REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki zwiazane z eksploatacją samochodu a ograniczenia w odliczeniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Koszty eksploatacji samochodu podlegające odliczeniu VAT
Koszty eksploatacji samochodu podlegające odliczeniu VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jakie wydatki związane z eksploatacją podlegają odliczeniu podatku VAT? Czy np. przejazdy autostradami kwalifikują się do tego?

Koszty eksploatacji auta podlegające odliczeniu podatku VAT

Użytkuję samochody z kratką. Nie składałem VAT-26 i nie prowadzę ewidencji. Odliczam 50% VAT. Z kwietnia 2014 r. mam paragony za przejazdy autostradą i za parkowanie. Czy od tych wydatków odliczę 50% VAT? Jak ująć to w ewidencji VAT? Czy wartości netto wpisuję do ewidencji i deklaracji też w wysokości 50%? Jak zaokrąglam kwoty?

REKLAMA

Z paragonów za przejazd autostradą odliczy Pan 50% VAT. Natomiast opłaty za parkowanie pojazdów udokumentowane w inny sposób niż za pomocą dokumentu, który zawiera elementy wymagane dla fak­tury lub faktury uproszczonej, nie uprawniają w ogóle do odliczenia VAT. Do ewidencji może Pan wpisać całą wartość netto.

Od 1 kwietnia 2014 r. ograniczenie w odliczeniu VAT (50% podatku naliczonego), gdy samochód nie spełnia warunków do pełnego odliczenia, dotyczy nie tylko wydatków związanych z nabyciem samocho­du i paliwa, ale również wydatków eksploatacyjnych.

Zobacz też: Czy od bankowozów typu A i B można odliczyć 100% VAT naliczonego

Ministerstwo Finansów w broszurze z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi wymienia rodzaje tych wydatków i wskazuje kon­kretne przykłady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydatki z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia pojazdów (np. zakup samochodu czy też MF części służących do wytworzenia samochodu);
  • wydatki z tytułu nabycia lub importu części składowych do tych pojazdów (np. zakup szyb do samochodu czy opon);
  • wydatki z tytułu używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową (np. czynsz, raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy);
  • wydatki z tytułu nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów;
  • wydatki z tytułu naprawy lub konserwacji tych pojazdów;
  • wydatki z tytułu nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojaz­dów (np. opłaty za parking, przejazd autostradą).

Jak z tego wynika, ograniczenia dotyczą nie tylko wydatków na zakup usługi naprawy lub konserwacji. Ustawodawca wyjaśnia, że będą to również inne towary i usługi związane z eksploatacją lub używaniem pojazdów, ale ich nie wymienia. Do tych wydatków należy zaliczyć m.in.: zakupy części zamiennych i ma­teriałów eksploatacyjnych, opłaty za przejazdy autostradami, usługi parkingowe.

Odliczenie VAT z paragonów

Tak jak to było przed zmianą przepisów, podstawą odliczenia VAT jest faktura (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Za fakturę uznaje się dokument w formie papierowej lub elektronicznej zawierający dane wymaga­ne według ustawy (art. 2 pkt 31 ustawy). Dlatego za fakturę można uznać również dokument, który zawiera elementy wskazane w § 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, czyli ograniczone w porów­naniu z art. 106e ustawy o VAT, wystawiony w formie biletu jednorazowego. Według tych regulacji faktura za przejazd autostradą płatną lub za przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiana w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transpor­tu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, powinna zawierać:

Literalne brzmienie tego przepisu może prowadzić do wniosku, że takie bilety uznawane za faktury mogą wystawiać tylko podatnicy uprawnieni do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kole­jami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami. Przyjęcie takiego stanowiska powodo­wałoby, że przepis ten nie miałby zastosowania do biletów za przejazd autostradą. Nie taka była intencja ustawodawcy. Dlatego, gdy dysponujemy biletami za przejazd autostradą, możemy odliczyć z nich VAT na zasadach ogólnych (jak z innych faktur).

Zobacz też: Czy osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w miejscu zamieszkania może dokonywać pełnych odliczeń VAT od samochodu

REKLAMA

Nadal nie odliczymy VAT z paragonu za parkingi, gdy nie zawiera elementów wymaganych dla faktury uproszczonej. Fakturą może być paragon, ale pod warunkiem, że zawiera NIP nabywcy, a kwota należ­ności nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Wiąże się to z możliwością wystawiania w takich przypadkach tzw. faktur uproszczonych, które nie muszą zawierać wielu elementów wymaganych dla zwykłych faktur. Faktury uproszczone muszą jednak zawierać NIP nabywcy, którego wskazywanie na fakturach powinny umożliwiać nowe kasy rejestrujące.

Natomiast gdy otrzymany dokument, taki jak wydruk z parkomatu, dokumentujący opłatę parkingową, nie zawiera nawet takich informacji, jakie powinna zawierać faktura uproszczona, nie może stanowić podstawy do odliczenia VAT.

Niestety, organy podatkowe nie podzielają tego stanowiska i nie uznają paragonów z NIP za fak­tury uproszczone (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 listopada 2013 r. sygn. ITPP1/443-796/13/MN).

Wpisywanie wydatków do ewidencji

REKLAMA

Artykuł 109 ust. 3 ustawy, który określa, jakie elementy powinna zawierać ewidencja VAT, nie wskazał wprost, jak ewidencjonować zakupy, od których podatnik odlicza VAT częściowo. Wynika z niego tylko, że w ewidencji powinny być wpisane m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należ­nego. To samo wynika z wyjaśnień do deklaracji. Zgodnie z nimi, w części D.2 deklaracji VAT „ROZLICZE­NIE PODATKU NALICZONEGO" wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego.

Oznacza to, że przepisy nie nakładają obowiązku wykazywania w poz. 39 i 41 deklaracji VAT-7 wyłącz­nie wartości netto dokonanych zakupów w 50% wysokości. Obowiązek ten dotyczy tylko podatku. Dlate­go wartość ta może być wykazana zarówno w kwocie całkowitej, jak i w kwocie proporcjonalnej.

Ujęcie w deklaracji całej wartości netto zakupów lub tylko wartości proporcjonalnej do kwoty odli­czonego VAT pozostaje bez wpływu na ostateczny wynik rozliczenia VAT. Dlatego obie przedstawione metody są dopuszczalne oraz pozbawione błędu. W obu przypadkach nie ma podstaw do postawienia zarzutu błędnego sporządzenia deklaracji.

Przepisy nie wskazują również, jak należy zaokrąglać kwoty po zastosowaniu proporcji 50%. Trzeba zatem przyjąć, że powinno się zaokrąglać do pełnych groszy. Zasada ta obowiązuje w przypadku wy­stawiania faktur. Ponieważ do ewidencji wpisujemy kwoty z faktury, to również w tym przypadku należy zaokrąglać do pełnych groszy.

PRZYKŁAD

Spółka ma bilet za przejazd autostradą na kwotę 29 zł netto, VAT - 6,70 zł. Może odliczyć 50% VAT. Kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi zatem tylko kwota: 6,70 zł x 50% = 3,40 zł

Spółka powinna wykazać tę kwotę w ewidencji. Natomiast w ewidencji w pozycji „wartość netto" oraz w poz. 41 deklaracji firma może wpisać odpowiednio całą wartość netto z faktury, tj. 29 zł, albo wartość proporcjonalną, czyli: 29 zł x 50% = 14,50 zł.

W obu przypadkach urząd skarbowy nie ma podstaw do kwestionowania prawidłowości złożonej deklaracji. PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86, art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA