REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowują ważność badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r.?

Badanie techniczne fot. Newspress
Badanie techniczne fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze zmiana w prawie podatkowym jakie nastąpiły 1 kwietnia 2014 roku część przedsiębiorców zastanawia się czy badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r. mają ważność? Czy może trzeba ponownie oddać auto do przeglądu technicznego.

Nowe przepisy podatkowe a badanie techniczne pojazdów

Użytkuję samochody, które są samochodami ciężarowymi (zgodnie z badaniem technicznym potwier­dzonym przez stację diagnostyczną w 2011 r.). Czy należy w tym roku powtórzyć to badanie? Nadmie­niam, że są to samochody do 3,5 tony.

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie, czy należy przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne, zależy od tego, o jaki samochód ciężarowy (do 3,5 tony) chodzi.

Jeżeli jest to pojazd mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowany na podstawie przepisów o ruchu dro­gowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van to nie musieli Państwo wykonywać dodatkowego badania technicznego, aby nadal w pełni odliczać VAT naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem. Za­świadczenia wydane dla tych pojazdów przed 1 kwietnia 2014 r. zachowują ważność (art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r.). Jeżeli jest to:

  • pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładun­ków; albo
  • pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przezna­czone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

- to w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, ale nie później niż przed upły­wem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli najpóźniej do 30 czerwca 2014 r.) należało wykonać dodatkowe badanie techniczne potwierdzające właściwości techniczne tego pojazdu (wraz z odpowied­nim zaświadczeniem oraz wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu).

Zobacz też: Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tu jednak podkreślić, że jeżeli samochód spełnia opisane warunki techniczne, to podatni­kowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT niezależnie od tego, czy i kiedy badanie przepro­wadzi. Nieprzeprowadzenie badania lub przeprowadzenie go po terminie, nie powoduje utraty prawa do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości. O prawie do odliczenia decyduje konstrukcja pojazdu, a nie fakt przeprowadzenia badania lub posiadania zaświadczenia lub wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Obowiązku przeprowadzenia badania nie należy jednak lekceważyć, ponieważ bada­nie takie spełnia funkcję dowodową, a mianowicie dokumentuje, że pojazd ma określoną przepisami VAT konstrukcję techniczną.

W przypadku opisanej kategorii pojazdów ciężarowych o określonej konstrukcji technicznej podatnik może odliczać 100% VAT naliczonego od:

  • nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  • używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,
  • nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

REKLAMA

Jeżeli pojazd samochodowy (ciężarowy o dopuszczalnej ładowności do 3,5 tony) nie zalicza się do żadnej z ww. kategorii pojazdów o określonej w ustawie o VAT konstrukcji technicznej, to oznacza, że od 1 kwietnia 2014 r. przestał być zaliczany do pojazdów o konstrukcji technicznej uprawniającej do pełnego odliczenia VAT. Przeprowadzone przed 1 kwietnia 2014 r. badania techniczne oraz za­świadczenia i wpisy w dowodzie rejestracyjnym tracą swoją ważność i znaczenie dla celów odliczeń VAT. W przypadku tego rodzaju samochodów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego nie jest konieczne ani uzasadnione. Przeprowadzenie takiego badania nie zmieni faktu, że pojazd ten nie uprawnia już do korzystania z pełnego odliczenia VAT naliczonego. W przypadku tej katego­rii pojazdów, aby skorzystać z pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego należy zgłosić pojazd do urzędu skarbowego (na formularzu VAT-26) oraz prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu. Ponadto z określonego przez podatnika sposobu wykorzystywania pojazdu powinno wyni­kać, że wykluczone jest użycie tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów w następujący sposób wypowiedziało się co do obowiązku przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego:

REKLAMA

Dodatkowe badanie techniczne oraz zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. W związku ze zmianą katalogu pojazdów, co do których stwierdzenie spełnienia technicznych warunków dokonywane było na podstawie dodatkowego badania technicznego, zaświadczenia wydane na tę okoliczność do dnia 31 marca 2014 r. tracą - z jednym opisanym poniżej wyjątkiem - swoją moc. Konieczne jest zatem przeprowadzenie „nowego" dodatkowego badania technicznego. Badanie to powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania tech­nicznego, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli przed 1 lipca 2014 r.).

(...) Zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. dla pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów, o ile w pojaz­dach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawnia­jących do pełnego odliczenia podatku VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ust. 2, ust. 9 pkt 1 i 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 12 ust. 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA