REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie sankcje grożą z tytułu niezgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie sankcje grożą z tytułu niezgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej?
Jakie sankcje grożą z tytułu niezgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej?

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu 2014 r. została u nas zlikwidowana kasa rejestrująca. Do księgowości dotarła informacja, że w zamian została wstawiona kasa rezerwowa. Przy inwentaryzacji kas, okazało się, że w zamian została wstawiona do nas kasa z innego sklepu, czego nie zgłosiliśmy do urzędu skarbowego. Czy grożą nam jakieś sankcje z tego tytułu?

Nie, w związku z zaistniałą sytuacją nie grożą Państwu żadne sankcje. W tym przypadku za wystar­czające należy uznać spóźnione zgłoszenie nowego miejsca używania kasy rejestrującej. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dokonując takiego zgłoszenia, skorzystać z tzw. czynnego żalu.

REKLAMA

Obowiązki podatników związane ze zmianą miejsca używania kasy rejestrującej określają przepisy § 14 ust. 5-7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Z przepisów tych wynika, że:

  • zmiana miejsca używania kasy nie wymaga odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy (§ 14 ust. 7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących),
  • w przypadku zmiany miejsca używania kasy podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy w za­kresie określenia miejsca używania kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pa­mięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po zmianie kasa będzie używana (§ 14 ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących),
  • podatnik w terminie siedmiu dni od dnia zmiany miejsca używania kasy informuje o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając zgłoszenie aktualizacyjne danych dotyczących kasy, które­go wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (§ 14 ust. 5 rozporzą­dzenia w sprawie kas rejestrujących).

Zobacz też: Czy sprzedaż samochodu pracownikowi wpływa na limit korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej?

Podatnik ma obowiązek poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy w terminie siedmiu dni od dnia tej zmiany.

REKLAMA

Z treści pytania wynika, że nie został dopełniony obowiązek zgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej. Nie grożą za to jednak Państwu żadne sankcje. Ani obowiązujące przepisy ustawy o VAT, ani przepisy Kodeksu karnego skarbowego nie przewidują żadnych negatywnych konsekwencji wobec podatników (czy osób z nimi związanych) naruszających obowiązek zgłoszenia zmiany miejsca używania kasy rejestrującej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gorzej sytuacja przedstawiałaby się, gdyby w związku z używaniem kasy w nowym miejscu nie został dopełniony obowiązek zapisania w pamięci kasy danych dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po dokonanej zmianie kasa jest używana. Oznaczałoby to bowiem, że kasa rejestrująca jest używana w sposób wadliwy, co stanowi wykroczenie skarbowe zagrożone karą grzywny (art. 61 § 3 w zw. z art. 53 § 23 w zw. z art. 53 § 21 pkt 5 Kodeksu karnego skarbowego).

Zobacz też: Czy firma, która nieterminowo złożyła VAT-26, ma prawo do pełnego odliczenia VAT od zakupu samochodu?

Z treści pytania nie wynika jednak, aby chodziło o taki przypadek. Prowadzi to do wniosku, że w związ­ku z zaistniałą sytuacją nie grożą Państwu żadne sankcje. Za wystarczające należy uznać spóźnione zgło­szenie nowego miejsca używania kasy rejestrującej. Oczywiście nie ma przeszkód, aby dokonując takie­go zgłoszenia, skorzystać z tzw. czynnego żalu.

PODSTAWA PRAWNA: § 14 ust. 5-7 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363; art. 61 § 3 w zw. z art. 53 § 23 w zw. z art. 53 § 21 pkt 5 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 186; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1328

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przejścia sugerowane – dlaczego w Europie Zachodniej to standard a w Polsce wciąż rzadkość? Czas na uporządkowanie chaosu na drogach

W przestrzeni miejskiej, gdzie każdy fragment infrastruktury ma znaczenie, pojawia się coraz więcej znaków drogowych. W szczególności dotyczy to przejść dla pieszych, które w wielu miejscach są dosłownie „zasypane” oznaczeniami. Ale czy wszystkie są konieczne? Czym są przejścia sugerowane?

KGP: 110 592 interwencji, 346 wypadków drogowych, 34 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 592 interwencji. Byli wzywani do 346 wypadków drogowych.

Paserzy na celowniku policji. W ostatniej akcji udało się odzyskać kilkadziesiąt aut

12 samochodów pochodzących z kradzieży i 11 kolejnych ze znamionami przerabiania. To bilans akcji pomorskich policjantów, którzy zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o paserstwo. W planach są kolejne akcje zwalczające przestępczość samochodową.

Zwolnij, bo się przejedziesz. Kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością

Nadmierna prędkość jest powodem co piątego wypadku na drodze. Ruszyła ogólnopolska kampania społeczna o przekraczaniu prędkości na drodze.

REKLAMA

CANARD: Nowy odcinkowy pomiar prędkości i dwa nowe systemy RedLight już działają

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości oraz dwóch systemów RedLight.

Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Polskie miasta a inwestycje w infrastrukturę rowerową

Rowerowa infrastruktura w miastach: Rowerowa rewolucja czy utopijna wizja? Wraz z początkiem marca miasta w Polsce otwierają stacje rowerów publicznych, a samorządy chwalą się nowo wybudowanymi ścieżkami rowerowymi.

KGP: 102 782 interwencji, 285 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 102 782 interwencji. Byli wzywani do 285 wypadków drogowych.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Nowe stawki opłat za badanie kontrolne pojazdów są już przesądzone. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad nowym aktem prawnym. Nieoficjalnie wiadomo, że kierowcy zamiast 98 zł - opłaty nie zmienianej od 2004 roku, za badania kontrolne pojazdu będą uiszczać kwotę rzędu 26-280 złotych. Ponadto teraz nie będzie ona stała, ale zmieniać się będzie wraz z inflacją.

REKLAMA

Polskie drogi toną w znakach drogowych! Chaos zamiast bezpieczeństwa

Każde skrzyżowanie, każdy przejazd dla pieszych i każda strefa ograniczenia prędkości oznaczone są tablicami informacyjnymi, które mają ułatwiać kierowcom poruszanie się po drogach. Czy nadmiar znaków rzeczywiście zwiększa bezpieczeństwo, czy raczej prowadzi do informacyjnego chaosu i dekoncentracji kierujących? Jakie są koszty takiej polityki drogowej i czy inne kraje radzą sobie lepiej?

KRD: Łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł

Wysokość kary za jazdę bez biletu wielokrotnie przewyższa cenę samego biletu, a mimo to pasażerowie ryzykują przejazd bez opłaty. Z danych opublikowanych przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że łączne zadłużenie osób, które nie uiściły kar za jazdę bez biletu wynosi prawie 370 mln zł.

REKLAMA