REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych.
Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik posiada składniki majątku spełniające definicję środka trwałego zawartą w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), nabyte w latach poprzednich (2010-2015), których cena nabycia nie przekraczała 3 500 zł. Wydatek poniesiony na zakup tych składników majątku podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w momencie oddania ich do używania na mocy art. 16d ustawy o PDOP. W roku 2015, aby zapewnić pełną sprawność nabytych urządzeń, podatnik poniósł potrzebne nakłady na ich ulepszenie o wysokości znacznie przekraczającej 3 500 zł.

Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych

Podatnik posiada składniki majątku spełniające definicję środka trwałego zawartą w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), nabyte w latach poprzednich (2010-2015), których cena nabycia nie przekraczała 3 500 zł. Wydatek poniesiony na zakup tych składników majątku podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w momencie oddania ich do używania na mocy art. 16d ustawy o PDOP. W roku 2015, aby zapewnić pełną sprawność nabytych urządzeń, podatnik poniósł potrzebne nakłady na ich ulepszenie o wysokości znacznie przekraczającej 3 500 zł.  

REKLAMA

W związku z powyższym podatnik zapytuje w jaki sposób zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione nakłady na ulepszenie, które nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

Pojęcie środków trwałych

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 16a ustawy o PDOP, środkami trwałymi w rozumieniu ustawy są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17 a pkt 1 ustawy o PDOP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Firmy przewozowe zapłacą daninę za sklepy internetowe?

Zatem aby dany składnik majątku mógł zostać uznany za środek trwały, musi spełniać jednocześnie następuje warunki:

  • stanowić własność lub współwłasność podatnika,
  • być nabytym lub wytworzonym we własnym zakresie,
  • być kompletnym i zdatnym do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • mieć przewidywany okres używania dłuższy niż rok,
  • być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddanym do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

REKLAMA

Spełnienie powyższych warunków sprawia, że dany składnik majątku stanowi środek trwały dla celów PDOP – bez względu na jego wartość. Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a (spełniających definicję środków trwałych), których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z powyższego wynika, że wartość składnika majątku nie jest wyznacznikiem jego zaliczenia do środków trwałych. Istotnym w tym zakresie jest to, czy składnik majątku podatnika spełnia warunki, o których stanowi art. 16a ustawy o PDOP, wśród których nie wskazano przesłanki wartościowej. Zatem każdy składnik majątku, bez względu na swoją wartość, nawet minimalną, jeżeli spełnia kryteria z art. 16a ustawy o PDOP, jest środkiem trwałym dla celów PDOP. Unormowanie zawarte w art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP należy natomiast rozumieć jako przepis szczególny w odniesieniu do generalnej zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych.

Tak więc zakupione przez podatnika urządzenia są środkami trwałymi, lecz ze względu na ich niską wartość przepisy ustawy o PDOP nie wymagały od podatnika dokonywania amortyzacji ani nawet wprowadzania ich do ewidencji środków trwałych1.

Zobacz też: Jak ułatwić opłacanie i rozliczanie podróży w firmie transportowej?

Ulepszenie środków trwałych

REKLAMA

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż w odniesieniu do wydatków na ulepszenie składników majątku, których wartość początkową podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP w miesiącu oddania ich do używania (jeżeli składniki te spełniały definicję środka trwałego zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP), zastosowanie znajdzie przepis art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Reasumując, wydatki podatnika w wysokości przekraczającej 3 500 zł, poniesione na ulepszenie zakupionych urządzeń, zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP (jeżeli w miesiącu oddania tych urządzeń do używania spełniały one definicję środka trwałego zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP) zwiększać będą wartość początkową, o której mowa w art. 16d tej ustawy.

Zobacz też: Czy samofakturowanie może dotyczyć usług transportowych?

Jeżeli zatem, zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, w miesiącu oddania zakupionych urządzeń do używania podatnik:

  • zaliczył wydatki na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów
  • i jednocześnie nie wprowadził ich do ewidencji środków trwałych,

to po dokonaniu ulepszenia, którego wartość przekracza 3 500 zł, powinien wprowadzić te środki trwałe do podatkowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując za wartość początkową wartość dokonanego ulepszenia. W poczet wartości początkowej środka trwałego podatnik nie może jednocześnie zaliczyć pierwotnego kosztu nabycia urządzenia – gdyż wartość ta została już ujęta w kosztach podatkowych w dacie oddania środka trwałego do używania (na mocy art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP). Tak ustalona wartość początkowa każdego środka trwałego będzie mogła zostać odniesiona w poczet kosztów uzyskania przychodów sukcesywnie poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o PDOP przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych (stanowiącym załącznik do ustawy o PDOP).

Zobacz też: Miejsce świadczenia usługi spedycji

Korekta kosztów uzyskania przychodów

Podkreślenia wymaga, że podatnik w opisanym przypadku nie będzie zobowiązany do korekty, zaliczonych wcześniej na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z nabyciem omawianych środków trwałych. Powyższy wniosek wynika z faktu, że w dacie jednorazowego zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów podatnik był uprawniony do  skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia tych wydatków na mocy art. 16d  ust. 1 ustawy o PDOP – natomiast fakt dokonania ulepszenia urządzeń nie może powodować wstecznej utraty tego uprawnienia. Dokonywanie wstecznej korekty amortyzacji podatkowej byłoby więc nieuzasadnione.

Wniosek powyższy pośrednio potwierdza interpretacja indywidualna  Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 08.01.2010 r., znak: ITPB3/423-643/09/PS.

W związku z powyższym, podatnik powinien wprowadzić omawiane składniki majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując za wartość początkową wartość dokonanego ulepszenia. W poczet wartości początkowej środka trwałego podatnik nie może jednocześnie zaliczyć pierwotnego kosztu nabycia urządzenia – gdyż wartość ta została już ujęta w kosztach podatkowych w dacie oddania środka trwałego do używania (na mocy art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP).

Tekst: Marta Olewińska, Grzegorz Wachołek ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA