REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych

Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych.
Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik posiada składniki majątku spełniające definicję środka trwałego zawartą w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), nabyte w latach poprzednich (2010-2015), których cena nabycia nie przekraczała 3 500 zł. Wydatek poniesiony na zakup tych składników majątku podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w momencie oddania ich do używania na mocy art. 16d ustawy o PDOP. W roku 2015, aby zapewnić pełną sprawność nabytych urządzeń, podatnik poniósł potrzebne nakłady na ich ulepszenie o wysokości znacznie przekraczającej 3 500 zł.

Wydatki na ulepszenie niskocennych środków trwałych

Podatnik posiada składniki majątku spełniające definicję środka trwałego zawartą w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), nabyte w latach poprzednich (2010-2015), których cena nabycia nie przekraczała 3 500 zł. Wydatek poniesiony na zakup tych składników majątku podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów w momencie oddania ich do używania na mocy art. 16d ustawy o PDOP. W roku 2015, aby zapewnić pełną sprawność nabytych urządzeń, podatnik poniósł potrzebne nakłady na ich ulepszenie o wysokości znacznie przekraczającej 3 500 zł.  

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym podatnik zapytuje w jaki sposób zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione nakłady na ulepszenie, które nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

Pojęcie środków trwałych

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 16a ustawy o PDOP, środkami trwałymi w rozumieniu ustawy są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

REKLAMA

  • budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  • maszyny, urządzenia i środki transportu,
  • inne przedmioty,

o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17 a pkt 1 ustawy o PDOP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Firmy przewozowe zapłacą daninę za sklepy internetowe?

Zatem aby dany składnik majątku mógł zostać uznany za środek trwały, musi spełniać jednocześnie następuje warunki:

  • stanowić własność lub współwłasność podatnika,
  • być nabytym lub wytworzonym we własnym zakresie,
  • być kompletnym i zdatnym do użytku w dniu przyjęcia do używania,
  • mieć przewidywany okres używania dłuższy niż rok,
  • być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddanym do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.

Spełnienie powyższych warunków sprawia, że dany składnik majątku stanowi środek trwały dla celów PDOP – bez względu na jego wartość. Zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a (spełniających definicję środków trwałych), których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Z powyższego wynika, że wartość składnika majątku nie jest wyznacznikiem jego zaliczenia do środków trwałych. Istotnym w tym zakresie jest to, czy składnik majątku podatnika spełnia warunki, o których stanowi art. 16a ustawy o PDOP, wśród których nie wskazano przesłanki wartościowej. Zatem każdy składnik majątku, bez względu na swoją wartość, nawet minimalną, jeżeli spełnia kryteria z art. 16a ustawy o PDOP, jest środkiem trwałym dla celów PDOP. Unormowanie zawarte w art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP należy natomiast rozumieć jako przepis szczególny w odniesieniu do generalnej zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych.

Tak więc zakupione przez podatnika urządzenia są środkami trwałymi, lecz ze względu na ich niską wartość przepisy ustawy o PDOP nie wymagały od podatnika dokonywania amortyzacji ani nawet wprowadzania ich do ewidencji środków trwałych1.

Zobacz też: Jak ułatwić opłacanie i rozliczanie podróży w firmie transportowej?

Ulepszenie środków trwałych

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, iż w odniesieniu do wydatków na ulepszenie składników majątku, których wartość początkową podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP w miesiącu oddania ich do używania (jeżeli składniki te spełniały definicję środka trwałego zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP), zastosowanie znajdzie przepis art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Reasumując, wydatki podatnika w wysokości przekraczającej 3 500 zł, poniesione na ulepszenie zakupionych urządzeń, zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP (jeżeli w miesiącu oddania tych urządzeń do używania spełniały one definicję środka trwałego zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o PDOP) zwiększać będą wartość początkową, o której mowa w art. 16d tej ustawy.

Zobacz też: Czy samofakturowanie może dotyczyć usług transportowych?

Jeżeli zatem, zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, w miesiącu oddania zakupionych urządzeń do używania podatnik:

  • zaliczył wydatki na ich nabycie do kosztów uzyskania przychodów
  • i jednocześnie nie wprowadził ich do ewidencji środków trwałych,

to po dokonaniu ulepszenia, którego wartość przekracza 3 500 zł, powinien wprowadzić te środki trwałe do podatkowej ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując za wartość początkową wartość dokonanego ulepszenia. W poczet wartości początkowej środka trwałego podatnik nie może jednocześnie zaliczyć pierwotnego kosztu nabycia urządzenia – gdyż wartość ta została już ujęta w kosztach podatkowych w dacie oddania środka trwałego do używania (na mocy art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP). Tak ustalona wartość początkowa każdego środka trwałego będzie mogła zostać odniesiona w poczet kosztów uzyskania przychodów sukcesywnie poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o PDOP przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych (stanowiącym załącznik do ustawy o PDOP).

Zobacz też: Miejsce świadczenia usługi spedycji

Korekta kosztów uzyskania przychodów

Podkreślenia wymaga, że podatnik w opisanym przypadku nie będzie zobowiązany do korekty, zaliczonych wcześniej na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z nabyciem omawianych środków trwałych. Powyższy wniosek wynika z faktu, że w dacie jednorazowego zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów podatnik był uprawniony do  skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia tych wydatków na mocy art. 16d  ust. 1 ustawy o PDOP – natomiast fakt dokonania ulepszenia urządzeń nie może powodować wstecznej utraty tego uprawnienia. Dokonywanie wstecznej korekty amortyzacji podatkowej byłoby więc nieuzasadnione.

Wniosek powyższy pośrednio potwierdza interpretacja indywidualna  Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 08.01.2010 r., znak: ITPB3/423-643/09/PS.

W związku z powyższym, podatnik powinien wprowadzić omawiane składniki majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przyjmując za wartość początkową wartość dokonanego ulepszenia. W poczet wartości początkowej środka trwałego podatnik nie może jednocześnie zaliczyć pierwotnego kosztu nabycia urządzenia – gdyż wartość ta została już ujęta w kosztach podatkowych w dacie oddania środka trwałego do używania (na mocy art. 16d ust. 1 ustawy o PDOP).

Tekst: Marta Olewińska, Grzegorz Wachołek ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA