REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiad z klientem, a koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Obiad z klientem, a koszt uzyskania przychodu. Fotolia
Obiad z klientem, a koszt uzyskania przychodu. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa kwalifikacja wydatków poniesionych na reklamę czy reprezentację od dawna sprawia przedsiębiorcom trudności. Na tym tle coraz częściej dochodzi do sporów między podatnikami a organami podatkowymi, które praktycznie za każdym razem znajdują swój finał w sądzie.

REKLAMA

Uregulowania odnoszące się do kwalifikowania w ogóle wydatków, w tym na reprezentację i reklamę do kosztów uzyskania przychodów zawarte są w art. 15 i 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: ustawą o PDOP). Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 tej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. Na podstawie powyższej definicji zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie wskazuje się, że dany wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeśli spełnia łącznie następujące przesłanki:

REKLAMA

1. został faktycznie poniesiony;
2. jego poniesienie nastąpiło w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
3. nie znajduje się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Zobacz też: Jak odliczyć 100% VAT po pierwszym kwietnia?

Z powyższego wynika, iż decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy koszt poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem odpowiedniego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. W procesie kwalifikacji prawnopodatkowej poniesionych kosztów trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się ich do osiągnięcia przychodu, a także ich racjonalność rozumianą jako adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu. Jak wskazał w wyroku dnia 26.09.2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, syg. III SA/Wa 697/13, w świetle treści art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, decydującym kryterium przy kwalifikacji prawnej danego kosztu jako kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu tego przepisu jest kryterium celu poniesienia kosztu; niezbędne jest istnienie bezpośredniego lub pośredniego tylko związku między kosztem a realizacją wymienionych w tym przepisie celów. Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP nie uważa się za koszt uzyskania przychodu, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów w tym alkoholowych. Istotne z punktu widzenia podatnika jest zatem prawidłowa kwalifikacja poniesionych wydatków. Z związku z faktem, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują przedmiotowych pojęć należy sięgnąć do ich znaczenia językowego.

Zobacz też: Zarządzanie samochodami w małej firmie - 3 sposoby

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja reklamy

Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie przepisy prawa podatkowego nie określają pojęcia "reklamy", a zatem należy je rozumieć w języku potocznym jako rozpowszechnianie informacji o formach i ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji lub w inny sposób stanowiący zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług (wyrok z dnia 29.09.1998 r., sygn. III SA 659/97). W innym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, iż pojęcie "reklama" oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcania ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego (wyrok z dnia 10.11.1999 r., sygn. I SA/Lu 1030/98). Minister Finansów w Biuletynie Skarbowym MF nr 2007/5/12 stwierdza, iż za reklamę można uznać działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych nabywców do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego.

Zobacz też: Zintegrowana automatyka, a ograniczenie kosztów firmy transportowej

Definicja reprezentacji

REKLAMA

Z brakiem legalnej definicji będziemy mieli do czynienia także w przypadku reprezentacji. I w tym przypadku musimy odwołać się do judykatury. W orzecznictwie prawnopodatkowym wypracowane zostały dwa przeciwstawne stanowiska. Zgodnie z pierwszym, definiując pojęcie "reprezentacja", organy podatkowe i sądy administracyjne sięgały do słownikowego jego rozumienia. Uważano zatem, że należy przez to rozumieć okazałość, wystawność, a nawet wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną (np. wyrok NSA z dnia 27 września 2012 r., II FSK 392/11; wyrok NSA z dnia 25 maja 2012 r., II FSK 2200/10). Następnie sądy i organy podatkowe zaczęły inaczej interpretować badane pojęcie wskazując, że reprezentacją są wszelkie działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy i utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami (skierowane "na zewnątrz"), które nie muszą odzwierciedlać wystawności czy okazałości (m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Po 917/10, WSA w Łodzi z dnia 22.01.2013 r., syg. I SA/Łd 1456/12,  NSA w wyroku z dnia 25 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1445/10; NSA w wyroku z dnia 24.05.2012 r., II FSK 2332/10). To stanowisko prowadziło do wniosku, że wszelkiego rodzaju wydatki na usługi i artykuły wiążące się z reprezentowaniem podatnika nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu bez względu na ich późniejsze wykorzystanie.

Dla prawidłowej kwalifikacji, jak zostało to wcześniej zauważone, istotne znaczenie ma również cel poniesionego wydatku. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny we Wrocławiu reklama ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupu. Informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości, i możliwości dokonania zakupu, przekazywane nieokreślonemu kontrahentowi jeśli celem jest zachęcenie go do kupna, ma charakter reklamy (wyrok z dnia 10.05.2001r., sygn. I SA/Wr 2452/98). Reprezentacja natomiast ma na celu wykreowanie oraz utrwalenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19.06.2013 r., sygn. II FSK 2102/11).

Zobacz też: Ile zapłacisz za auto służbowe na wakacjach?

Warto wskazać również na interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 25.11.2013 r., sygn. DD6/ 033/127/SOH/2013/RD-120521) będącej niejako następstwem wyroku NSA z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 702/11, którą przedsiębiorcy mogą posiłkowo stosować w celu prawidłowej kwalifikacji przedmiotowych wydatków. Minister stwierdził w niej, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP, ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami itd., dotyczące zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Podsumowując zaznaczyć należy, że nie da się jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości wskazać, które wydatki stanowią koszty reklamy, a które koszty reprezentacji. Określenie, jaki charakter ma dany wydatek, zależy od konkretnej sytuacji, wielkości firmy i rodzaju prowadzonej działalności. Jak słusznie zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 2013-06-17 r., sygn. II FSK 702/11 dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy (brak definicji ustawowej oraz wnioski płynące z analizy zmiany poglądów na tle poszczególnych przypadków) posłużyć się również dynamiczną wykładnię funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej – uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu.

Stan prawny na dzień 09.07.2014 r.

Tekst: Igor Klimkowski ECDDP , Spółka doradztwa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA