REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazd firmowy, a abonament za radio

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Abarth 500 Esseesse - radioodtwarzacz
Abarth 500 Esseesse - radioodtwarzacz
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Większość współczesnych samochodów nawet w standardowych wersjach jest wyposażona w odbiornik radiowy. Korzystanie z tego dodatku wiąże się z pewnymi obowiązkami. Ekspert Floty Auto Biznes odpowie na pytanie, czy warto nie płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Samochodowy abonament

Trudno wyobrazić sobie współczesne auto bez odbiornika radiowego. Większość samochodów do firm jest zamawianych w wersjach standardowych zawierających to miłe dla ucha udogodnienie, nierzadko wzbogacone o możliwość odtwarzania płyt kompaktowych. Coraz więcej pojazdów klas wyższych zostaje również doposażonych telewizorem. O ile jednak instalację tego odbiornika w środku lokomocji należy traktować jako nowinkę techniczną i atrakcję dla nielicznych, o tyle obowiązków związanych z użytkowaniem radia samochodowego nie można bagatelizować.

REKLAMA

REKLAMA

Mateusz Baran, prawnik w kancelarii Accreo Legal

Za korzystanie z radioodbiornika zainstalowanego w samochodzie należy opłacać abonament radiowy. W 2012 r. miesięczny abonament z tytułu korzystania z radioodbiornika wynosi 5,50 zł (5,65 zł w 2013 roku). Pozornie niedużo, lecz jeśli przemnożymy to przez liczbę aut w naszej flocie, to pytanie „czy naprawdę muszę płacić?” samo ciśnie się na usta. Przykładowo mając 100 pojazdów w przyszłym roku zapłacimy w sumie 6780 zł, co daje przy cenie 5,85 zł prawie 1160 litrów paliwa, które biorąc pod uwagę zużycie paliwa 7 l/100 km starczy na ponad 16 500 kilometrów. Przy obecnym dążeniu do oszczędności kwota nie do pogardzenia.

Zobacz też: Jakie inwestycje można sfinansować leasingiem?

REKLAMA

Masz radio = słuchasz = płacisz abonament

Kwestie abonamentu radiowo-telewizyjnego reguluje ustawa o opłatach abonamentowych. Przepisy ustawy jasno określają, że za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych trzeba uiszczać stosowne należności. Ustawa wprowadza domniemanie, zgodnie z którym osoba, posiadająca odbiornik (w stanie umożliwiającym natychmiastową możliwość skorzystania z niego) używa to urządzenie. Tak więc przez sam fakt posiadania w wybranej przez firmę (lub też osobę indywidualną) samochodzie, w którym wybrano wersję wyposażenia posiadającą między innymi radioodbiornik lub dokupienie sprzętu „grającego” oddzielnie, jesteśmy zobowiązani do uiszczania abonamentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odbiorniki radiowe, również te zainstalowane w pojazdach, podlegają rejestracji w placówkach Poczty Polskiej. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni licząc od dnia wejścia w posiadanie sprzętu (zainstalowania odbiornika). Obowiązek uiszczania abonamentu radiowego powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika (np. jeśli zainstalujemy go i zarejestrujemy we wrześniu, to pierwszą wpłatę powinniśmy uiścić w październiku). Abonament należy opłacać z góry do 25. dnia danego miesiąca. Możliwe jest również wydanie większej kwoty „z góry”, za dłuższe okresy (kwartalne, roczne, itd.) co wiąże się z uzyskaniem niewielkiej bonifikaty.

Zobacz też: Wysokość diet na podróże służbowe

Za telefon nie płacimy

Obowiązek opłacania abonamentu ciąży na użytkowniku samochodu. Niezależnie zatem od tego, czy pojazdy stanowią własność przedsiębiorcy czy też są one leasingowane, to przedsiębiorca, który z nich korzysta, zobowiązany jest uiszczać stosowne kwoty związane z posiadaniem radia.

Jeśli udostępniony pracownikowi pojazd nie posiada zainstalowanego radioodtwarzacza, zaś będzie on korzystał z prywatnego odbiornika, wówczas to sam zatrudniony zostanie zobowiązany do rejestracji urządzenia i opłacania abonamentu za korzystanie z niego. Przedsiębiorca musi jednak dopilnować by kierujący samochodem dokonał rejestracji radia. W przeciwnym razie to na pracodawcy będzie ciążył obowiązek wykazania, że sprzęt zamontowany w środku lokomocji jest prywatną własnością użytkownika auta. Obowiązek abonamentowy nie dotyczy radioodtwarzaczy wbudowanych w telefony komórkowe czy tablety, wedle Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji urządzeń wielofunkcyjnych (których główne przeznaczenie jest inne niż radioodbiornika) nie można traktować jako odbiorników w rozumieniu ustawy.

Samochód a „wielofunkcyjność”

Głównym przeznaczeniem pojazdu jest co prawda umożliwienie przemieszczania się, jednak uznanie auta za „urządzenie wielofunkcyjne” byłoby dość karkołomne. Zwykle bowiem radioodbiornik samochodowy można wymontować bez większej ingerencji mechanicznej (radioodbiornik jest osobnym urządzeniem). Co prawda, pewne argumenty przemawiające za uznaniem środka lokomocji za „urządzenie wielofunkcyjne” dostrzeżemy w przypadku modeli, w których radioodbiornik jest częścią deski rozdzielczej auta lub też pozostaje zintegrowany z komputerem pokładowym, zwłaszcza, jeśli producent nie ma w swojej ofercie modelu w wersji niewyposażonej w radioodbiornik. Niemniej, dopóki taka interpretacja nie zostanie potwierdzona przez KRRiTV należy traktować ją wyłącznie w kategoriach teoretycznych.

Oddanie samochodów w najem nie zwalnia z obowiązku opłacania abonamentów za radioodbiorniki w nich zainstalowane. Do przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z wynajmem pojazdów, raczej można odpowiednio zastosować wnioski płynące z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotyczącego hotelarzy. WSA stwierdził, że w przypadku hoteli radioodbiorniki stanowią jedynie element wyposażenia wynajmowanego pokoju, a skoro tak, to nie radia, a pokoje są przekazywane gościom. Również w przypadku najmu auta dochodzi do przekazania kompletnego pojazdu, nie zaś samego radioodbiornika. Konsekwentnie, wynajmujący nie może zwolnić się z obowiązku opłacania abonamentu twierdząc, że przekazuje radioodbiorniki najemcom.

Zobacz też: Jak jeżdżą przedstawiciele handlowi?

Listonosz skontroluje…

Uprawienia kontrolne w zakresie opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego nadano Poczcie Polskiej (dokładnie Centrum Obsługi Finansowej, będące jednostką organizacyjną Poczty Polskiej; dalej: COF). Upoważnieni pracownicy, legitymując się upoważnieniem mają prawo skontrolować czy obowiązek płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego jest rzeczywiście realizowany.

Upoważnienie do przeprowadzania kontroli jest ważne tylko rok (z możliwością przedłużenia), dlatego, gdy kontroler zapuka do naszych drzwi, warto w pierwszej kolejności sprawdzić ważność tego pozwolenia. Można odmówić również wpuszczenia do budynku osoby chcącej sprawdzić uiszczanie opłat. W takim przypadku, kontroler sporządzi stosowny protokół, wskazując przyczynę odmowy.

Kara za nieopłacenie abonamentu radiowo-telewizyjnego za radio w samochodzie

Kara za niezarejestrowanie odbiornika jest równa 30-krotności miesięcznego abonamentu (w 2012 roku to 165 zł). Wniesienie opłaty karnej nie zwalnia jednak z obowiązku uregulowania zaległego abonamentu wraz z odsetkami za zwłokę. Jeśli upoważniony pracownik COF stwierdzi niezarejestrowanie odbiornika, w drodze decyzji nakaże rejestrację odbiornika oraz ustali opłatę za używanie niezarejestrowanego radioodbiornika. Od decyzji przysługuje odwołanie.

O ile kontrole prywatnych mieszkań są raczej mało prawdopodobne, o tyle w przypadku przedsiębiorców zdarzają się częściej. Dodatkowym czynnikiem motywującym Pocztę Polską do działania jest fakt, że połowa opłaty karnej za używanie niezarejestrowanego radioodbiornika stanowi jej dochód. W przypadku zamiaru przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczące kontroli prowadzenia działalności gospodarczej. Co do zasady zatem, organ sprawdzający zobowiązany jest powiadomić przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia tego typu działania.

Jest to bardzo ważne, ponieważ jeśli kontrola zostanie przeprowadzona z istotnym naruszeniem przepisów, zgromadzony w jej trakcie materiał dowodowy nie może zostać wykorzystany w postępowaniu. Jak wskazano wyżej, ustawa wprowadza domniemanie używania odbiornika, jednak brak w ustawie domniemania jego sprawności. W praktyce oznacza to, że kontrolujący musi ustalić nie tylko fakt posiadania radioodbiornika, ale również zbadać czy urządzenie jest sprawne.

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru, a obowiązki fleet managera

Urząd Skarbowy a kara za nieopłacenie abonamentu radiowo-telewizyjnego za radio w samochodzie

Zaległy abonament oraz opłata karna podlegają ściągnięciu według przepisów o egzekucji w administracji. Uprawnienie do wystąpienia o wszczęcie egzekucji przysługuje kierownikowi COF, zaś prowadzić ją mają urzędy skarbowe. W praktyce podchodzą one jednak dość niechętnie do ściągania należności abonamentowych. Wskazują bowiem na niespełnienie wymogów formalnych przez tytuły wykonawcze wystawione przez Pocztę Polską oraz brak podstaw prawnych do egzekwowania należności wynikających z ustawy o opłatach abonamentowych. Minister Kultury Bogdan Zdrojewski odpowiadając w dniu 10. stycznia 2011 roku na zapytanie poselskie, wskazał, że na dzień odpowiedzi należności abonamentowe udało się wyegzekwować od zaledwie sześciu (!) dłużników.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA