REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zachowują ważność badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Badanie techniczne fot. Newspress
Badanie techniczne fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W związku ze zmiana w prawie podatkowym jakie nastąpiły 1 kwietnia 2014 roku część przedsiębiorców zastanawia się czy badania techniczne pojazdów wykonane przed 1 kwietnia 2014 r. mają ważność? Czy może trzeba ponownie oddać auto do przeglądu technicznego.

Nowe przepisy podatkowe a badanie techniczne pojazdów

Użytkuję samochody, które są samochodami ciężarowymi (zgodnie z badaniem technicznym potwier­dzonym przez stację diagnostyczną w 2011 r.). Czy należy w tym roku powtórzyć to badanie? Nadmie­niam, że są to samochody do 3,5 tony.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź na pytanie, czy należy przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne, zależy od tego, o jaki samochód ciężarowy (do 3,5 tony) chodzi.

Jeżeli jest to pojazd mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowany na podstawie przepisów o ruchu dro­gowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van to nie musieli Państwo wykonywać dodatkowego badania technicznego, aby nadal w pełni odliczać VAT naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem. Za­świadczenia wydane dla tych pojazdów przed 1 kwietnia 2014 r. zachowują ważność (art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej z 7 lutego 2014 r.). Jeżeli jest to:

  • pojazd samochodowy mający jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładun­ków; albo
  • pojazd samochodowy, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przezna­czone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu

- to w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, ale nie później niż przed upły­wem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli najpóźniej do 30 czerwca 2014 r.) należało wykonać dodatkowe badanie techniczne potwierdzające właściwości techniczne tego pojazdu (wraz z odpowied­nim zaświadczeniem oraz wpisem w dowodzie rejestracyjnym pojazdu).

REKLAMA

Zobacz też: Czy można korygować zapisy w ewidencji przebiegu pojazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy tu jednak podkreślić, że jeżeli samochód spełnia opisane warunki techniczne, to podatni­kowi przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT niezależnie od tego, czy i kiedy badanie przepro­wadzi. Nieprzeprowadzenie badania lub przeprowadzenie go po terminie, nie powoduje utraty prawa do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości. O prawie do odliczenia decyduje konstrukcja pojazdu, a nie fakt przeprowadzenia badania lub posiadania zaświadczenia lub wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Obowiązku przeprowadzenia badania nie należy jednak lekceważyć, ponieważ bada­nie takie spełnia funkcję dowodową, a mianowicie dokumentuje, że pojazd ma określoną przepisami VAT konstrukcję techniczną.

W przypadku opisanej kategorii pojazdów ciężarowych o określonej konstrukcji technicznej podatnik może odliczać 100% VAT naliczonego od:

  • nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  • używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze,
  • nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jeżeli pojazd samochodowy (ciężarowy o dopuszczalnej ładowności do 3,5 tony) nie zalicza się do żadnej z ww. kategorii pojazdów o określonej w ustawie o VAT konstrukcji technicznej, to oznacza, że od 1 kwietnia 2014 r. przestał być zaliczany do pojazdów o konstrukcji technicznej uprawniającej do pełnego odliczenia VAT. Przeprowadzone przed 1 kwietnia 2014 r. badania techniczne oraz za­świadczenia i wpisy w dowodzie rejestracyjnym tracą swoją ważność i znaczenie dla celów odliczeń VAT. W przypadku tego rodzaju samochodów przeprowadzenie dodatkowego badania technicznego nie jest konieczne ani uzasadnione. Przeprowadzenie takiego badania nie zmieni faktu, że pojazd ten nie uprawnia już do korzystania z pełnego odliczenia VAT naliczonego. W przypadku tej katego­rii pojazdów, aby skorzystać z pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego należy zgłosić pojazd do urzędu skarbowego (na formularzu VAT-26) oraz prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu. Ponadto z określonego przez podatnika sposobu wykorzystywania pojazdu powinno wyni­kać, że wykluczone jest użycie tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT).

W broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi Ministerstwo Finansów w następujący sposób wypowiedziało się co do obowiązku przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego:

Dodatkowe badanie techniczne oraz zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. W związku ze zmianą katalogu pojazdów, co do których stwierdzenie spełnienia technicznych warunków dokonywane było na podstawie dodatkowego badania technicznego, zaświadczenia wydane na tę okoliczność do dnia 31 marca 2014 r. tracą - z jednym opisanym poniżej wyjątkiem - swoją moc. Konieczne jest zatem przeprowadzenie „nowego" dodatkowego badania technicznego. Badanie to powinno zostać przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania tech­nicznego, nie później jednak niż przed upływem 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli przed 1 lipca 2014 r.).

(...) Zaświadczenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2014 r. dla pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van, zachowują swoją ważność dla potrzeb stosowania nowych przepisów, o ile w pojaz­dach tych nie zostały wprowadzone zmiany skutkujące niespełnieniem warunków technicznych uprawnia­jących do pełnego odliczenia podatku VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 86a ust. 2, ust. 9 pkt 1 i 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 12 ust. 1 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA