubezpieczeniowego), który oszacuje koszt naprawy auta.

Zobacz również: Jak zachowywać się podczas kontroli drogowej?

Gdy zbierzemy wszystkie potrzebne informacje, udajemy się do właściciela budynku. Najlepiej polubownie dogadać się z właścicielem, bez udziału sądu. Jeżeli budynek jest ubezpieczony, pieniądze trafią do nas z polisy budynku, jeśli zaś nie ma ubezpieczenia, właściciel powinien zapłacić za szkody z własnej kieszeni.

REKLAMA

Zdarza się jednak, że właściciel uważa, że to nie jego wina, że ktoś zimą zaparkował samochód pod budynkiem ze spadzistym dachem lub ma inny, według niego uzasadniony powód, by odmówić wypłaty odszkodowania. Wtedy, gdy budynek jest ubezpieczony, możemy sami zgłosić szkodę do ubezpieczyciela budynku. Jeśli przedstawimy zdjęcia, opinię świadka i policji oraz koszty naprawy od rzeczoznawcy, nie powinniśmy mieć problemu z uzyskaniem rekompensaty. Towarzystwo ubezpieczeniowe może wysłać swojego rzeczoznawcę, który oszacuje straty. Musimy pamiętać o tym, że nie powinniśmy wykonywać napraw powstałych uszkodzeń, zanim sprawa się nie wyjaśni. Oczywiście, w przypadku pękniętej szyby, nie możemy czekać, więc musimy zachować wszystkie rachunki wystawione nam przez mechanika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Czy można jeździć z uszkodzoną tablicą rejestracyjną?

W przypadku, gdy właściciel nie chce się z nami dogadać, a budynek nie jest ubezpieczony, pozostaje nam zgłosić sprawę do sądu. Tak jak w przypadku zgłoszenia do ubezpieczyciela budynku, gdy posiadamy niezbędne zdjęcia, notatki, świadka i opinię rzeczoznawcy, nie powinno być problemu z wygraniem sprawy.

Niestety, czasami możemy nie mieć zdjęć lub nie znajdziemy świadka. Nasza sprawa będzie bardziej problematyczna, ale nie świadczy to o tym, że nie uzyskamy odszkodowania. Wtedy ubezpieczyciel budynku może nam odmówić rekompensaty, ale i w takiej sytuacji możemy jeszcze walczyć w sądzie. Pamiętajmy, że właściciele budynku lub towarzystwa ubezpieczeniowe czasami nie chcą porozumieć się polubownie, ponieważ mają nadzieję, że poszkodowany odpuści, bo nie będzie miał ochoty i czasu by pójść z daną sprawą do sądu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA