REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pojazd firmowy, a abonament za radio

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Abarth 500 Esseesse - radioodtwarzacz
Abarth 500 Esseesse - radioodtwarzacz
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Większość współczesnych samochodów nawet w standardowych wersjach jest wyposażona w odbiornik radiowy. Korzystanie z tego dodatku wiąże się z pewnymi obowiązkami. Ekspert Floty Auto Biznes odpowie na pytanie, czy warto nie płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Samochodowy abonament

Trudno wyobrazić sobie współczesne auto bez odbiornika radiowego. Większość samochodów do firm jest zamawianych w wersjach standardowych zawierających to miłe dla ucha udogodnienie, nierzadko wzbogacone o możliwość odtwarzania płyt kompaktowych. Coraz więcej pojazdów klas wyższych zostaje również doposażonych telewizorem. O ile jednak instalację tego odbiornika w środku lokomocji należy traktować jako nowinkę techniczną i atrakcję dla nielicznych, o tyle obowiązków związanych z użytkowaniem radia samochodowego nie można bagatelizować.

REKLAMA

Mateusz Baran, prawnik w kancelarii Accreo Legal

Za korzystanie z radioodbiornika zainstalowanego w samochodzie należy opłacać abonament radiowy. W 2012 r. miesięczny abonament z tytułu korzystania z radioodbiornika wynosi 5,50 zł (5,65 zł w 2013 roku). Pozornie niedużo, lecz jeśli przemnożymy to przez liczbę aut w naszej flocie, to pytanie „czy naprawdę muszę płacić?” samo ciśnie się na usta. Przykładowo mając 100 pojazdów w przyszłym roku zapłacimy w sumie 6780 zł, co daje przy cenie 5,85 zł prawie 1160 litrów paliwa, które biorąc pod uwagę zużycie paliwa 7 l/100 km starczy na ponad 16 500 kilometrów. Przy obecnym dążeniu do oszczędności kwota nie do pogardzenia.

Zobacz też: Jakie inwestycje można sfinansować leasingiem?

Masz radio = słuchasz = płacisz abonament

REKLAMA

Kwestie abonamentu radiowo-telewizyjnego reguluje ustawa o opłatach abonamentowych. Przepisy ustawy jasno określają, że za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych trzeba uiszczać stosowne należności. Ustawa wprowadza domniemanie, zgodnie z którym osoba, posiadająca odbiornik (w stanie umożliwiającym natychmiastową możliwość skorzystania z niego) używa to urządzenie. Tak więc przez sam fakt posiadania w wybranej przez firmę (lub też osobę indywidualną) samochodzie, w którym wybrano wersję wyposażenia posiadającą między innymi radioodbiornik lub dokupienie sprzętu „grającego” oddzielnie, jesteśmy zobowiązani do uiszczania abonamentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odbiorniki radiowe, również te zainstalowane w pojazdach, podlegają rejestracji w placówkach Poczty Polskiej. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni licząc od dnia wejścia w posiadanie sprzętu (zainstalowania odbiornika). Obowiązek uiszczania abonamentu radiowego powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika (np. jeśli zainstalujemy go i zarejestrujemy we wrześniu, to pierwszą wpłatę powinniśmy uiścić w październiku). Abonament należy opłacać z góry do 25. dnia danego miesiąca. Możliwe jest również wydanie większej kwoty „z góry”, za dłuższe okresy (kwartalne, roczne, itd.) co wiąże się z uzyskaniem niewielkiej bonifikaty.

Zobacz też: Wysokość diet na podróże służbowe

Za telefon nie płacimy

REKLAMA

Obowiązek opłacania abonamentu ciąży na użytkowniku samochodu. Niezależnie zatem od tego, czy pojazdy stanowią własność przedsiębiorcy czy też są one leasingowane, to przedsiębiorca, który z nich korzysta, zobowiązany jest uiszczać stosowne kwoty związane z posiadaniem radia.

Jeśli udostępniony pracownikowi pojazd nie posiada zainstalowanego radioodtwarzacza, zaś będzie on korzystał z prywatnego odbiornika, wówczas to sam zatrudniony zostanie zobowiązany do rejestracji urządzenia i opłacania abonamentu za korzystanie z niego. Przedsiębiorca musi jednak dopilnować by kierujący samochodem dokonał rejestracji radia. W przeciwnym razie to na pracodawcy będzie ciążył obowiązek wykazania, że sprzęt zamontowany w środku lokomocji jest prywatną własnością użytkownika auta. Obowiązek abonamentowy nie dotyczy radioodtwarzaczy wbudowanych w telefony komórkowe czy tablety, wedle Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji urządzeń wielofunkcyjnych (których główne przeznaczenie jest inne niż radioodbiornika) nie można traktować jako odbiorników w rozumieniu ustawy.

Samochód a „wielofunkcyjność”

Głównym przeznaczeniem pojazdu jest co prawda umożliwienie przemieszczania się, jednak uznanie auta za „urządzenie wielofunkcyjne” byłoby dość karkołomne. Zwykle bowiem radioodbiornik samochodowy można wymontować bez większej ingerencji mechanicznej (radioodbiornik jest osobnym urządzeniem). Co prawda, pewne argumenty przemawiające za uznaniem środka lokomocji za „urządzenie wielofunkcyjne” dostrzeżemy w przypadku modeli, w których radioodbiornik jest częścią deski rozdzielczej auta lub też pozostaje zintegrowany z komputerem pokładowym, zwłaszcza, jeśli producent nie ma w swojej ofercie modelu w wersji niewyposażonej w radioodbiornik. Niemniej, dopóki taka interpretacja nie zostanie potwierdzona przez KRRiTV należy traktować ją wyłącznie w kategoriach teoretycznych.

Oddanie samochodów w najem nie zwalnia z obowiązku opłacania abonamentów za radioodbiorniki w nich zainstalowane. Do przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z wynajmem pojazdów, raczej można odpowiednio zastosować wnioski płynące z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dotyczącego hotelarzy. WSA stwierdził, że w przypadku hoteli radioodbiorniki stanowią jedynie element wyposażenia wynajmowanego pokoju, a skoro tak, to nie radia, a pokoje są przekazywane gościom. Również w przypadku najmu auta dochodzi do przekazania kompletnego pojazdu, nie zaś samego radioodbiornika. Konsekwentnie, wynajmujący nie może zwolnić się z obowiązku opłacania abonamentu twierdząc, że przekazuje radioodbiorniki najemcom.

Zobacz też: Jak jeżdżą przedstawiciele handlowi?

Listonosz skontroluje…

Uprawienia kontrolne w zakresie opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego nadano Poczcie Polskiej (dokładnie Centrum Obsługi Finansowej, będące jednostką organizacyjną Poczty Polskiej; dalej: COF). Upoważnieni pracownicy, legitymując się upoważnieniem mają prawo skontrolować czy obowiązek płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego jest rzeczywiście realizowany.

Upoważnienie do przeprowadzania kontroli jest ważne tylko rok (z możliwością przedłużenia), dlatego, gdy kontroler zapuka do naszych drzwi, warto w pierwszej kolejności sprawdzić ważność tego pozwolenia. Można odmówić również wpuszczenia do budynku osoby chcącej sprawdzić uiszczanie opłat. W takim przypadku, kontroler sporządzi stosowny protokół, wskazując przyczynę odmowy.

Kara za nieopłacenie abonamentu radiowo-telewizyjnego za radio w samochodzie

Kara za niezarejestrowanie odbiornika jest równa 30-krotności miesięcznego abonamentu (w 2012 roku to 165 zł). Wniesienie opłaty karnej nie zwalnia jednak z obowiązku uregulowania zaległego abonamentu wraz z odsetkami za zwłokę. Jeśli upoważniony pracownik COF stwierdzi niezarejestrowanie odbiornika, w drodze decyzji nakaże rejestrację odbiornika oraz ustali opłatę za używanie niezarejestrowanego radioodbiornika. Od decyzji przysługuje odwołanie.

O ile kontrole prywatnych mieszkań są raczej mało prawdopodobne, o tyle w przypadku przedsiębiorców zdarzają się częściej. Dodatkowym czynnikiem motywującym Pocztę Polską do działania jest fakt, że połowa opłaty karnej za używanie niezarejestrowanego radioodbiornika stanowi jej dochód. W przypadku zamiaru przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczące kontroli prowadzenia działalności gospodarczej. Co do zasady zatem, organ sprawdzający zobowiązany jest powiadomić przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia tego typu działania.

Jest to bardzo ważne, ponieważ jeśli kontrola zostanie przeprowadzona z istotnym naruszeniem przepisów, zgromadzony w jej trakcie materiał dowodowy nie może zostać wykorzystany w postępowaniu. Jak wskazano wyżej, ustawa wprowadza domniemanie używania odbiornika, jednak brak w ustawie domniemania jego sprawności. W praktyce oznacza to, że kontrolujący musi ustalić nie tylko fakt posiadania radioodbiornika, ale również zbadać czy urządzenie jest sprawne.

Zobacz też: Zdjęcie z fotoradaru, a obowiązki fleet managera

Urząd Skarbowy a kara za nieopłacenie abonamentu radiowo-telewizyjnego za radio w samochodzie

Zaległy abonament oraz opłata karna podlegają ściągnięciu według przepisów o egzekucji w administracji. Uprawnienie do wystąpienia o wszczęcie egzekucji przysługuje kierownikowi COF, zaś prowadzić ją mają urzędy skarbowe. W praktyce podchodzą one jednak dość niechętnie do ściągania należności abonamentowych. Wskazują bowiem na niespełnienie wymogów formalnych przez tytuły wykonawcze wystawione przez Pocztę Polską oraz brak podstaw prawnych do egzekwowania należności wynikających z ustawy o opłatach abonamentowych. Minister Kultury Bogdan Zdrojewski odpowiadając w dniu 10. stycznia 2011 roku na zapytanie poselskie, wskazał, że na dzień odpowiedzi należności abonamentowe udało się wyegzekwować od zaledwie sześciu (!) dłużników.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA