REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje podatkowe finansowania dojazdów pracownika na posiedzenia oraz spotkania związane z działalnością związków zawodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Konsekwencje podatkowe finansowania dojazdów pracownika na posiedzenia oraz spotkania związane z działalnością związków zawodowych.
Konsekwencje podatkowe finansowania dojazdów pracownika na posiedzenia oraz spotkania związane z działalnością związków zawodowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych sfinansowanie przez pracodawcę kosztów podróży pracownika, będącego członkiem organizacji związkowej, w celu uczestnictwa na posiedzeniach, konferencjach bądź spotkaniach związanych z pełnieniem funkcji związkowej nie jest korzystne podatkowo, gdyż nie pozwala na zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), za koszty uzyskania przychodu mogą być uznane tylko te wydatki, które mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródeł przychodów, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zakup biletu bądź zwrot kwoty przejazdu pracownika na różnego rodzaju spotkania organizowane w ramach związku zawodowego, którego jest on działaczem, nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów pracodawcy. Wprawdzie wydatek ten nie został wyłączony przez ustawodawcę z kosztów podatkowych, niemniej jednak nie spełnia on kryteriów celowości, wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, a ponadto nie wykazuje związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, wydanej 20.04.2015 r. (znak ILPB3/4510-1-26/15-2/JG).

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zakaz konkurencji w branży transportowej a podatek VAT

Pokrycie kosztów podróży pracownika, będącego działaczem związkowym, w związku z jego udziałem w spotkaniach związkowych stanowi przysporzenie majątkowe i wiąże się z koniecznością rozliczenia się z podatku dochodowego. Zwrócić należy uwagę, iż zasadniczo przychodu pracownika z tego tytułu nie można zakwalifikować do przychodu ze stosunku pracy. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PDOF) rozróżnia uzyskiwane przez podatnika przychody z uwagi na poszczególne ich źródła, wyodrębniając m.in. przychody ze stosunku pracy oraz oraz stosunków pokrewnych, przychody z działalności wykonywanej osobiście, jak również przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 ustawy o PDOF). Podkreślić należy, że przysporzenie uzyskiwane w omawianym przypadku nie ma swego źródła w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 14.04.2015 r. (znak ILPB1/4511-1-104/15-2/AN) „Wszelkie świadczenia Spółki na rzecz członków organizacji związkowych poniesione tylko i wyłącznie w związku z pełnieniem przez te osoby funkcji związkowych, nie mogą być kwalifikowane jako świadczenia spełnione na rzecz pracowników.”. Otrzymywanie przez pracowników świadczeń, wynikających z uczestnictwa w organizacjach związkowych należy zatem zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

REKLAMA

Powyższa kwalifikacja nie pozwala na skorzystanie ze zwolnienia, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a)  ustawy o PDOF, w świetle którego wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości wynikającej z odrębnych regulacji. W tej sytuacji nie mamy bowiem do czynienia z podróżą służbową pracownika, gdyż wyjazd na spotkania organizowane przez związek zawodowy nie stanowi realizacji zadań służbowych, wykonywanych na polecenie pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że na pracodawcy ciążył będzie obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów uzyskanych przez członka związku zawodowego (pracownika) z innych źródeł (PIT-8C). Pracodawca zobowiązany będzie do przesłania tej informacji podatnikowi i urzędowi właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym (art. 42a ustawy o PDOF).

Tekst: Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA